Решение по дело №57/2019 на Районен съд - Трън

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 септември 2019 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Петър Симеонов
Дело: 20191740200057
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 31 /27.09.2019г., град Трън

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Трънски  районен съд, втори състав в публично съдебно заседание на двадесети септември две  хиляди и деветнадесета година  състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР СИМЕОНОВ

 

При участието на секретар Гергана Ачанова като разгледа докладваното от съдията  НАХД № 57 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано на основание чл. 59 и следващите от ЗАНН

         Производството е по реда на глава осемнадесета ІІ, раздел V от Закона за административните нарушения и наказания/ЗАНН/, във връзка с  275 ал. 1 т.2 от Закона за горите /ЗГ/, връзка с чл.53 ал.1 и  ал.2 от ЗАНН.

С наказателно постановление № 63 от 08.07.2019 г., издадено от Директора на РДГ Кюстендил / упълномощен със заповед № РД49-199/16.05.2011г. на Министъра на земеделието и храните/, на Р.И.С., ЕГН ********** ***, на основание чл.275 ал.1 т.2 от ЗГ и чл.53 ал.1 и ал.2 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение по чл.108 ал.3 от ЗГ вр. с чл.47 ал.1 т.2 и т.6 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите.

         Против така издаденото наказателно постановление привлеченото към административно-наказателна отговорност лице е подало жалба пред ТРС в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. В същата са наведени съображения за допуснати неправилност и незаконосъобразност на издаденото наказателното постановление. Искането към съда е да отмени последния.

         В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се е явил лично, вместо него се явил процесуалният му представител адв.М.М. от ПАК.

         Въззиваемата страна – РДГ Кюстендил, редовно призована е изпратила представител в лицето на гл. ю.к А.Е.. В съдебно заседание се изразява становище, че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно. Искането към съда е да го потвърди.

  Съдът като обсъди събраните по делото доказателства – дадените пред съда показания от свидетелите Е.С.П. и Д.Б.Г.,   прочетените и приети писмени доказателства – НП №63/08.07.2019г.; рапорт № 10-09-162/02.05.2019г.; АУАН №6006786/30.04.2019г. г., бланка серия ЮЗДП 2016г. № 6006786, на Директор на РДГ-гр.Кюстендил, заповед № РД 49-199/16.05.2011г. на Министъра на МЗХ, известие за доставяне № ИД PS 24600017VЕ/23.04.2019г.; позволително за сеч № 0483140/30.01.2019г. с технологичен план към него; позволително за сеч № 0472287/03.01.2019г.с технологичен план към него; писмо № РДГ07-2766/14.05.2019г., заповед № РД 49-199/16.05.2011г.; справка от НАП за действащ трудов договор на Е.С. ***, копие от трудов договор на инж.З.Т.с ИАГ, всичките приети с администативно наказателната преписка и в открито съдебно заседание, поради което намери за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, срещу подлежащ на съдебен контрол правораздавателен акт, от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

         Срещу жалбоподателя е образувано административно-наказателно производство със съставянето на АУАН № 63/серия ЮЗДП 2016г. бланков №6006786/30.04.2019г. от Е.С.П. в качеството му на горски стражар при ТП ДГС Трън. Отразено е, че жалбоподателят „в качеството му на лице, на чието име е издадено позволителни за сеч № 0483140/30.01.2019г. и № 0472287/03.01.2019г. не упражнил контрол и не взел мерки за предотвратяване на незаконни действия при извършен добив на дървесина в отдел 530, подотдели „л“ и „м“, землище на с.П., общ.Трън, в резултат на което са нарушени мерките за опазване на стоящи на корен дървета, подраст и почвата, съгласно т.9 от одобрените технологични планове за добив на дървесина в насажденията, като са пречупени и изкоренени 5 броя дървета от зимен дъбв пототдел „л“, и са нанесени механични повреди на подраст и е уплътнена почвата в сечището чрез булдозер в пототдел „м“. Описано е, че нарушението е открито на 14.03.2019г. и, че жалбоподателя е работил в „Дърбодобив Брезник„ ООД, с ЕИК *********.   В графата „Законови разпоредби, които са нарушени от извършителя е изписан чл.108 ал.3 от ЗГ, вр. с чл.61 и чл.47 ал.1 т.2 и 6 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите. АУАН е съставен на 30.04.2019г. в отсъствие на нарушителя, който се е явил в сградата на ДГС Трън същия ден и подписал без бележки и възражения. Като свидетел по съставяне на акта се е подписал Д.Б.Г..

За да бъде ангажирана административно – наказателна отговорност спрямо едно лице е необходимо да са налице няколко кумулативно предвидени от закона предпоставки: На първо място следва да е извършено административно нарушение (действие или бездействие), което нарушава установения ред. То следва да е извършено виновно и да е обявено от закона за наказуемо с административно наказание по административен ред. На второ място, отговорността в административнонаказателното производство е лична, от което се налага извода, че по безспорен и категоричен начин е необходимо да бъде установено авторството на деянието. На трето място е необходимо да са спазени формалните изисквания на чл. 34 от ЗАНН, относно предпоставките за образуване на административнонаказателно производство и сроковете за завършването му, както и издадените актове и НП да отговарят на формалните изисквания, и да съдържат предвидените в закона реквизити.

           Тези обективно дадени предпоставки обуславят наличието, или не на съответното административно нарушение.

За да издаде атакуваното НП № 63/08.07.2019г. АНО е разгледал актова преписка №63/27.05.2019г., и други, като е приел следната фактичска обстановка: „ лицето Р. Д. С. с ЕГН: **********, с адрес *** е извършило следното нарушение: „На 20.02.2019г. на територията на ТП ДГС Трън, в землище на с.П., общ.Трън, отдел 530 подотдели „л“ и „м“, държавна горска територия в качеството на лице, на чието име са издадени позволителни за сеч № 0483140/30.01.2019г. и №0472287/03.01.2019г. не е упражнил контрол и не е взел мерки за предотвратявена на незаконни действия при извършен добивна дървесина в отдел 530, подотдел „л“ и „м“, в резултат на което са нарушени мерките за опазване на стоящи на корен дрървета, подраста и пречупени и изкоренени 5 броя дървета от зимен дъб в подотдел „л“ и „м“ и са нанесени механични повреди на подраст и е уплътнена почвата в сечището чрез булдозер в подотдел „м“. С това си деяние виновният е нарушил чл.108 ал.3 от ЗГ, вр. с чл.47 ал.1 т.2 и т.6 от  Наредба №8 за сечите в горите. Въпросната Наредба регламентира 1. видовете сечи и методите за тяхното провеждане;  условията и редът за провеждане на сечите; 3. правилата за маркиране на насажденията, предвидени за сеч, и изготвяне на съпровождащите документи; 4. условията и редът за издаване на позволителното за сеч; 5. системата от режими и мерки за стопанисване на горите, попадащи в горските типове природни местообитания, включени в европейската екологична мрежа Натура 2000;6. (нова - ДВ, бр. 63 от 2013 г., в сила от 16.07.2013 г.) условията и редът за провеждане на сечите в границите на корекции на реки. Наредбата се прилага за всички гори и горски територии независимо от тяхната собственост с изключение на тези по чл. 2, ал. 3 от Закона за горите. Съгласно чл.52 Изм. - ДВ, бр. 63 от 2013 г., в сила от 16.07.2013 г.)  (1) (Изм. – ДВ, бр. 72 от 2015 г.) „Сечите се провеждат след издаване на писмено позволително от лицата по чл. 108, ал. 1 от Закона за горите въз основа на: 1. утвърден горскостопански план или програма или одобрено план-извлечение; 2. одобрен карнет-опис, удостоверяващ, че насаждението е маркирано за предвидената сеч, спазени са изискванията на чл. 50 и границите на имота с други собственици са трайно обозначени на терена; 3. одобрен технологичен план за добив на дървесина; 4. копие от документ, удостоверяващ, че са изпълнени изискванията на чл. 181 от Закона за горите – за горите, общинска собственост.“ Съгласно  (3) на същия член „В случаите на издадено предписание от регионалната дирекция по горите или лесозащитна станция за провеждане на санитарни сечи или принудителни сечи не се изисква утвърден горскостопански план или програма или одобрено план-извлечение. Предписанието се издава по образец, утвърден от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите, след извършване на проверка на терен от служители от регионалната дирекция по горите или лесозащитна станция.“ Съгласно чл.47 ал.1 от Наредбата: При провеждане на сечите лицата, извършващи добив на дървесина, са длъжни да: 1. секат само определените и отбелязани за сеч дървета, а при гола сеч - всички дървета върху площта на сечището без забранените за сеч дървета, указани в позволителното за сеч; 2. пазят от повреди немаркираните дървета, подраста и младиняка; 3. пазят граничните знаци и марките на маркираните дървета за сеч; 4. повалят дърветата така, че да пазят от задръстване пътища, реки, канали, просеки и др.; 5. спазват установените правила и изисквания за техническа и пожарна безопасност при работа в горите; 6. спазват одобрения технологичен план за добив на дървесина.“ А съгласно чл.61 от Наредбата Чл. 61. До освидетелстване на сечището лицето, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и осъществява контрол по спазване изискванията на чл. 47 и 48, както и за изпълнение на технологичния план за добив на дървесина.“

По административно наказателната преписка приета по делото, а и от свидетелските показания на свидетелите Е.С.П. и Д.Б.Г. е установено, че позволителни за сеч за отдел № 0483140 и № 0472287 за отдел 530 подотдели „л“ и „м“, община Трън, землище с.П.,      собственост на ДГТ са издадени на Р.С. в качеството му на представител на фирма „Дърводобив Брезник“ ЕООД. В същото изрично пише, че следва да се секат само дървета от бял бор „попадащи в границите на оформения котел“. Настоящия съдебен състав намира, че правилно при констатиране на нарушение на лицензиран лесовъд работещ към въпросната фирма, в полза на която е издадено разрешението за сеч като отговорен субект по АУАН е било привлечено към администативно наказателна отговорност и санкционирано именно въззивникът лице. На следващо място в обвинението за извършено нарушение цифрово в АУАН е изписан чл.108 ал.3 от ЗГ вр. с чл.47 ал.1 т.2 и т.6 от Наредбата №8 за сечите в горите, а с думи св.П. е описал нарушението като лице на чието име са издадени разрешителни за сеч не е упражнил контрол и не е взел мерки за предотвратяване на незаконни действия, в резултат на което са били счупени и изкоренени 5 бр. дръвчета от зимен дъб и са нанесени механични повреди на подраста. Видно от свидетелските показания на Е.С.П. и Д.Б.Г. въззивникът е бил отговорен да следи при добиване на разрешеното количество и вид дървесина в съответния отдел и подотдели да не се допуснат незаконни действия увреждащи другата растителност и в частност биосредата за правилното възстановяване на гората. Като са използвали булдозер за да се проправи път на камионите непосредствено до купчините с добита и готова за извозване дървесина за по-голямо улеснение на работещите тежката машина е изпочупила, скършила и затрупала по пътя си дървета и подраст, които не е следвало да бъдат унищожавани или добити. А тези действия на неустановените работници на фирмата, на името на която е издадено разрешението за сеч е следвало да бъдат контролирани и преустановени именно от въззивника в качеството му на лицензиран лесовъд. Няма никакви индикации установяващи противното и оборващи тезата на АНО в случая- не се установи въззивникът да е сезирал по какъвто и да било начин горските служители за незаконната дейност на работниците извършили прокарването на пътеки с булдозозера противно на правилата. Впрочем настоящия съдебен състав намира за несъществено процесуално нарушение обстоятелството по предявяване на АУАН на въззивника. Действително първо актосъставителя е изготвил АУАН, а след няколко часа същия ден призован по съответния ред въззивника се е явил в ДГС Трън и е получил акта, но с тези си действия служителите на горското стопанство не са преградили възможността му да впише възражения в акта,  както и да го обжалва по съответния ред.   Съдът намира, че разгледано по същество атакуваното наказателно постановление е законосъобразно, тъй като вменявайки на въззивника вина за нарушение по чл.61 вр. с чл.47 ал.1 т.2 и т.6 от Наредба №8 за сечите в горите с АНО го е обвинил за деяние, което е доказано по несъмнен и безспорен начин да го е осъществил. Настоящия съдебен състав намери, че така както е формулирано описанието на изпълнителното деяние същото отговаря на цифровото изражение на нормите, които са нарушени- тоест е съставомерно. То е и доказано по време и авторство. Съдът дава вяра на свидетелските показания на свидетелите установили по време и място извършено нарушение при добив на дървесина. Това нарушение е следвало да бъде недопуснато и евентуално пресечено.  Тази констатация се потвърждава и от съдържанието на обжалваното НП, в частта относно времето на извършване на деянието, при което административнонаказващия орган е приел, че се касае за извършено нарушение на 20.02.2019г. Описаните по-горе обективните признаци на изпълнителното деяние и вмененото нарушение, както и събраните по делото писмени и гласни доказателства сочат за неговата доказаност, което води до извод за неговото потвърждаване. 

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН ТРЪНСКИЯ  РАЙОНЕН СЪД

 

Р  Е  Ш  И

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 63 от 08.07.2019г., издадено от Директора на РДГ Кюстендил, с което на Р.И.С., ЕГН ********** *** на основание чл. 275 ал.1 т.2 от ЗГ и чл.53 ал.1 и ал.2 от ЗАНН е наложено административно наказание глоба в размер на 300.00 лева за нарушение по чл.108 ал.3 от ЗГ вр. с чл.61 и чл.47 ал.1 т.2 и т.6 от Наредба №8/05.08.2011г. за сечите в горите.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд - Перник в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на АПК.

                  

РАЙОНЕН СЪДИЯ :