Решение по дело №607/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2023 г. (в сила от 16 октомври 2023 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20237140700607
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 621/16.10.2023г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на тринадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                                            Членове: Бисерка Бойчева

                                                                                                            Мария Ницова

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Соня Камарашка касационно административно - наказателно дело № 607 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното

 

Производството е касационно по чл. 63в от Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН), във вр. с чл. чл. 227, ал. 1 и ал. 2, вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Предмет на касационното административно – наказателно производство е Решение №158 от 18.04.2023 г. постановено по АНД № 20231320200155 на Районен съд – Видин, с което е отменено наказателно постановление № ГСВ-11/22.06.2022г. на Началник регионален отдел „Надзор на пазара“ – Северозапазна България, със седалище гр.Ловеч, ул.“Т*** “№* в Главна Дирекция „Надзор на пазара“ при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, оправомощен със Заповед №А-330/17.06.2021г. на председателя на ДАМТН, с което на „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.Видин, ул.“П*** Е*** “№* с управител Г.П.В. в качеството му на търговец по см. на §1, ал.1, т.10 от ДР на Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/, са наложени административни наказания, както следва: за административно нарушение по чл.4б, т.3 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.6, ал.1 от НСИОСМ, на основание чл.52в от ЗТИП имуществена санкция в размер на 250,00лева и за административно нарушение по чл.4б, т.1 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.111, ал.1, т.1 от НСИОСМ, на основание чл.52г от ЗТИП имуществена санкция в размер на 250,00лева. В жалбата депозирана от Началник регионален отдел „Надзор на пазара“, Северозападна България при ДАМТН, чрез юрист Ф. Г*** си развиват доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспореното решение. Твърди се неправилно кредитиране на събраните гласни и писмени доказателства по делото. Безспорна установеност на вменените административни нарушения, както от обективна, така и от субективна страна, тъй като при юридическите лица, съгл. чл.83, ал.1 от ЗАНН отговорността е безвиновна. В случая се касае за извършени нарушения на задължителни законнорегламентирани норми, вменени на търговците, които норми защитават правата на потребителите, относно информираността за произхода и безопасността на продуктите. Моли за отмяна на въззивното решение в неговото цялост и потвърждаване на издаденото НП.

Касационният жалбоподател Началник регионален отдел „Надзор на пазара“, Северозападна България при ДАМТН, чрез юрист Ф. Г*** , редовно призован, не се явява, не се представлява.

Ответника по касационната жалба „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.Видин, ул.“П*** Е*** “№* с управител Г.П.В., чрез процесуалния си представител адвокат С*** С*** от АК – Видин, в представени писмени бележки оспорва касационната жалба, като моли да бъдат споделени доводите на РС – Видин, като твърди, че имуществената санкция е наложена на търговското дружество, като търговец, а не като „дистрибутор“, регламентирана в Наредбата. Моли за  потвърждаване на въззивното решение. Претендира разноски за адвокатско възнаграждение.

Окръжна прокуратура – Монтана, с оглед задължителното участие в настоящето производство, чрез представителя си в съдебно заседание, дава мотивирано заключение, че жалбата е неоснователна, тъй като извършената проверка е непълна, поради което на административно наказаното лице е вменено нарушение, което не е доказано, че е извършило. Предлага атакуваното решение да се потвърди като правилно и законосъобразно.

С Определение № 8764/25.09.2023 г. по адм. дело № 9038/2023 г. по описа на ВАС, по реда на чл. 133, ал. 6, т. 2 от АПК, касационното производство е изпратена за разглеждане на Административен съд – Монтана.

С Решение № 18 от 31.01.2023 г. по КАНД № 244/2022 г. на АдмС – Видин е обезсилено Решение № 292 от 19.10.2022 г. по АНД № 662/2022 г. на Районен съд – Видин и на основание чл. 227, ал. 2 АПК е образувано АНД № 20231320200155 на Районен съд – Видин насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание след надлежно конституиране на страните по делото.

Настоящото производство се развива по реда на чл. 227, ал. 2 АПК.

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК от страна във въззивното производство, за която обжалваното съдебно решение е неблагоприятно, при което същата е допустима.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК във вр. чл.63в от ЗАНН е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Безспорно установено по делото е, че на 19.04.2022г. в гр.Видин, в търговски обект стопанисван от „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * със седалище и адрес на управление гр.Видин, ул.“П*** Е*** “№* с управител Г.П.В. – строителен магазин „С*** “, находящ се на ул. „Ш*** “ №* при извършена проверка от служители на ГД „Надзор на пазара“ в присъствието на продавача в магазина, било установено, че предлагания за продажба ъглошлайф марка Procraft модел PW 860 E, липсвало наличието на декларация за съответствие от ЕО, както и име и адрес на производителя/вносителя/. Въз основа на констатираното АНО с писмо изх.№81-02-260 от 04.05.2022г. адресирано до управителя на „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * е отразено констатираното, като нарушение по чл.4б, т.3 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.6, ал.1 от НСИОСМ относно липсата на ЕО декларация за съответствие и по чл.4б, т.1 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.111, ал.1, т.1 от НСИОСМ, относно липсата на име и адрес на производител/вносител. Във връзка с писмото на касатора административно наказаното търговско дружество депозирало по имейл на 19.05.2022г. декларация за съответствие и данни за производител и вносител.

При тези факти, въззивния съд е приел, че не е осъществен състава на вмененото административно нарушение от обективна страна, на плоскостта на чл.6, ал.1 от ЗАНН, тъй като от търговското дружество впоследствие са представени декларация за съответствие, както и името и адреса на производителя.

Следва да се посочи, че при разглеждане на настоящето касационно производство е налице, законова забрана за повторно връщане на делото на въззивния съд по арг. Чл.227, ал.1 от АПК, с оглед наведените доводи в жалбата.

Доводите на въззивния съд не се споделят от настоящия касационен състав, тъй като от събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява безспорно и по категоричен начин осъществяването на административните нарушение по чл.4б, т.3 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.6, ал.1 от НСИОСМ, за което на основание чл.52в от ЗТИП на ответника е наложена имуществена санкция в размер на 250,00лева и за административно нарушение по чл.4б, т.1 от ЗТИП във връзка с изискванията на чл.111, ал.1, т.1 от НСИОСМ, за което на основание чл.52г от ЗТИП на ответника е наложена имуществена санкция в размер на 250,00лева.

Описаната в АУАН и НП фактическа обстановка е обективно и безспорно установена. В НП е цитиран и към АНП е приложен Констативен протокол №029733 за извършена проверка от процесната дата – 19.04.2022 г., в който е посочено, че на проверката е присъствала Н*** Г*** – продавач – консултант в търговския обект. В КП е отразена фактологията, изложена в оспореното НП, като той е подписан от представителя на дружеството – търговец без забележки. По-късно, в проведено по делото о. с. з., този официален свидетелстващ документ не е оспорен.

Несъмнено административнонаказателна отговорност се търси от дружеството, като юридическо лице – търговец, разспространяващ в търговския обект процесните стоки. По никакъв начин не са нарушени нормите на чл. 57, ал. 1, т. 6 и чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, те изискват посочване на "законните разпоредби, които са били нарушени виновно", а този реквизит е налице както в АУАН, така и в НП. Отговорността на юридическите лица в АНП е специфична безвиновна отговорност, т. к. те са правна фикция, която, за разлика от реалната физическа личност, която не може да има отношение – интелектуално и волево, към своите актове и поведението на лицата, които ги управляват и/или са техни служители и решението на този въпрос е безспорно в съдебната практика както на ВС, така и ВАС и административните съдилища.

По първото нарушение посочените като нарушени правни норми предвиждат преди да предостави на пазара даден продукт в случая ъглошлайф, дистрибуторът се уверява, че производителят е изпълнил задълженията си по чл. 111, ал. 1, т. 1 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините /НСИОСМ/, като върху всяка машина се нанасят четливо и трайно следните данни: 1. име и адрес на управление на производителя или на неговия упълномощен представител; 2. наименование на машината; 3. СЕ маркировка за съответствие; 4. означение на серията или на типа; 5. сериен номер, ако има такъв и 6. годината на завършване на производствения процес. В случая е установено, че в магазина са е продавала стоката без нанесена на нея или на опаковката й информация за име и адрес на производителя. Данни за вносителя също не са налице. В нормата на чл. 4а, ал. 1 от ЗТИП също се изисква производителите, вносителите и/или други лица, когато това е предвидено в наредбите по чл. 7 и/или в мерките по прилагането по чл. 26а, са длъжни да посочат наименованието и адреса си на управление върху продукта, а когато това е невъзможно - върху опаковката му и придружаващата го документация, а задължението за търговците, какъвто е „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * , съгласно чл. 4б, т. 1 от същия нормативен акт, е да предлагат само продукти, които съгласно изискванията на наредбите по чл. 7 и/или на мерките по прилагането по чл. 26а са с обозначено наименование и адрес на управление на лицата по чл. 4а, ал. 1 /в случая – производител и вносител/. Нарушението е описано в АУАН и НП ясно и е доказано по безспорен начин. Установен е и неговият извършител – юридическо лице. Санкционната норма на чл. 52 г от Закона предвижда търговец, който предлага продукти без обозначение на наименованието или адреса на управление на лицето, което ги пуска на пазара и/или ги пуска в действие, да се наказва с глоба или с имуществена санкция от 250 до 1000 лв. Наложената санкция е в минимален размер. Нарушението не е маловажно, липсата на установени вреди в случая не го прави такова, т. к. то не е такова с вредоносен резултат, а деяние на просто извършване. Изискването за отразяване данни за производителя и/или вносителя е съществено, т. к. само по този начин може да се установи дали се разпространяват забранени, опасни, законно придобити и внесени през граница и т. н. стоки, като същото е предвидено за установяване на други нарушения, поради което не може да се търси изобщо резултат от осъществяването му.

По второто нарушение търговците са длъжни да предлагат продукти с декларация за съответствие в случаите, когато се изисква декларацията да придружава продукта /чл. 4б, т.3 от ЗТИП/. Изискването за придружаване на продукта от ЕО декларация за съответствие на български език следва от чл. 6, ал.1 от Наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието на машините /НСИОСМ/. Придружаването на продукта от декларацията за съответствие означава последната да го съпътства физически от пускането му на пазара до установяването му в крайния търговски обект. В случая установения ъглошлайф, предлаган в магазина на „К*** – С*** “ ЕООД, ЕИК * , не е придружен от ЕО декларация за съответствие, тъй като такава не била представени на проверяващите служители в момента на проверката.

Предвид наличието на обективна съставомерност на вменените административни нарушения на търговското дружество, както и правилно приложение на сакционните разпоредби, оспореното решение следва да се отмени, а издаденото НП да бъде потвърдено.

Предвид липсата на искане за разноски, то съдът не дължи произнасяне.

По изложените съображения на основание чл.221, ал.2 от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН, настоящият касационен състав на Административен съд - Монтана,

 

                                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение №158 от 18.04.2023 г. постановено по АНД № 20231320200155 на Районен съд – Видин, вместо което ПОСТАНОВЯВА

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № ГСВ-11/22.06.2022г. на Началник регионален отдел „Надзор на пазара“ – Северозапазна България, със седалище гр.Ловеч, ул.“Т*** “№* в Главна Дирекция „Надзор на пазара“ при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, оправомощен със Заповед №А-330/17.06.2021г. на председателя на ДАМТН.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: