Решение по дело №5390/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 190
Дата: 4 февруари 2020 г. (в сила от 20 юли 2020 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110205390
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

Номер.................                   Година  2020                              Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                             ХХІХ  състав

На тридесети януари                  Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:                        

 

                                                                    Съдия Мария Бончева

 

Секретар Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5390 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

        Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на „А.ш.” ЕООД против НП №150/13.11.2019 г., издадено от Директора на Басейнова дирекция за черноморски район с център гр.Варна, с което  на „А.ш.” ЕООД е наложено  административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 1000 лева на основание чл.48 ал.1 т.13 вр.чл.200 ал.1 т.31  от Закона за водите.

          В жалбата си въззивникът моли да се отмени НП.

          В съдебно заседание въззивникът редовно призован не се явява и не се представлява.

           Представител на въззиваемата страна, редовно призоване не се явява.

              След преценка на доводите на жалбоподателката –посочени в жалбата и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и правна страна следното:

На 03.10.2019 г. е извършена документална проверка на наличната в БДЧР информация по изпълнение на условията по Разрешително № 2236 0028/20.04.2016 г., издадено на „А.ш." ЕООД, от Директора на Басейнова дирекция „Черноморски район" за ползване на повърхностен воден обект - акваторията на Черно море в района на залив „Каварна", гр. Каварна, с цел на ползването „Аквакултури и свързаните с тях дейности -мидена ферма за култивирана черна мида".

При проверката е установено, че при предходна проверка на 19.07.2019 г. извършена от служители на БДЧР, ИАРА и РИОСВ -Варна, по документи и на място в разрешената акватория на Черно море в района на залив „Каварна" посредством плавателно средство осигурено от ИАРА е констатирано, че разрешената площ за изграждане на мидената ферма не е маркирана и овехована със специални трайни знаци съгласно т. 2.2. и т. 2.3. от Раздел „Условия при които се разрешава ползване на воден обект" на Приложение към разрешителното. Констатациите от проверката са обективирани в Констативен протокол /КП/ № 463'719.07.2019 г., /бланка № 005845/. Във връзка с констатациите в КП с писмо изх. № 26-00-1163/АЗ/28.08.2019 г., директора на БДЧР е издал предписание на титуляря по разрешителното, в срок до 30 дни от получаване на писмото, да маркира и овехова разрешената площ съгласно условията в разрешителното. Видно от известието за доставяне писмото било получено на 29.08.2019 г. Срок за изпълнение 30.09.2019 г. При документалната проверка на 03.10.2019 г. е установено, че в посочения срок не е постъпила информация в БДЧР за изпълнение на предписанието. С това свое деяние „А.ш." ЕООД е нарушило чл. 48, ал. 1, т. 13 от Закона за водите.

За така установените и описани обстоятелства от БДЧР е изпратено писмо покана с изх. № 26-00-1163/А4/03.10.2019 г. до титуляря на разрешителното за изясняване на обстоятелствата по извършената проверка, получена на 05.10.2019 г.

На 07.10.2019 г. в присъствието на представляващия дружеството е съставен Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 121/07.10.2019 г., /бланка № 000455/. Същият му е връчен и подписан с вписано обяснение, че ще подаде възражение в законоустановения срок.

В тридневния срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН до Директора на БДЧР е постъпило придружително писмо относно възражение по съставения и връчен АУАН от „А.ш." ЕООД с вх. № 26-00-1163/А5/07.10.2019 г., с което приложено са предоставени: Административен договор от 19.10.2018 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство 2014-2020, вено с Таблица за одобрени инвестиционни разходи; Административен договор от 19.07.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство 2014-2020, ведно с Приложение № 1А - таблица с инвестиционни разходи, обособени по видовете плащания; Контракт от 12.09.2019 г.

Въз основа на извършена преценка на всички факти и обстоятелства, съдържащи се в административно-наказателната преписка, в рамките на компетентността си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, установих:

На 20.04.2016 г., директора на Басейнова дирекция „Черноморски район" е издал Разрешително № 2236 0028/20.04.2016 г., на „А.ш." ЕООД, за ползване на повърхностен воден обект - акваторията на Черно море в района на залив „Каварна", гр. Каварна, с цел на ползването „Аквакултури и свързаните с тях дейности - мидена ферма за култивирана черна мида", със срок за изграждане на съоръжението до 31.03.2021 г. и краен срок на изграждане 31.03.2031 г.

Разрешителното е индивидуален административен акт, който в законоустановения срок от получаването му, не е бил обжалван предвид на което същият е влязъл в законна сила.

Съгласно условие от Раздел „Условия, при които се разрешава ползване на водния обект" на Приложение към разрешителното - „2.1. Всички крайни точки на съоръжението да бъдат ясно маркирани и овеховани с дневна и нощна сигнализация съгласно изискванията на Комбинираната система от плаващи знаци на Международната асоциация на фаровите служби (IALA), а именно:... "

Съгласно условие от Раздел „Условия, при които се разрешава ползване на водния обект" на Приложение към разрешителното - „2.2. В срок до един месец от влизане в сила на разрешителното, разрешената площ за изграждане да се обозначи с описаните в т-2.1. трайни плаващи знаци, за което да бъде уведомен контролиращия орган".

Съгласно чл. 48, ал. 1, т. 11 от Закона за водите, титулярите на разрешителни, имат задължение да изпълняват условията в издадените им разрешителни по реда на този закон и комплексните разрешителни, издадени по реда на ЗООС.

В тази насока, обозначаването на разрешената площ за изграждане на съоръжението в определения едномесечен срок от влизането на разрешителното в сила, е задължение на титуляря, което не е обвързан с условия по сключване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програма за морско дело и рибарство. На следващо място, неупражняването на права по издадения административен акт, не освобождава титуляря от задължението му, да изпълнява условията по разрешителното и в срок дадените предписания от контролиращ орган.

На основание чл. 188, ал. 1, т. 4 от Закона за водите, на 19.07.2019 г. експерт на БДЧР е извършил съвместна проверка със служители на ИАРА и РИОСВ -Варна, по документи във връзка с изпълнение на условията на издаденото Разрешително № 2236 0028/20.04.2016 г. с титуляр „Аква шел" ЕООД и на място в разрешената за ползване по разрешителното акватория на Черно море в района на залив „Каварна" посредством плавателно средство осигурено от ИАРА. При проверката е установено, че съоръжението - мидена ферма не е изградено и крайните точки на разрешената за ползване площ не са маркирани и овеховани. Фактите и обстоятелствата установени при проверката на 19.07.2019 г. са обективирани в Констативен протокол № 463в/19.07.2019 г., /бланка № 005845/ съставен от Ж.Х.Х. - старши експерт в Дирекция „Контрол" при БДЧР.

Във връзка с констатациите при проверката на основание чл. 155, ал. 1, т. 22, вр. с чл. 48, ал. 1, т. 13 от Закона за водите, директорът на БДЧР е издал предписание с писмо изх. № 26-00-1163/АЗ/28.08.2019 г. на титуляря по разрешителното „А.ш." ЕООД, в срок до 30-дни от получаване на писмото, да маркира и овехова разрешената площ за изграждане на мидената ферма със специални трайни знаци с дневна и нощна сигнализация, съгласно изискванията на Комбинираната система от плаващи знаци на Международната асоциация на фаровите служби (IALA), като в същия срок писмено да уведоми БДЧР за изпълнение на предписанието. Писмото с предписанието е получено на 29.08.2019 г. от представляващия дружеството, видно от известието за доставяне.

На 03.10.2019 г. е извършена документална проверка по наличната в БДЧР информация, във връзка с изпълнение на условията по Разрешително № 2236 0028/20.04.2016 г. и издаденото предписание от директора на БДЧР. При същата е установено, че към 30.09.2019 г. и към момента на проверката в БДЧР не е постъпила информация от „А.ш." ЕООД за изпълнение на издаденото му с писмо изх. № 26-00-1163/АЗ/28.08.2019 г. предписание, нито искане за удължаване срока за изпълнението му, което представлява неизпълнение на предписание издадено от контролиращ орган.

С оглед на изложеното, считам, че за деянието следва да се издаде наказателно постановление, по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, въпреки допуснатата нередовност в акта, в частта на датата на нарушението, като от събраните по преписката доказателства и описаната в АУАН фактическа обстановка на нарушението и обстоятелствата при които е извършено, се установява по безспорен начин извършването на деянието, самоличността на нарушителя и неговата вина. Видно от известието за доставка, предписанието с писмо изх. № 26-00-1163/АЗ/28.08.2019 г. е получено от „А.ш." ЕООД на 29.08.2019 г., като от следващия ден на получаването му е започнал да тече тридесет дневния срок за изпълнение, изтекъл на 29.09.2019 г. /неприсъствен ден/

           В съдебно заседание бе разпитана свидетелката Х., чиито показания съдът кредитира, като дадени безпристрастно и обективно.

         Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по АНП, както и от гласните доказателства в хода на съдебното производство, които преценени в тяхната взаимносвързаност са логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.

         Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните изводи:

        Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока на обжалване от надлежна страна и е приета от съда за разглеждане, като по същество е неоснователна.

         Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от Директора на Басейнова дирекция за черноморски район с център Варна.                В хода на административно наказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното постановление е издадено в шестмесечният преклузивен срок по чл.34 ал.3 от ЗАНН. Спазени са нормите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като съставеният АУАН и издаденото наказателно постановление съдържат всички реквизити, посочени в тези норми. Наказателното постановление е обосновано. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере в какво се обвинява и срещу какво да се защитава. Посочени са нарушените материално правни норми, като наказанието за нарушението е индивидуализирано. Мястото и датите на извършване на нарушенията са точно описани от АНО. Правото на защита на жалбоподателя по никакъв начин не е било нарушено.

  Съдът намира че правилно АНО е приложил материалния закон след като е констатирал нарушение по чл. 48, ал. 1 т. 13 ЗВ във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 31 от Закона за водите, като е съотнесъл фактите към хипотезата на правната норма. Съгласно текста на посочената за нарушена правна норма- Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да: изпълняват в срок дадените предписания от контролиращ орган. Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което ползва води без необходимото за това основание или в отклонение на предвидените условия в разрешителното или договора не изпълни или допусне да не се изпълнят предписанията на контролните органи - от 1000 до 5000 лв. Жалбоподателят не е изпълнил това си задължение и затова е бил санкциониран от АНО. В обстоятелствената част на НП, АНО е посочил, че нарушението е вменено за непредставяне на информация за  изпълнение на предписанието. В тази връзка съдът не приема възраженията на жалбоподателя, че не е могъл да разбере за какво точно е бил наказан. Извършването на нарушението описани в НП се потвърждава от събраните гласни доказателства – свидетелските показания на свид. Х. и от събраните по АНП писмени доказателства. Съдът приема, че нарушението е осъществено с бездействие. Съдът намира, че нарушените и санкционните норми са били посочени правилно в обстоятелствената част на НП. Жалбоподателят е разбрал за какво нарушение е обвинен и срещу какво да се защитана. Съдът не споделя възраженията на жалбоподателя, че е било нарушено правото му на защита.

Съдът намира, че в тази връзка е следвало да бъдат изпълнени задълженията по чл.48 ал.1 т.13. С бездействието си, жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му нарушение, поради което и правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност на това основание.

Съдът счита, че при преценка дали се касае за маловажен случай  е необходимо да се обсъди степента на обществена опасност на нарушението, като негово обективно качество, за да  бъде социално необходимо и оправдано да се прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност. В конкретния случай съдът намира, че извършеното нарушение не може да се квалифицира като маловажно, тъй като то по нищо не се отличава от останалите от същия вид. Следвало е жалбоподателят да има дължимото законосъобразно поведение за спазване  на принципите, условията и реда на ЗВ. Поради изложеното до тук, съдът намира че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.

           При определяне на размера на наложената санкция, административно-наказващият орган се е съобразил с тежестта на извършеното и с обстоятелството, че нарушението е извършено за първи път. Съдът намира, че наказанието е определено към предвидения в закона минимум, справедливо е  и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН.

               Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                             Р Е Ш И:

 

             ПОТВЪРЖДАВА НП №150/13.11.2019 г., издадено от Директора на Басейнова дирекция за черноморски район с център гр.Варна, с което  на „А.ш.” ЕООД е наложено  административно наказание "ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ" в размер на 1000 лева на основание чл.48 ал.1 т.13 вр.чл.200 ал.1 т.31  от Закона за водите.

           Решението подлежи на касационно обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че мотивите към решението са изготвени пред Административен съд Варна по реда на АПК.       

          След влизане в сила на съдебното решение, АНП да се върне на  наказващия орган по компетентност.

 

 

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: