Р Е Ш Е Н И Е
гр. Сливен, 11.04.2013 год.
СЛИВЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателно отделение, в публично съдебно
заседание на единадесети април две хиляди и тринадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРТИН ДАНЧЕВ
при участието на секретаря П. С. и зам.
окръжен прокурор ДИАНА
СТОЕВА разгледа НАХД № 51
по описа за 2013 г. докладвано от
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Р Е
Ш И :
ОСВОБОЖДАВА
по реда на чл. 78а от НК обвиняемия Х.А.Г.
– роден на *** ***, българин, български гражданин, със средно образование,
неженен, неосъждан, ЕГН ********** от гр.Сливен, от наказателна отговорност за това, че на 16.05.2011 г. в
гр.Сливен пред Областна дирекция "Държавен фонд земеделие" – Сливен,
в Заявление за подпомагане
Решението подлежи на обжалване и
протестиране пред Бургаския апелативен съд в 15-дневен срок, считано от днес.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
М
О Т И
В И
към
решение № 2/11.04.2013г. по НАХД № 51/2013г. на СлОС
Съдебното производство е
образувано по повод на внесено от Окръжна прокуратура гр.Сливен постановление
от 22.01.2013г. за внасяне на досъдебно производство № 104”ИП”/12г. на ОД на
МВР гр.Сливен, вх.№ 766/12г. и пор.№ 150/12г. на Окръжна прокуратура гр.Сливен
с предложение за освобождаване на обвиняемия Х.А.Г. от наказателна отговорност
за престъпление по чл.248а ал.2 във връзка с ал.1 с налагане на административно
наказание по реда на чл.78а от НК.
Производството пред СлОС е по
реда на глава двадесет и осма от НПК т.е. освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание.
В с.з. представителят на Окръжна
прокуратура гр.Сливен заявява, че се поддържа обвинението против обвиняемия Х.А.Г.
така както същото е било повдигнато срещу него в хода на досъдебното
производство като се предлага освобождаване от наказателна отговорност с
налагане на административно наказание по реда на чл.78а от НК. Претендира се
налагане на административно наказание в предвидения в закона минимален размер
от 1000 лв.
Обвиняемият Х.А.Г., редовно
призован, се явява лично и с упълномощения си защитник. Заявява, че не се
признава за виновен по повдигнатото срещу него обвинение /макар в хода на
досъдебното производство да е депозирал обяснения, че се признава за виновен/,
като твърди, че обработвал заявените от него земеделски парцели, а състоянието,
в което те са били заварени по време на проверката се дължи на неблагоприятни
климатични и други условия. Оспорва резултатите от извършената проверка, като
сочи, че не му е била дадена възможност да присъства и възрази. Защитата
настоява за признаване на обвиняемия за невиновен и оправдаване по повдигнатото
му обвинение. Алтернативно обосновава искане за освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание в минимален размер.
От извършения внимателен анализ
на събраните в хода на досъдебното производство писмени и гласни доказателства
и доказателствени средства, преценени по отделно и в съвкупността си,
Сливенският окръжен съд приема за установено от фактическа страна следното:
Обвиняемият Х.А.Г. е роден на ***г***.
Жител ***. Български гражданин е. Не е женен. Има завършено средно образование.
Работи като управител на „Пан 2012” ООД. Не е осъждан.
Схемата за единно плащане на площ
(СЕПП) е система за директно плащане на субсидии от фондовете на Европейския
съюз на земеделските производители в десетте нови държави-членки и е въведена
като част от Общата селскостопанска политика в Европейския съюз. Тази Схема за
безвъзмездно подпомагане се прилага в България за периода 2007г. - 2013г. Тя
предвижда еднакво плащане на единица площ, изразено в евро/хектар, чийто размер
се определя ежегодно, като се раздели годишния финансов пакет определен за
страната, на използваната земеделска площ.
Схемата за единно плащане на площ
у нас се прилага от Разплащателната агенция, създадена в рамките на Държавен
фонд „Земеделие”, и е една от основните й дейности. Прилагането на СЕПП е
регламентирано в Закона за подпомагане на земеделските производители (обн. ДВ
бр.58/22.05.1998 г.), а условията и редът за подаване на заявленията за
подпомагане по СЕПП през
По силата на действащите през
2010 г. нормативни актове – чл.39, чл.41 и чл.43 ал.1 от ЗПЗП и Наредба №
5/27.02.2009 г. на Министъра на земеделието и храните, право да кандидатстват
за подпомагане по Схемите и мерките на общата селскостопанска политика имат
онези земеделски стопани, които ползват земеделска земя и то с онази земя,
която действително ползват и обработват. В чл.41, ал.1 от Закона за подпомагане
на земеделските производители и в чл.2 ал.1 от Наредба № 5/27.02.2009 г. е
посочено, че могат да кандидатстват за плащане по Схемата за единно плащане на
площ земеделски стопани, които стопанисват и ползват земеделска площ, включена
в системата за идентификация на земеделските парцели. Помощи по СЕПП се
отпускат за ползвани от земеделските стопани площи, които представляват
обработваема земя, постоянно затревени площи (пасища, мери, ливади), площи с
угари, трайни насаждения (в т.ч. лозя) и семейни градини, като минималният
размер на стопанството трябва да е
За получаването на помощта по
СЕПП, съобразно разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗПЗП е необходимо земеделските
производители да спазват стандартите за опазване на околната среда и да
поддържат земята в добро земеделско и екологично състояние. Плащането се
определя на хектар използвана земя и не е обвързано с продукция или брой
отглеждани животни.
Заявлението за общо подпомагане,
ведно с приложенията към него (по образец), се попълват в съответната Общинска
служба по земеделие и гори. Там, по данни на кандидата се извършва очертаване
на блоковете на земеделското стопанство, с които се кандидатства по СЕПП. При
кандидатстване не се изискват документи, доказващи правното основание за
ползване на парцелите. Земеделските стопани подават заявлението в периода
м.март – м.май на годината за която се кандидатства, лично в Областната
разплащателна агенция на ДФ "Земеделие" или чрез съответната Общинска
служба по земеделие и гори, посредством служител определен със Заповед на
Министъра на земеделието и продоволствието.
Когато кандидатът за подпомагане
не може да поддържа земеделските парцели в състоянието, в което изисква СЕПП,
поради трайна нетрудоспособност или поради природно бедствие, той е длъжен да
уведоми Разплащателната агенция за наличието на тези форсмажорни обстоятелства
в срок до 10 работни дни от датата, на която е в състояние да го направи.
Всяка година Разплащателната
агенция чрез специално създадения за целта Технически инспекторат, проверява на
място най-малко пет на сто от подадените заявления за подпомагане въз основа на
анализ на риска. В края на годината Разплащателна агенция на ДФ
"Земеделие" извършва директни плащания по подадените заявления, ако
установи че кандидата ползва заявените земеделски площи и ги поддържа в добро
земеделско и екологично състояние.
Обвиняемият Х.А.Г. бил
регистриран като земеделски производител. От около шест години той се занимавал
с животновъдство и земеделие, като обработвал наети под наем земеделски земи в
землището на с. Чинтулово, общ. Сливен и гр.Сливен. С помощта на своите
роднини, а при необходимост и чрез други лица, обв. Х.Г. отглеждал царевица, в
стопанисваните от него 10 наети парцела в Сливенска област. Притежавал
разнообразна селскостопанска техника, с която обработвал земеделските площи.
През 2011г. обв. Х.Г. решил да
кандидатства за подпомагане и получаване на средства по Схемите и мерките за
единно плащане на площ, а именно по Схема за единно плащане на площ (СЕПП),
Национално доплащане на площ (НДП), Необлагодетелствани райони (НР1),
Национално доплащане за животни, необвързани с производство и Национални
доплащания за животни, обвързани с производство. За целта, в началото на м. май
2011г., обв. Х.Г. отишъл в Областна дирекция „Земеделие” - гр. Сливен и на
11.05.2011 г. подал заявление за регистрация и подпомагане за 2011, Форма за
физически лица с УРН 258253, уникален номер 2009061170869.
На 16.05.2011г. обв. Х.Г.
попълнил и подал коригирано окончателно заявление за регистрация, в
приложението на което заявил за подпомагане общо 10 бр. земеделски парцели,
находящи се в землището на гр.Сливен и с. Чинтулово, общ. Сливен, както и
няколко земеделски парцела в землището на с.Беброво, обл.Велико Търново. Общата
площ на заявените за подпомагане парцели по Схемите и мерките за единно плащане
на площ възлиза на
На 31.08.2011г., на основание
Заповед № 195870/31.08.2011г. на Началник отдел РТИ – Ямбол, свид. Ч.И. -
експерт от РТИ ДФ "Земеделие" – Ямбол, извършил проверка на място на
заявените от обв. Х.Г. площи на територията на Сливенска област. На проверката
на място бенефициентът не присъствал лично. В хода на проверката свид. Ч.И.
констатирал, че горепосочените четири парцела били изцяло недопустими за
подпомагане, тъй като били напълно необработени и на тях не се отглеждала
заявената култура. За останалите парцели на територията на Община Сливен била констатирана
частична недопустимост за подпомагане.
В резултат на извършената
проверка на място е било установено, че общо недопустимите площи по СЕПП били в
размер на 50,04 ха. Експертите от ДФ „Земеделие” изчислили, че процентното
отношение на наддекларираните площи спрямо допустимите за изчисление площи по
трите схеми, възлизало над 50%, поради което, съгласно разпоредбите на
Регламент 1122/09г. на обв. Х.Г. били начислени санкции за цялата допустима за
изчисляване площ и не му изплатили субсидия за 2011г. Освен това, той бил
санкциониран за бъдещ период от три години със сумата от 11 209,83 лв.
Така описаното непосредствено
по-горе като фактическа обстановка настоящият съд прие за установено по
несъмнен и безспорен начин, в резултат на извършения от съда внимателен и
подробен анализ на всички събрани в хода на проведеното досъдебно производство
доказателства и доказателствени
средства, съответно преценени както поотделно, така и в съвкупността си - заверено
за верността с оригинала Заявление за подпомагане 2011 (форма за физически
лица) от 16.05.2011 г. УИН 20/090611/70869 и УРН 258253 на обв.Г., ведно с
приложенията към него (л.86-120); заповед № 195870/31.08.2011 г. за извършване
на проверка на място (л.8); контролен лист за проверка на място (л.9-21);
скици-карти на земеделските парцели (л.27-40), снимков материал от извършената
проверка (л.123-223); писмо на ДФ "Земеделие" изх. №
02-1100/945/12.06.2012 г. (л.67-68), справка за съдимост (л.247); показанията
на свидетелите Ч.И. (л.30-31), Мария Русева (л.32), С.Д. (л.57), А. Г. (л.58), както
и обясненията на обв. Х.Г. (л.266-267).
Съдът внимателно анализира
обяснения на обвиняемия изхождайки от обстоятелството, че наред с качеството си
на доказателствено средство като всички останали доказателствени средства, тези
обяснения представляват и негово основно средство за защита, още повече, че той
е в най-голяма степен заинтересуван от изхода на делото, а и не носи
наказателна отговорност в случай, че изнесе факти, които не отговарят на
действителността. Съдът намира, че с оглед съдържанието на депозираните от обвиняемия
обяснения и съпоставяйки ги с останалите доказателствени материали /гласни и
писмени/ тези обяснения следва да се кредитират в частта им относно съдържащите
се в тях твърдения относно фактически извършените от него действия, но не и
относно преценката на правилността и законосъобразността на тези действия
/доколкото последното представлява само субективно отношение към извършеното и
причините за това, а не реално възпроизвеждане на факти и обстоятелства, имащи
значение за изясняване на предмета на доказване/.
Съдът намира, че следва да се
кредитират показанията на разпитаните по делото свидетели, доколкото същите са
относими към предмета на доказване и допринасят за изясняването на определени
обстоятелства от него. Разпитаните в
хода на съдебното следствие по искане на защитата на обвиняемия свидетели А. Г.
/негов баща/ и С.Д. /който е работил при обвиняемия/ също не депозират твърдения,
които да поставят под съмнение изложеното като фактическа обстановка в
постановлението на прокуратурата. Нещо повече, в техните показания се сочи, че
действително част от заявените парцели не са били обработвани по начина, по
който това е било заявено.
Съдът намира, че следва да се
кредитират писмените доказателствени материали, приобщени чрез прочитането им
по реда на чл.283 от НПК вкл. изисканите от съда писмени материали от ДФ
„Земеделие”, отдел „Технически инспекторат”. Протоколите за съответните следствени
действия са изготвени в съответствие
както с общите изисквания на чл.100 и сл. от НПК, така и на специалните
изисквания за конкретното процесуално действие и следователно са годни
доказателствени средства по отношение на извършеното по време и установено чрез
тези действия. Чрез писмените материали изискани от съда и получени от ДФ
„Земеделие” се установява достоверността на показанията на свид. Ч.И., както и
констатациите от извършената от него проверка. Тези писмени доказателствени материали не се оспорват от страните.
Страните не оспорват
доказателствените материали.
Обв. Х.А.Г. в досъдебното
производство е декларирал, че се признава за виновен, като е депозирал
обяснения, в които посочва, че действително е представил частично неверни
сведения пред ОРА на ДФ "Земеделие" относно ползването и състоянието
на заявените за подпомагане земеделски парцели в землището на гр.Сливен.
При така установеното от
фактическа страна и въз основа на обсъдените и коментирани доказателствени
материали, настоящият съд направи следните правни изводи:
С деянието си обв. З.С.З. е осъществил от обективна
и субективна страна престъпния състав на чл. 248а ал. 2 вр. ал. 1 от НК, тъй
като на 16.05.2011г. в гр.Сливен пред Областна дирекция "Държавен фонд
земеделие" – Сливен, в Заявление за подпомагане 2011г. (форма за физически
лица), с УРН 258253, УИН 20/090611/70869, представил неверни сведения относно
ползването на земеделски парцели, както следва: парцел № 32734765 (БДС с
оригинален № 4164718, БЗС с композитен № 81387-404-25-2) със заявена площ
Деянието на обв. Х.А.Г. е
извършено с пряк умисъл. Същият е съзнавал общественоопасния му характер,
предвиждал е и е искал настъпването на общественоопасните му последици. Той е
съзнавал, че представя неверни сведения пред Разплащателната агенция на ДФ
“Земеделие”, за да получи средства от фондове на Европейския съюз.
Към момента на извършване на
деянието, предмет на настоящото обвинение е било предвидено наказание лишаване
от свобода до 3 години и глоба от 1000 лв. до 5 000 лв.
С деянието не са причинени
имуществени щети.
От справката за съдимост на обв. Х.А.Г.
е видно, че същия е бил неосъждан към датата на извършване на деянието предмет
на настоящото наказателно производство.
С оглед на така изложеното съдът
направи извода, че са налице основанията на чл.78а от НК и обв. Х.А.Г. следва
да бъде освободен от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание.
При определянето на размера на
наказанието глоба, което следва да бъде наложено на обв. Х.А.Г. за извършеното от
него престъпление и с оглед на освобождаването му от наказателна отговорност по
реда на чл.78а от НК съдът се съобрази с чистото му съдебно минало към момента
на извършване на деянието, възрастта му, формалния характер на извършеното
деяние, имущественото му състояние, обстоятелството, че се касае за частично неизпълнение
на задълженията за заявяване, липсата на имуществени вреди и обстоятелството,
че обвиняемият реално не е получил средства от фондовете на Европейския съюз, а
от друга страна – размера на площите, които са били преценени като недопустими
за подпомагане.
При това положение настоящият съд
прецени, че на обв. Х.А.Г. следва да бъде наложено наказание глоба в размер на
минималния, а именно 1000 лв., което е съответно на степента на обществена
опасност на дееца и извършеното от него, както и на целите на наказанието
визирани в разпоредбата на чл.36 от НК.
Ръководен от изложеното, съдът
постанови решението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: