Определение по дело №509/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 591
Дата: 16 септември 2022 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700509
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

    О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                   № 591          16.09.2022г.      град Стара Загора

 

 

 

  Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на шестнадесети септември през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар                                                                                                       и с участието

            на прокурор                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело   № 509  по описа за

            2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.219, ал.1 във вр. с чл.215 във вр. с чл.127, ал.12 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.   

Образувано е по жалба на П.Н.Т. ***, срещу Решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на окончателен проект за Общ устройствен план на Община Стара Загора, с искане за отмяна на решението по отношение на притежавания от П.Т. недвижим имот – поземлен имот с идентификатор 68850.513.6829 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VІІ – 6103, кв.809  по ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ за кв. „Бедечка“, гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС – Стара Загора. Жалбоподателката поддържа, че в качеството си на собственик на поземлен имот на територията на Община Стара Загора, има правен интерес да оспори новоприетия Общ устройствен план на общината, тъй като била непосредствено засегната от неговите предвиждания собственик с отреждане на имота й за обществено озеленяване. Счита, че доколкото притежаваният от нея имот попадал в т.нар. парк „Бедечка“, който бил част от територията на Община Стара Загора, по аргумент от чл.105, т.1 и т.2 от ЗУТ имотът не може да бъде изключен от териториалния обхват на приетия с Решение № 1779 от 30.06.2022г. на ОбС – Стара Загора Общ устройствен план на Община Стара Загора.  

 

            Ответникът по жалбата – Общински съвет – Стара Загора, с представеното писмено становище оспорва жалбата като недопустима, поради липса на правен интерес и активна процесуална легитимация за жалбоподателката от оспорването на одобрения Общ устройствен план. Поддържа се, че доколкото притежаваният от П.Т. недвижим имот попада в територията на парк „Бедечка“, а съгласно т.1 от обжалваното Решение № 1779 от 30.06.2022г. на ОбС – Стара Загора тази територия не е включена в предмета и в обхвата на разработката на одобрения окончателен проект на ОУП на Община Стара Загора, жалбоподателката няма качеството на легитимирано лице с право да обжалва одобрения ОУП по см. на чл.127, ал.12 и ал.13 от ЗУТ.

 

             С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № 1779 по Протокол № 40 от проведено на 30.06.2022г. заседание на Общински съвет Стара Загора, на основание чл.21, ал.1, т.11 от ЗМСМА във вр. с чл.127, ал.6 от ЗУТ, е одобрен окончателен проект за Общ устройствен план на Община Стара Загора, с изключение на територията на парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП 2011г., одобрено с Решение № 1115 по протокол № 25 от заседание на 28.09.2017г. на Общински съвет Стара Загора. Прието е и одобрените до настоящия момент със съответни заповеди на Кмета на Община Стара Загора или с решения на Общински съвет Стара Загора подробни устройствени планове да запазят своето действие.

 

            Съдът намира, че подадената от П.Т. жалба срещу Решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на окончателен проект за Общ устройствен план на Община Стара Загора, е процесуално недопустима, по следните съображения:

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбата на чл.159, т.4 от АПК, една от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно, е наличието на правен интерес за жалбоподателя от оспорването. 

Съгласно разпоредбата на чл.127, ал.12 от ЗУТ, Общият устройствен план може да се обжалва по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ в 14-дневен срок от обнародването в Държавен вестник на акта за одобряването или приемането му от собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. По дефиницията на чл.127, ал.13 от ЗУТ непосредствено засегнати от предвижданията на общия устройствен план недвижими имоти са имотите, за които е предвидено изграждане на обекти – публична собственост на държавата или общината, или за които се установяват ограничения на собствеността с цел защита на обществени интереси – опазване на околната среда и на човешкото здраве, опазване на земеделски, горски и защитени територии и защитени зони.  Следователно с разпоредбата на чл. 127, ал.12 във вр. с ал.13 от ЗУТ законът определя кръга на лицата, по отношение на които се презюмира наличието на засегнати субективни права или законни интереси от одобряването на ОУП и съответно се признава правен интерес и активна процесуална легитимация за оспорване по съдебен ред на акта, с който ОУП е одобрен (приет). 

            В случая, съгласно заявеното в жалбата, както и от приложените доказателства се установява, че оспорващата П.Н.Т. е съсобственик на недвижим имот – поземлен имот с идентификатор 68850.513.6829 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VІІ – 6103, кв.809 по ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ за кв. „Бедечка“, гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС – Стара Загора. Жалбоподателката не оспорва обстоятелството, че притежаваният от нея имот е част от територията, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП, одобрено с Решение № 1115 по Протокол № 25 от 28.09.2017г. на Общински съвет - Стара Загора, съгласно което имотът е включен в устройствена зона за озеленяване. Тази територия /територията на парк „Бедечка“/, нито е била предмет на разработката на окончателния проект за ОУП на Община Стара Загора /съгласно Протокол № 12 от 23.03.2022г. на ЕСУТ и внесеното в ОбС – Стара Загора Предложение рег. № 10-61-355 от 15.06.2022г. от Кмета на Община Стара Загора за одобряване на окончателен проект на ОУП/, нито е предмет на одобрения с Решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет Стара Загора окончателен проект за Общ устройствен план на Община Стара Загора. Доколкото територията на парк „Бедечка“, за която е налице влязло в сила изменение на ОУП, одобрено с Решение № 1115 от 28.09.2017г. на ОбС - Стара Загора, изрично е изключена от разработката на одобрения с обжалваното решение окончателен проект на ОУП, притежаваният от жалбоподателката имот, попадащ на територията на парк „Бедечка“, не е част от предвижданията на одобрения с Решение № 1779 от 30.06.2022г. на ОбС – Стара Загора Общ устройствен план и респ. не представлява недвижим имот, непосредствено засегнат по см. на чл.127, ал.13 от ЗУТ от предвижданията на одобрения с обжалваното решение ОУП. След като  П.Т. не е собственик на непосредствено засегнат от предвижданията на ОУП недвижим имот с признато от закона /чл.127, ал.12 от ЗУТ/ право да обжалва одобрения ОУП, за жалбоподателката не е налице правен интерес от оспорването на Решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет -  Стара Загора и съответно липсва активна процесуална легитимация, като абсолютна предпоставка за допустимост на жалбата. А и тъй като притежаваният от П.Т. имот не е включен в териториалния обхват и в предвижданията на одобрения с оспореното решение ОУП, очевидно направеното с жалбата искане за отмяна на ОУП по отношение на този имот, се явява лишено от предмет. Ето защо жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, като процесуално недопустима, а производството по делото - прекратено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 159, т.4 от АПК във вр. с чл.127, ал.12 във вр. с ал.13 от ЗУТ, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Н.Т. ***, срещу Решение № 1779 от 30.06.2022г. на Общински съвет – Стара Загора за одобряване на окончателен проект за Общ устройствен план на Община Стара Загора, с искане за отмяна на решението по отношение на притежавания от П.Т. поземлен имот с идентификатор 68850.513.6829 по КККР на гр. Стара Загора, представляващ УПИ VІІ – 6103, кв.809 по ПУП по чл.16, ал.1 от ЗУТ за кв. „Бедечка“, гр. Стара Загора, одобрен с Решение № 283/ 28.06.2012г. на ОбС – Стара Загора,  като недопустима.

            ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 509/ 2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора.  

           

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от неговото съобщаване. 

 

 

                                                                                              СЪДИЯ: