Решение по дело №269/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 229
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 4 май 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700269
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

  Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 29.11.2021 г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на първи ноември две хиляди  двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                        

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 269/ 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.199б, ал.8 от Закона за водите (ЗВ). Образувано е след като с Решение № 9841/ 30.09.2021 г. по адм.д. № 3467/ 2021 г.  на ВАС, III о.  е обезсилено решение № 3/ 08.01.2021 г. по адм.д. № 316/ 2020 г. на АС – Кърджали и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС – Кърджали с указания да се установи дали издателят на ЗППАМ е действал при условията на заместване на титуляра или на делегиране на правомощия.

 Подадена е жалба от община Кърджали, чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ПАМ-5/ 12.06.2019 г., издадена от „за“ председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Изложени са съображения за незаконосъоразност на административния акт, като издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби на закона. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се представлява.

Ответникът – председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призован, не се явява и не се представлява.

АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.199б, ал.8 от ЗВ. Оспорената заповед е изпратена на жалбоподателя със съпроводително писмо с изх. № 85-00-528 от 13.06.2019 г.  на ДАМТН, като е получена в Община Кърджали на 19.09.2019 г., видно от приложеното към административната преписка копие от известие за доставяне/обратна разписка/ с баркод *** на куриерска фирма „М и БМ Експрес” ООД (л.9 от а.д. № 256/2019 г.). Жалбата е подадена на 03.07.2019 г., по пощата, по установения ред, т.е. чрез административния орган, чиито акт се оспорва, до Административен съд – Кърджали, като е заведена в деловодството на ДАМТН – София с вх. № 85-00-528-(1) от 05.07.2019 г., видно от положения върху нея щемпел.

При проверка основателността на жалбата АС – Кърджали приема за установена следната фактическа обстановка:

От Акт за публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г. на община Кърджали, вписан в СВ – Кърджали с Дв.вх.№**/*** г., том **, Акт **, дело **/*** г.  е видно, че имот с №***, находящ се в землището на ***, местността „***”, с площ 21.737 дка, с начин на трайно ползване: водоем, по КВС на ***, е публична общинска собственост на община Кърджали. За този имот е издадена и съответно приложена и приета като доказателство по делото и Скица №*** от 10.03.2016 г. на Общинска служба по земеделие – Кърджали, М 1:2000, в която също е вписано, че имот с №*** в землището на ***, е публична общинска собственост на община Кърджали, че е с площ от 21.737 дка и е с начин на трайно ползване: водоем.

От Констативен протокол №07-04-703/15.11.2017 г. от извършена проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер на имота ***, собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г., се установява, че е съставен от двама служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН и един служител – *** в община Кърджали, като представител на собственика. В този констативен протокол са описани подробно констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от експлоатацията, като във връзка с резултатите от проверката са дадени предписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 2.1. Да се изготви и представи анализ за установяване причината за подуване по водния откос и се представи копие в администрацията на ДАМТГН, РО НЯСС-ЮЦБ, със срок за изпълнение: 09.04.2018 г.; 2.2. Да се поддържа водно ниво под участъка с подуването по водния откос, до установяване на причината, със срок: 09.04.2018 г.; 2.3. Да се възстанови експлоатационното състояние на преливния ръб, преходния участък и бързотока, със срок за изпълнение: 25.06.2018 г. и 2.4. Да се почисти скатовата канавка от земните  маси, със срок за изпълнение: 09.04.2018 год. В този констативен протокол изрично е вписано, че на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, за изпълнението на всички предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея, т.е. община Кърджали и че за изпълнението на дадените задължителни предписания, собственикът уведомява писмено председателя на ДАМТН чрез регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, в срок до 7 дни след изтичане срока за изпълнение на предписанията. Със съпроводително писмо с Изх.№85-01-1032 от 30.11.2017 год. на РО НЯСС – Южна централна България/л.17/, този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№24-00-1529 на 01.12.2017 година. 

По преписката е представен и е приет като доказателство Констативен протокол №07-04-595/18.08.2018 г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер на имота ***, собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г., който протокол е съставен от двама служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН и един служител – специалист отдел ГРАОН в община Кърджали, като представител на собственика. И в този констативен протокол са описани много подробно констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от експлоатацията. Констатирано е неизпълнение на предписанията на ГД НЯСС по предходния Констативен протокол №07-04-703/15.11.2017 г., а именно: 1. Да се поддържа водно ниво под участъка с подуването по водния откос, до установяване на причината, със срок: 09.04.2018 г.; 2. Да се възстанови експлоатационното състояние на преливния ръб, преходния участък и бързотока, със срок за изпълнение: 25.06.2018 г. и 3. Да се почисти скатовата канавка от земните  маси, със срок за изпълнение: 09.04.2018 г. В този констативен протокол отново изрично е вписано, че на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, за изпълнението на всички предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към нея, т.е. община Кърджали и че за изпълнението на дадените задължителни предписания, собственикът уведомява писмено председателя на ДАМТН чрез регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, в срок до 7 дни след изтичане срока за изпълнение на предписанията. Със съпроводително писмо с Изх.№85-01-832 от 17.08.2018 г. на РО НЯСС – Южна централна България, и този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№24-00-1109 на 17.08.2018 година. 

По преписката е представен и е приет като доказателство и трети Констативен протокол, с №08-02-55/22.05.2019 г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер на имота ***, собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г., който протокол е съставен от двама служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН. И в този констативен протокол са описани много подробно констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от експлоатацията, като с този протокол вече не са дадени предписания. Със съпроводително писмо с Изх.№85-01-478 от 28.05.2019 год. на РО НЯСС – Южна централна България, и този констативен протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран с Вх.№24-00-746 на 28.05.2019 година. 

Въз основа на констатациите от последната, извършена на 22.05.2019 г., проверка относно състоянието на язовир „***” и язовирната стена и съоръженията към нея, от началника на РО НЯСС – Южна България  е изготвен доклад, до и.д. заместник главен директор на ГД НЯСС, с Вх.№Z-5078/05.06.2019 г. на ГД НЯСС, също представен по преписката и приет като доказателство по делото, в който доклад са възпроизведени всички констатации от извършената проверка и е направено предложение, да бъде издадена заповед за временно извеждане от експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно чл.199б от Закона за водите, до привеждането им в състояние, отговарящо на техническите норми.

Издадена е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №ПАМ-5 от 12.06.2019 г. на председателя на ДАМТН, с която, на основание чл.199б от Закона за водите, е наредено, водохранилището на язовир „***”, намиращ се в землището на ***, ***, собственост на община Кърджали, с ЕИК ***, представлявана от кмета Х. А. И., да бъде изпразнено напълно от община Кърджали, в качеството й на собственик и по този начин временно да се изведат от експлоатация язовирната стена и съоръженията към нея до привеждането им в изправно състояние, отговарящо на техническите норми. Заповедта е много подробно мотивирана, като в същата е описано, че язовир „***” се намира в землището на ***, ***, с номер на имота: ***, съгласно Акт за публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г. В заповедта е описано, че язовир „***” е със следните технически параметри:  класификация на стената по чл.8, ал.3 от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние – голяма, тип земнонасипна, завирен обем - 122 700 куб.м., височина на язовирната стена – 15.2 м. дължина – 125.9 м., залята площ - 21.72 дка, предназначение – за напояване. В мотивите към заповедта са възпроизведени подробно всички констатации относно състоянието на язовир „***” и язовирна стена и съоръженията към нея, установени при извършените три проверки и описани в Констативен протокол №07-04-703/15.11.2017 г. и Констативен протокол №08-02-55/22.05.2019 г., като е описано, че короната е обрасла с храстовидна растителност, въздушният и водният откос са с храстовидна растителност и не може да бъде направен подробен оглед, видимо на места по дължината на стената има подуване по каменната броня на водния откос на ниво - кота преливен ръб, преливникът е с бетонов ръб, на който е нарушена целостта му вследствие на напукване на бетона, нарушена е и целостта на бетонните стени на проводящия участък, откъм десния скат има свличане на земни маси, бързотокът е с нарушен напречен профил вследствие на изравяне, изкъртване и свличане на земни маси по стените и дъното му, до шахтата на основния изпускател няма достъп, поради храстовидна растителност и няма данни за неговата изправност, скатовата канавка за отвеждане на дъждовните води в левия край на стената е запълнена със земни маси. В заповедта е  посочено, че няма изградена контролно-измервателна система/КИС/ и не се извършва метеорологичен, хидрологичен и технически мониторинг при експлоатацията на язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно глава Втора от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние, както и че няма налична информация за оценка на сигурността на язовирната стена и на съоръженията към нея в експлоатация и възможност своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Посочено е, че при случай на авария и разрушаване на язовирната стена ще бъдат засегнати следните обекти: сгради по поречието на река ***, източната част на *** и част от републикански път ***.

В заповедта е  посочено, че техническото и експлоатационно състояние на язовир „***” създава реална опасност от авария, която да доведе до неконтролирано изпускане на вода от водохранилището, водещо до увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда. В мотивите изрично, също така, е посочено, че описаното състояние на язовира се дължи на виновното бездействие на собственика - община Кърджали, което, видно от направените проверки в периода ноември 2017 г. до май 2019 г., е довело до продължаване експлоатацията на язовира при обективно лошо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и съществуване в тази връзка на реална опасност от преливане на вода над стената през короната при продължителни или проливни валежи и оттам - на непосредствена опасност от увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда. Отбелязано е, че при извършените през периода 2017 – 2019 г. проверки на същия язовир са били дадени множество предписания, от които нито едно не е било изпълнено, поради което на собственика - община Кърджали, са били съставени 6 броя актове за установяване на административно нарушение, като тези актове са описани с номерата и датите на съставянето им.

Посочено е, също така, че язовирът се експлоатира при неспазване на изискванията на чл.141, ал.1, т.1, т.2 от Закона за водите и Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние, сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея и изискванията за опазване на околната среда не са гарантирани съгласно нормативните изисквания, а преките и непосредствени последици от технически неизправното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея са свързани с възникване на непосредствена опасност от загуба на човешкия живот и здраве, увреждане или погиване на имущество и на околна среда. В заповедта е указано, че във връзка с изложеното, пълното изпразване на водохранилището следва да бъде изпълнено в 45-дневен срок от съобщаването на собственика и че контрол по изпълнението на заповедта ще упражнява Държавна агенция за метрологичен и технически надзор. Отново е посочено, че собственикът носи пълната отговорност за сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, както и за техническата и безопасна експлоатация на язовир „Соколяне” за периодите преди, по време на „временното извеждане от експлоатация” и след него и че той е задължен да уведомява ДАМТН за процеса на „временно извеждане от експлоатация и привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея” в състояние, отговарящо на техническите норми, както и че разходите за прилагане на принудителната административна мярка са за сметка на община Кърджали.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата срещу ЗППАМ е неоснователна поради следните съображения:

Оспорената ЗППАМ е издадена от компетентен орган съгласно чл.199б, ал.1 от ЗВ и чл.4, ал.2 от Устройствен правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Загл. изм. - ДВ, бр. 40 от 2006 г.). ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН, заместващ председателя на Агенцията, за периода: 10.06.2019 г.-14.06.2019 г., на основание Заповед № А-361/ 07.06.2019 г. Т.е. заповедта е издадена от заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на титуляра – председател на ДАМТН за определен период съгласно изрична заповед на последното лице. ( Доказателства на л.18 от адм.д. № 269/ 2021 г.) Тъй като язовир „ ***“, не е от категорията язовири по приложение №1 към чл.13, т.1 от Закона за водите, за които, съгласно чл.199б, ал.7 от Закона за водите, принудителните административни мерки по ал.1 се прилагат с решение на Министерския съвет, законосъобразно ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на председателя на ДАМТН.

Оспореният индивидуален административен акт е издаден в предписаната от чл.59, ал.2 от АПК писмена форма. Подробно са описани фактическите основания за издаването му.

ЗППАМ е издадена и при правилно приложение на материалноправните разпоредби. АС – Кърджали приема, че са доказани основанията в разпоредбата на чл.199б, ал.2 от ЗВ, която предвижда, че: Прилагането на принудителна административна мярка се извършва в случай на възникване на непосредствена опасност от загуба на човешки живот, увреждане или погиване на имущество и/или на околна среда, когато опасността е резултат от действие или бездействие на собственик, оператор, концесионер или наемател на язовир.

От събраните писмени доказателства е доказано лошо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***” и съществуващата в тази връзка опасност от преливане и/или разрушаване на язовирната стена. Това обосновава наличието на непосредствена опасност от увреждане на околната среда, на хора и имущество и налага незабавно предприемане на ПАМ по чл.199б, ал.1 от ЗВ, поради което приложената спрямо собственика ПАМ се явява обоснована и съответна на приложимия материален закон, като съдът счита, че тя е съобразена и с принципа за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК.

Поради изложените съображения оспорената ЗППАМ е законосъобразна, а жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на община Кърджали, с ЕИК ***, представлявана от кмета на общината, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № ПАМ-5/12.06.2019 г., издадена от К. М. В., действащ за председател на ДАМТН, съгласно Заповед № А-361/07.06.2019 г. на председателя на ДАМТН.

Решението може да се обжалва с касационна жалба, пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

                                                                                 Съдия: