Решение по дело №1892/2020 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 55
Дата: 10 февруари 2021 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Пенко Цанков
Дело: 20204110201892
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 55
гр. Велико Търново , 10.02.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XI СЪСТАВ в публично
заседание на осми февруари, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ПЕНКО ЦАНКОВ
при участието на секретаря ЦВЕТАНКА Й. ЗИНЕВА
като разгледа докладваното от ПЕНКО ЦАНКОВ Административно
наказателно дело № 20204110201892 по описа за 2020 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Съдът е сезиран с жалба от П. С. К., ЕГН **********, с адрес в гр Г, ул.
„*********** против електронен фиш серия К № 2866290, издаден от ОД на МВР – В.
Търново. Навеждат се подрообни оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания
електронен фиш, обосноваващи, според жалбоподателя, неговата отмяна. Моли електронния
фиш да бъде отменен, изцяло, като незаконосъобразен. В съдебно заседание,
жалбоподателят редовно призован - не се явява, не се представлява. Заема становище.
Ответникът по жалбата, редовно призован, не изпраща представител. Заема писмено
становище.
Съдът, след събраните по делото доказателства и доказателствени средства поотделно
и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
На 05.07.2019г., в 10:10 часа, в с. Въглевци, общ. Велико Търново, на път II- 55, при
км. 18+052 , в посока на гр. Гурково, при ограничение (за населено място) от 50 км/ч., с тип
мобилна камера АТСС „ATRH CAM S 1 ”, с № 11743cb, е заснето движението на МПС л.а
„Пежо“ модел „307 СВ“, с регистрационен номер ******** собственост на П. С. К., със
скорост 67 км/ч. (с отчетен толеранс от минус 3 км/ч.), при което е фиксирана превишена
стойност на скоростта от 17 км.ч. Въз основа на заснемането (№ 0047794) е издаден
електронен фиш, в който се установява извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП, за
което и на основание чл. 189, ал.4, във връз с чл.182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП е наложена глоба на
жалбоподателя, в размер на 50,00 лева.
1
Електронният фиш е бил връчен, лично, на нарушителя на 21.11.2020г.
В законоустановения срок по чл. 189, ал. 5 от ЗДВП, жалбоподателят не е направил
възражение относно авторството на деянието, като на 30.11.2017г., недоволен от издадения
електронен фиш, е подал жалба срещу него, пред компетентния съд - ВТРС.
Изложената по - горе фактическа обстановка съдът намира за установена, въз основа
на приетите писмени и веществени доказателства по делото.
От правна страна, съдът приема, че депозираната срещу електронен фиш серия К №
2866290, издаден от ОД на МВР – В. Търново жалба е процесуално допустима, тъй като е
подадена в законоустановения срок, съгласно чл. 59, ал. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 189, ал.8
от ЗДвП, от дееспособно лице, притежаващо процесуална легитимация за това.
Разгледана по същество съдът приема, че е неоснователна.
Настоящият състав приема за неоснователно наведеното твърдение за липса на
описание на извършеното нарушение. В текстовата част на санкционния акт е посочено на
коя дата и място (в с. Въглевци на път Път II- 55, при км. 18+052), е осъществен контрол на
движението на индивидуализираното МПС, което се е движело, със скорост, по - висока от
разрешената за пътния участък. От направеното описание в съдържанието на ЕФ, в пълна и
достатъчна степен, може да се заключи, по безспорен и категоричен начин, че деянието е
извършено в населеното място. Установените в закона съставомерни признаци на състава на
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДВП не изискват въвеждането на допълнителни елементи, в
случая, твръдяните от жалбоподателя факти, а именно посочването на табела - Д -11.
Посочен и индивидуализиран, собственикът на превозното средство в лицето на нарушителя
(жалбоподател). Посочена е и нарушената норма чрез съответните превръзки, дали
основание и за налагане на възприетия размер на наложената глоба. Съдържанието на ЕФ е
напълно достатъчно, за да може да се гарантира правото на защита и да се осъществи
съдебен контрол върху ЕФ. Той се издава на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДВП, която норма
предвижда "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство
или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката,
начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи".
Конкретния случай попада в приложното поле на разпоредбата, с оглед на вида и
2
характера на използваното техническо средство, което е предназначено, съобразно
ръководство за експлоатация и удостоверение за одобрен тип за контрол на скоростта.
В процесния ЕФ е посочен като издател -териториалната структура на МВР (ОД на
МВР- В. Търново), което е в изпълнение на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДВП, която
регламентира основанията за неговото издаване и съдържанието му. В тази насока е
задължетелното за приложението на закона становище застъпено от ВАС в ТР № 1/14г.
Предвид дефинитивните норми относно коментираното понятие, задължителното решение
съдържа извода, че "електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и
санкционни функции. Той се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по
отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП), не и по форма,
съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма,
съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш. Относно
формата на електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл.
189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се изписва
името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на МВР, на чиято
територия е извършено нарушението.
С ТР № 1/14г. ВАС е признал възможността за поставяне на технически средства,
които автоматично да записват административни нарушения, но изрично е указал
необходимостта да се извършва по "определена процедура и с оглед спазването на
определени изисквания (арг. чл. 32, ал. 2 от Конституцията). Използването на заснемащи
технически средства е позволено (чл. 165, ал. 2, т. 7 ЗДвП), тъй като касае повишаване и
гарантиране на сигурността при движението по пътищата, а наред с това тези технически
средства могат да създадат висока степен на достоверност (изключващо намесата на
субективен фактор). ". Ползваното средство за процесното измерване на скоростта е
напълно автоматично и независимо от човешка намеса.
В процесния случай скоростта на движение е отчетена от мобилна система за контрол
на скоростта на МПС; дефиниция по § 6 ЗДЗДвП - т. 65. Същата е функционирала напълно
независимо от оператор. Съгласно чл. 4 от НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата (в сила от 16.01.2018 г.) -за осъществяване
на контрол на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на
пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за
одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология.
Принадлежността на процесното устройство към точно този вид средство за измерване е
призната на база на установената дефиниция и данните в документите на л. 33 до л.51 от
делото.
Възможността с такъв вид средство за измерване да се установява нарушение, за
което може да се издаде електронен фиш е законодателно призната с новата редакция на чл.
3
189, ал. 4 от ЗДвП (ДВ 19/15г). Същата, както всъщност и Наредбата 8121з-532/12, 05, 15 г.
са били в сила и са действащи нормативни източници към момента на установяване
нарушението.
В резултат на автоматичната работа на техническото средство и за закрепване на
неговата работа е изведен фотос визуализация на момента на заснемането на МПС в процес
на управление, който представя автомобила в близък план, така че от самия фотос да се
обективира регистрационния му номер достатъчно ясно (последното изискване е също на
производителя в инструкцията и при липса на възможност за разчитане на регистрационния
номер поради повреда или замърсяване системата се отчита резултат).
При това и в предвид техническите възможности на системата за видеонаблюдение, в
карето под фотоса, са разположени относимите към нарушението параметри. Част от тях са:
дата и място - локация, разстоянието, на което е засечено управлението (82 м), отчетената
скорост на движение, и лимитирана скорост за управление. Част от параметрите са
генерирани от сателитните връзки данни. Фотосът има индивидуален номер - виж долния
десен ъгъл на фотоса.
В случая и достоверността на показанията на уреда е гарантирана, тъй като данните в
ЕФ са възпроизведени от приложените като веществено доказателствено средство,
съобразно чл. 189, ал. 15 ЗДвП - фотос, отразяващ конкретните визирани горе параметри.
Самото изображение ясно илюстрира процесния автомобил, разположението му на пътното
платно и конкретно посоката, в която се сочи, че е станало измерването, дори рег. номер и
марка на автомобила в достатъчно близък за възприемането му план.
Спазени са и изискванията за работа с автоматизираното техническо средство.
Налице е попълнен от служителя на СПП ОД МВР В.Търново - оператор със системата
протокол по чл. 10 от Наредбата 8121 з-532/ 15 г. ( виж на л. 33). Протоколът е от датата на
нарушението, чиито час попада в периода от време, през който автоматизираното
техническо средство (АТСС) е било в работен режим по зададените параметри ( виж в
протокола). Същият отразява и патрулния автомобил, в който е било поставено АТС С-то с
неговия регистрационен номер и разположение.
Изложеното мотивира съда да приеме, че не са допуснати нарушения при
използването на заснемащото техническо средство, регистриращо извършени нарушения от
процесния вид. Действително пътният участък, който е бил обхванат от процесния вид
контрол не е доказано да е бил обозначен по смисъла на чл. 7, ал. 1 от Наредба 8121з-532/12,
05, 15г., такова изискване за поставяне на пътен знак "Е24", към датата на извършване на
нарушението (05.07.2019г.) не било изискумемо с оглед изменението на чл. 165, ал. 2, т. 8 от
ЗДвП (в сила от 08. 07.2017 г.
Въз основа на събраните по делото доказателства се установява, от обективна и
субективна страна, че е осъществен състав на административно нарушение по смисъла на
4
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП от страна на жалбоподателя. На него е реализирана
административнонаказателна отговорност затова, че на 05.07.2019г., в 10:10 часа, в с.
Въглевци (в населеното място), общ. Велико Търново, на Път II- 55, при км. 18+052 , в
посока на гр. Гурково, при ограничение от 50 км/ч., с тип мобилна камера АТСС „ATRH
CAM S 1 ”, с № 11743cb, П. С. К. е управлявал МПС л.а „Пежо“ модел „307 СВ“, с
регистрационен номер ******** със скорост от 67 км/ч. (с отчетен толеранс от минус 3
км/ч.), при което е фиксирана превишена стойност на скоростта от 17 км.ч.
На основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за процесното нарушение е бил издаден
електронен фиш на жалбоподателя. От него не е посочено друго лице, което да е
управлявало автомобила, а директно е подадена жалба срещу електронния фиш.
Наказващият орган правилно е приложил санкционната норма като относима към случая,
тъй като е налице превишаване на скоростта, при движение в населено място, т.е. в рамките,
определени в чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП.
За извършеното нарушение разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т.2 от ЗДвП предвижда
наказание - глоба от 50 лв. На жалбоподателя е наложена глоба именно в този, фиксиран,
размер, с оглед на което не са налице основания на нейното изменяване.
По изложените съображения съдът намира, че обжалвания електронен фиш е
законосъобразен и правилен, и като такъв следва да бъде потвърден.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 2866290 на ОД на МВР – В. Търново, с който
на П. С. К., ЕГН **********, с адрес в гр Г, ул. „*********** е наложено, на основание чл.
189, ал.4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, административно наказание глоба в размер на
50,00лв. (петдесет) лева, за извършено на 05.07.2019г., в 10:10 часа, в с. Въглевци, общ.
Велико Търново, на Път II- 55, при км. 18+052, нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд В.
Търново, по реда на ЗВАС, в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
5