Решение по дело №1/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 16
Дата: 7 март 2022 г. (в сила от 24 март 2022 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20227070700001
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2022 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ 16

гр. Видин, 07.03.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Пети административен състав

в публично заседание на

Двадесет и четвърти февруари

през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

Председател:

Росица Славчева

при секретаря

Мария Ив.а

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Административно дело №

 1

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 45 от ЗМСМА.

Образувано е по жалба на „А. Т. М.“, ЕООД, гр.Перник, представлявано от В.М. против Решение № 165, взето с Протокол №11 от 30.11.2021 г.на Общински съвет Видин.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения акт. Твърди, че решението противоречи на Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура /ЗЕСМФИ/, тъй като съгласно чл.30, ал.5, когато имота е държавна или общинска собственост договора за наем следва да се сключи без провеждането на търг или конкурс. Претендира разноски.

Ответникът: Общински съвет Видин, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата. Претендира разноски.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

С Решение № 165, взето с Протокол №11 от 30.11.2021 г.на Общински съвет Видин е дал съгласие за провеждане на търг с тайно наддаване за отдаване под наем за срок от 10 години на част от имат, с площ от 0.5 кв.м., публична общинска собственост, находящ се в гр.Видин – покривното пространство на ОУ“Епископ Софроний Врачански“ за разполагане, поддържане и използване на елемент от електронно-съобщителната мрежа /1 брой параболична антена с диаметър до 0.6 м и 1 брой секторна антена с размер 0.65 м./ за доставка на интернет, като определя тръжна цена на месец в размер на 150.00 лв., без ДДС, определена съгласно експертна оценка от лицензиран оценител. ОбС Видин е възложил на Кмета на община Видин да проведе процедура по отдаване под наем чрез провеждане на търг с тайно наддаване и да сключи договор със спечелилия търга участник. Решението е взето по предложение на кмета на Община Видин, с 27 гласа за, без да има против и въздържали се. Предложението на кмета е внесено по повод Заявление с рег.№ РД-02-06-4123/04.10.21 год. от фирмата на жалбоподателя, в което заявяват желанието си да ползват площ от 0.5 кв.м. от покривното пространство на ОУ“Епископ Софроний Врачански“. В предложението се сочи, че „А. Т. М.“ притежават лиценз от КРС за извършване на дейности при осъществяване на обществени електронни съобщения. Приложен е АОС№380/06.11.2006 год. , от който е видно, че терена е публична общинска собственост. Изготвен е оценителски доклад, за пазарната цена на терена. По делото е приложено и становище на ПК по законност, местно самоуправление, нормативна уредба и охрана на обществения ред от заседание проведено на 23.11.21 год.

Като правно основание за приемането му е посочен разпоредбата на чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, във вр. с чл.14, ал.7 и ал.8 от ЗОС и чл.16, ал.1 от Наредбата по чл.8, ал.2 от ЗОС. Решението е публикувано в официалния сайт на Община Видин на 10.12.2021 г., а жалбата е подадена на 23.12.2021 г., в куриерска служба, видно от известието за доставяне.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена от надлежни страни, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, в срок, поради което същата е ПРОЦЕСУЛНО ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 8, ал. 4 ЗОбС, предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго, условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2.

В чл. 14, ал. 7 ЗОбС е предвидено, че свободни имоти или части от тях - публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години при условията и по реда на ал. 2, след решение на общинския съвет, т. е след провеждане на публичен търг или оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице, при наемни цени, определени от общинския съвет/чл. 14, ал. 8 ЗОбС/.

С приемането на Закона за електронните съобщителни мрежи и физическа инфраструктура, обн. ДВ, бр. 21 от 09.03.2018 г., в сила от 09.03.2018 г., се регламентират обществените отношения, свързани с разполагането, ползването, поддържането и развитието на електронните съобщителни мрежи/чл. 1, ал. 1, т. 1 ЗЕСМФИ/. Законът е приложим за електронни съобщителни мрежи и физическа инфраструктура - публична и частна собственост/чл. 1, ал. 2 ЗЕСМФИ/.

Следователно, налага се извода, че ЗЕСМФИ е специален по отношение на ЗОбС.

В глава четвърта на ЗЕСМФИ е уредено предоставянето на достъп до и съвместно ползване на физическа инфраструктура.

Според чл. 15, ал. 1 ЗЕСМФИ, мрежовите оператори предоставят на операторите на електронни съобщителни мрежи достъп до и/или съвместно ползване на физическата си инфраструктура, включително до нейните елементи и/или съоръжения, с оглед на разполагане и използване на електронни съобщителни мрежи, при наличие на обосновано искане и при условията на този раздел и актовете по прилагането на закона. Нормата на чл. 17, ал. 1 ЗЕСМФИ сочи, че операторите на електронни съобщителни мрежи могат да искат от мрежовите оператори да им бъде предоставено право на преминаване и право на специално ползване по Закона за пътищата на елементи и/или съоръжения на физическа инфраструктура на други мрежови оператори, включително по отношение на сервитутните зони на тези елементи и/или съоръжения и на естествени водни басейни. А правата по чл. 15, ал. 1 и чл. 17, ал. 1 върху елементи от физическа инфраструктура, държавна или общинска собственост, се предоставят за срок до 10 години, без провеждането на търг или конкурс, по арг. от чл. 19, ал. 1 ЗЕСМФИ.

В жалбата до Съда дружеството се позовава на нормата на чл. 30, ал. 1 от цитирания закон, според която, освен в случаите по чл. 15 и 17 операторите на електронни съобщителни мрежи имат право да разполагат електронни съобщителни мрежи и да изграждат свързаната с тях физическа инфраструктура въз основа на писмен договор, включително на договор за наем, договор или административен акт, върху, над или под имоти: 1. публична или частна държавна или общинска собственост и 2. частна собственост на физически или юридически лица. Когато имотът е държавна или общинска собственост правата по ал. 1 и 2 се предоставят за срок до 10 години по реда на чл. 19 от закона/чл. 30, ал. 5 ЗЕСМФИ/.

Правилото на чл. 30, ал. 1, т. 1 ЗЕСМФИ, изрично предвижда, че операторите на електронни съобщителни мрежи, какъвто безспорно е жалбоподателя, имат право да разполагат електронни съобщителни мрежи и да изграждат свързаната с тях физическа инфраструктура въз основа на писмен договор, включително на договор за наем, договор или административен акт, върху, над или под имоти: 1. публична или частна държавна или общинска собственост.

Предвид това, за поставянето на елементите на електронно съобщителната мрежа е следвало да се сключи съответният договор за наем с жалбоподетлите по реда на чл.30 от ЗЕСМФИ.

В заключение АС-Видин, V състав, намира, че оспорения адм. акт е издаден от компетентен орган, но в противоречие с изискванията на материалния закон, поради което жалбата се явява основателна и като такава следва да бъде уважена.

Жалбоподателят е направил своевременно искане за присъждане на разноски, но доказателства за направени разноски са представени след приключване на устните състезания, поради което искането ще следва да се остави без уважение.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2 от АПК, АС-Видин

 

                                          Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 165, взето с Протокол №11 от 30.11.2021 г.на Общински съвет Видин по жалба на „А. Т. М.“, ЕООД, гр.Перник, представлявано от В.М..

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

СЪДИЯ: