Решение по дело №4924/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2095
Дата: 18 ноември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Поля Петрова Сакутова
Дело: 20195330204924
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                            № 2095

                                     гр. Пловдив, 18.11.2019  г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на  тридесети октомври  две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПОЛЯ САКУТОВА

                                                                                        

при участието на секретаря Марияна Рудева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 4924/2019 г. по описа на РС-ПЛОВДИВ, XX нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба, подадена от И.Д. *** против Наказателно постановление № 19-0333-000361/19.07.2019 г. на Началник РУ към ОД на МВР – Пловдив, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.150А, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.177, ал.1, т.1 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лв. С жалбата се оспорва установената в издаденото наказателно постановление фактическа обстановка и се моли за неговата отмяна.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, вместо него се явява адв. В. П. с пълномощно по делото, който поддържа жалбата по направените в нея оплаквания.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща  представител, не взема становище по подадената жалба.

Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване, в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН  и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

На 08.07.2019 г. в 10:59 ч.  в община Родопи на път Първи клас № 8 бил спрян за проверка л.а. МАЗДА 6, с рег.№ ..., собственост на Хелион 7 ЕООД, от служители на „Пътна полиция- КАТ”. При проверката полицейските служители установили, че посоченият автомобил се управлява от водача И.Д.В.. След проверка в системата на КАТ било установено, че водачът управлява с отнет СУМПС видно от АУАН 756543 от 16.10.2018 г.

Въз основа на направените констатации на водача бил съставен акт за установяване на адиминистративно нарушение бл.№965212 от 08.07.2019 г., подписан от нарушителя без възражения.

Въз основа на съставения АУАН било издадено и обжалваното наказателно постановление, в което описаната в АУАН фактическа обстановка била възпроизведена по идентичен начин.

По делото пред районния съд е разпитан в качеството на свидетел актосъставителят Т.  Д.М., който потвърди направените в акта за установяване на административно нарушение констатации.

В хода на съдебното следствие беше изискана от въззиваемата страна справка за нарушител на името на жалбоподателя, съгласно която  в графа отнемане на СУМПС е отразено, че същият е бил отнет видно от Акт №Д 756543/16.10.2018  г. на 16.10.2018 г. Отново от представената справка се установява, че на същата дата на водача е била издадена и Заповед за налагане на принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелство за управление на МПС до заплащане на дължимата глоба № 18-1204-002385 /16.10.2018 г. Съдът дава вяра на показанията на разпитания свидетел, тъй като същите са обективни, в съответствие с приетата по делото справка за нарушител. Правилно актосъставителят е констатирал, че водачът управлява без СУМПС  в деня на проверката.

При преценка относно законосъобразността на издаденото наказателно постановление и съставения АУАН съдът установи,   че същите са съставени от компетентни лица, като доказателство за това е приложената към административнонаказателната преписка Заповед 8121з-515/14.05.2018 г. Спазени са сроковете за съставяне на АУАН и за издаване на НП, предвидени в чл.34 от ЗАНН. При описание на нарушението обаче съдът намира, че актосъставителят, а след това и административнонаказващият орган не са прецизирали обстоятелствата, при които е установено нарушението.  Както в АУАН, така и в НП е отбелязано, че нарушението се квалифицира по чл.150А, ал.1 от ЗДвП. Посочената норма, в редакцията, действаща към датата на извършване на нарушението, предвижда административнонаказателна отговорност за водач, който управлява  МПС, след като е лишен от това право по съдебен или административен ред. В случая се твърди, че водачът управлява с отнет СУМПС, като по отношение на реда, по който е бил отнет СУМПС, се посочва, че това се установява от  Акт № Д 756543/16.10.2018  г. Известно е, че лишаване от право да управлява по административен ред става с издаването на Заповед за налагане на принудителна административна мярка,  съответно с НП, а със съставянето на акта за административно нарушение същият се изземва.  Съответно водачът се лишава от право да управлява по съдебен ред с влязъл в сила съдебен акт. Изземването на СУМПС е следствие на издадения административен или съдебен акт и представлява фактическо изпълнение на лишаването от право да управлява.  При съставяне на процесния АУАН актосъставителят не е посочил акта, с който  е бил лишен водача  от правото да управлява МПС. Посочил е единствено, че фактът, че е лишен от това право се установява от Акт № Д 756543/16.10.2018  г., от което не става ясно по  кой ред е бил лишен от това право преди това водача– административен или съдебен. От справката за нарушител може да се направи извод, че в деня на проверката актосъставителят е разполагал с информация, че  на 16.10.2018 г. е била издадена и Заповед за налагане на принудителна административна мярка № 18-1204-002385 /16.10.2018 г, с която водачът е бил лишен временно от право да управлява до заплащане на дължимата глоба и именно тази заповед е следвало да бъде посочена в съставения АУАН в деня на проверката.  Съдът намира, че констатираният пропуск при описание на нарушението е съществен, тъй като същият се отнася до обективен елемент от неговия състав. За да може да организира адекватно жалбоподателят правото си на защита, същият следва да е наясно с кой акт е бил лишен от право да управлява, за да разбере и по кой ред се твърди че е лишен. Като е възприел обстановка, идентична с тази, описана в съставения АУАН, административнонаказващият орган е нарушил разпоредбата на чл. 57, ал.1 т.5 от ЗАНН. Такава непрецизност се наблюдава и при цифровото изписване на санкционната норма за установеното нарушение, като административнонаказващият орган  не е посочил за кое от двете предложения на санкционната норма на чл.177, ал.1 т.1 от ЗДвП се отнася процесният случай, а именно дали санкцията се налага за това, че водачът управлява МПС, след като е бил лишен от това право по административен ред или затова че е управлявал МПС, след като е бил лишен от това право по съдебен ред.

Констатираните пропуски са съществени, те са ограничили правото на защита на жалбоподателя, което води до незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление и налага неговата отмяна.

Предвид изложеното съдът

 

РЕШИ :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0333-000361/19.07.2019 г. на Началник РУ към ОД на МВР – Пловдив, с което на И.Д.В., ЕГН ********** ***, за нарушение на чл.150А, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на основание чл.177, ал.1, т.1 от ЗДвП е наложено администартивно наказание „глоба” в размер на 100 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните .

 

 

                                                           Районен съдия :....................................

Вярно с оригинала! МК