Решение по дело №235/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 юли 2020 г. (в сила от 15 юли 2020 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20207260700235
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

357

 

гр. Хасково, 15.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково

в открито съдебно заседание на шестнадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                 СЪДИЯ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при участието на секретаря Гергана Мазгалова, 

като разгледа докладваното от съдия А. Митрушева

адм. д. № 235/2020 г. по описа на Административен съд - Хасково 

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 211 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).

 

Образувано е по жалба на Р.Д.Х. ***, подадена чрез пълномощника му - адв. М.З., против Заповед рег. № 1970з-273/24.02.2020г. на Началник Районно управление – Хасково към ОД на МВР – Хасково, с която му е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца.

В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на заповедта, поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, нарушения на материалния закон и несъобразяване с целта на закона, като наложеното дисциплинарно наказание било явно несправедливо. Оспорващият сочи, че към този момент не бил надлежно запознат с целия доказателствен материал, приложен към образуваната по случая дисциплинарна преписка, а бил уведомен само от данните, посочени в обобщената справка, която съдържала частично цитирани еднопосочни, недостатъчни за обосноваване на дисциплинарната му отговорност доказателства. Именно с оглед на всички събрани доказателства по проверката следвало да бъде направена обективната преценка, която да мотивира законосъобразно извод дали извършил дисциплинарно нарушение или не и доколко същото не било малозначително. Твърди, че на 18.02.2020г. му била връчена покана за запознаване с обобщена справка и даване на допълнителни обяснения или възражения от дисциплинарно-разследващ орган, по преписка по Заповед рег. № 1970з-1111/07.10.2019г., без да му било разяснено за какво извършено от него нарушение на служебната дисциплина всъщност била образувана проверката, без да му бъдат посочени конкретни въпроси за изясняване на фактическата страна на твърдяното нарушение и поясняване на мотивите за нейното образуване. В жалбата се коментира съдържанието на оспорената заповед и се сочи, че в същата не били изяснени обстоятелствата дали бил запознат и кога се запознал с измененията в ЗДвП и по-специално с отмяната на чл. 183, ал. 3, т. 2 от същия закон, приета с ДВ, бр.37 от 22.05.2015г., в сила от 22.05.2015г. Жалбоподателят твърди, че в длъжностната му характеристика като полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ към Сектор „Охранителна полиция“ при РУ – Хасково не му било вменено като задължение познаване и прилагане на разпоредбите на ЗДвП, както и налагане на наказания по този закон. Нямало и приложена заповед за оправомощаването му като полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ към Сектор „Охранителна полиция“ за налагане на наказания по ЗДвП. На следващо място се навеждат доводи, че при издаването на обжалваната заповед били допуснати съществени нарушения на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, като повечето от реквизитите на акта липсвали или не отговаряли на действителността. В заповедта изобщо не било посочено мястото, времето, обстоятелствата, при които било извършено нарушението, разпоредбите, които били нарушени, доказателствата, въз основа на които то било установено и цялостната фактическа обстановка. Цитирани били единствено фиш серия Н 0606984/06.06.2019г. и отменения чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, без да се посочва запознат ли бил оспорващият с измененията на ЗДвП, приети ДВ, бр. 37 от 22.05.2015г., в сила от 22.05.2015г., и как било установено това. Липсата на всякаква конкретика относно вменяваната на оспорващия „небрежност“ водела до неяснота какво точно нарушение на служебната дисциплина извършил, налагайки глоба на лице, извършило и неоспорващо извършеното от него нарушение. Оспорващият твърди, че наказаното от него лице заплатило наложената му глоба. Навеждат се доводи, че в заповедта липсвали мотиви, като същевременно в нея се съдържали и съществени противоречия, които не били подкрепени от никакви доказателства, като в тази насока в жалбата се излагат подробни съображения в няколко точки. Липсата на яснота по фактическата обстановка говорела за необоснованост на заповедта, тъй като мотивите представлявали описание на фактите и посочване на конкретните нарушени правни разпоредби, като това само по себе си водело до ограничаване правото на защита. Релевират се и доводи за неизпълнение на изискванията на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР при издаване на индивидуалния административен акт. На следващо място, оспорващият сочи, че не извършил описаното дисциплинарно нарушение. Не на последно място счита, че процесната заповед не била съобразена с целта на закона. По подробно изложените в жалбата съображения моли за отмяна на оспорения акт. Претендира заплащане на направените разноски по делото.

 

Ответникът по жалбата - НАЧАЛНИК НА РУ – ХАСКОВО при ОД на МВР – Хасково, не ангажира становище по жалбата.

 

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, прие за установено от фактическа страна следното:

 

Със Заповед № 1970з-1111/07.10.2019г. (л.73), издадена от Началник РУ – Хасково към ОД на МВР – Хасково, във връзка с Разпореждане № 1253р-9056/19.09.2019г. по описа на ОД на МВР – Хасково относно издадени фишове и НП със санкционна разпоредба по отменения чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП от служители на РУ – Хасково и на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, е заповядано да се извърши проверка за наличие на издадени фишове и НП от служители на РУ – Хасково със санкционна разпоредба по отменения чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП за периода  01.09.2018г. - 01.09.2019г., като се установят причините за незаконосъобразните действия от страна на служителите. Проверката е възложена на комисия, определена поименно в заповедта, като е указано за резултата да се изготви писмена справка, която да се докладва най-късно до 07.11.2019г.

Срокът за извършване на проверката е удължаван със Заповед № 1970з-1242/07.11.2019г. (л.78), Заповед № 1970з-1346/05.12.2019г. (л.76) и Заповед № 1970з-18/06.01.2020г. (л.74) съответно до 07.12.2019г., до 07.01.2020г. и до 07.02.2020г.

В хода на дисциплинарното производство, от Р.Д.Х. е представено Обяснение (л.33), заведено с рег. № 1970р-3318/24.01.2020г., в което същият посочил, че във връзка с извършваща се проверка по № 1970з-1111/2019г., може да заяви следното: На 06.06.2019г. съставил фиш с № 60***, с налагане на глоба по чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, в размер на 30 лв. Фишът бил съставен, защото не знаел за промяна в закона към датата на съставяне на фиша. При извършена проверка се установило, че горепосочената глоба с фиш била заплатена и не била оспорена. Предвид това смятал, че случаят е маловажен и не са настъпили вредни последици за никого. Освен това била изпълнена целта на закона по отношение на наложеното наказание по ЗДвП, за констатираното нарушение.

За резултата от извършената проверка от  комисията е изготвена Справка рег. № 1970р-5453/07.02.2020г. (л.28-31). В същата е посочено, че в хода на проверката комисията установила, че видно от предоставената разпечатка от Сектор „ПП“ при ОД МВР – Хасково за периода от 01.01.2018г. до 23.08.2019г. са установени 7 бр. съставени фишове със санкционна разпоредба по отменения чл. 183, ал. 3, т. 2, промените на чл. 186, т. 1 и 10 бр. издадени фишове със санкционна разпоредба на чл. 183, ал. 4, т. 7 от ЗДвП, от служители на РУ – Хасково, като са изискани фотокопия на същите. Отразено е, че фишове, издадени със санкционна разпоредба по чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП отменен, посочени във файла, са издадени от посочени в справката служители. Отбелязано е, че на 06.06.2019г. служителят инспектор Р.Д.Х. – ПИ в гр. „ТП“ – СОП при РУ – Хасково, съставя фиш серия Н с № 0606984/06.06.2019г. на лицето И. Ди.Г.от гр.Хасково, за извършено от него нарушение по чл. 98, ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП паркиране на тротоар. В справката е описано, че в хода на проверката посочените полицейски служители (сред които и настоящият оспорващ), са запознати със заповед рег. № 1970з-1111/07.10.2019г. за извършване на проверката, от същите са снети писмени сведения. След обсъждане на установеното при проверката, комисията счела, че е установила данни за извършено нарушение на служебната дисциплина, при което е извършено дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР от служителите, изброени в справката, сред които и инспектор Р.Д.Х. ПИ в гр. „ТП“ СОП при РУ – Хасково. Отразено е, че съставените фишове със санкционна разпоредба по чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, посочени във файла, са издадени от посочени служители, сред които инспектор Р.Д.Х. – ПИ в гр. „ТП“ – СОП при РУ – Хасково, са съставени незаконосъобразно. При съставянето им четиримата служители са проявили небрежност в служебната дейност, визирани в чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР. Предвид изложеното, комисията предложила на тези служители да бъдат наложени наказания, като на инспектор Р.Д.Х. – ПИ в гр. „ТП“ – СОП при РУ-Хасково на основание чл. 199, ал. 1, т. 3 вр. с чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР да му бъде наложено наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 (три) месеца.

С покана рег. № 1970р-6656/18.02.2020г. (л.24) Р.Д.Х. е поканен на основание чл. 207, ал. 11, вр. ал. 8, т. 1 от ЗМВР да се яви на 19.02.2020г. в 10.00 ч. в сградата на Районно управление гр. Хасково, за да се запознае с обобщена справка рег. № 1970р-5453 от 07.02.2020г. и всички материали от проведеното дисциплинарно производство по чл. 207, ал. 1 от ЗМВР, образувано по резолюция на Началник РУ - Хасково. Указано е, че в срок 24 часа след запознаването с обобщената справка има право да  даде допълнителни обяснения или възражения, адресирани до Началника на РУ - Хасково ОДМВР - Хасково, относно посочените в обобщената справка фактическа обстановка, правна квалификация на деянието и предложеното наказание, както и да представи доказателства за твърденията си. Посочено е също, че ако на указаната дата, час и място не се яви да се запознае с обобщената справка от проведеното дисциплинарно производство или не даде допълнителни обяснения или възражения, това ще бъде считано за отказ по зависещи от него причини. Поканата е връчена на лицето на 18.02.2020г. в 14.00 ч. срещу подпис.

Жалбоподателят се е запознал със Справка рег. № 1970р-5453/07.02.2020г. на 19.02.2020 г., което е удостоверено с подпис на същия.

Видно от Протокол (л.20) за неявяване или отказ на държавен служител, срещу когото се води проверката, за запознаване със справка и/или непредставяне от него на допълнителни обяснения или възражения рег. № 1970р-7012/20.02.2020г., служителят не се възползвал от правото си да даде допълнителни обяснения или възражения.

На 24.02.2020г. е издадена разглежданата в настоящото производство заповед за налагане на дисциплинарно наказание. Със същата на инспектор Р.Д.Х. ПИ в гр. „ТП“ – СОП при РУ – Хасково – ОД МВР Хасково, е наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 месеца, считано от датата на връчване на заповедта, за това, че на 06.06.2019г. в гр.Хасково, ул.„Св. Св. Кирил и Методий“, съставя фиш серия Н с № 0606984/06.06.2019г. на лицето И. Ди.Г.ЕГН ********** от гр.Хасково за извършено от него нарушение по чл. 98, ал. 2, т. 2 на основание чл. 186, във връзка с чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, неправилно паркиране на тротоар с глоба 30 лева, като наказващият чл. 183, ал. 3, т. 2 от ЗДвП е отменен и е създаден нов чл. 178е от ЗДвП и се наказва с глоба от 50 лв. до 200 лв. Поради което е налице основание за прилагане на чл. 178е от ЗДвП с глоба /от 50 лева до 200 лв./, което не е изпълнено от служителя. Посочено е, че с деянието си инспектор Р.Д.Х. не е изпълнил задължението си да приложи чл. 178е от ЗДвП и е проявил небрежност в служебната си дейност по смисъла на чл. 199, ал. 1, т. 3 от ЗМВР, за което на основание чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от три до шест месеца. Посочено е също, че за извършеното нарушение на служебната дисциплина, установено от справка рег. № 1970р-5453/07.02.2020г. по описа на РУ – Хасково при ОД МВР – Хасково, приложен формуляр длъжностна характеристика с рег. № 3286р-19670/12.11.15г., след като са оценени събраните доказателства обяснение, взета е предвид тежестта на нарушението съгласно ЗМВР, констатираното дисциплинарно нарушение не е тежко, настъпилите от него последици съставени три броя незаконосъобразен фиш, обстоятелствата, при които е извършено е поради незнание на законовите разпоредби регламентиращи дейността, формата на вина непредпазливост и цялостното поведение на държавния служител по време на службата, приети са писмените обяснения на служителя с рег. № 1970р-3318/24.01.2020г. по описа на РУ- Хасково при ОДМВР – Хасково, на основание чл. 194, ал. 2, т. 1, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3 и чл. 204, т. 4 от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от три месеца, считано от датата на връчване на заповедта.

Заповедта е връчена на дисциплинарно наказаното лице на 25.02.2020г. срещу подпис, а жалбата е подадена на 06.03.2020г. пред Административен съд – Хасково.

 

Въз основа на така изложената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

 

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от лице с правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Съгласно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите, визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, административният съд приема жалбата за основателна, по следните съображения:

На първо място, заповедта е издадена от компетентен орган -  началник на РУ - Хасково. Длъжността безспорно е „ръководна“ по смисъла на чл. 204, т. 4 от ЗМВР, поради което и заемащият същата разполага с предвидените в посочената разпоредба правомощия да налага наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1-3 от ЗМВР, включително и наказанието „писмено предупреждение“.

Оспореният акт е обективиран в писмена форма, но не са спазени изискванията на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР относно съдържанието на акта.

Съгласно чл. 210, ал. 1 от ЗМВР, дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

В тази връзка следва да се посочи, че фактическото описание на нарушението следва да е направено по такъв начин, че в същото да се съдържат всички съставомерни признаци на посочено в закона нарушение, които да са конкретизирани чрез конкретното им проявление в съответния случай - конкретно извършените от служителя действия или осъщественото от него бездействие и по какъв начин се е проявило то в обективната действителност. В случай, че се твърди извършването на няколко нарушения, то всяко едно следва да е описано по посочения начин. Надлежното описание на нарушението от неговата обективна страна е изключително важно и нарушението в тази насока според настоящия съдебен състав би довело от една страна до нарушение на правото на защита на наказаното лице, тъй като същият ще е в невъзможност да организира същата, тъй като е поставен в невъзможност да узнае всички елементи на нарушението, а от друга страна препятства и възможността за адекватен съдебен контрол относно законосъобразността на административния акт.

В случая в заповедта е налице неяснота относно извършеното нарушение, мястото на осъществяването и правните основания, обосновали издаването ѝ. В тази връзка, на първо място, следва да се посочи, че за съда не съществува яснота относно това колко нарушения са извършени от наказаното лице, поради което съдът се оказва в невъзможност да контролира законосъобразността на наложеното наказание .

При така посоченото в заповедта, не става ясно за какво точно нарушение е наказан жалбоподателят и дали е наказан за едно нарушение на служебната дисциплина или за няколко такива, доколкото в заповедта веднъж се сочи, че Х. е съставил фиш серия Н с № 0606984/06.06.2019г. на лицето И. Д. Г., а по-нататък в заповедта се коментират „съставени три броя незаконосъобразен фиш“.

Отделно от това, от една страна, в административния акт е посочено, че с деянието си инспектор Р.Д.Х. не е изпълнил задължението си да приложи чл. 178е от ЗДвП, тоест явно се има предвид извършено дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР (неизпълнение на служебните задължения), както е посочено и в Справка рег. № 1970р-5453/07.02.2020г. Същевременно, видно от отразеното в заповедта, дисциплинарно наказание е наложено на жалбоподателя на основание чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР (неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители), чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3 и чл. 204, т. 4 от ЗМВР.

В чл. 194, ал. 2, т. 1 и чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР са предвидени два отделни вида дисциплинарни нарушения, за осъществяване на всяко от които могат да се налагат не само отделни по размер, но и отделни по вид дисциплинарни наказания и респективно, за да се приеме, че е налице надлежно описание на нарушението/та, то фактическите основания следва изцяло да кореспондират с правните такива. От начина на излагане на фактическите съображения за издаване на заповедта за съда не става ясно, в крайна сметка осъщественото от наказаното лице поведение, за нарушение/нарушения на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР ли е прието от дисциплинарно-наказващия орган или за нарушение/нарушения по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР.

За пълнота следва да се отбележи, че доколкото в оспорената заповед се коментират „съставени три броя незаконосъобразен фиш“, без такива да са конкретизирани по никакъв начин, наказващият орган не е изпълнил задължението си да се произнесе с мотивиран акт, така, както се изисква с нормата на чл. 59 от АПК и чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Липсата на изискуеми реквизити от съдържанието на акта, в това число фактически основания за издаване на акта, е нарушение на изискването за спазване на установената му форма, а последното препятства възможността да се извърши адекватна преценка за съответствието му с материалния закон и е самостоятелно основание за отмяната му. Декларативното посочване, че са „съставени три броя незаконосъобразен фиш“, не би могло да се възприеме като описание на нарушение, за което следва да се търси дисциплинарна отговорност. Така посоченото в заповедта е ограничило напълно възможността на жалбоподателя да упражни правото си на защита.

Допуснатите неясноти при описанието на нарушението/нарушенията, респективно липсата на законоустановени реквизити, представляват нарушение на формата на административния акт, ограничават правото на защита на наказаното лице, доколкото същото се поставя в невъзможност да разбере за какво точно нарушение/я е наказан и оттук да организира правото си на защита. Това обстоятелство препятства и възможността съда да извърши адекватен съдебен контрол за законосъобразност на оспорения акт и съставлява самостоятелно основание за отмяната на обжалваната заповед.

Описанието на нарушението чрез посочване на времето, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и посочването на доказателствата, които го установяват, са от значение, както за гарантиране правото на защита на наказаното лице, така и за адекватния съдебен контрол относно материалната законосъобразност на акта, а в случая такива реквизити оспорената заповед не съдържа.

Ето защо при издаване на оспорения акт административният орган е допуснал не само нарушение във формата на акта, но и съществено нарушение на административнопроизводствените правила при провеждане на дисциплинарната процедура, което предопределя отмяна на същия.

Допуснатите от органа нарушения във формата на акта възпрепятстват преценката за съответствието на оспорената заповед с материалния закон. Такава преценка в случая е невъзможна, поради липса на ясно описано в оспорената заповед дисциплинарно нарушение. Последното е довело до ограничаване правото на защита на жалбоподателя, предвид което оспорената заповед следва да се отмени, като незаконосъобразна по смисъла на чл. 146, т. 2, т. 3 и т. 4 от АПК.

 

Предвид изхода на спора, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски. Искането за присъждане на такива е своевременно заявено, а разгледано по същество - основателно. С оглед на това ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя съдебни разноски в размер на 410 лева, от които 10 лева - платена държавна такса за образуване на производството, и 400 лева - договорено и заплатено адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед рег. № 1970з-273/24.02.2020г. на Началник на Районно управление - Хасково към Областна дирекция на МВР - Хасково.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР - Хасково да заплати на Р.Д.Х. с ЕГН: ********** ***, направените по делото разноски в размер на 410.00 (четиристотин и десет)  лева.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                           

  

                                                                                              СЪДИЯ: