Р
Е Ш Е
Н И Е
№
гр. Бяла Слатина 20.02.2020 год.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
БЕЛОСЛАТИНСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД, ІІ наказателен състав, в публичното си заседание на 20
февруари Две хиляди и двадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ИВАЙЛО ШАБАНСКИ
при
участието на секретаря Ивка Вълкова, като разгледа докладвано от съдия ИВАЙЛО
ШАБАНСКИ АНД № 31/2020 год. по описа на РС-Б.Слатина.
За
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.375 и сл.
от НПК.
Районна
Прокуратура - Бяла Слатина е внесла постановление от 17.01.2020г. с предложение за освобождаване от наказателна
отговорност и налагане на административно наказание на М.М.Ц. ***, ЕГН **********
за извършено от него престъпление по чл.343, ал.1, б. „б” вр. чл.342, ал.1 от НК затова, че на 18.07.2019г., по главен път ІІ-15, км.39.00, в
посока с.Добролево – с.Борован, при управление на лек автомобил „Фолксваген Голф” с регистрационен номер Вр 2175 СС застига движещия се пред него в дясна пътна лента конски впряг, който
забелязва със закъснение, започва маневра „изпреварване”, след което навлиза в
опасна зона за спиране и го блъска, при което е нарушил чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП
и чл.3, т.1 и т.2 и т.3 ППЗДвП, с поведението си, като участник в движението по
пътищата – водач на МПС не е спасил правилата за движение и е поставил в
опасност живота на друг участник в движението, движил се е в тъмната част на
денонощието, занижено внимание към изменение на пътната обстановка и с несъобразена
скорост, като в момента на опасност не е предприел маневра „спиране”, а маневра
„изпреварване”, с което е нарушил чл.20, ал.2 от ЗДвП. Като водач на пътно
превозно средство е длъжен при избиране на скоростта на движението да се
съобразява с атмосферните условия, със състоянието на пътя, с конкретните
условия на видимост- намалена видимост, без да е в състояние да спре пред всяко
препятствие, с което възникне опасност на движението и по непредпазливост е
причинил ПТП, в резултат на което е настъпила средна телесна повреда на Д.Ц.Р.,
ЕГН ********** ***, изразяваща се в изкълчване на лява ключично-лопатъчна
става, което увреждане отговаря на медико-биологична квалификация „трайно
затруднение на движенията на горен ляв крайник”, която независимо е съпричинила вредоносния
резултат, като също по непредпазливост е нарушила чл.71, ал.1 ЗДвП и чл.15 от
ППЗДвП- управлявала е ППС – конски впряг по републиканската пътна мрежа, в
тъмната част на денонощието, без ППС да е оборудвано с изискващите се два
червени светлоотразителя от зад и при движение през нощта и при намалена
видимост – от зад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима
светлина и не е носил светлоотразителна жилетка
Обвиняемият се явява в с.з.
Съдът, след като прецени събраните по делото
доказателства в досъдебната фаза, както и тези по време на съдебното следствие,
анализирани поотделно и в съвкупност, приема за установено следното:
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Подсъдимият М.М.Ц. е роден на *** ***, българин,
български гражданин, жител и живущ ***. Същият е неосъждан, женен, със средно образование
и работи като склададжия в мебелен магазин в гр.Враца и е правоспособен водач
на МПС.
На проведеното разследването е
установено, че на 18.07.2019г. обвиняемият рано сутринта
тръгнал на път за гр.София със собствения си лек автомобил „Фолксваген Голф”, с
рег.№ Вр 2175 СС. Около 04.30ч. в тъмната част на денонощието той се движил по
главен път ІІ-15, км.39, 000, в посока с.Доролево- с.Борован. Обвиняемият Ц.
застигнал движещите се пред него в дясната пътна лента конски впряг. Конският
впряг се управлявал от собственика на впряга – св.Д.Д.Й.. В каруцата пътували
още пострадалата Д.Ц.Р. – живееща на съпружески начала с Данчо Йорданов и синът
им Данчо Данчов Донков. Конският впряг се движил в дясната лента на пътното
платно в посока с.Алтимир – с.Борован. Лекият автомобил, управляван от
обвиняемия се движил по същия път и в същата посока. Настигайки впряга, който
обвиняемият забелязал със закъснение започнал маневра изпреварване. При
маневрата той блъснал конския впряг. В резултат на претърпяното произшествие
пострадалата Д.Ц.Р. получила изкълчване на лява става и разкъсно-контузна рана
в областта на главата. След настъпилото ПТП, били извикани служители на РУ
–Бяла Слатина и линейка, която транспортирала пострадалата в лечебно заведение.
От назначената
и изготвена по досъдебното производство автотехническа експертиза е видно, че причината
за настъпилото ПТП е комплексна. Водачът на конският впряг се е движил по
републикански път, в тъмната част на денонощието, без ППС да е оборудвано с
изискващите се два червени светлоотразители от за, а при движение през нощта и
при намалена видимост от зад, вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта
добре различима светлина и не е носил светлоотразителна жилетка. Водачът на
лекия автомобил „Фолксваген Голф” е управлявал МПС в тъмната част на денонощието
със занижен внимание, към изменение на пътната обстановка и с несъобразена
скорост. В момента на възникване на опасността водачът на лекия автомобил не е
предприел маневра „спиране”, а е започнал изпреварване. Лекият автомобил
„Фолксваген Голф” е навлязъл в опасната зона на спиране и ударът е бил неизбежен.
От назначената изготвена Съдебномедицинска експертиза
по писмени данни от заключението на която е видно, че пострадалата Д.Р. е
получила : изкълчване на лява ключично –лопатъчна става, за което увреждане е
претърпяла съответното ортопедично оперативно лечение, което нараняване й е
причинило „тройно затруднение на движенията на горен ляв крайник” за срок
повече от един месец. Разкъсно-контузната рана в областта н главата, което й е причинило „временно разстройство на
здравето, не опасно за живота” с оздравителен период около две седмици, при
липса на усложнение и нормален оздравителен процес.
По механизъм уврежданията отговарят да бъдат получени
от действието на твърди, тъпи предмети и могат да бъдат получени по начин и по
време, посочени в досъдебното производство, т.е. при ПТП.
ОТ ПРАВНА
СТРАНА:
При така
възприетата фактическа обстановка, с оглед събраните по делото писмени и гласни
доказателства, съдът счита, че обвиняемия М.М.Ц. е
осъществил състава на престъпление по чл.343,
ал.1, б. „б” от НК, като на 18.07.2019г., по главен път ІІ-15, км.39.00, в
посока с.Добролево – с.Борован, при управление на лек автомобил „Фолксваген Голф” с регистрационен номер Вр 2175 СС застига движещия се пред него в дясна пътна лента конски впряг, който
забелязва със закъснение, започва маневра „изпреварване”, след което навлиза в
опасна зона за спиране и го блъска, при което е нарушил чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП
и чл.3, т.1 и т.2 и т.3 ППЗДвП, с поведението си, като участник в движението по
пътищата – водач на МПС не е спасил правилата за движение и е поставил в
опасност живота на друг участник в движението, движил се е в тъмната част на
денонощието, занижено внимание към изменение на пътната обстановка и с
несъобразена скорост, като в момента на опасност не е предприел маневра
„спиране”, а маневра „изпреварване”, с което е нарушил чл.20, ал.2 от ЗДвП,
като водач на пътно превозно средство е длъжен при избиране на скоростта на
движението да се съобразява с атмосферните условия, със състоянието на пътя, с
конкретните условия на видимост- намалена видимост, без да е в състояние да
спре пред всяко препятствие, с което възникне опасност на движението и по
непредпазливост е причинил ПТП, в резултат на което е настъпила средна телесна
повреда на Д.Ц.Р., ЕГН ********** ***, изразяваща се в изкълчване на лява
ключично-лопатъчна става, което увреждане отговаря на медико-биологична
квалификация „трайно затруднение на движенията на горен ляв крайник”, която независимо е съпричинила вредоносния
резултат, като също по непредпазливост е нарушила чл.71, ал.1 ЗДвП и чл.15 от
ППЗДвП- управлявала е ППС – конски впряг по републиканската пътна мрежа, в
тъмната част на денонощието, без ППС да е оборудвано с изискващите се два
червени светлоотразителя от зад и при движение през нощта и при намалена
видимост – от зад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима
светлина и не е носил светлоотразителна жилетка
От субективна страна обвиняемия е осъществил деянието
при форма на вина непредпазливост.
ПО ВИДА И
РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО:
Съдът счете, че по отношение на обвиняемия М.М.Ц. са
налице всички предпоставки за прилагане разпоредбата на чл.78а НК, а именно –
за деяние по чл.343, ал.1, б. „б” от НК се предвижда наказание лишаване от
свобода до три години или „Пробация”,
подсъдимият е пълнолетен, не е осъждан и не е освобождаван от
наказателна отговорност по реда на гл.VІІІ, раздел ІV НК, с деянието не са
причинени съставомерни имуществени вреди.
С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие,
че на подсъдимия следва да се определи наказание глоба в минималния предвиден в закона размер, а именно 1000 лв.
Съдът намира, че за изпълнение на целите по чл.36 НК на обвиняемия следва да
бъде наложено кумулативно и наказание лишаване
от право да управлява МПС за срок от 3 месеца.
При определяне вида и размера на наказанията, съдът
приема като смекчаващи обстоятелства, добрите характеристични данни за
подсъдимия, чистото му съдебно минало и от друга страна тежестта на извършеното
деяние, което е отегчаващо вината обстоятелство.
Определяйки такива по вид и размер административни
наказания, съдът приема, че по отношение на подсъдимия ще бъде изпълнена както
личната, така и генералната превенция на закона.
Предвид горното и на основание чл. 378 ал.4 т.1 НПК,
съдът
Р
Е Ш И :
ПРИЗНАВА обвиняемия М.М.Ц., роден на *** ***, българин, български гражданин, жител и живущ ***, със средно образование, неосъждан, женен, работи като склададжия в мебелен магазин, ЕГН ********** за
ВИНОВЕН в това, че на 18.07.2019г., по главен път ІІ-15, км.39.00, в
посока с.Добролево – с.Борован, при управление на лек автомобил „Фолксваген Голф” с регистрационен номер Вр 2175 СС застига движещия се пред него в дясна пътна лента конски впряг, който
забелязва със закъснение, започва маневра „изпреварване”, след което навлиза в
опасна зона за спиране и го блъска, при което е нарушил чл.5, ал.1, т.1 от ЗДвП
и чл.3, т.1 и т.2 и т.3 ППЗДвП, с поведението си, като участник в движението по
пътищата – водач на МПС не е спасил правилата за движение и е поставил в
опасност живота на друг участник в движението, движил се е в тъмната част на
денонощието, занижено внимание към изменение на пътната обстановка и с
несъобразена скорост, като в момента на опасност не е предприел маневра
„спиране”, а маневра „изпреварване”, с което е нарушил чл.20, ал.2 от ЗДвП,
като водач на пътно превозно средство е длъжен при избиране на скоростта на
движението да се съобразява с атмосферните условия, със състоянието на пътя, с
конкретните условия на видимост- намалена видимост, без да е в състояние да
спре пред всяко препятствие, с което възникне опасност на движението и по
непредпазливост е причинил ПТП, в резултат на което е настъпила средна телесна
повреда на Д.Ц.Р., ЕГН ********** ***, изразяваща се в изкълчване на лява
ключично-лопатъчна става, което увреждане отговаря на медико-биологична
квалификация „трайно затруднение на движенията на горен ляв крайник”, която независимо е съпричинила вредоносния
резултат, като също по непредпазливост е нарушила чл.71, ал.1 ЗДвП и чл.15 от
ППЗДвП- управлявала е ППС – конски впряг по републиканската пътна мрежа, в
тъмната част на денонощието, без ППС да е оборудвано с изискващите се два
червени светлоотразителя от зад и при движение през нощта и при намалена
видимост – от зад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима
светлина и не е носил светлоотразителна жилетка - престъпление по чл.343,
ал.1, б. „б” от НК, като на основание чл.78а НК – ГО ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ и
му НАЛАГА АДМИНИСТРАТИВНО НАКАЗАНИЕ ГЛОБА в размер на 1000 лв. /Хиляда лева/.
На основание чл.78а ал.4, вр. чл.343г НК ЛИШАВА М.М.Ц.
от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от ТРИ
МЕСЕЦА.
Решението подлежи на обжалване или протест в 15 дневен
срок от днес пред ВрОС.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: