НОХД № 64/2020.
Мотиви:
Обвинението е срещу Г.Б.Ш. ***, за това, че на 10 април 2020
година в с. Бяга, на ул. "44-та" е управлявал МПС - лек автомобил марка „Сеат", модел
„Инка" с номер на рама № VSSZZZ9KZXR020487, което не е регистрирано по надлежния ред - чл. 140, ал.1 и ал.2 от ЗДвП - Чл. 140. (1) (Доп. - ДВ, бр. 11 от 2017 г., в
сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.)
По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени
задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата.(2) (Изм. - ДВ, бр. 43
от 2002 г., доп., бр. 79 от 2005 г., изм.,
бр. 93 от 2009 г., в сила от 25.12.2009 г., бр. 54 от 2010 г., бр. 81 от 2016 г., в сила от 1.01.2018 г. - изм., бр. 98 от
2016 г., в сила от 1.01.2017 г., изм., бр.
97 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г. относно изречение второ, и от 6.06.2018 г. относно изречение първо, изм., бр. 2
от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., доп.,
бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) Условията и
редът за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване
на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, се
определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията и министъра на
отбраната. С наредбата се определят и случаите, в които на моторните превозни средства и теглените от тях
ремаркета при първоначална регистрация се
извършва преглед за техническата им изправност
и тяхното комплектуване. Спрените от движение моторни
превозни средства и теглените от тях ремаркета се пускат в движение от
същите органи след отстраняване на причината за тяхното спиране., и Наредба №
1-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства - Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 93 от 2006 г., бр. 57 от 2007 г., доп., бр.
94 от 2009 г., изм., бр. 67 от 2012 г.) Моторните превозни средства и
ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено
ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция"
при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на
МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по
адреса на регистрация - за стопанските субекти, чл.3, ал.1 Моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират
в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса
(постоянен или временен) от съответния митнически орган, ал. (2) (Изм. - ДВ, бр. 20
от 2018 г.) Разпоредбата на ал. 1 се прилага и при придобиване на собствеността
на превозно средство извън Република България или при придобиване на
собствеността чрез публична продажба, с изключение на случаите при придобиване
с цел продажба на нерегистрирани в страната превозни средства от стопански
субекти и чл. 4. (1)
Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи
в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или
прекратяване на регистрацията, - престъпление по чл.345, ал.2 във вр. с ал.1 НК във вр. с чл.140, ал.1 и
ал.2 от ЗДвП във вр. с чл.2, чл.3, ал.1 и ал.2 и чл.4, ал.1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства
Подсъдимият Ш. се явява в съдебно заседание, признава се за виновен, изразява съжаление за
извършеното, пледира за минимално наказание.
Защитникът на подс.Ш. – адв. К. У.
пледира за налагане на наказание в минимален размер.
Представителят на Районна прокуратура гр.Пещера
поддържа обвинението така както е предявено. Не сочи нови доказателства.
Пледира за налагане на глоба в минимален размер.
Районният съд, като обсъди събраните по делото писмени
и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено
следното:
Подсъдимият по делото е Г.Б.Ш., роден на *** г. в гр. Пещера, с
настоящ адрес ***, ЕГН - **********, български
гражданин, без образование, женен,
безработен, осъждан.
Установява се по делото, че на 10.04.2020г. св.Атанас
Павлов- служител в РУ на МВР-гр.Пещера, по време на работа, съвместно със свои
колеги, в с.Бяга,на ул."44-та",спрели за проверка лек автомобил марка
„Сеат", модел „Инка" с номер на рама №VSSZZZ9KZXR020487, тъй като
автомобила бил без регистрационни табели. При извършване на проверката се
установило,че водач бил подс.Г.Ш., който не представил Свидетелство за
регистрация на управлявания от него автомобил, тъй като не бил регистриран по
надлежния ред, както и СУМПС,като заявил,че не притежавал такова.
На водача бил съставен и Акт за установяване на
административно нарушение бл.№ 093716/10.04.2020г. за нарушение по чл.150 от ЗДвП .
Видно от приложената по делото справка на
РУ на МВР-гр.Пещера, лек автомобил марка „Сеат“,модел
„Инка“ с номер на рама №VSSZZZ9KZXR020487, не е регистриран по надлежния ред и не се
издирва.
Видно от
приетия по делото Протокол за оглед на местопроизшествие ведно с фотоалбум от
10.04.2020 г. л.а. марка „Сеат“,модел „Инка" няма поставени табели на
предвидените за това места.
Видно от
декларацията за семейно и материално положение и имотно състояние подс. Ш. е
семеен, женен, с дете на 6 месеца, безработен и не притежава значимо имущество.
Видно от
приетата по делото Характеристична справка подс. Ш. е негативно
охарактеризиран, не се ползва с добро име и авторитет по местоживеене.
Видно от
справката за нарушител / водач подс. Ш. е неправоспособен водач, като има едно
наложено наказание по Закона за движение по пътищата.
Видно от
приетото по делото писмо от ДСИ Пещера изх. № 1498/14.05.2020г. срещу подс. Ш. има образувано изпълнително
производство за наложената глоба в размер на 1000 лева по НОХД №226/2018г. на
РС Пещера, като поканата за доброволно изпълнение му е връчена на 25.10.2018г.
и до момента сумата не е платена.
Видно от
приетото по делото Писмо от ГД „Изпълнение на наказанията“,Районна служба “Изпълнение
на наказанията“-гр. Пазарджик подс. Ш. е изтърпял наказанието „пробация“ в
размер на 6 месеца по НОХД №173/2012г. по описа на РС Пещера на дата
03.02.2013г. и по НОХД № 267/2012 г. по описа на РС Пещера е изтърпял наказание
„пробация“ в размер на 2 години на дата 01.02.2015г.
Видно от
справката за съдимост подс. Ш. е осъждан пет пъти , като по последното
наказание по НОХД226/2018г. по описа на РС Пещера не е платена наложената глоба
в размер на 1000 лева, видно от писмото на ДСИ Пещера, като в случая за подс. Ш.
не е настъпила реабилитация по чл. 86 и сл. от НК.
Горната фактическа обстановка съдът възприе
от самопризнанията на подс. Ш. и събраните по делото гласни доказателства от
разпитите на св. Йорданов и св. Павлов, дадени в ДП и приобщени към
доказателствения материал посредством прочитането им по реда на чл. 281 от НПК,
както и от приобщените писмени доказателства.
Съдът кредитира изцяло събраните по делото
писмени и гласни доказателства, т. к. те са непротиворечиви и взаимно се
допълват, като по категоричен начин очертават гореописаната фактическа
обстановка. Поради непротиворечивостта на доказателствата не се налага техният
подробен анализ.
При така приетата фактическа обстановка и
въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за безспорно
установено, че подс.Ш. *** е управлявал МПС- лек автомобил марка „Сеат“,модел „Инка“ с номер на рама №VSSZZZ9KZXR020487 , което не е регистрирано по
надлежния ред-чл.140,ал.1 и ал.2 от ЗДвП -Чл. 140. (1) (Доп. - ДВ, бр.
11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от
1.01.2019 г.) По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с
регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата,
включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни
средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.(2) (Изм. - ДВ,
бр. 43 от 2002 г., доп., бр. 79 от 2005 г., изм., бр. 93 от 2009 г., в сила от
25.12.2009 г., бр. 54 от 2010 г., бр. 81 от 2016 г., в сила от 1.01.2018 г. -
изм., бр. 98 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г., изм., бр. 97 от 2017 г., в
сила от 1.01.2018 г. относно изречение второ, и от 6.06.2018 г. относно
изречение първо, изм., бр. 2 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г., доп., бр. 105
от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) Условията и редът за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни
превозни средства, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано
с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщениятаминистъра
на отбраната. С наредбата се определят и случаите, в които на моторните
превозни средства и теглените от тях ремаркета при първоначална регистрация се
извършва преглед за техническата им изправност и тяхното комплектуване.
Спрените от движение моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета се
пускат в движение от същите органи след отстраняване на причината за тяхното
спиране., и Наредба №I-45 от 24.03.2000г. за регистриране,отчет, спиране
от движение и пускане в движение,временно отнемане,прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета,теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства - Чл. 2. (Изм. - ДВ, бр. 93 от 2006 г., бр. 57 от 2007
г., доп., бр. 94 от 2009 г., изм., бр. 67 от 2012 г.) Моторните превозни
средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за
обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна
полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните
дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите
лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти,чл.З, ал.1 Моторните
превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец от
придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен)
от съответния митнически орган,ал. (2) (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2018 г.)
Разпоредбата на ал. 1 се прилага и при придобиване на собствеността на превозно
средство извън Република България или при придобиване на собствеността чрез
публична продажба, с изключение на случаите при придобиване с цел продажба на
нерегистрирани в страната превозни средства от стопански субекти и чл. 4. (1)
Собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи
в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или
прекратяване на регистрацията., като е действал умишлено, със съзнанието за
противоправност на деянието и с оглед евентуалната наказателна отговорност и с
това е осъществил от обективна и субективна страна престъпния състав на
чл.345,ал.2 във вр. с ал.1 НК във вр. с чл. 140,ал.1 и ал.2 от ЗДвП във вр. с
чл.2, чл.3,ал.1 и ал.2 и чл.4,ал.1 от Наредба №I-45 от
24.03.2000г. за регистриране,отчет, спиране от движение и пускане в
движение,временно отнемане,прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета,теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Причините за
извършеното престъпно деяние, следва да се търсят в личността на подсъдимия Ш.,
в незачитане на правилата по ЗДвП и ППЗДвП.
Авторството на деянието и другите
обстоятелства за времето, мястото и начина на извършване се доказват по един
несъмнен начин.
Престъплението е осъществено при форма на
вина пряк умисъл по смисъла на чл.
11, ал. 2 от НК, тъй като подсъдимият е съзнавал обстоятелствата, че на
посочените по-горе дата, час и място е управлява процесния автомобил, който не
е имал поставени държавни контролни номера. Съзнавал е и това, че МПС не е било
регистрирано като такова по надлежния ред, т. е. по реда на Наредба № I-45 от
24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение
на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за
предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства на МВР и респ.
за него няма издадени държавни контролни номера. Въпреки всичко това,
преследвайки пряката си цел - да се придвижва с МПС по описания по-горе начин,
е сторил това. Обобщено казано, подс. Ш. е предвиждал конкретно настъпването на
общественоопасните последици на деянието си, т. е. че като управлява
нерегистрираното МПС нарушава установения за това ред и обществените отношения
свързани с транспорта, като същевременно е искал тяхното настъпване.
При определяне размера на наказанието, което
следва да бъде наложено на подсъдимия съдът се ръководи от изискванията на чл. 36
от НК - относно целите на наказанието, както и от разпоредбите на чл. 54
от НК - относно индивидуализацията на същото.
Подсъдимият е личност с относително завишена
степен на обществена опасност, доколкото е осъждан и негативно охарактеризиран
по местоживеене.
В конкретния случай обществената опасност на
деянието също е завишена, предвид на обстоятелството, че това е престъпление по
транспорта, като макар и формално, неговото извършване хипотетично би могло да
доведе и до други негативни странични последици. Завишена е и поради това, че
подсъдимият е бил неправоспособен водач на МПС.
Подбудите за извършване на престъплението се
коренят в личността на подсъдимия, в ниското му правосъзнание и
недисциплинираността му като водач на МПС.
Като смекчаващи отговорността обстоятелства
се отчетоха направените самопризнания, оказаното съдействие на органите на
полицията и на разследващите органи, изразеното критично отношение към
стореното, тежкото материално положение и имотно състояние, както и това, че в
крайна сметка автомобилът е щял да бъде управляван предимно по т. нар.
"черни" пътища, по които няма активно движение на други МПС или
пешеходци. Отегчаващи обстоятелства – обремененото съдебно минало, недобрите
характеристични данни, както и фактът, че подсъдимият е неправоспособен водач
на МПС и наказван по ЗДвП.
При тези данни и като съобрази наличните
смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства, съобразно относителната им
тежест, съдът намери, че на подс. Ш. следва да бъде наложено наказание по
втората алтернатива на чл. 345, ал. 2 във вр. с ал.
1 от НК, а именно глоба в размер на 600 лева, което намери за съответно на
тежестта на извършеното и с което ще се постигнат целите на наказанието. При определяне
конкретния размер на глобата съдът съобрази освен гореизброените смекчаващи и
отегчаващи обстоятелства, но и имотното състояние и доходите на Ш., което не е
добро, предвид фактът, че е безработен, както и семейните му задължения,
отчитайки това, че живее в едно домакинство с жена си и малкото им дете на 6-месечна
възраст.
Така определеното наказание съдът счете за съответен
на обществената опасност на деянието и дееца.
По изложените съображения, Пещерският районен
съд постанови решението си.
Районен съдия: