Решение по дело №301/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 374
Дата: 13 юли 2022 г.
Съдия: Калинка Костадинова Иванова
Дело: 20221210200301
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 374
гр. Благоевград, 13.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осми юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Катрин Ат. Везенкова
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200301 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от ЕТ „*** - ***”, със седалище и адрес на управление:
гр.Разлог, общ.Разлог, обл.Благоевград, ул. **” № 18, с ЕИК **, представлявано от ** от
гр.Разлог против електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата № ********** от 03.09.2021г. на МРРБ - Агенция „Пътна инфраструктура”, с
който за извършеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179, ал. 3б от Закона за движението по
пътищата се наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лв. В жалбата се сочи, че
констатациите в електронния фиш не отговарят на действителното фактическо положение,
както и че при издаване на електронния фиш са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила - непълноти на описаните административно-наказателни норми,
които са нарушени, липса на индивидуализация на нарушение, не са описани
обстоятелствата, при които е извършено, поради което към съда е отправено искане за
отмяна на електронния фиш.
В съдебното производство жалбоподателят се представлява от процесуален представител,
който поддържа жалбата, представя доказателства в нейна подкрепа. За наказващия орган
Агенция "Пътна инфраструктура" към МРРБ се явява процесуален представител, който
оспорва основателността на жалбата и пледира атакувания електронен фиш да бъде
потвърден като законосъобразен.
Съдът е приел като доказателства по делото приложените към преписката писмени
документи и представени от страните в съдебно заседание документи - писмо с вх. №
1
8052/25.05.2022 г., писмо до държавен съдебен изпълнител с вх. № 7569/17.05.2022 г.,
заповед № РД-11-983/13.09.2021 г., протокол 28765/2021 г., формуляр на електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, справка за събиране на тол такси, становище от НТУ,
решение № 101/20.02.2020 г. на МС, постановление № 24/20.02.2020 г. на МС, списък на
републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние – тол такса и др.
Анализ на доказателствата по делото дава основание да приеме за установено следното от
фактическа и правна страна:
Атакуван е електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата с №
********** от 03.09.2021г., издаден за това, че на 03.09.2021г. в 08:03 часа е установено
нарушение № ** с ППС - товарен автомобил "**", регистрационен номер Е**КМ, с
технически допустима максимална маса 6500, брой оси 2, екологична категория ЕВРО 4, без
ремарке, се е движел в община Благоевград по път А-3 км 92+548, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за автомобила частично не е заплатена дължимата пътна такса
по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС има тол декларация
за преминаването, но платената категория е по-малка от измерената. Нарушението е
установено с устройство № 10122, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-3 км
92+548. Собственик, на когото е регистрирано ППС е ЕТ "*** - ***", със законен
представител ** с адрес гр. Разлог, ул. **" № 20, ЕИК **. За извършеното нарушение на чл.
102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка
с чл. 179, ал. 3б от Закона за движението по пътищата на едноличния търговец е наложена
имуществена санкция в размер на 2500.00 лв. Електронният фиш е връчен на 11.02.2022г. и
е обжалван пред РС Благоевград с жалба от 18.02.2022г. От справки от информационната
система на Национално ТОЛ управление към АПИ се установява, че на 24.09.2021г. в ТОЛ
системата е получена декларация за движение в сегмент ** на А-3 като е декларирано, че
ППС е от категория, предназначена за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане, без
мястото на водача - категория М 2 или М 3, но заснетото ППС с рег. № Е ** КМ е товарен
автомобил с категория от 3.5 до 12 тона и попада в категория N 2. Направен е извод, че
декларацията, подадена в ТОП системата е декларирана по-ниска категория от
действителната и въз основа на това е създаден доклад за пътно нарушение по чл. 179, ал.3
от Закон за движение по пътищата от Електронната система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата. Към доклада са приложени статични изображения във
вид на снимков материал. От представеното решение № 101/20.02.2020г. на МС за приемане
на списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за изминато разстояние -
тол такса се установява, че А-3 – автомагистрала, е част от този списък, а сегмент **1 е с
наименование Бобошево и с дължина 5.990 км. От Тарифа за таксите, които се събират за
преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета с ПМС № 370 от
20.12.2019 г., обн., ДВ, бр. 101 от 27.12.2019 г., изм., бр. 16 от 24.02.2020 г. се установява в
т. 27, че за декларираната категория ППС, предназначени за превоз на пътници с повече от 8
2
места за сядане без мястото на водача, до 12 т. - категория M2, категория M3, Евро 4 се
дължи такса по Тарифата в размер на 0,02 лв/км. За действителната категория на ППС -
товарен автомобил над 3,5 тона до 12 тона, Евро 4 се дължи на 0,04 лв/км.
Съдът намира, че нарушението е установено по несъмнен начин, като е доказано, че на
03.09.2021 г. в 08:03 ч, с устройство № 10122, представляващо елемент от електронната
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път А-3 км 92+548, е установено движение на ППС - товарен автомобил „**“, с per. №
Е**КМ, с технически допустима максимална маса 6500, брой оси 2, екологична категория
ЕВРО 4, без ремарке, по път А-3 км 92+548, община Благоевград. Пътят е включен в
обхвата на платената пътна мрежа и за движение по него се дължат такси по чл. 10, ал. 1, т.
2 от Закона за пътищата, които зависят от категорията на ППС и изминатото разстояние.
Видно от приложената справка за собственост по делото ППС с per. № Е**КМ е с обща
технически допустима максимална маса над 3,5 т., поради което на основание чл. 10, an. 1, т.
2 от Закона за пътищата за движението му по платената пътна мрежа се дължи тол такса в
размер на 0.04 лв/км. Тол таксата е такса за изминато разстояние, като заплащането й дава
право на едно ППС да измине разстояние между две точки от съответния път или пътен
участък. Всеки път и пътен участък от платената пътна мрежа е разделен на тол сегменти, за
навлизането и движението през всеки от който, се дължи тол такса в определения размер.
Тол таксите се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния
участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и екологичните му характеристики и се определят за всеки отделен път или пътен
участък. В процесния случай размерът на дължимата за плащане тол такса е определен въз
основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
Наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП - подавани чрез бордово устройство в ППС и подаването на
валидна тол декларация в Агенция "Пътна инфраструктура" чрез Електронната система за
събиране на тол такси. Въз основа на получените декларирани тол данни Агенция ’’Пътна
инфраструктура" чрез Електронната система за събиране на тол такси определя изминатото
разстояние от пътя и пътните участъци, за които се дължи тол такса, изчислява дължимата
такса и я начислява на задължения субект по реда на Наредбата. В процесния случай с
подадената тол декларации за сегмент ** от А -3 при преминаване през рамка 10122, в
полето за идентификатор за категория на ППС е посочен код 28, което отговаря на
декларирана категория за ППС, предназначени за превоз на пътници с повече от 8 места за
сядане без мястото на водача, до 12 т. - категория M2, M3, Евро 4, за което се дължи ТОЛ
такса в размер на 0.02 лв./км. В действителност ППС с per. № Е**КМ е товарно ППС с
категория от 3,5 т. до 12т., Евро 4, категория N 2 и за него се дължи ТОЛ такса в размер на
0.04 лв./км., съгласно чл. 27 от Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и
ползване на републиканската пътна мрежа, приета с Постановление № 370 на МС от 2019 г.,
изменена с Постановление № 24 от 20.02.2020 г. на МС. Допуснато е нарушение по чл. 102,
ал.2 от Закон за движение по пътищата, който задължава собственика да не допуска
движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с
3
установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата според категорията на пътното превозно средство. Нарушението е санкционирано
на основание чл. 187а, ал.2, т.3 вр. с чл. 179, ал.3б от Закон за движение по пътищата.
Разпоредбата на л. 179, ал.3б от ЗДвП предвижда налагане на наказание глоба на собственик
на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което
изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1
от Закона за пътищата. Разпоредбата на чл. 187а, ал.2, т.3 от ЗДвП предвижда за това
нарушение на юридическото лице и ЕТ, собственик на МПС да бъде наложена имуществена
санкция в размер на 2500.00 лв. Санкционната норма е приложена правилно, като е
установено, че ЕТ „**“ е собственик на товарен автомобил „**“ с рег. № Е ** КМ, който е с
обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона и попада в категорията по чл.
10б, ал.3 от Закон за пътищата. На 03.09.2021г. в 08.03 часа този автомобил е заснет да се
движи по път от платената републиканска пътна мрежа в км. 92+548 на А-3, като за него
частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал.1, т.2 от Закон за пътищата в резултат
на подадена от собственика декларация към Електронната система за събиране на пътни
такси, в която е декларирана по-ниска от действителната категория на МПС и е платена по-
ниска от дължимата такса – по 0.02 лв./км, вместо по 0.04 лв./км.
В производството по установяване и санкциониране на нарушението са спазени
изискванията на Закон за движение по пътищата и специфичните условия на Закон за
пътищата, като нарушението е установено от доклад и снимки от електронната система за
събиране на пътни такси, които съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал.8 от Закон за
движение по пътищата, отразените в системата данни се считат за доказателства за мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, както и данни, свързани с движението по участък от път, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, данни за липса или наличие на декларирани тол данни и
наличие или липса на заплащане на дължимите такси. Електронният фиш е издаден въз
основа на чл. 189ж от Закон за движение по пътищата, който предвижда възможност при
нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3
да се издаде електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане
на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение.
Определените в закона изисквания към електронния фиш е да съдържа данни за мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на пътното
превозно средство, собственика или вписания ползвател, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за
пътищата, размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане. Съдът
посочва, че атакувания електронен фиш отговаря на тези изисквания и е издаден по
образец, утвърден от управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Електронен
фиш № ********** е издаден от компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10
ЗП, установяваща, че Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява правомощията на
4
държавата във връзка със събирането на пътните такси, както и дейността по практическото
прилагане, въвеждането, функционирането и контрола на системата за събиране на пътните
такси. Мястото на извършване на нарушението е посочено на км. 92+548 от А-3, община
Благоевград. Съгласно чл.179, ал.Зе от ЗДвП при нарушения, установени въз основа на
данните от системата по чл.167а, ал.З от същия закон за място на извършване на
нарушенията по чл.179, ал.З - 36 от същия се счита първото място, на което е установено
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа. Видно от генерираният на
основание чл. 167а, ал.З от ЗДвП доклад за извършеното нарушение същото е установено от
устройство (тол секция) номер 10122, намиращо се на път А-3 км 92+548, където е заснето
движението на ППС с per. № Е**КМ и е генериран снимков материал. В електронния фиш
са описани датата и часа на извършеното нарушение 03.09.2021 г., в 08:03 ч.,
регистрационния номер на автомобила и данни за неговата маса, брой оси, екологична
категория, които дават възможност за идентификация на автомобила и определяне на
неговата категория. Посочено е основанието за налагане на имуществената санкция на ЕТ
„**“, в качеството му на собственик на ППС, с per. № Е**КМ, с което е извършено
нарушението.
Съдът преценява, че не е основателно възражението за това, че погрешното деклариране на
автомобила с по-ниска категория от действителната се дължи на неволна грешка, която в
последствие е отстранена и поради това наложената с електронния фиш санкция е
незаконосъобразна. Съдът посочва, че отговорността за деклариране на данни за
автомобила, с който ще бъде извършвана транспортната дейност се носи от собственика му –
в този случай собственикът на автомобила го е декларирал пред дружество „Интелигентни
трафик системи“ АД, с което е сключен договор за представяне на услуга за електронно
събиране на пътни такси на база изминато разстояние и време, като невярно е посочил, че
МПС е автобус за превоз на пътници, а не товарен автомобил над 3.5 тона до 12 тона. В
резултат на това деклариране бордовото устройство е подало неверни данни относно
дължимата ТОЛ такса и е декларирана по-малка от дължимата такса. Съдът преценява, че
допуснатата от собственика на автомобила грешка не може да послужи като основание за
отмяна на атакувания електронен фиш.
Съдът намира, че деянието не е маловажно и към него не са приложими правилата на чл. 28
от ЗАНН, като отчита, че нарушението засяга безопасността на движението по пътищата и
не е установена необичайно ниска степен на обществена опасност, която да го отличава от
останалите случаи на подобни нарушения.
Наказващият орган претендира юрисконсултстко възнаграждение и съдът намира, че тази
претенция е основателна, като съгласно разпоредбата на 63д от ЗАНН в производствата
пред районния съд страните имат право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай,
че съдът отхвърли оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за правната помощ
и Наредба за заплащане на правната помощ, където в чл. 27е е предвидено
5
възнаграждението за защита в производства по Закона за административните нарушения и
наказания да е от 80 до 150 лв. Съдът счита, че съобразно с правната и фактическа сложност
по делото и свършената работа по процесуално представителство на наказващия орган,
следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Предвид това и на основание чл. 63, ал.9 и чл. 63д, ал.4 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата № ********** от 03.09.2021г. на МРРБ - Агенция „Пътна инфраструктура”, с
който за извършеното нарушение на чл. 102, ал. 2 от Закона за движението по пътищата и на
основание чл. 187а, ал. 2, т. 3. във връзка с чл. 179, ал. 3б от Закона за движението по
пътищата е наложена имуществена санкция в размер на 2500.00 лв. на ЕТ „*** - ***”, със
седалище и адрес на управление: гр.Разлог, общ.Разлог, обл.Благоевград, ул. **” № 18, с
ЕИК **, представлявано от ** от гр.Разлог.
ОСЪЖДА ЕТ „*** - ***”, със седалище и адрес на управление: гр.Разлог, общ.Разлог,
обл.Благоевград, ул. **” № 18, с ЕИК **, представлявано от ** от гр.Разлог да плати на
Агенция "пътна инфраструктура" към МРРБ сумата от 100.00 лв. за направените по делото
разноски за юрисконсулстко възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Административен съд Благоевград.


Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
6