Решение по дело №1025/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 427
Дата: 19 март 2021 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20207040701025
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 427                                      19.03.2021 година                                     гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и четвърти февруари две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Галина Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1025 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ и е образувано по повод жалбата на С.Т.К. с ЕГН **********, с адрес: ***, със съдебен адрес:***, адв. Д.С., против Заповед № 1051/07.05.2020 г., издадена от зам.- кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, за премахване на незаконен строеж: „Преустройство на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 07079.610.90.1.4 по Кадастралната карта на гр. Бургас“.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради съществени нарушения на процесуални правила и противоречие с материалноправни разпоредби. В нея се сочи, че не е осигурена възможност на жалбоподателката да упражни правото си на възражение срещу констативния акт. Твърди се, че не е налице строеж с характеристиките на описания в заповедта и с оглед на това заповедта е издадена при неизяснени релевантни факти и не може да бъде годно изпълнително основание. По същество се иска отмяна на заповедта.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателката поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на заповедта, като допълнителни съображения излага в писмена защита. Претендира разноски.

Процесуалният представител на ответната страна излага становище за неоснователност на жалбата. Представя доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на направените разноски по делото.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

На 27.01.2020 г., по повод постъпили в Община Бургас сигнали с вх. № 94-01-15040 от 04.05.2018 г. и № 94-01-15040/4 от 07.06.2018 г. за строителство в жилищна сграда с административен адрес: гр. Бургас, ул. „Константин Фотинов“ № 44, е извършена от служители на Община Бургас, отдел „Контрол на строителството и въвеждане в експлоатация“, проверка на място и по документи. При извършване на проверката е констатирано, че в самостоятелен обект с идент. № 07079.610.90.1.4 по Кадастралната карта на гр. Бургас е извършено преустройство, изразено в разделяне обекта на две самостоятелни жилища. Констатирано е, че в новообособения апартамент са изградени и функционират санитарно помещение (баня+тоалетна), хол с кухненски бокс, спалня и детска стая, като е изпълнен отвор за вход към същото в стълбищната клетка на третия етаж, вдясно от съществуващия вход. Извършена е справка в архив на техническа служба, дирекция „ЦАУ- Приморие“, при която е установено, че не се съхраняват одобрени строителни книжа и документи за строежа. Тези констатации са отразени в съставения при извършване на проверката констативен акт № П-3/27.01.2020 г., връчен на жалбоподателката К. на 09.03.2020 г. В законоустановения 7-дневен срок не е депозирано възражение срещу констативния акт. Въз основа на съдържащите се в него констатации е издадена оспорената заповед № 1051/07.05.2020 г., с която на основание чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ е наредено премахване на строежа, състоящо се във възстановяване на южната ограждаща стена на стълбищната клетка с апартамента на трети етаж по дадено конструктивно становище от правоспособно лице, вписано в регистъра на КИИП, и премахване на обособеното в южната част на апартамента санитарно помещение.

От заключението на извършената по делото съдебно-техническа експертиза се установява, че самостоятелен обект с идент. № 07079.610.90.1.4 е изграден въз основа на одобрени проекти от 06.06.1989 г. за „Преустройство и надстройка на жилищна сграда с идентификатор 07079.610.90.1 и Разрешение за строеж №79/06.06.1990 г. на името на Тодор Георгиев Жеков и С.Т.К.. При огледа на място е констатирано от вещото лице, че в обекта е реализирано преустройство, в резултат на което са образувани две жилища: 1) северно жилище, състоящо се от коридор, кухня, трапезария, спалня, баня-тоалетна, тераси, с вход от стълбищната клетка, изпълнена по проект; и 2) жилище с допълнително изграден вход от стълбищната клетка, след оформяне на отвор в зида, състоящо се от спалня, детска стая, трапезария с кухненски бокс, баня с тоалетна, тераси. Вещото лице сочи, че преустройството е реализирано след извършване на следните строително монтажни работи: изпълнение на преграден зид между коридор и югоизточната спалня със зидария от итонг; изпълнение на преграден зид между коридор и дневна със зидария от итонг; изпълнение на преграден зид за оформяне на санитарен възел; вътрешна мазилка; фаянсова облицовка; настилка от теракот; разбиване на тухлена зидария в стълбищна клетка; доставка и монтаж на входна врата; доставка и монтаж на врата за баня и WС; изпълнение на нови ВиК и Ел. инсталации; доставка и монтаж на санитарно оборудване за баня-тоалетна.

Разпитаната по делото свид. Тодорка Жекова заявява съгласие с местонахождението на санитарното помещение в процесния самостоятелен обект.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспорената заповед е издадена от заместник- кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, в обема на правомощията, делегирани със Заповед № 3379/08.10.2019 г. на кмета на Община Бургас (т. 22). Последният от своя страна е овластен с нормата на чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от категорията на процесния.

Заповедта е издадена в предписаната от закона форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч. фактически и правни основания. В нея са изложени обстоятелствата, установени при извършената проверка на строежа, така, както са отразени в констативния акт, съставен от длъжностни лица в администрацията на органа, осъществяващ контрол по строителството.

При извършената проверка съдът не констатира съществени нарушения на административнопроизводствени правила. Жалбоподателката Т. е надлежно уведомена за започване на административното производство с връчване на констативния акт и на същата е предоставена възможност да представи своите възражения, с което е осигурено правото и́ на защита. Оспорваната заповед е издадена след изтичане на срока за възражения срещу констативния акт, поради което доводите на жалбоподателката за нарушено право на защита са неоснователни, а и дори да се приеме, че на последната не е осигурен достатъчен срок за възражения, това процесуално нарушение не би било съществено, доколкото не е от естество да обуслови други изводи на административния орган.

Материалноправните предпоставки за издаване на заповед за премахване на незаконен строеж са установени в нормата на 225 от ЗУТ, приложима за строежи от категорията на процесния с оглед препращащата норма на чл. 225а, ал. 1 от същия закон. Съгласно чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ строеж или част от него е незаконен, когато се извършва без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Според настоящия съдебен състав тази хипотеза е налице в конкретния случай. Предвид реализираните строително-монтажни работи и характеристиките на процесния обект, установени посредством СТЕ, съдът приема, че се касае за строеж по смисъла на §5, т. 38 от ДР на ЗУТ. Според дефиницията, дадена с посочената норма, строежи са надземни, полуподземни, подземни и подводни сгради, постройки, пристройки, надстройки, укрепителни, възстановителни работи, консервация, реставрация, реконструкция по автентични данни по смисъла на чл.74, ал.1 от Закона за културното наследство и адаптация на недвижими културни ценности, огради, мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, благоустройствени и спортни съоръжения, както и техните основни ремонти, реконструкции и преустройства със и без промяна на предназначението. В случая се касае за преустройство на съществуващ строеж и на основание чл. 148, ал. 1 от ЗУТ за извършването му е необходимо разрешение. Неоснователни са доводите на пълномощника на жалбоподателката в представената писмена защита, че в случая е осъществен текущ ремонт, доколкото в резултат на извършените СМР е създаден нов самостоятелен обект по смисъла на § 5, т. 39 от ДР на ЗУТ.

По делото не е спорно, че строежът е изпълнен без разрешение за строеж, т.е. в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ и следователно е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2 от ЗУТ, поради което подлежи на премахване. Данните от приложеното писмо с рег. № 94-01-15040/11/15.07.2019 г. сочат, че строителството е извършено през 2018 г., и следователно строежът не представлява търпим строеж по смисъла на §16 от ПР на ЗУТ и на § 127, ал.1 от ПЗР на ЗИДЗУТ. Налице са законоустановените предпоставки за издаване на оспорения административния акт, поради което жалбата се явява неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл. 143, ал. 3 от АПК следва да се присъдят на ответника разноски по делото в размер на 100 лева- възнаграждение за юрисконсулт, определено по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран от горното, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Т.К. с ЕГН **********, с адрес: ***, против Заповед № 1051/07.05.2020 г., издадена от зам.- кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на Община Бургас, за премахване на незаконен строеж: „Преустройство на самостоятелен обект в сграда с идентификатор 07079.610.90.1.4 по Кадастралната карта на гр. Бургас“

ОСЪЖДА С.Т.К. с ЕГН ********** *** сумата от 100.00 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчване съобщението.

 

СЪДИЯ: