Решение по дело №540/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 186
Дата: 8 декември 2021 г. (в сила от 30 декември 2021 г.)
Съдия: Петър Маргаритов
Дело: 20215440200540
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 186
гр. Смолян, 08.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и девети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря *
като разгледа докладваното от * Административно наказателно дело №
20215440200540 по описа за 2021 година
Настоящото производство се развива по реда на чл. 59 и следващи от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на * * *-с.* срещу наказателно постановление
номер 21-0001119/12.10.2021г издадено от инж.*, с което е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл. 75а ал.2 от
ЗТМТМ.
В жалбата е посочено че дружеството е наело граждани от * ,които са с
българско потекло и са сключени съответните трудови договори.Твърди
се че тези лица са се намирали на обекта на дружеството в гр.Смолян
за да се запознаят с условията на работа и не са работили.Изложени са
твърдения , че за лицата от български произход е неприложима
санкционната разпоредба .Поискана е отмяната на постановлението като
алтернативно е поискано прилагане на нормата на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание въззиваемият изпраща представител в лицето на
юр.*, като си поддържа постановлението, представят се писмени бележки
и се претендира юр.възнаграждение.
Жалбоподателят ес представлява в съдебно заседание от управителя М.*
и адв.В.* , като се поддържа жалбата, излагат се съображения в писмени
бележки и не се претендират разноски.
1
След като се запозна с приобщените доказателства съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
На 10.05.2021г свидетелите О. и Г./ служители на */ извършили проверка
на строителен обект, намиращ се в гр.Смолян ул.Д.*, като на същото
място се извършвало саниране на жилищен блок .Установени са четири
*граждани, включително и лицето Ф.* , както и още няколко работници-
български граждани .В момента на проверката на място имало скеле,
като се полагала изолация и се извършвал ремонт на покрива на
сградата.
Контролните органи представили бланки на декларации по чл. 68от
ЗТМТМ на четиримата молдовски граждани, преведена на руски език.
Ф.* записал, че работи в предприятието на дружеството при договорено
възнаграждение от 325 лева , четиричасов работен ден, почивен ден неделя
, с трудов договор и без заповед за командироване в страната .
На строителния обект не присъствал управителят М.*, като същият
провел телефонен разговор със св.О. , като му било обяснено че това е
рутинна проверка .Управителят * оказал съдействие на проверяващите и
мотивирал * граждани да попълнят представените им декларации.
Проверката продължила по документи, като управителят представил
сключен трудов договор с лицето Ф.* от 08.04.2021г, като в същия било
записано че работникът е постъпил на работа на 09.04.2021г.
На 04.06.2021г е получен отговор от Агенцията по заетостта от
04.06.2021г като в писмото е записано, че на лицето Ф.* не е давано
решение за достъп до пазара на труда по реда на чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ.
На 18.06.2021г е съставен констативен протокол , съдържащ информация
за резултатите от извършената проверка, като на управителя на
дружеството е връчена покана за съставяне на АУАН на 28.06.2021г.
На 28.06.2021г е съставен АУАН в отсъствие на нарушителя за
извършено нарушение по чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.В акта е посочено ,че
на 09.04.2021г дружеството като работодател е приел на работа
чужденеца Ф.* , гражданин на Република * по силата на сключен трудов
договор, без да има разрешение от Агенцията по заетостта и
нарушението е извършено на 10.05.2021г в гр.Смолян на посочен обект .
Съставеният АУАН е връчен по пощата като не е подадено писмено
възражение.
2
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление , като наказващият орган възприел изложената в акта
фактическа и правна обстановка и наложил им.санкция в размер на 2000
лева на основание чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.
От показанията на св.О. , сключения трудов договор и декларацията,
попълнена от Ф.* се установява ,че на 10.05.2021г Ф.* е изпълнявал
задълженията си по сключения трудовия договор на строителен обект и
е предоставял работната си сила в предприятието на дружеството-
жалбоподател. Установените на място работници са изпълнявали
строително монтажни дейности на скеле и покрив, а не са се
запознавали с условията на работа, както твърди управителя *
.Молдовският гражданин е приет на работа един месец преди
извършената проверка като е логично запознаването с условията на
работа да се извърши в един по- ранен момент от време..
По делото не е спорно, че за молдовския гражданин Ф.* не е издадено
давано решение за достъп до пазара на труда по реда на чл. 7 ал.3 от
ЗТМТМ към датата на извършената проверка , като не са ангажирани
доказателства ,че лицето е от български произход.
Правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като разгледана по същество е
основателна , предвид на следното:
Разпоредбата на чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ предвижда, че на работодател, за
което чужденец предоставя работна си сила или е приело законно
пребиваващи чужденци – граждани на трети държави, без съответното
разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, се налага
имуществена санкция в размер от 2000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на
по-тежко наказание .Същата норма е едновременно материалноправна и
санкционна.
Разпоредбата на чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ/ в редакцията към 10.05.2021г/
предвижда ,че изпълнителният директор на Агенцията по заетостта
предоставя писмено
решение в 30-дневен срок от подаване на заявлението за разрешаване на
достъп до пазара на труда по ал. 1 на работници – граждани на трети държави.
По делото се установи, че дружеството жалбоподател има качеството на
работодател спрямо чужденеца Ф.* , като с това лице е сключен трудов
3
договор на 08.04.2021г и работникът е постъпил на работа на 09.04.2021г.
На 10.05.2021г работникът Ф.* е приет на работа на посочения
строителен обект в гр.Смолян и е предоставял работната си сила в
предприятието на дружеството, без необходимото решение /разрешение/ ,
издадено по реда на по чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ от Агенцията по
заетостта.
По този начин дружеството-жалбоподател е извършило на 10.05.2021г в
гр.Смолян административно нарушение по чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.
При извършения служебен преглед съдът намира ,че в хода на
образуваното АНП са допуснати съществени процесуални нарушения,
обуславящи отмяната на постановлението, предвид на следното:
Отговорността на дружеството е ангажирана , затова , че работодателят е
приел на работа чужденец на 09.04.2021г без необходимото разрешение
, като едновременно с това е посочено, че нарушението е извършено
на 10.05.2021г в град Смолян.От така формулираното описание на
нарушението в АУАН и НП не става ясно за кое деяние е ангажирана
отговорността на работодателя-затова ,че е приел на работа чужденец
на 09.04.2021г или пък затова ,че чужденецът е приет на работа на
10.05.2021г. В описателната част на АУАН и НП не е посочено ясно и
недвусмислено , че работникът е предоставял работната си сила или е
приет на работа на 10.05.2021г на посочения строителен обект , като
описанието на нарушението е непълно и неясно.
При това положение следва да се отмени постановлението, като по
делото не се претендират разноски .
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление номер 21-0001119/12.10.2021г ,
издадено от инж.***, с което на "* - *" *-с.* е наложена имуществена
санкция в размер на 2000,00 лева на основание чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.
Да се връчи препис от решението на страните , като същото подлежи на
касационно обжалване пред АС-Смолян в 14-дневен срок, считано от
връчването му
4
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5