РЕШЕНИЕ
№ 9606
Бургас, 05.11.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - X-ти състав, в съдебно заседание на седми октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА |
При секретар ЙОВКА БАНКОВА като разгледа докладваното от съдия ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА административно дело № 20257040701607 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Община Бургас с [ЕИК], с адрес [населено място], [улица], представлявана от кмета Д. Н. против решение № РА14-Р2-3 от 14.08.2025 г. на Заместник-министър на културата и ръководител на програмния оператор на програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, с което е наложена финансова корекция в размер на 9 000,00 лева по договор № РА14-Р2-2.2-РД-7/19.10.2022г., сключен между Министерство на културата и Община Бургас, в размер на 100 % от извършените разходи. Прави искане да се отмени решението и да се присъдят направените по делото разноски.
Ответникът - Заместник-министър на културата и Ръководител на Програмния оператор на програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ - Т. Ч., редовно призован, изразява становище за неоснователност на жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:
М. О. Бургас и Министерство на културата в качеството на Програмен оператор по Програма РА14 „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ финансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021 г. е сключен административен договор № РА14-Р2-2.2-РД-7/19.10.2022 г., рег.№ BGCULTURE-2.002-0019-C01 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за изпълнение на проект „Бургас - вълнуващ и артистичен, подобрен достъп до култура и изкуство като катализатор за местно социално и икономическо развитие“ (л.349-359 от делото, том 2).
Договорът е сключен на основание решение № РА14-Р2- 45/21.07.2022 г., изменено с решение № РА 14-Р2-47/02.08.2022 г. на ръководителя на Програмния оператор (РПО) и Програмно споразумение от 23.05.2018 г., на Програма РА 14 „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ (Програмата), сключено между Националното координационно звено (НКЗ) и Норвежкото министерство на външните работи (НМВнР), и Споразумението за изпълнение на Програмата между НКЗ и ПО от 01.08.2018 г. Втора покана за набиране на проектни предложения по Резултат 2 „Подобрен достъп до изкуства и култура“, в рамките на Финансов механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП) 2014-2021 г.
Предмет на договора е предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на стойност 335 949,56 лева за изпълнение на Проект BGCULTURE-2.002-0019, със срок за изпълнение 19 месеца. Съгласно чл.3, ал.5 от договора бенефициерът Община Бургас се задължава да изпълни Проекта, съгласно условията на сключеното между Община Бургас, PARS PRO ТОТО със седалище и адрес на управление Рейкявик, Исландия и Фондация „Театър в куфар“ споразумение за партньорство с партньори за изпълнението на Проект № BGCULTURE-2.002-0019. Към договора са утвърдени Приложения по опис от т.1 до т.27, сред които Общи условия, Формуляр за кандидатстване, Бюджет на проекта, Финансова обосновка, Техническа спецификация, Актуални планове за изпълнение, за външно възлагане, за намаляване на риска и други документи (л.361-527 от делото, т.2).
За проверка законосъобразността и редовността на сертифицираните и декларирани в периода от 1.07.2023 г. до 30.06.2024 г. разходи по Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ по Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г., от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от ЕС“ е извършен одит на проекти избрани на база статистическа MUS стратифицирана извадка от разходите по проекти по шест програми, сред които и Проект № BGCULTURE-2.002-0019.
За резултатите от извършената проверка по отношение на проект № BGCULTURE-2.002-0019 е изготвен предварителен доклад №17 (л.36-42 от делото, том 1). Докладът е изпратен на Община Бургас с писмо изх.№12-00-24/03.02.2025 г., през ИСУН на 03.02.2025 г. (л.33-35 от делото, том 1), като на бенефициента е указана възможност в срок до 07.02.2025 г. да даде становище по доклада. В указания срок становище не е постъпило.
За проект № BGCULTURE-2.002-0019 е изготвен и окончателен доклад № 17 (л.46-52 от делото, т.1), видно от който в обхвата на одита са включени множество договори. Един от тези договори е договор от 15.04.2023 г. сключен между Фондация „Театър в куфар“, която е партньор на Община Бургас по проекта и възложител, представляван заедно и поотделно от лица, посочени в доклада с инициали: НВК - председател и ПТТ - изпълнителен директор и Фондация „За Родопите“ - изпълнител, представляван заедно и поотделно от лица с инициали ПТТ - председател и ДПМ-Т - главен секретар. Предмет на договора е „Изнасяне на 5 представления на спектакъла „Концертът“ и 5 театрални работилници на локации, определени от възложителя, на стойност 9 000,00 лева с ДДС.
Съгласно констатациите в доклада - раздел III „Констатации и препоръки“, Констатация 1 „Избор на изпълнител в условията на потенциален конфликт на интереси“ по отношение на договоро е установено наличие на свързаност и конфликт на интереси. За да обоснове този извод одитният орган се е позовал на т. 13.1 от Общите условия към ДБФП, чл. 8.15, т. 3 и чл. 7.5, т.1 от Регламент за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ЕИП) 2014-2021г. Отбелязано е, че проверката на извършеното директно възлагане по чл.9, ал.1 от ПМС № 118/20.05.2014 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм, фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“ сочи на свързаност/конфликт на интереси, между лицата, подписали проверявания договор за услуга от 15.04.2023 г. между Фондация „Театър в куфар“, като възложител и Фондация „За Родопите“, като изпълнител. Конкретните лица са посочени с инициали, като договорът между двете фондации е подписан от страна на възложител на услугата от лице с инициали ПТТ, в качеството му на представляващ Фондация „Театър в куфар“ и от страна на изпълнител от лице с инициали ДПМ-Т, в качеството на изпълнителен секретар на Фондация „За Родопите“. Отбелязана е извършена проверка в информационната система АПИС 7 за това, че лицето с инициали ПТТ е представляващ едновременно на Фондация „Театър в куфар“ и на Фондация „За Родопите“. Отбелязана е още и допълнителната проверка в Национална база данни „Население“, която сочи на свързаност между двете лица подписали договора, а именно: лицето с инициали ПТТ и лицето с инициали ДПМ-Т са съпруг и съпруга, като тази свързаност между тях не е била декларирана, не са предприети и корективни действия за избягване на конфликт на интереси. Установеното е счетено от одитния орган за нередност по т.21 от Насоките за определяне на финансови корекции, които се прилагат върху разходите, финансирани от Европейския съюз, при несъответствие с правилата за възлагане на обществени поръчки, съответно за нередност по т.21 от Приложение №1 към чл.2, ал.1 във вр. с §1, т.3 от ДР на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ.
С доклада е направено предложение до програмния оператор да регистрира сигнал за нередност, както и да наложи 100% финансова корекция върху поисканите за възстановяване разходи по засегнатия от проверката договор от 15.04.2023 г. сключен с Фондация „За Родопите“ в размер на 9 000,00 лева.
Одитен доклад № 17 е изпратен на Община Бургас с писмо изх.№ 96-00-6/18.02.2025 г. (л.44-45 от делото), през ИСУН с рег. № BGCULTURE-2.002- 0019-С01-М032 от 21.02.2025 г. (л.43 от делото).
С уведомление изх.№ 12-00-39/02.04.2025 г., чрез ИСУН и чрез СЕОС община Бургас е уведомена за регистриран сигнал за нередност относно избор на изпълнител в условията на потенциален конфликт на интереси и стартиране на процедура по т.24 „Финансови корекции“ от СУК, версия 6 (л.53-59 от делото, том 1).
С решение № РА14-P2-3/14.08.2025 г. на заместник - министър на културата и ръководител на програмния оператор на програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, на основание чл.59 от АПК, чл.12.1, т.1 и т.2 от Регламента за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ЕИП), т. 19.2, т.19.8, т.23.3 и т.24 от Системата за управление и контрол (Версия 6/март 2024г.), Насоките за кандидатстване по втора покана за набиране на проектни предложения по Резултат 2 „Подобрен достъп до изкуства и култура“, т.21 от Приложение №1 към чл.2, ал.1, във вр. с §1, т.3 от ДР на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (Наредбата за посочване на нередности) е наложена финансова корекция по договор № РА14-Р2-2.2-РД-7/19.10.2022 г., сключен между Община Бургас и Министерство на културата, в размер на 100 % от извършените разходи по договор за обществена поръчка с предмет „Изнасяне на 5 представления на спектакъла „Концертът“ и 5 театрални работилници на локации, определени от възложителя, като част от проект „Бургас - вълнуващ и артистичен, подобрен достъп до култура и изкуство като катализатор за местно социално и икономическо развитие“, с възложител Фондация „Театър в куфар“/ партньор по проекта/ и Фондация „За Родопите“ - изпълнител, в размер на 9 000,00 лева.
В мотивите на решението РПО се е позовал на констатациите в одитен доклад № 17/14.02.2025 г. и на подаден сигнал за нередност относно избор на изпълнител в условията на потенциален конфликт на интереси при сключване на договор от 15.04.2023 г. с горепосочените страни, квалифициран като нарушение по чл.8.15, т.4 от Регламента за изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г. Установеното отклонение е счетено от РПО за нередност по т.21 от Приложение № 1 към чл.2, ал.1, във вр. с §1, т.3 от ДР на Наредбата за посочване на нередности. В мотивите е отбелязано, че възложителят по договора се представлява заедно и поотделно от лицата Н. К. - председател и П. Т. - изпълнителен директор, като договорът е подписан от Т., същевременно изпълнителят по договора се представлява заедно и поотделно от П. Т. - председател и Д. Т. - главен секретар, а е подписан от Д. Т., за която се установява, че е съпруга на П. Т.. Прието е, че тази свързаност между лицата поставя под съмнение обективното упражняване на функциите на възложителя относно директно възложения договор за разработване на план за привличане на публики по проекта, освен това връзката между лицата не е била декларирана предварително, както и не са предприети корективни действия за избягване на конфликт на интереси. РПО е счел, че конфликтът на интереси оказва въздействие върху законността на процедурата и води до нарушаване на принципите на прозрачност, равно третиране и/или недискриминация, които следва да се спазват в публичните договори.
Решението е изпратено на Община Бургас на 15.08.2025 г., видно от разпечатка на кореспонденцията от програма ИСУН и е обжалвано с жалба вх.№ 9627/28.08.2025 г. подадена в предвидения от законодателя 14-дневен преклузивен срок.
При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:
Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.
Безвъзмездна финансова помощ по Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ за програмен период 2014-2021 г. се предоставя чрез Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, като чрез подписване на 09.12.2016 г. на Меморандум за разбирателство относно изпълнението на ФМ на ЕИП 2014-2021 г., сключен между Република България и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия. Общите цели на ФМ на ЕИП 2014-2021 г. са намаляване на икономическите и социални различия в ЕИП пространство и укрепване на двустранните взаимоотношения, посредством предоставяне на финансова помощ в конкретно посочени приоритетни сектори, включително и в областта на културата. В тази връзка е разработена Програма РА14 „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, която е фокусирана върху ролята на културата и културното наследство, като ресурси за местно и регионално развитие, чрез мерки за културно предприемачество, заетост и социално включване. Средствата по ФМ на ЕИП не попадат в обхвата на чл.1, ал.2 от ЗУСЕФСУ, поради което и обжалваното решение не попада в приложното поле на ЗУСЕФСУ, както и в §4 и §5 от ДР на ЗУСЕФСУ. Правната рамка на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г. е определена в чл.2 от Меморандума и обхваща Протокол 38В към Споразумението за ЕИП относно Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г. В чл.5 от Протокол 38В от Споразумението между Европейския съюз и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия Република България е посочена като бенефициер наред с други държави членки на Европейския съюз. Правилата по програмата са установени в Регламента за изпълнение на ФМ, програмните споразумения, които се сключват за всяка програма и насоките за изпълнение, приети от Комитета на финансовия механизъм. Съгласно чл.5 от Меморандума за разбирателство относно изпълнението на финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 (МР), националното координационно звено отговаря изцяло за постигането на целите на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021.
Програмата „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ за България се управлява от Министерство на културата, в качеството му на програмен оператор, определено с подписването на Меморандума за разбирателство. По смисъла на чл.25, ал.1 от Закона за администрацията и § 1, т.8 от ДР на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор министърът на културата е ръководител на програмния оператор на Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, който със заповед № РД09-216/14.03.2025 г. (л.31 от делото, том 1), на основание чл.5, т.7 от Устройствения правилник на МК и чл.25, ал.4 от ЗА е възложил на Т.Ч. заместник-министър в Министерство на културата, да осъществява функциите на ръководител на Програмния оператор на Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, финансирани от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014-2021 г.
С оглед на изложеното и съобразно представените по делото доказателства обжалваното решение, се явява издадено от компетентен орган, съобразно делегираните му правомощия, при спазване на установената писмена форма.
В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя и незаконосъобразност на постановеното решение.
В Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ е направено допълнение, в сила от 12.07.2024 г., като съгласно §1, т.3 от ДР тя се прилага и по отношение на Финансовия механизъм на ЕИП и НФМ, доколкото друго не е предвидено в регламентите за изпълнението им, за случаите на нередности, съставляващи нарушения на правилата за определяне на изпълнител по реда на Постановление № 18 на Министерския съвет от 2014 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Финансовия механизъм на ЕИП и НФМ, фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“, чието описание е съответно на описанието на нередността, посочено в приложение № 1, колона 2, се прилагат съответните процентни показатели на финансовите корекции по приложение № 1, колона 3. С измененията, приети с ПМС № 248/05.07.2024 г. и в частност с тези касаещи текста на § 1, т. 3 от ДР на Наредбата за посочване на нередности е преодоляна нормативната непълнота в националната правна рамка, относно правните основания за определяне на финансови корекции за състави на нередности, осъществени от бенефициери на средства, финансирани по Финансовия механизъм на ЕИП и НФМ.
По делото са представени Системи за управление и контрол на изпълнението на програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ (СУК), които са издадени в изпълнение на задължението на Република България по чл.5.1 от Регламент за приложението на ФМ на ЕИП 2014-2021г. СУК регламентират и осигуряват определяне на функциите на институциите, ангажирани в управлението и контрола и разпределянето на функции в рамките на всяка институция; спазване на принципите на разделение на функциите между и в рамките на тези институции; процедури за осигуряване на точността и редовността на разходите; надеждни системи за отчитане, наблюдение и финансово отчитане в компютризирана форма; система за отчитане и наблюдение, когато отговорната институция възлага изпълнението на задачи на друга институция; мерки за одитиране на функционирането на системите; системи и процедури за осигуряване на подходяща одитна следа; процедури за отчитане и наблюдение на нередности и за възстановяване на недължимо платени суми.
РПО се е позовал на регламентацията на т.19.2 - Същност на финансовото управление и отговорността на ПО, т.19.8 - Възстановяване на средства от страна на бенефициента, и е процедирал сигнал за нередност от одитен орган в съответствие с разписаното в т.23.3 и след извършване на проучване и оценка е финализирал установената нередност с обосновано предложение за налагане на финансова корекция съгласно т.24 от СУК. Съставените в хода на одитното производство доклади – предварителен и окончателен са сведени до знанието на бенефициера, който не се е възползвал от дадената му възможност да вземе становище по тях.
Решението е постановено в съответствие с материалноправните разпоредби на закона.
Съгласно раздел Нередности, член 12.1 - Отговорности, свързани с нередностите от Регламента за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (Регламента) държавата бенефициер и Програмният оператор полагат всички възможни усилия да предотвратят, установят и сведат до нула ефектите от всякакви случаи на нередности. По подобен начин, всякакви подозирани и действителни случаи на нередности се разследват своевременно и ефективно, и се отстраняват надлежно, включително се правят финансови корекции, които може да са необходими. Съответно ненадлежно платени суми се възстановяват в съответствие с програмните споразумения и регламента.
В член 12.2 от Регламента е дадена дефиниция на нередност, именно всякакво нарушение на: (a) правната рамка на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г., посочена в член 1.5;(б) всякакви разпоредби на правото на Европейския съюз; или (в) всякакви разпоредби на националното право на държавата бенефициер, които засягат който и да е етап от изпълнението на Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 г. в държавата бенефициер, в частност, но не само изпълнението и/или бюджета на която и да е програма, проект или други дейности, финансирани от Финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021.
В случая РПО счел, че е налице нередност по т.21 от Приложение № 1 към чл.2, ал.1, във вр. с §1, т.3 от ДР на Наредбата с вид на нередността „Конфликт на интереси с въздействие върху резултата от процедурата за възлагане на обществена поръчка/процедурата за избор с публична покана“, с описание на нередността „Установен е неразкрит или неадекватно отстранен конфликт на интереси по смисъла на §2, т.21 от ДР на ЗОП и съответният кандидат или участник е избран за изпълнител на поръчката. В допълнение конфликтът на интереси може да възникне още при подготовка на проекта, ако подготовката е оказала влияние върху документацията или процедурата“.
Съгласно чл.8.15 Обществени поръчки, т.1 от Регламента за изпълнението на ЕИП 2014-2021 г. приложимото национално законодателство и законодателство на ЕС относно обществените поръчки трябва да бъдат спазвани на всяко ниво от изпълнението на програмите и проектите. По арг. от т.4 на същата разпоредба по време на възлагането и изпълнението на договорите се съблюдават най-високите етични стандарти, както и избягване на какъвто и да е конфликт на интереси, а програмният оператор гарантира прилагането на адекватни и ефективни средства за предотвратяване на незаконни или корупционни практики.
Съгласно чл.7.5 Конфликт на интереси, т.1 от Регламента ситуация на конфликт на интереси се счита, че е налице, когато дадено лице, участващо в процеса на избор, има преки или косвени интереси, които са или изглежда, че са несъвместими с безпристрастното и/или обективно упражняване на функциите, свързани с процеса на избор. Тези интереси може да са свързани с икономически интереси, политически или национални връзки, семейни или емоционални връзки, други споделени интереси с кандидата или неговия партньор, или каквито и да е други интереси, които може да повлияят на безпристрастното и обективно изпълнение от страна на лицето, участващо в избора на проекти. По арг. от т.2 програмният оператор предприема всички разумни мерки, за да предотврати възникването на ситуация на конфликт на интереси. Ако въпреки това възникне ситуация на конфликт на интереси, Програмният оператор предприема всички необходими мерки, за да не допусне тази ситуация да засегне почтеността на процеса на избор.
В случая РПО е обосновал извод за установен конфликт на интереси по смисъла на посочената по-горе регламентация, при възлагането на услуга от страна на партньорската организация Фондация „Театър в куфар“, представлявана от изпълнителен директор П. Т. и Фондация „За Родопите“, представлявана също от П. Т. като председател, заедно и поотделно с Д. М.-Т. като главен секретар, за която е установено, че е негова съпруга, който извод се споделя и от настоящия съдебен състав. Установената свързаност между лицата поставя под съмнение обективното упражняване на функциите на възложителя относно директно възложения договор за разработване на план за привличане на публики по проекта. Подробният преглед на Формуляра за кандидатстване (л.382-424 от делото, т.2) не сочи на упомената семейна връзка между П. Т. и Д. М.-Т.. В Раздел 9 Екип от формуляра, в поле Квалификация и отговорности досежно Т., в качеството му на координатор на проектни дейности от страна на партньора, това обстоятелство също не е упоменато (л.408 от делото, т.2). Едва в Р. Д. информация необходима за оценка на проектно предложение“, в поле Подробности и обосновка за участващи външни експерти е изложена подробна квалификацията на Д. М.-Т., като бегло е упомената съвместната и дейност с режисьора П. Т., която датира от 2000 г. като главен секретар на Фондация “За Родопите” и съвместното създаване на център за изкуство със същото име (л.421 от делото, т.2). Обосновава се извод, че двамата съпрузи упражняват съвместна дейност чрез Фондация “За Родопите” и в тази насока, съобразно § 1, т. 1 от ДР на Търговския закон те са и „свързани лица“.
Съдът счита, че така установените факти, компрометират избора на изпълнител в разглежданата процедура и поставят под въпрос спазването на принципите за свободна конкуренция и прозрачност. На първо място възложителят разполага с информация, която го поставя в привилегировано положение, което му позволява да оказва влияние върху възлагателния процес, което от своя страна може да доведе до ограничаване на броя на кандидатите. Същевременно възложителят участва при подготовката и залагането на основните параметри по отношение на дейностите, които са предмет на възлагане, спецификациите и бюджета, което също е предпоставка за опорочаване безпристрастното и обективно провеждане на договарянето. Участието в процеса дава необосновано предимство на свързаните лица, спрямо останалите, доколкото първите разполагат с параметри, условия и изисквания, които са съществени за изпълнение на дейностите. Наличието на взаимоотношения между лицата е предпоставка и за опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на възложителя. Освен това тази свързаност не е била декларирана ясно и предварително, както не са предприети и корективни действия за избягване на конфликт на интереси в последствие. Правилно РПО е счел, че конфликтът на интереси оказва въздействие върху законността на процедурата и води до нарушаване на принципите на прозрачност, равно третиране и/или недискриминация, които следва да се спазват в публичните договори. Фондация “Театър в куфар” е партньор на Община Бургас и страна по сключено партньорско споразумение, съответно бенефициерът е длъжен при всяка хипотеза да провери съществуването на евентуални конфликти на интереси. Избягването на конфликта на интереси е регламентирано и в Общите условия към Договора за БФП между Програмния оператор по Програма РА14 „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“ и Община Бургас, в изричен раздел 13 „Конфликт на интереси“, като съгласно т.13.1 бенефициентът се задължава да предприеме всички необходими мерки за избягване на конфликт на интереси, както и да уведоми незабавно Програмния оператор относно обстоятелство. което предизвиква или може да предизвика подобен конфликт. Съгласно т.13.2. конфликт на интереси е налице, когато безпристрастното и обективно изпълнение на функциите по Договора на което и да е лице е компрометирано поради причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономически интереси ши други обши интереси, които то има с друго лице, съгласно чл.7.5 от Регламента за изпълнение на ФМ на ЕИП 2014-2021 г.”.
В случая бенефициерът не е предприел необходимите мерки за избягване на конфликт на интереси, съответно неговото отстраняване, както и не е уведомил незабавно Програмния оператор относно обстоятелство, което предизвиква или може да предизвика подобен конфликт. Следва да се отбележи, че конфликтът на интереси възниква и е налице, когато дадено лице може да има възможност да постави лични интереси над своите професионални задължения, а свързаността на лицата представляващи фондацията-партньор/възложител и фондацията избрана за изпълнител е обективно обстоятелство, което създава съмнения в безпристрастното и обективно процедиране на възложителя и разходването на безвъзмездни средства от бюджета на ЕС. Семейната връзка между представителите на страните е обективно установена, а договарянето между субекти с такава свързаност предполага неясноти и пречки по отношение на контрола по изпълнението на проекта, качеството на постигнатите резултати и заплащането, в хипотезата на икономически и личен интерес.
С оглед на изложеното жалбата на Община Бургас е неоснователна и на основание чл. 172, ал.2 от АПК следва да бъде отхвърлена.
Мотивиран от изложеното, Административен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Бургас с [ЕИК], с адрес [населено място], [улица], представлявана от кмета Д. Н. против решение № РА14-Р2-3 от 14.08.2025 г. на Заместник-министър на културата и ръководител на програмния оператор на програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок, от съобщаването му.
| Съдия: | |