Решение по дело №784/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 12 ноември 2019 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20197260700784
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№795/12.11.2019г., гр. Хасково

                                                                                                                                             

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на девети октомври, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                              Председател: Ива Байнова                                                                                               

                                                                        Членове: Павлина Господинова    

                                                                                        Антоанета Митрушева

при секретаря Дорета Атанасова......………………...…..………...……в присъствието на прокурор Валентина Радева-Ранчева ………..................……………………………като разгледа докладваното от  Председателя  АНД (К) №784 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Хасково, подадена чрез пълномощник, срещу Решение №97/29.05.2019г., постановено по АНД №105 по описа на Районен съд – Харманли за 2019 година, с което е потвърдено НП №7/28.02.2019г., издадено от Директора на Регионална здравна инспекция (РЗИ) – Хасково.

Касационният жалбоподател счита, че оспореното решение е незаконосъобразно, неправилно и необосновано, поради постановяването му при допуснато нарушение на процесуалните правила, неправилно приложение на материалния закон и неподкрепено с доказателства. Съдът не обсъдил направените от наказаното дружество възражения и не отчел допуснатите при издаване на НП съществени процесуални нарушения. Съставеният АУАН бил неточен, неясен и неразбираем, с което се засягало правото на защита на дружеството. Така допуснатото съществено процесуално нарушение, водело до опорочаване на цялото производство и на издаденото НП. Предвид характера на административнонаказателното производство, следвало при вземане на пробите да присъства и представител на „В и К“ ЕООД – Х. Видно от доказателствения материал, такъв представител нямало, нито бил поканен да присъства, дружеството дори не било уведомено за извършване на проверката. Същевременно се споменавал констативен протокол с №4, съставен на 08.01.2019г., без да става ясно кой го е съставил и кой е присъствал при съставянето му. Не ставало ясно дали въобще протоколът съществува като до момента такъв не бил връчен на дружеството. Според касатора административнонаказващият орган не доказал, че възприетата в АУАН и в НП фактическа обстановка отговаря на действителната. Освен това фактическата обстановка, отразена в АУАН се различавала от тази в НП.  Налице били неясноти относно момента на извършване на твърдяното нарушение, вкл. не ставало ясно дали се касае за едно деяние или за повече такива и в какво се състоят. Така изобщо не можело да се направи преценка дали са спазени изискванията на чл.34 от ЗАНН. Визираните в разпоредбата срокове били преклузивни и неспазването им винаги опорочавало издадените в такива производства актове. Касаторът сочи също, че не била обсъдена възможността за приложение на чл.28 от ЗАНН. Липсвали пречки за прилагане на разпоредбата, а освен това целите на ЗАНН щели да се постигнат и с едно евентуално предупреждение без да се налага наказание.

По изложените съображения касаторът моли за отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление. Представя писмени бележки.

Ответникът -  РЗИ – Хасково, чрез процесуален представител оспорва касационната жалба и моли да се остави в сила атакуваното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково пледира за оставяне в сила на оспореното решение като правилно и законосъобразно.

Касационната инстанция, като обсъди оплакванията в жалбата и извърши проверка по реда на чл.218 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е допустима. Разгледана по същество е основателна, но по различни от изложените в същата съображения.

С атакуваното решение Районен съд – Харманли е потвърдил Наказателно постановление №7/28.02.2019г. на Директора на РЗИ-Хасково, с което на основание чл.210, ал.3 от Закона за здравето (ЗЗ), на „Водоснабдяване и канализация” ЕООД, гр. Х., е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева за нарушение по чл.3, ал.1 вр. чл.4а от Наредба №9/16.03.2001г. за качеството на водата, предназначена за питейно битови цели.

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел, че  при провеждане  на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Приел е, че актът и НП изхождат от компетентни органи, съставени са при спазване на процесуалния ред и в законоустановените срокове, както и че имат необходимите реквизити и изискуемото съдържание. Съдът е приел също, че санкционираното деяние е безспорно установено и доказано, и правилно е ангажирана отговорността на дружеството като наложеното наказание съответства на тежестта на нарушението.

Настоящата инстанция  не споделя изводите на районния съд.

При правилно установена фактическа обстановка, съдът е достигнал до неправилен извод за законосъобразност на НП.

Съдът не е отчел, че в случая административнонаказателната процедура е незаконосъобразно проведена.

В АУАН и в НП за нарушена е посочена разпоредбата на чл.3, ал.1 от Наредба №9/16.03.2001г. за качеството на водата, предназначена за питейно битови цели (Наредбата) , въвеждаща задължение за водоснабдителните организации да предприемат всички необходими мерки, за да осигурят снабдяването на населението с безопасна и чиста питейна вода. Направена е и привръзка с чл.4а от Наредбата и със ЗЗ. Съгласно чл.4а ал.1 от Наредбата в населени места, селищни образувания за курортни нужди и курортни комплекси доставяне на вода за питейно-битови цели с цистерни се допуска по изключение и за ограничен период от времe в случаи на бедствия и аварии, водещи до прекъсване на водоподаването или до силно влошаване качеството на питейната вода, както и при режимно водоснабдяване. Според ал.2 на чл.4а, при изпълнение на задълженията по ал. 1 водоснабдителните организации са длъжни да предприемат необходимите мерки доставяната с цистерни вода да отговаря на всички изисквания на наредбата и да не създава риск за здравето на потребителя.

Според даденото в акта и в НП фактическото описание на санкционираното деяние, същото се състои в непредприемане от страна на водоснабдителната организация на всички необходими мерки за осигуряване снабдяването на населението с.К., общ.С. с безопасна и чиста питейна вода и по-конкретно – непредприемане на мерки за доставяне на вода за питейно-битови нужди с цистерни, отговаряща на всички изисквания на Наредбата и несъздаваща риск за здравето на потребителя.

За така описаното нарушение дружеството-касатор е наказано на основание чл.210 ал.3 от ЗЗ, според който подлежи на санкциониране юридическо лице, извършило нарушение по ал.1. Ал.1 на чл.210 от ЗЗ предвижда наказание за извършващите дейност в нарушение на здравните изисквания по този закон и нормативните актове по прилагането му.

В случая не става ясно кое здравно изискване, въведено в ЗЗ или в нормативен акт по прилагането му е нарушило дружеството. Посочени са за неспазени разпоредби от Наредба №9/16.03.2001г. за качеството на водата, предназначена за питейно битови цели, която обаче не се явява подзаконов нормативен акт по прилагане на ЗЗ,  доколкото е издадена на основание чл.135 т.3 вр. чл.189 от Закона за водите. Наред с това най-общо се сочи, че нарушението е по ЗЗ без да се конкретизира неспазена разпоредба от  този закон, която да може да се обвърже с чл.3 ал.1 и чл.4а от Наредбата и да обоснове санкциониране по реда и на основанията в ЗЗ, вкл. и на основание чл.210 ал.3 от ЗЗ.

Предвид горното, вмененото на касатора нарушение неправилно е квалифицирано като такова по чл.210 ал.3 вр. ал.1 от ЗЗ. Така допуснатото нарушение при провеждане на административнонаказателната процедура е съществено, доколкото ограничава възможността на наказаното лице да разбере за какво точно е санкционирано и да организира адекватно защитата си.

Като не е установил допуснатото при провеждане на административнонаказателното производство съществено процесуално нарушение, предпоставка за отмяна на Наказателното постановление, районният съд е постановил решението си в нарушение на закона – основание за касирането му по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Оспореното решение следва да бъде отменено, като се отмени и потвърденото с него наказателно постановление.  

Водим от гореизложеното и на основание чл.222, ал.1 от АПК  съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №97/29.05.2019г., постановено по АНД №105 по описа на Районен съд – Харманли за 2019, вместо което

ОТМЕНЯ НП №7/28.02.2019г., издадено от Директора на Регионална здравна инспекция – Хасково.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                                         Членове: 1.    

 

   

  

                                                                              2.