ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.Ловеч, 24.01.2018
г.
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ-ти административен
състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и осемнадесета
година в състав:
СЪДИЯ:
ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА
като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.дело
№16 по описа на АдмСЛ за 2018 година и на основание данните по делото и закона,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано въз основа на жалба вх.№ 131/15.01.2018
г. подадена от „Хидробетон” ООД с.Казичене обл.София ул.Л.Каравелов № 16 с
управител Л. Ц. Н., съдебен адрес гр.София 1324, р-н Люлин, жк Люлин 7, ул.705
№12, против Решение № 262/21.12.2017 г. на Общински съвет Летница.
По делото е представено заверено копие от преписката по приемане на оспореното
решение на ОбС – Летница.
Видно от данните по делото, в случая е налице
непостигане на съгласие между титуляра на концесия за добив на подземни
богатства - „Хидробетон” ООД, и собственика на земята - Община Летница, по
чл.75 ал.2 от Закон за подземните богатства /ЗПБ/ за учредяване на право на
ползване върху земи от общинския поземлен фонд, попадащи в границите на
концесията.
Съдът счита, че волеизявлението на Общински съвет –
Летница не е направено в качеството му на административен орган, а на орган,
формиращ волята на общината като гражданскоправен субект.
Решението на общинския съвет не засяга права и законни
интереси на концесионера като част от административно правоотношение, защото законът
не създава право на концесионера да му бъде учредено право на ползване,
а само право да предприеме самостоятелно съответните правни и фактически
действия за постигане на споразумение с титулярите на права на земята в
предоставената площ. ЗПБ не регламентира задължение на общинските
съвети, в качеството им на административни органи, да се произнасят с
властнически акт със съдържание и форма съгласно императивните разпоредби на
АПК, по предложения за сключване на договор по чл. 75, ал. 1 от ЗПБ като орган,
формиращ волята на общината като собственик на земеделски земи. Не всички
актове на общинския съвет имат характер на административни актове, защото не
формата, а съдържанието като властническо или гражданско-правно волеизявление е
определящо за вида им като правни актове. Съгласно чл. 14 от ЗМСМА общината е юридическо лице и има право на своя собственост, а
в правомощията на общинските съвети е придобиването, управлението и
разпореждането с общинската собственост, т.е. общинският съвет е колективния
орган, формиращ волята на юридическото лице като субект на гражданското право. Налице
са отношения между равнопоставени субекти.
Формата, в която общинският съвет изявява волята на
общината в качеството ѝ на субект на гражданското право като собственик
на земеделските земи, е решение, с оглед формирането ѝ от колективен
орган. Но това решение не е административен акт. Възникналите между
„Хидробетон” ООД и Община Летница отношения не са властнически. Тази процедура
не представлява административно производство, тъй като не се развива между
правни субекти намиращи се в отношения на власт и подчинение. В разпоредбата на
чл. 45, ал. 3
от ЗМСМА терминът "актове" е употребен като родово
понятие, като на оспорване по реда на АПК подлежат тези от
актовете на общинския съвет, с които се регулират административни
правоотношения. Това обстоятелство се установява не от формата на акта, а от
съдържанието му.
Определящи за същността на постановеното решение в
случая е неговото съдържание и качеството, в което действа колективния орган.
ЗПБ предвижда ред, по който се уреждат отношенията при
непостигане на съгласие между концесионера и собственика на земята, с участието
на министъра на енергетиката, при която процедура вече е налице административно
правоотношение, при което се реализират правомощия от административни органи –
от министъра на енергетиката, министъра на финансите и министъра на
регионалното развитие и благоустройството /чл. 75, ал. 2 и ал. 5 от ЗПБ/. Но в
случая не е налице оспорване на акт, постановен в такова производство.
С оглед изложеното съдът счита, че оспореното решение на
общински съвет не е индивидуален административен акт и не подлежи на обжалване
по реда на АПК пред административен съд.
Воден от горното и на основание чл.159 т.1 от АПК,
Ловешки административен съд, шести административен състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.№ 131/15.01.2018 г.
подадена от „Хидробетон” ООД с.Казичене обл.София ул.Л.Каравелов № 16 с
управител Л. Ц. Н., съдебен адрес гр.София 1324, р-н Люлин, жк Люлин 7, ул.705
№12, против Решение № 262/21.12.2017 г. на Общински съвет Летница, и ПРЕКРАТЯВА
производството по делото.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба в
7-дневен срок от съобщението чрез АдмСЛ пред ВАС на РБ.
Препис от определението да се връчи на страните.
Административен
съдия: