Определение по дело №525/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 декември 2021 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20217140700525
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                    ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 555         

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ състав ,в закрито заседание на двадесет и девети декември  , през две хиляди двадесет и първа година в състав :  

 

                                Административен съдия : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

като………………разгледа………..докладваното……………………….от съдията………………БИСЕРКА БОЙЧЕВА… адм.д.№525/2021г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

          

           Производството е по чл.45,ал.5 ЗМСМА,във вр. с чл.159,т.1 АПК.

 Делото е образувано по жалба от Община Берковица ,представлявана от Кмета на общината  Димитранка Замфирова Каменова срещу Решение № 845 по Протокол №39/ 29.10.2021г. на Общински съвет –Берковица, с което е взето решение да се създаде временна комисия за ревизия на проекта „Реконструкция на част от площад „Йордан Радичков“ , като е възложено на Кмета на общината със заповед да определи двама представители на общинска администрация –Берковица ,избран е Председател на временната комисия , възложено е на комисията на 15.11.2021г. да започне работа и до 15.12.2021г. да извърши техническа и финансова проверка на проекта и да изготви подробен доклад за сесията през месец декември ,комисията да покани външни  експерти за  извършване на проверка и определи тяхното възнаграждение ,възложено е на Кмета в срок до 1 месец от приключване работата на комисията да заплати на експертите за свършената работа за сметка на бюджета на общинска администрация.

В жалбата се посочва, че решението е прието при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и е налице нищожност. Навеждат се доводи, че ОС не разполага с материално-правна компетентност да взема решение ,свързано с материята на обществените поръчки ,не попада сред субектите по специалния ЗОП,поради което не може въз основа на общата норма на чл.21,ал.1,т.23 във вр. с т.8 от  ЗМСМА да вземе такова решение.

Представена е административната преписка в цялост с писмо вх. № 2640/06.12.2021г. В срока за възражение по чл.163,ал.2 от АПК председателя на ОС-Берковица Деян Еленков навежда доводи за неоснователност на жалбата.

Съдът като се запозна с жалбата, административната преписка и закона, намира, че жалбата е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.

Установено е по делото ,че по докладна записка на Милован Жан-общински съветник при ОС-Берковица е прието Решение № 845 по Протокол №39/ 29.10.2021г. на Общински съвет –Берковица,с което е взето решение да се създаде временна комисия за ревизия на проекта „Реконструкция на част от площад „Йордан Радичков“ ,като е възложено на Кмета на общината със заповед да определи двама представители на общинска администрация –Берковица , избран е Председател на временната комисия ,възложено е на комисията на 15.11.2021г. да започне работа и до 15.12.2021г. да извърши техническа и финансова проверка на проекта и да изготви подробен доклад за сесията през месец декември , да покани външни  експерти за  извършване на проверка и определи тяхното възнаграждение ,възложено е на Кмета в срок до 1 месец от приключване работата на комисията да заплати на експертите за свършената работа за сметка на бюджета на общинска администрация.

Съгласно чл. 45, ал.5 от ЗМСМА е дадена възможност за контрол от страна на кмета на общината върху законосъобразността и целесъобразността на актове на общинския съвет чрез връщане за ново обсъждане или оспорване пред административния съд. Следователно е налице законодателна воля за взаимен контрол между общинския съвет и кмета на общината, но само по отношение онези актове, които имат характер на административни - индивидуални, общи или нормативни, но не и по отношение на всички юридически решения. Критерият, въз основа на който може да се прецени допустимост на оспорването на актове на органи на местното самоуправление, какъвто е общински съвет, е дали те са или не са юридически актове. Оспореното решение не е индивидуален административен акт, защото с него не се засягат права, свободи и законни интереси на граждани или организации, в т.ч. и на общината, а има вътрешно служебен характер, доколкото с него се създава временна комисия  за ревизия на проекта „Реконструкция на част от площад „Йордан Радичков“ , избран е Председател на временната комисия , възложено е на Кмета на общината със заповед да определи двама представители на общинска администрация –Берковица ,възложено е на комисията на 15.11.2021г. да започне работа и до 15.12.2021г. да извърши техническа и финансова проверка на проекта и да изготви подробен доклад за сесията през месец декември , да покани външни  експерти за  извършване на проверка и определи тяхното възнаграждение ,възложено е на Кмета в срок до 1 месец от приключване работата на комисията да заплати на експертите за свършената работа за сметка на бюджета на общинска администрация. Всички посочени дейности имат организационен вътрешно служебен характер. Съгласно  чл. 45, ал. 5, изр. второ от ЗМСМА кметът на общината не може да върне за ново обсъждане по целесъобразност вътрешнослужебни актове, свързани с организацията и дейността на общинския съвет и на неговите комисии следователно не може да оспорва по съдебен ред решение, с което се създава временна комисия за ревизия на проект и се извършват  организационни дейности по избор на неин председател и др.

Предвид горепосоченото съдът намира, че атакуваното по реда на чл. 45, ал.5 ЗМСМА от кмета на общината решение на Общински съвет Берковица, не представлява индивидуален или общ административни актове по смисъла на чл. 21 и чл. 65 от АПК, поради което не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност т.е. не е налице акт, който подлежи на оспорване и жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а съдебното производство да бъде прекратено.За прецизност следва да се отбележи ,че право на съдебен контрол ,съгласно чл.45,ал.5 ЗМСМА има кметът на общината ,не Общината,от чието име е подадена жалбата. Мотивиран от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд –Монтана-ІІІ състав

 

                             ОПРЕДЕЛИ:

 

Оставя без разглеждане жалбата на Община Берковица ,представлявана от Кмета на общината  срещу Решение № 845 по Протокол №39/ 29.10.2021г. на Общински съвет –Берковица.

 Прекратява съдебното производство по адм. дело № 525/2021г. по описа на АС-Монтана.

Препис от определението да се изпрати на страните.

Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред Върховен административен съд, чрез Административен съд-Монтана , в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

 

                                                    АДМ. СЪДИЯ: