Определение по дело №16/2018 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 52
Дата: 24 януари 2018 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20187130700016
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

гр.Ловеч, 24.01.2018 г.

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ-ти административен състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и осемнадесета година в състав:

                                               СЪДИЯ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.дело №16 по описа на АдмСЛ за 2018 година и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано въз основа на жалба вх.№ 131/15.01.2018 г. подадена от „Хидробетон” ООД с.Казичене обл.София ул.Л.Каравелов № 16 с управител Л. Ц. Н., съдебен адрес гр.София 1324, р-н Люлин, жк Люлин 7, ул.705 №12, против Решение № 262/21.12.2017 г. на Общински съвет Летница.

По делото е представено заверено  копие от преписката по приемане на оспореното решение на ОбС – Летница.

Видно от данните по делото, в случая е налице непостигане на съгласие между титуляра на концесия за добив на подземни богатства - „Хидробетон” ООД, и собственика на земята - Община Летница, по чл.75 ал.2 от Закон за подземните богатства /ЗПБ/ за учредяване на право на ползване върху земи от общинския поземлен фонд, попадащи в границите на концесията.

Съдът счита, че волеизявлението на Общински съвет – Летница не е направено в качеството му на административен орган, а на орган, формиращ волята на общината като гражданскоправен субект.

Решението на общинския съвет не засяга права и законни интереси на концесионера като част от административно правоотношение, защото законът не създава право на концесионера да му бъде учредено право на ползване, а само право да предприеме самостоятелно съответните правни и фактически действия за постигане на споразумение с титулярите на права на земята в предоставената площ. ЗПБ не регламентира задължение на общинските съвети, в качеството им на административни органи, да се произнасят с властнически акт със съдържание и форма съгласно императивните разпоредби на АПК, по предложения за сключване на договор по чл. 75, ал. 1 от ЗПБ като орган, формиращ волята на общината като собственик на земеделски земи. Не всички актове на общинския съвет имат характер на административни актове, защото не формата, а съдържанието като властническо или гражданско-правно волеизявление е определящо за вида им като правни актове. Съгласно чл. 14 от ЗМСМА общината е юридическо лице и има право на своя собственост, а в правомощията на общинските съвети е придобиването, управлението и разпореждането с общинската собственост, т.е. общинският съвет е колективния орган, формиращ волята на юридическото лице като субект на гражданското право. Налице са отношения между равнопоставени субекти.

Формата, в която общинският съвет изявява волята на общината в качеството ѝ на субект на гражданското право като собственик на земеделските земи, е решение, с оглед формирането ѝ от колективен орган. Но това решение не е административен акт. Възникналите между „Хидробетон” ООД и Община Летница отношения не са властнически. Тази процедура не представлява административно производство, тъй като не се развива между правни субекти намиращи се в отношения на власт и подчинение. В разпоредбата на  чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА терминът "актове" е употребен като родово понятие, като на оспорване по реда на АПК подлежат тези от актовете на общинския съвет, с които се регулират административни правоотношения. Това обстоятелство се установява не от формата на акта, а от съдържанието му.

Определящи за същността на постановеното решение в случая е неговото съдържание и качеството, в което действа колективния орган.

ЗПБ предвижда ред, по който се уреждат отношенията при непостигане на съгласие между концесионера и собственика на земята, с участието на министъра на енергетиката, при която процедура вече е налице административно правоотношение, при което се реализират правомощия от административни органи – от министъра на енергетиката, министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството /чл. 75, ал. 2 и ал. 5 от ЗПБ/. Но в случая не е налице оспорване на акт, постановен в такова производство.

С оглед изложеното съдът счита, че оспореното решение на общински съвет не е индивидуален административен акт и не подлежи на обжалване по реда на АПК пред административен съд.

Воден от горното и на основание чл.159 т.1 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

                                            ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.№ 131/15.01.2018 г. подадена от „Хидробетон” ООД с.Казичене обл.София ул.Л.Каравелов № 16 с управител Л. Ц. Н., съдебен адрес гр.София 1324, р-н Люлин, жк Люлин 7, ул.705 №12, против Решение № 262/21.12.2017 г. на Общински съвет Летница, и ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението чрез АдмСЛ пред ВАС на РБ.

Препис от определението да се връчи на страните.

 

                                               Административен съдия: