Решение по дело №595/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 40
Дата: 10 февруари 2023 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20227240700595
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  40

 

гр.Стара Загора, 10.02.2023 год.

 

   В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         двадесет и четвърти януари

през      две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                       ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело   595 по описа  за 2022 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството по делото е с правно основание чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление /ЗУСЕФСУ/, предишно наименование ЗУСЕСИФ.

 

Образувано е по жалба от “Лидер-2000“ ЕООД гр.Гълъбово чрез адвокат Б.Е. против Решение № 51/3/3121258/3/01/04/03 от 03.08.2022  на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена финансова корекция в размер на 20 472.13лв. във връзка с неизпълнение на финансовите показатели, заложени в бизнес плана по сключен Договор № 51/3/3121258 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 4.1. „Прилагане на стратегии за местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. /ПРСР/, подкрепени от Европейския земеделски фонд за развитие на селските район /ЕЗФРСР/ във връзка с реализацията на проект по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ с предмет: „Повишаване на конкурентоспособността на ЛИДЕР -2000 ЕООД в сектора услуги за населението с  автобусен превоз“.    Изложени са оплаквания за незаконосъобразност на оспореното решение, като постановено при съществени нарушения на административно-производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят се позовава се на влязло в сила решение по адм.д.№ 669/ 2020г по описа на Административен съд Стара Загора, с което предходно издаден акт за установяване на публично държавно вземане /АУПВД/ със същите фактически и правни основания е обявен за материално незаконосъобразен, като счита, че е недопустимо повторно решаване на въпроса за изпълнението/неизпълението на бизнес плана. На следващо място счита, че доколкото след отмяна на АУПДВ съдът не е върнал преписката на административния орган, то той е следвало да проведе нова проверка, която да обхване и 2019 г., попадаща в мониторинговия период. Прави възражение за погасяване по давност на наложената финансова корекция. На последно място изтъква, че неизпълнението на показателите на бизнес плана би съставлявало нарушение само при установена икономическа нежизнеспособност на предприятието или при доказване, че при реално получени приходи проектът не би бил одобрен поради противоречие с критериите за допустимост.  Направено е искане за отмяна на решението и присъждане на разноските по делото.

 

Ответникът по жалбата - Изпълнителен директор на ДФЗ чрез процесуалните си представители по делото в съдебно заседание и в писмено становище оспорват жалбата като неоснователна и молят да бъде отхвърлена. Излагат се подробни съображения, че оспореното решение е законосъобразно. Поддържа се, че по делото е доказано неизпълнение на поне 50% от заложените в бизнес плана приходи за три пълни финансови години, установено при проверката на място и с оглед изискана допълнително информация. Акцентира се върху изчисляване на неизпълнението само за приходите от платената инвестиция – транспортно средство, а не за общите приходи от финансирания на дружеството. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         Във връзка с процедура по кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка 4.1. „Прилагане на стратегии за местно развитие“ от ПРСР 2007-2013г., подкрепени от ЕЗФРСР, съгласно условията на мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“, от жалбоподателя „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово  е подадено заявление за подпомагане, ведно с изготвен бизнес план /т.1, л. 51 и сл./, съгласно приложение №3 от Наредба №29 от 11.08.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от ПРСР за периода 2007 - 2013г., за проект „Повишаване на конкурентоспособността на „ЛИДЕР -2000 ЕООД в сектора услуги за населението с автобусен превоз“, регистриран с идентификационен номер /ИН/ 51/3/3121258. Според бизнес плана общата сума на инвестицията, която се предвижда да бъде извършена, е в размер на 194 991.67 лв., като е заявено, че проектът ще се финансира комбинирано /със собствени средства и с инвестиционен кредит/, като се предвижда закупуването на два броя автобуси – марка Volkswagen, модел Crafter. Целта на посочената инвестиция и на проекта като цяло е насочена към изпълнение на предварително заложени цели във връзка с обновяване и разширяване дейността на дружеството и предлагане на услуги с по-високо качество и надеждност, което би довело до промяна на потребителското търсене и утвърждаване на „ЛИДЕР -2000 ЕООД като предпочитан превозвач. В плана са описани предвидените етапи при изпълнение на инвестиционния проект, финансово-икономическия статус на кандидата в т. ч приходи от дейността, като в табличен вид е представена производствената и търговска програма, включваща информация за предходната на подаването на проекта отчетна година, както и предполагаемите приходи от дейността за следващите пет години – Раздел IV “Финансово икономически статус – приходи и разходи“. В таблица №2 „Производствена и търговска програма“ са заложени приходи от дейността на кандидата, определени в размер  от 178 484.00 лв. за първата година от изпълнението на проекта, в размер на 182 439.00 лв. за втората година, в размер на 182 955.00 лв. за третата година, в размер на 183 333.00 лв. за четвъртата година и в размер на 185 706.00 лв. за последната пета година от изпълнението на проекта. Представена е подробна прогноза за нетните парични потоци на проекта от дейности, осъществявани от кандидата. Към проекта е представена и заявка за плащане, съобразно която е заявена за плащане финансова помощ в размер на 136 494.17 лв., като  действително извършените разходи, за които се заявява финансово подпомагане, са в размер на 194 991.66 лв. Кандидатът „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово е регистриран с уникален регистрационен номер /УРН/ 615928 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/.

 

         Между Държавен фонд „Земеделие“ и Сдружение с нестопанска цел "Местна инициативна група – Гълъбово 2011" от една страна и от друга - „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово, в качеството му на ползвател, е сключен Договор за  отпускане на финансова помощ по мярка 4.1 "Прилагане на стратегии за местно развитие" от ПРСР подкрепени от ЕЗФРСР №51/3/3121258 от 14.10.2014 г. /т.1, л. 76 и сл/. Договорът е сключен на основание чл. 23, ал. 4, т. 2 от Наредба № 23 от 18.12.2009г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Прилагане на стратегиите за местно развитие" и по мярка "Управление на местни инициативни групи, придобиване на умения и постигане на обществена активност на съответната територия за местните инициативни групи, прилагащи стратегии за местно развитие" от ПРСР за периода 2007 – 2013г. Съгласно т. 1.1 от договора, БФП е до 70 % от одобрените и реално извършени от ползвателя разходи, свързани с осъществяването на проект с ИД №51/3/3121258 от 27.03.2014 г., като първоначално одобрената помощ по представените от „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово документи е в размер на 136 494, 17лв. Съгласно т. 1.2 Фондът изплаща помощта при условие, че ползвателят е извършил инвестицията съгласно одобрения проект, съобразно условията и сроковете, определени в договора, анексите към него, както и действащите в съответната област нормативни актове. С т. 3.1 от договора е определен и срок за извършване на предвидената инвестиция – не по-късно от 30.05.2015г. В договора подробно са разписани правата и задълженията на страните в т. ч. и тези на местната инициативна група /МИГ/, клаузите, предвиждащи сключването на изискуемите застраховки, редът за изплащане на финансовата помощ и предпоставките за прекратяване на договора. Съгласно т. 4.1 Фондът има право да упражнява постоянен, текущ и последващ контрол за целевото използване на инвестицията. Съобразно т. 4. 4 от договора Фондът има право да откаже изплащането на финансова помощ, на цялата или на част от финансовата помощ, както и да претендира възстановяване от ползвателя на цялата или на част от платената финансова помощ, като едни от предпоставките за това са: инвестицията да не е изпълнена в срок, да е изпълнена неточно или в отклонение от одобреното, ползвателят да не е изпълнил някое от задълженията си по договора и по Наредба № 23 от 18.12.2009 г., както и когато е установено изкуствено създадени условия, необходими за получаването на помощта, с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката. Съгласно т. 4.17 от договора, ползвателят е длъжен да извърши изцяло одобрената инвестиция в срока по този договор, в съответствие с одобрения проект и изискванията съгласно Приложение №2 и Таблицата за одобрените инвестиционни разходи. Според т. 11 от приложението ползвателят се задължава да извърши изцяло одобрената инвестиция в съответствие с одобрения бизнес план, както и да използва и без предварително уведомяване и получаване на съгласие от страна на Фонда да не се отклонява от одобрените и предоставени на Фонда технически спецификации и/или количествено – стойностни сметки, необходими за изпълнение на инвестицията – предмет на договора. Съгласно т. 4.25.3 от договора ползвателят е длъжен да спазва одобрения проект за срок от 5 години от сключване на договора. В раздел VIII „Отговорност“, т. 8.1. от договора, е записано изрично, че в случай, че ползвателят на помощта не изпълнява свои нормативни и/или договорни задължения, след изплащане на каквато и да е било част от договорената финансова помощ, или е установено, че е представил декларация и/или документ с невярно съдържание, неистински и/или подправени такива, включително, когато тези документи и/или декларация са представени при или по повод кандидатстването му, по мярката, както и когато ползвателят изкуствено е създал условията за изпълнение на изискванията за получаване на помощта, за да извлече облага в противоречие с целите на мярката и/или бъде установена функционална несамостоятелност, Фондът може да поиска връщане на вече изплатени суми, заедно със законната лихва върху тях и/или да прекрати всички договори, сключени с ползвателя, като в тези случаи Фондът прилага санкциите, предвидени в чл. 59 и чл. 60 от Наредба №23 от 18.12.2009г. В приложение №1 към договора са посочени одобрените разходи по проекта в размер на 194 991. 67 лв., одобрената субсидия от 136 494.17 лв. като е изведен и размерът на частното финансиране на инвестицията – 58 497.50 лв. В същата тази таблица е описана и инвестицията, предмет на подпомагане – закупуване на 2 бр. транспортни средства /автобус, марка Volkswagen, модел Crafter/.  По делото не е спорно, а и се потвърждава от данните по делото, че „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово е извършил финансова инвестиция чрез придобиването на 2 бр. автобуси, марка Volkswagen, модел Crafter с рег.№ СТ 85 8 ВН и СТ 8514 ВН /т.1, л.129/.

 

         С писмо изх. № 01-2600/5421 от 17.08.2015 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ /т.1 л.109/ ползвателят и сдружение МИГ „Гълъбово 2011“ са уведомени, че във връзка с Договор №51/3/3121258 от 14.10.2014г. и заявка за плащане УИН 51/3/3121258/3/01, на 31.07.2015г. е извършено превеждане на сумата от 136 494.17 лв. 

 

         Със Заповед № 37133 от 05.12.2018г. на Началник на отдел Регионален технически инспекторат, гр. Хасково /РТИ-Хасково/, е възложено извършването на физическа проверка на място в дружеството, която е завършила с изготвянето на контролен лист /т.1, л.112 и сл/. Периодът за извършване на проверката е определен в рамките от 05.12.2018г. до 13.12.2018г. Въз основа на извършените физически и административни проверки и направен анализ на относимите счетоводни и други документи, представени от „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, гр. Гълъбово е установено, че е налице неизпълнение на приходната част на бизнес плана за проверявания период от 01.06.2015г. до 31.10.2018г., което представлявало нарушение на предварително заложените в одобрения проект финансови индикатори. Към контролния лист е приложен попълнен работен лист, отчитащ извършената проверка за реализиране на заложените в бизнес плана параметри в т. ч. и детайлно описание на анализираните от проверяващите органи фактури, оборотни ведомости, счетоводни баланси и пътни листи, представени от страна на дружеството. Проверката е извършена със съдействието и в присъствието на управителя на дружеството И.К., на която впоследствие е връчен за подпис контролния лист, в който К. не е посочила да има забележки във връзка с констатациите на проверяващите.

 

         С уведомително писмо изх. №01-262-2600/774 от 12.12.2018г. на Началник на отдел РТИ - Хасково /т.1 л. 208/ на „ЛИДЕР-2000“ ЕООД е съобщено, че при проверка на място са констатирани несъответствия, подробно описани в  приложения към писмото контролен лист, като на кандидата е предоставен 14 - дневен срок, в който могат да бъдат направени възражения и забележки. С писмо изх. №01-2600/655 от 08.02.2019г. на Заместник изпълнителния директор на ДФЗ /л.211 и сл/ дружеството е уведомено, че при извършване на последващ контрол на място в периода от 06.12.2018г. до 10.12.2018г. са установени неизпълнения на Договор №51/3/3121258 от 14.10.2014г., изразяващи се в нереализиране /неизпълнение/ на финансовите показатели в одобрения бизнес план за финансовите 2016г., 2017г. и 10 месеца от 2018г. С писмото е изискано представянето на допълнителни доказателства, в т. ч. и счетоводни документи за реализирани приходи през месеците ноември и декември на 2018г., като е даден срок от 30 календарни дни за отстраняване на констатираните от административния орган забележки и за изпълнение на дадените от него указания. В отговор, приложено към писмо вх. №01-2600/655 от 06.03.2018г., от управителя на „ЛИДЕР-2000“ ЕООД са представени счетоводни и др. документи. Към писмото са приложени и обяснителни записки във връзка с констатираното неизпълнение на финансовите показатели, съдържащи конкретни съображения относно  установеното разминаване между прогнозните данни в бизнес плана и реално реализираните приходи от подпомогната дейност. От дружеството се твърди, че въпреки неизпълнението на заложените прогнозни данни, финансовите показатели, получени от реалното изпълнение на дейностите са стабилни и показват жизнеспособност на предприятието, което от своя страна предполага и положителни последици за дейността като цяло.

 

         Издаден е Акт за установяване на публично държавно вземане № 51/3/3121258/3/01/04/02 с изх. № 01-2600/6662#2 от 28.07.2020г. от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл. 27, ал. 3, ал. 5 и 7 от ЗПЗП и чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК, като от фактическа страна се основава на резултатите от извършената проверка на място в т. ч. и осъществени допълнителни административни проверки във връзка с изпълнението на Договор за отпускане на финансова помощ по мярка 4.1 „Прилагане на стратегии за местно развитие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013 (ПРСР), подкрепени от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) №51/3/3121258 от 14.10.2014г. по проект с ИН 51/3/3121258 от 27.03.2014г. и установено нарушение, свързано с неспазване на задължения по сключения договор, представляващи основание за иницииране на процедура по връщане /възстановяване/ на вече изплатени суми за БФП, а именно: констатирано неизпълнение на показателите на одобрения по проекта бизнес план за финансовите 2016г., 2017г. и 2018г. -  реализирани приходи в размер на 42.01 % спрямо заложените в бизнес плана, квалифицирано като нарушение на т. 4.17 и т. 4.25.3 от Договор №51/3/3121258 от 14.10.2014г. във връзка с т. 11 от Приложение №2 към договора, респективно на  чл. 16, ал. 2 от Наредба №29 от 11.08.2008г., като за това нарушение, на основание т. 8. 1 и т. 1. 2 от договора във връзка с чл. 59, ал. 1 и 2 от Наредба №23 от 18.12.2009г., респ. чл. 46, ал. 1 и 2 от Наредба №29 от 11.08.2008г. и т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките от ПРСР 2007-2013г. е определена като подлежаща на възстановяване сумата в размер от 20 474.13 лв., която представлява 15% от предоставената финансова помощ по договора.

 

         С решение № 69 от 25.02.2021г г. по адм.д. № 669 по описа на Административен съд Стара Загора за 2020г този АУПВД е отменен на две основания. Първо, че  е издаден при действието на чл.27, ал.6 и 7 ЗПЗП и установяване дължимостта на подлежащата на възстановяване БФП следва да се на прави  с издаване на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от ЗУСЕФСУ /предишно наименование ЗУСЕСИФ/. Второ, че неизпълнението на заложените в бизнес плана приходи не се свързва с неизпълнение на задълженията на ползвателя на помощта по т. 4.17 от Договор №51/3/3121258 от 14.10.2014г. във връзка с т. 11 от Приложение №2 към договора, доколкото тези задължения касаят извършването на инвестицията като такава по придобиването на материални активи и че констатираното неизпълнение на заложените в бизнес плана съставлява основание по чл. 59, ал. 1 от Наредба №23 от 18.12.2009г. за възстановяване на получена финансова помощ, основаващо се на неизпълнение от страна на получателя на помощта на задълженията му по т. 4.25.3 от договора. Решението е оставено в сила с решение № 12038 от 25.11.2021 по адм.д.№ 4495/ 2021г по описа на ВАС като е споделено първото основание за незаконосъобразност на АУПВД. Решенията са достъпни на интернет страниците на съответните съдилища.

 

         С писмо изх.№ 01-5600/6662#20/ 02.02.2022г на основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ жалбоподателят е уведомен за откриване на производство по налагане на финансова корекция /т.1, л.44 и сл/ като са описани фактически констатации за неизпълнение на заложените в бизнес плана финансови нива на проверените три пълни финансови години 2016 г., 2017г. и 2018 г и правни доводи, идентични на изложените АУПВД № 51/3/3121258/3/01/04/02 с изх. № 01-2600/6662#2 от 28.07.2020г. На 22.02.2022г е получено възражение от жалбоподателя с изложени доводи за наличието на отменен с влязло в сила съдебно решение АУПДВ за същото нарушение, за липса на неизпълнение на бизнес план в посочените процентни показатели/т.1, л.39 и сл/.

 

         С оспореното Решение № 51/3/3121258/3/01/04/03 от 03.08.2022  на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл.20а, ал.2 и чл.27, ал.6 от ЗПЗП, чл.46, ал.1 и ал.2 от Наредба № 29 от 11.08.2008г за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. и чл.70, ал.1, т.7 във връзка с чл.72, ал.1 и чл.73, ал.1 и §4, ал.3 от ДР на ЗУСЕФСУ, както и във връзка с изпълнение на решение № 12038/ 25.11.2021г по адм.д.№ 4495/ 2021г по описа на ВАС  на жалбоподателя „ЛИДЕР-2000“ ЕООД за неизпълнение на заложените в бизнес плана приходи, представляващо неизпълнение на одобрени индикатори, по сключения договор за подпомагане, е определена финансова корекция в размер на 20 474.13лв, равняваща се на 15% от предоставената финансова помощ по договора. В мотивите на акта е разгледано, обсъдено и преценено подаденото от дружеството възражение, като същото е прието за неоснователно. Решението  е  получено от бенефициера на 07.02.2022г. /т.1, л. 48/.

 

         По делото са приети като доказателства без оспорване годишните данъчни декларации за процесните периоди на „ЛИДЕР-2000“ ЕООД, платежните нареждания за платен данък в годините, в които е формирана печалба; договори с „Марица-изток Автотранспорт“, по силата на които на жалбоподателя е възлаган специализиран превоз на работници и служители с приложени фактури за от процесния период; пътни листове за извършен специализиран превоз, на база на които са издадени фактурите /т.1, л., т.2-9/.

        

         Въз основа на тези доказателства е изготвена допуснатата съдебно-икономическа експертиза, чието основно и допълнително заключение е прието при оспорване от страна на ответника. От заключенията се установява, че процентното изпълнение на заложените в бизнес плана параметри по количествени показатели за транспорт, съпоставени с показателите при извършената проверка на място, е: за 01.06.2015г-30.12.2015г – 66.90%, за 01.01.2016г-31.12.2016г – 69.89%, за 01.01.2017г-31.12.2017г – 68.08%, за 01.01.2018г-31.10. 2018г – 71.46%. Въз основа на получени от счетоводството на жалбоподателя  документи вещото лице е изчислило среден процент на реализирани приходи за 01.01.2015г-2015г – 41.98%, за 01.06.2015г-31.12.2015г – 66.99%, за 01.01.2016г-31.12.2016г – 59.25%, за 01.01.2017г-31.12.2017г – 57.41%, за 01.01.2018г-31.10.2018г – 62.22%, за 01.01.2018г-31.12.2018г – 61.61%, за 01.01.2019г-31.12.2019г – 67.73%.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

 

         Жалбата, като подадена в законоустановения срок и от лице с правен интерес, е процесуално допустима.

 

         Разгледана по същество, се явява основателна. 

 

         Оспореното Решение № 51/3/3121258/3/01/04/03 от 03.08.2022  на Изпълнителния директор на ДФЗ за налагане на финансова корекция на жалбоподателя е издадено от материално компетентен административен орган.  В чл.69, ал.1 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности. Съгласно разпоредбата на чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ /в приложимата редакция/ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал.5 на чл.9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно, в §4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ /редакция ДВ бр.85/ 20217г./ е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони, функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд "Земеделие". Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП /ДВ бр.51/ 2019г., в сила от 28.06.2019г./, дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 – 9 от ЗУСЕФСУ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕФСУ.

 

         Обжалваният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма при спазване на изискването за посочване на кореспондиращи си фактически и правни основания. Посочени са както правното основание за издаване на оспореното решение и за упражненото административно правомощие по чл.73, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ, така и възприетите от решаващия орган като релевантни факти и обстоятелства, обосноваващи наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 70, ал. 1, т.7 от ЗУСЕФСУ  - неизпълнение на одобрени индикатори – неизпълнение на залегнали в одобрения с договора за подпомагане бизнес план приходи от субсидираната дейност. Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Спазени са изискванията и на чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, като преди издаване на решението за определяне на финансовата корекция ползвателят е уведомен с писмо, в което подробно е описано констатираното нарушение и му е даден и 14 – дневен срок да изрази становище и да представи доказателства. Решението за определяне на финансова корекция е издадено в срока по чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ след получаване на възражението, като съдържа подробни мотиви, в които са обсъдени възраженията на ползвателя.

 

         Оспореното решение е постановено при неправилно приложение на материалния закон. Материалната законосъобразност на акта за определяне и налагане на финансова корекция се свързва с проверка налице ли е соченото от органа основание за налагането й, правилно ли е определен размерът и налице ли са пречки за настъпване на разпоредените последици.

 

         Според чл. 27, ал. 6 ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от ПСРС, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1-9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон, а съгласно ал. 9 на същата разпоредба, изпълнителният директор на Разплащателната агенция одобрява със заповед правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ по ал. 6 и 7, като се отчитат степента, тежестта, продължителността и системността на допуснатото нарушение на приложимото право на Европейския съюз, българското законодателство и сключения административен договор. Такива Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от ЗПЗП по мерките на ПРСР 2007-2013 г.  са приети и обнародвани в ДВ бр. 69/30.08.2019 г.

 

         Основен спорен въпрос между страните е дали неизпълнението на финансовите показатели на одобрения бизнес план като основа за допускане на процесното подпомагане, съставлява основание за налагане на финансова корекция.  Константна е съдебната практика по приложението на ЗПЗП, според която неизпълнението на установените в бизнес плана показатели за приходи от дейността, за които е предоставена безвъзмездна финансова помощ по мерките от ПРСР, представлява неизпълнение на одобрени индикатори по смисъла на чл. 70, ал. 1, т. 7 от ЗУСЕФСУ.  Неоснователно е оплакването на жалбоподателя, че издаването на процесното решение при наличие на отменен с влязъл в сила съдебен акт АУПВД със същите мотиви го опорочава до степен нищожност на основание чл.177, ал.2 от АПК. Издаденият преди това АУПДВ, макар и за същата сума и за същото нарушение, не определя финансова корекция по смисъла на ЗУСЕФСУ, а освен това е отменен по съдебен ред на процесуално основание. Следователно със сила на пресъдено нещо не е разрешен спорът за съществуването на нередност, основанието и размера на определената финансова корекция, с което се предотвратява повторно санкциониране на бенефициента във връзка с едни и същи обстоятелства.

 

         В хода на съдебното производство обаче не се установява констатираната от административния орган нередност, изразяваща се в нереализиране на  прогнозните стойности на заложените в бизнес плана приходи от транспортна дейност. Видно от заключението на вещото лице за 2016г са реализирани 59.25%,  за 2017г – 57.41% и за 2018г – 61.61% от предвиденото в бизнес плана. Съдът кредитира с доверие заключението на експерта, тъй като е изготвено обективно на база представените счетоводни и други относими документи /договори, , които не са оспорени от ответника. Няма никакви основания за съмнение в  неговата обективност и безпристрастност, а и то носи отговорност по реда на чл. 291 НК, когато депозира пред съда заключението си. Вещото лице изрично заявява в обясненията си в съдебно заседание, че е обследвана дейността на дружеството само в направление „Транспорт“, съобразена е рамката на извършената проверка от служители на ДФЗ, т.е. на подпомаганата дейност, и са взети предвид представени от жалбоподателя първични счетоводни документи, отразени в подадени декларации към НАП. Действително е налице разлика между установеното от вещото лице и констатациите и изчисленията при извършената проверка на място през 2019г.  Но след като по АПК е допустимо събиране на нови доказателства в хода на съдебното дирене, няма пречка да се възприеме заключението като годно доказателствено средство, установяващо за трите проверявани години реализирани приходи от подпомаганата дейност над 50% от предвиденото в бизнес плана на жалбоподателя. Това е правен механизъм за прилагане на практика на принципа на истинност, прогласен в чл. 7 АПК, като  целта е гарантиране на обоснованото и законосъобразно приключване на административното производство по проверка на ефективното разходване на средствата от фондовете на ЕС. Ако ответникът има предположения за евентуални противоправни действия на дружеството-жалбоподател, включително относно несъответствия с публикуваните данни за търговеца в Търговския регистър, разполага с други правни средства за изясняването им извън настоящото производство.

 

                По изложените съображения настоящият съдебен състав счита за недоказани фактическите констатации на административния орган за допуснати от „ЛИДЕР-2000“ ЕООД нарушения на сключения договор и Наредба № 29 от 11.08.2008г за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка "Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия" от ПРСР за периода 2007 - 2013 г, които обуславят издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 ЗУСЕФСУ във вр. с чл. 27, ал. 6 ЗПЗП и чл. 70, ал. 1, т. 7 ЗУСЕФСУ.

        

         А с оглед установените факти за изпълнение над 50%  за 2019г на заложените в бизнес плана финансови показатели по одобрения проект само за пълнота на изложението следва да се обсъди оплакването на жалбоподателя, че след отмяната на АУПВД е следвало да бъде извършена нова проверка, обхващаща и 2019г. Няма процесуална пречка само констатациите от извършената проверка на място през 2019г. и от извършените допълнителни административни проверки от ДФЗ – РА, които са били основание за образуване и провеждане на административното производство по издаването на отменения АУПДВ, да бъдат възприети и като основание за проведеното производство по реда на ЗУСЕФСУ и съответно за обосноваване наличието на основанието по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ за определяне на финансова корекция. Но тъй като към момента на образуването и провеждането на административното производство по реда на ЗУСЕФСУ е изтекла 2019г, която се включва в мониторинговия период, е било възможно установяване на промяна в процентното изпълнение на показателите и промяна би могла да обоснове различен извод относно икономическата жизнеспособност на проекта, се е следвало извършването на допълнителна проверка и оценка на изпълнението на бизнес план. Този извод се базира на анализ на приетите по силата на законовата делегация по чл. 27, ал. 9 от ЗПЗП от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция Правила за определяне на размера на подлежащата на възстановяване безвъзмездна финансова помощ при установени нарушения по чл. 27, ал. 6 и 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители по мерките от ПРСР 2007 – 2013 г. Съгласно т. 30 от Приложение към раздел I „Общи положения“ от Правилата, когато реализираните приходи от подпомаганата дейност, изчислени средно аритметично за всички проверявани пълни финансови години, са под 50% и над 20% от предвидените приходи съгласно одобрения бизнес план, изчислени средноаритметично за същия период и това е продължило над две финансови години, размерът на подлежащата на възстановяване финансова помощ е 15 % от предоставената такава. В такава насока е и Решение №3582 от 14.04.2022г., постановено по адм. дело № 11790/2021 г. по описа на ВАС.

 

         По тези мотиви съдът намира, че Решение № 51/3/3121258/3/01/04/03 от 03.08.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е валиден, но материално незаконосъобразен административен акт и издаването му не съответства на целите на ЗПЗП и ЗУСЕФСУ за защита финансовите интереси на ЕС при подпомагане на земеделските производители, с оглед на което следва да бъде отменено.

 

 Предвид изхода на спора на основание чл. 143, ал. 1 от  АПК на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в общ размер 1660.79лв, включващ  заплатени държавна такса - 163.79лв, експертиза -  3917лв и адвокатско възнаграждение от 1200лв.

 

           Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2 във връзка с чл.173, ал.2 от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба от “Лидер-2000“ ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Гълъбово, ул.“Ал. Стамболийски“ № 28Решение № 51/3/3121258/3/01/04/03 от 03.08.2022г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена финансова корекция в размер на 20 472.13лв. във връзка с неизпълнение на финансовите показатели, заложени в бизнес плана по сключен Договор № 51/3/3121258 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 4.1. „Прилагане на стратегии за местно развитие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., подкрепени от Европейския земеделски фонд за развитие на селските район във връзка с реализацията на проект по мярка 312 „Подкрепа за създаване и развитие на микропредприятия“ с предмет: „Повишаване на конкурентоспособността на ЛИДЕР -2000 ЕООД в сектора услуги за населението с  автобусен превоз“, като незаконосъобразно.

 

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ДА ЗАПЛАТИ на “Лидер-2000“ ЕООД гр.Гълъбово сумата 1660.79лв /хиляда шестстотин и шестдесет лв седемдесет и девет ст/ лв за направени разноски.

 

Решението  подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС на РБ.

 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: