Решение по дело №232/2020 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 27
Дата: 7 май 2021 г.
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20204320200232
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ **
гр. Луковит , 07.05.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛУКОВИТ в публично заседание на първи февруари,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:МАЯ Й. КИРЧЕВА
като разгледа докладваното от МАЯ Й. КИРЧЕВА Административно
наказателно дело № 20204320200232 по описа за 2020 година
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на "В.М." ООД, ЕИК **********, седалище и адрес на
управление гр. П., ул. "О." № **, представлявано от В. И. В. - управител срещу
ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, серия Г № ********, издаден от
ОДМВР-Ловеч, с който на дружеството на основание чл. 638, ал. 4 вр. чл. 638, ал. 1, т. 2 вр.
чл. 461, т. 1 от КЗ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за извършено
нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
Претендира се неговата отмяна с оплаквания за незаконосъобразност.
В съдебното заседание страните редовно призовани, не се явяват и не ангажират
становище.
Съдът въз основа на събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в
съвкупност и след като се запозна с доводите на страните приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена чрез ОДМВР - Ловеч на 28.08.2020 г. в рамките на 14-дневния
срок по чл. 189, ал. 8 ЗДвП, считано от датата на връчване на електронния фиш – 14.08.2020
г., видно от приложената към преписката разписка. Същата е подадена от легитимиран
субект /срещу който е издаден обжалвания ЕФ/, при наличие на правен интерес от
обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/,
поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на представените от въззиваемата страна писмени доказателства съдът
приема от фактическа и правна страна следното:
В обжалвания електронен фиш серия Г № ********, издаден от ОДМВР Ловеч, е
посочено, че на 28.07.2020 г. в 19:22 часа в гр. Луковит, ул. „Възраждане“ № 2, юридическо
лице, притежаващо МПС, което е регистрирано на територията на Р. България и не е спряно
от движение, не е сключило договор за застраховка гражданска отговорност на
автомобилистите, заснето с АТС тип TFR1-М, с МПС Мерцедес Ц 200 ЦДИ, рег.№
*********, заснето с автоматизирано техническо средство/система № *****, собственик на
регистрираното МПС – В.М. ООД, седалище и адрес на управление гр. П., ул. "О." № **,
1
законен представител В. И. В.. Затова на собственика за извършено нарушение на 483, ал. 1,
т. 1 от КЗ и във вр. с чл. 638, ал. 4 вр. чл. 638, ал. 1, т. 2 вр. чл. 461, т. 1 от КЗ е наложена
имуществена санкция в размер на 2000.00 лева.
От приложения към преписката снимков материал - клип № 3099, съдържащ 4
отделни кадъра, е видно, че датата, часа, рег.номер на автомобила съответстват на данните,
описани в електронния фиш.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП снимковият материал, изготвен с техническо
средство или система, заснемаща или записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява годно веществено
доказателствено средство в административнонаказателния процес.
Съгласно Протокол № 2-22-19 от 01.08.2019 г. мобилна система за видеоконтрол -
№ ***** е преминала последваща проверка в лабораторни условия за точността на
измерване и съответства на одобрения тип № 4835 и следователно към датата на
нарушението е било технически изправно и годно средство за измерване.
Представен е Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или
система от 28.07.2020 г. по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните
работи /обн. ДВ, бр.36 от 19.05.2015 г., изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 г./. Видно от
вписаните данни в протокола конкретната мобилна система за видеоконтрол *****,
посочена в електронния фиш, е била монтирана и настроена на служебен лек автомобил с
рег. № ********. В протокола изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства –
идентификационен номер на използваното АТСС /*****/, точното място на контрол /гр.
Луковит, ул. Възраждане № 2/, общото ограничение на скоростта /50 км/ч/, режим на
измерване /стационарен/, посока на движение /от гр. София към гр. П./, идентификация на
служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото /18:45 ч./ и края на работа
/20:00 ч./, номерата на първия /3091/ и последния запис /3104/, както и броя на
установените от АССС нарушения /14 бр./.
От справката за собственост е видно, че собственик на лекия автомобил с
посочения регистрационен номер е дружеството жалбоподател.
Съгласно представена разпечатка от гаранционен фонд към 28.07.2020 г. няма
валидна застраховка гражданска отговорност на автомобил с рег. № *********.
Съгласно чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, договор за застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което притежава моторно
превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е било
спряно от движение. Правното основание за издаване на електронния фиш е разпоредбата
на чл. 638, ал. 4 от КЗ, според която когато с автоматизирано техническо средство или
система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност"
на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или
имуществената санкция по ал. 1, съгласно която "на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което не
изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност"
на автомобилистите, се налага: 1. глоба от 250 лв. - за физическо лице; 2. имуществена
санкция от 2000 лв. - за юридическо лице или едноличен търговец". Съгласно чл. 647, ал. 3
от КЗ, когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата.
Обжалваният електронен фиш правилно е издаден в хипотезата на чл. 638, ал. 4
ЗК и съдържа реквизитите по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – посочени са данните за
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е
2
установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението,
регистрационният номер на моторното превозно средство, собственикът, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Задължителните реквизити на електронния фиш, изчерпателно уредени от законодателя в чл.
189, ал. 4 от ЗДвП, са налице като образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Специалният закон - КЗ, препраща към ЗДвП относно
задължителните реквизити на ЕФ и е видно, че атакуваният електронен фиш съдържа
всички реквизити.
Електронният фиш правилно е издаден по отношение на дружеството
жалбоподател като собственик на процесното МПС.
Съгласно чл. 638, ал. 4 КЗ когато с автоматизирано техническо средство или
система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и
действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност"
на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или
имуществената санкция по ал. 1 като съгласно ал. 1, т. 2 имуществена санкция е от 2000 лв. -
за юридическо лице или едноличен търговец. Настоящият състав не споделя оплакванията в
жалбата, че в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е предвидено налагането само на
административно наказание глоба, а не и имуществена санкция, поради което издаденият
електронен фиш бил незаконосъобразен. Съгласно чл. 83, ал. 1 от ЗАНН в предвидените в
съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския
съвет случаи на юридически лица и еднолични търговци може да се налага имуществена
санкция за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на
тяхната дейност. Именно в чл. 638, ал. 1 от КЗ е предвидено на собственика на автомобила
да се наложи глоба или имуществената санкция, според това дали е физическо или
юридическо лице. Дори и обстоятелството, че в чл. 13 от ЗАНН не е предвидено като
административно наказание - имуществена санкция, то е уредено с нормата на чл. 83, ал. 1
от ЗАНН, поради което глобата по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е приравнена на имуществена
санкция в случаите, когато превозното средство е собственост на юридическо лице.
Актът, с който може да се търси отговорност, е електронен фиш, доколкото по
този начин се установяват нарушенията, установени чрез автоматизирано техническо
средство или система. В този смисъл разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ е процесуална и
урежда процедурата по издаване на електронния фиш и посочва, че ЕФ се изпраща на
собственика на МПС без значение дали е физическо или юридическо лице. Субектът на
нарушението за това, че не е сключена гражданска отговорност на автомобилистите,
тълкувайки нормите на чл. 638, ал. 4 КЗ вр. чл. 638, ал. 1, т. 2 и чл. 647, ал. 3 КЗ не се
обвързва с водача на автомобила, а с това кой е негов собственик. Разпоредбата на чл. 638,
ал. 4 от КЗ е категорична, че при установено управление на МПС без сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на
автомобилистите, отговорността се понася от собственика на МПС под формата на налагане
на глоба или имуществената санкция по ал. 1, т. е. изричното посочване на имуществената
санкция като наказание за нарушение по тази разпоредба, ясно сочи, че законодателят
включва в кръга на субектите на нарушението и юридическите лица, независимо от факта
кое физическо лице е управлявало автомобила. Съдържащата се в разпоредбата на чл. 647,
ал. 3 изр. последно от КЗ изрична забрана за прилагане на разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от
ЗДвП при издаден ЕФ за нарушение по КЗ е показателна, че законодателят при установяване
субекта на нарушението по чл. 638, ал. 4 от КЗ не отдава значение на фигурата на водача,
управлявал МПС в конкретния момент, а определя като субект на това нарушение
собственикът на това МПС.
От събрания доказателствен материал безспорно се установява вмененото на
жалбоподателя нарушение, при спазена процедура по неговото установяване и
законосъобразното съставяне на процесния електронен фиш.
Ето защо обжаваният електронен фиш следва да бъде потвърден като правилен и
3
законосъобразен.
Водим от горното, на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Районен съд Луковит
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ серия Г № ********, издаден от ОДМВР-
Ловеч, с който на "В.М." ООД, ЕИК **********, седалище и адрес на управление гр. П., ул.
"О." № **, представлявано от В. И. В. - управител на основание чл. 638, ал. 4 вр. чл. 638, ал.
1, т. 2 вр. чл. 461, т. 1 от КЗ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за
извършено нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
Ловеч в 14-дневен срок от деня на съобщението, че решението е изготвено.
Съдия при Районен съд – Луковит: _______________________
4