Р Е Ш Е Н И Е №
В името на народа
гр. Кърджали, 29.11.2021 г.
Административен
съд - Кърджали, в публично съдебно заседание на първи ноември две
хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря
Мелиха Халил
като
разгледа докладваното от съдия Божкова
административно дело № 269/ 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.199б, ал.8 от Закона за
водите (ЗВ). Образувано е след като с Решение № 9841/ 30.09.2021 г. по адм.д. № 3467/ 2021 г.
на ВАС, III о. е обезсилено
решение № 3/ 08.01.2021 г. по адм.д. № 316/ 2020 г.
на АС – Кърджали и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС –
Кърджали с указания да се установи дали издателят на ЗППАМ е действал при
условията на заместване на титуляра или на делегиране
на правомощия.
Подадена е
жалба от община Кърджали, чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ПАМ-5/ 12.06.2019 г., издадена от
„за“ председател на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
(ДАМТН). Изложени са съображения за незаконосъоразност
на административния акт, като издаден при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправни разпоредби на закона. В съдебно заседание,
редовно призован, жалбоподателят не се представлява.
Ответникът – председател на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като
подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК, във връзка с чл.199б, ал.8
от ЗВ. Оспорената заповед е изпратена на жалбоподателя със съпроводително писмо
с изх. № 85-00-528 от 13.06.2019 г. на
ДАМТН, като е получена в Община Кърджали на 19.09.2019 г., видно от приложеното
към административната преписка копие от известие за доставяне/обратна разписка/
с баркод *** на куриерска фирма „М и БМ Експрес” ООД
(л.9 от а.д. № 256/2019 г.). Жалбата е подадена на 03.07.2019 г., по пощата, по
установения ред, т.е. чрез административния орган, чиито акт се оспорва, до
Административен съд – Кърджали, като е заведена в деловодството на ДАМТН –
София с вх. № 85-00-528-(1) от 05.07.2019 г., видно от положения върху нея
щемпел.
При проверка основателността на жалбата АС – Кърджали
приема за установена следната фактическа обстановка:
От Акт за публична общинска собственост №*** от
21.07.2009 г. на община Кърджали, вписан в СВ – Кърджали с Дв.вх.№**/*** г.,
том **, Акт **, дело **/*** г. е видно,
че имот с №***, находящ се в землището на ***,
местността „***”, с площ 21.737 дка, с начин на трайно ползване: водоем, по КВС
на ***, е публична общинска собственост на община Кърджали. За този имот е
издадена и съответно приложена и приета като доказателство по делото и Скица №***
от 10.03.2016 г. на Общинска служба по земеделие – Кърджали, М 1:2000, в която
също е вписано, че имот с №*** в землището на ***, е публична общинска
собственост на община Кърджали, че е с площ от 21.737 дка и е с начин на трайно
ползване: водоем.
От Констативен протокол №07-04-703/15.11.2017 г. от
извършена проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и
документацията за експлоатацията на язовир „***”, с номер на имота ***,
собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична общинска собственост
№*** от 21.07.2009 г., се установява, че е съставен от двама служители от РО
НЯСС „Южна България” към ДАМТН и един служител – *** в община Кърджали, като
представител на собственика. В този констативен протокол са описани подробно
констатациите за състоянието на язовира, направени след извършен оглед и
обхождане на язовирната стена и след преглед на представената документация от
експлоатацията, като във връзка с резултатите от проверката са дадени
предписания по осъществяване на безопасна техническа експлоатация: 2.1. Да се
изготви и представи анализ за установяване причината за подуване по водния
откос и се представи копие в администрацията на ДАМТГН, РО НЯСС-ЮЦБ, със срок
за изпълнение: 09.04.2018 г.; 2.2. Да се поддържа
водно ниво под участъка с подуването по водния откос, до установяване на причината,
със срок: 09.04.2018 г.; 2.3. Да се възстанови експлоатационното състояние на
преливния ръб, преходния участък и бързотока, със срок
за изпълнение: 25.06.2018 г. и 2.4. Да се почисти скатовата
канавка от земните маси, със срок за
изпълнение: 09.04.2018 год. В този констативен протокол изрично е вписано, че
на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, за изпълнението на всички
предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към
нея, т.е. община Кърджали и че за изпълнението на дадените задължителни
предписания, собственикът уведомява писмено председателя на ДАМТН чрез
регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, в срок до
7 дни след изтичане срока за изпълнение на предписанията. Със съпроводително
писмо с Изх.№85-01-1032 от 30.11.2017 год. на РО НЯСС – Южна централна
България/л.17/, този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в
деловодството на общината и регистриран с Вх.№24-00-1529 на 01.12.2017
година.
По преписката е представен и е приет като
доказателство Констативен протокол №07-04-595/18.08.2018 г. от извършена последваща проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”, с
номер на имота ***, собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична
общинска собственост №*** от 21.07.2009 г., който протокол е съставен от двама
служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН и един служител – специалист
отдел ГРАОН в община Кърджали, като представител на собственика. И в този
констативен протокол са описани много подробно констатациите за състоянието на
язовира, направени след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след
преглед на представената документация от експлоатацията. Констатирано е
неизпълнение на предписанията на ГД НЯСС по предходния Констативен протокол
№07-04-703/15.11.2017 г., а именно: 1. Да се поддържа водно ниво под участъка с
подуването по водния откос, до установяване на причината, със срок: 09.04.2018
г.; 2. Да се възстанови експлоатационното състояние на преливния ръб, преходния
участък и бързотока, със срок за изпълнение: 25.06.2018
г. и 3. Да се почисти скатовата канавка от
земните маси, със срок за изпълнение:
09.04.2018 г. В този констативен протокол отново изрично е вписано, че на
основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите, за изпълнението на всички
предписания е отговорен собственикът на язовирната стена и съоръженията към
нея, т.е. община Кърджали и че за изпълнението на дадените задължителни
предписания, собственикът уведомява писмено председателя на ДАМТН чрез
регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, в срок до
7 дни след изтичане срока за изпълнение на предписанията. Със съпроводително
писмо с Изх.№85-01-832 от 17.08.2018 г. на РО НЯСС – Южна централна България, и
този протокол е изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството
на общината и регистриран с Вх.№24-00-1109 на 17.08.2018 година.
По преписката е представен и е приет като
доказателство и трети Констативен протокол, с №08-02-55/22.05.2019 г. от
извършена последваща проверка и контрол на язовирна
стена и съоръженията към нея и документацията за експлоатацията на язовир „***”,
с номер на имота ***, собственост на община Кърджали, съгласно Акт за публична
общинска собственост №*** от 21.07.2009 г., който протокол е съставен от двама
служители от РО НЯСС „Южна България” към ДАМТН. И в този констативен протокол
са описани много подробно констатациите за състоянието на язовира, направени
след извършен оглед и обхождане на язовирната стена и след преглед на
представената документация от експлоатацията, като с този протокол вече не са
дадени предписания. Със съпроводително писмо с Изх.№85-01-478 от 28.05.2019
год. на РО НЯСС – Южна централна България, и този констативен протокол е
изпратен на кмета на община Кърджали, получен в деловодството на общината и регистриран
с Вх.№24-00-746 на 28.05.2019 година.
Въз основа на констатациите от последната, извършена
на 22.05.2019 г., проверка относно състоянието на язовир „***” и язовирната
стена и съоръженията към нея, от началника на РО НЯСС – Южна България е изготвен доклад, до и.д. заместник главен
директор на ГД НЯСС, с Вх.№Z-5078/05.06.2019 г. на ГД НЯСС, също представен по
преписката и приет като доказателство по делото, в който доклад са
възпроизведени всички констатации от извършената проверка и е направено
предложение, да бъде издадена заповед за временно извеждане от експлоатация на
язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно чл.199б от Закона за водите,
до привеждането им в състояние, отговарящо на техническите норми.
Издадена е Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка №ПАМ-5 от 12.06.2019 г. на председателя на ДАМТН, с
която, на основание чл.199б от Закона за водите, е наредено, водохранилището на
язовир „***”, намиращ се в землището на ***, ***, собственост на община
Кърджали, с ЕИК ***, представлявана от кмета Х. А. И., да бъде изпразнено
напълно от община Кърджали, в качеството й на собственик и по този начин
временно да се изведат от експлоатация язовирната стена и съоръженията към нея
до привеждането им в изправно състояние, отговарящо на техническите норми.
Заповедта е много подробно мотивирана, като в същата е описано, че язовир „***”
се намира в землището на ***, ***, с номер на имота: ***, съгласно Акт за
публична общинска собственост №*** от 21.07.2009 г. В заповедта е описано, че
язовир „***” е със следните технически параметри: класификация на стената по чл.8, ал.3 от
Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна
експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол
на техническото им състояние – голяма, тип земнонасипна,
завирен обем - 122 700 куб.м., височина на язовирната стена – 15.2 м. дължина –
125.9 м., залята площ - 21.72 дка, предназначение – за напояване. В мотивите
към заповедта са възпроизведени подробно всички констатации относно състоянието
на язовир „***” и язовирна стена и съоръженията към нея, установени при
извършените три проверки и описани в Констативен протокол №07-04-703/15.11.2017
г. и Констативен протокол №08-02-55/22.05.2019 г., като е описано, че короната
е обрасла с храстовидна растителност, въздушният и водният откос са с
храстовидна растителност и не може да бъде направен подробен оглед, видимо на
места по дължината на стената има подуване по каменната броня на водния откос
на ниво - кота преливен ръб, преливникът е с бетонов
ръб, на който е нарушена целостта му вследствие на напукване на бетона,
нарушена е и целостта на бетонните стени на проводящия
участък, откъм десния скат има свличане на земни маси, бързотокът
е с нарушен напречен профил вследствие на изравяне, изкъртване и свличане на
земни маси по стените и дъното му, до шахтата на основния изпускател няма
достъп, поради храстовидна растителност и няма данни за неговата изправност, скатовата канавка за отвеждане на дъждовните води в левия
край на стената е запълнена със земни маси. В заповедта е посочено, че няма изградена
контролно-измервателна система/КИС/ и не се извършва метеорологичен, хидрологичен и технически мониторинг при експлоатацията на
язовирната стена и съоръженията към нея, съгласно глава Втора от Наредбата за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото
им състояние, както и че няма налична информация за оценка на сигурността на
язовирната стена и на съоръженията към нея в експлоатация и възможност
своевременно да се идентифицират потенциалните опасности. Посочено е, че при
случай на авария и разрушаване на язовирната стена ще бъдат засегнати следните
обекти: сгради по поречието на река ***, източната част на *** и част от
републикански път ***.
В заповедта е
посочено, че техническото и експлоатационно състояние на язовир „***”
създава реална опасност от авария, която да доведе до неконтролирано изпускане
на вода от водохранилището, водещо до увреждане или погиване на човешки живот,
имущество и околна среда. В мотивите изрично, също така, е посочено, че
описаното състояние на язовира се дължи на виновното бездействие на собственика
- община Кърджали, което, видно от направените проверки в периода ноември 2017
г. до май 2019 г., е довело до продължаване експлоатацията на язовира при
обективно лошо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея и
съществуване в тази връзка на реална опасност от преливане на вода над стената
през короната при продължителни или проливни валежи и оттам - на непосредствена
опасност от увреждане или погиване на човешки живот, имущество и околна среда.
Отбелязано е, че при извършените през периода 2017 – 2019 г. проверки на същия
язовир са били дадени множество предписания, от които нито едно не е било
изпълнено, поради което на собственика - община Кърджали, са били съставени 6
броя актове за установяване на административно нарушение, като тези актове са
описани с номерата и датите на съставянето им.
Посочено е, също така, че язовирът се експлоатира при
неспазване на изискванията на чл.141, ал.1, т.1, т.2 от Закона за водите и
Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за
техническото им състояние, сигурността на язовирната стена и съоръженията към
нея и изискванията за опазване на околната среда не са гарантирани съгласно
нормативните изисквания, а преките и непосредствени последици от технически
неизправното състояние на язовирната стена и съоръженията към нея са свързани с
възникване на непосредствена опасност от загуба на човешкия живот и здраве,
увреждане или погиване на имущество и на околна среда. В заповедта е указано,
че във връзка с изложеното, пълното изпразване на водохранилището следва да
бъде изпълнено в 45-дневен срок от съобщаването на собственика и че контрол по
изпълнението на заповедта ще упражнява Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор. Отново е посочено, че собственикът носи пълната отговорност
за сигурността на язовирната стена и съоръженията към нея, както и за
техническата и безопасна експлоатация на язовир „Соколяне” за периодите преди,
по време на „временното извеждане от експлоатация” и след него и че той е
задължен да уведомява ДАМТН за процеса на „временно извеждане от експлоатация и
привеждането на язовирната стена и съоръженията към нея” в състояние,
отговарящо на техническите норми, както и че разходите за прилагане на
принудителната административна мярка са за сметка на община Кърджали.
При така установената фактическа обстановка АС –
Кърджали приема, че жалбата срещу ЗППАМ е неоснователна поради следните
съображения:
Оспорената ЗППАМ е издадена от компетентен орган
съгласно чл.199б, ал.1 от ЗВ и чл.4, ал.2 от Устройствен
правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (Загл. изм.
- ДВ, бр. 40 от 2006 г.). ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН,
заместващ председателя на Агенцията, за периода: 10.06.2019 г.-14.06.2019 г.,
на основание Заповед № А-361/ 07.06.2019 г. Т.е. заповедта е издадена от
заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ правомощията на титуляра – председател на ДАМТН за определен период
съгласно изрична заповед на последното лице. ( Доказателства на л.18 от адм.д. № 269/ 2021 г.) Тъй като язовир „ ***“, не е от
категорията язовири по приложение №1 към чл.13, т.1 от Закона за водите, за
които, съгласно чл.199б, ал.7 от Закона за водите, принудителните
административни мерки по ал.1 се прилагат с решение на Министерския съвет,
законосъобразно ЗППАМ е издадена от заместник-председател на ДАМТН, осъществяващ
правомощията на председателя на ДАМТН.
Оспореният индивидуален административен акт е издаден
в предписаната от чл.59, ал.2 от АПК писмена форма. Подробно са описани
фактическите основания за издаването му.
ЗППАМ е издадена и при правилно приложение на материалноправните разпоредби. АС – Кърджали приема, че са
доказани основанията в разпоредбата на чл.199б, ал.2 от ЗВ, която предвижда,
че: Прилагането на принудителна административна мярка се извършва в случай на
възникване на непосредствена опасност от загуба на човешки живот, увреждане или
погиване на имущество и/или на околна среда, когато опасността е резултат от
действие или бездействие на собственик, оператор, концесионер или наемател на
язовир.
От събраните писмени доказателства е доказано лошо състояние
на язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „***” и съществуващата в
тази връзка опасност от преливане и/или разрушаване на язовирната стена. Това
обосновава наличието на непосредствена опасност от увреждане на околната среда,
на хора и имущество и налага незабавно предприемане на ПАМ по чл.199б, ал.1 от
ЗВ, поради което приложената спрямо собственика ПАМ се явява обоснована и
съответна на приложимия материален закон, като съдът счита, че тя е съобразена
и с принципа за съразмерност, регламентиран в чл.6 от АПК.
Поради изложените съображения оспорената ЗППАМ е
законосъобразна, а жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал.2, предл.5-то от АПК, Съдът
Р Е Ш И:
Отхвърля жалбата на община Кърджали, с ЕИК ***,
представлявана от кмета на общината, против Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка № ПАМ-5/12.06.2019 г., издадена от К. М. В.,
действащ за председател на ДАМТН, съгласно Заповед № А-361/07.06.2019 г. на
председателя на ДАМТН.
Решението може да се обжалва с касационна жалба, пред
Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето
му.
Съдия: