Решение по дело №17238/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 262158
Дата: 4 август 2021 г. (в сила от 7 септември 2021 г.)
Съдия: Михаела Светлозар Боева
Дело: 20195330117238
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

                                               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

  262158                             04.08.2021 година                              град Пловдив

 

                                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Гражданско отделение, XXI граждански състав, в публично съдебно заседание на първи декември две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: МИХАЕЛА БОЕВА

                                                                  

при участието на секретаря Малина Петрова,

като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 17238 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдът е сезиран с искова молба от К.П.Ц., ЕГН ********** против ЗАД „Далл Богг: Живот и Здраве“ АД, ЕИК *********, с която са предявени обективно съединени осъдителни искове с правно основание по чл. 432, ал. 1 КЗ и чл. 86 ЗЗД, вр. с чл. 429, ал.3, вр. с ал.2, т.2 КЗ.

 

Ищецът твърди, че на 13.09.2019 г. около 17:20 часа в с. ************настъпило ПТП. Управлявал собствения си л.а. „Митсубиши Аутлендър“ с ДК **********, но на кръстовище, без да се съобрази със знак „Стоп“, изскочил друг л.а. „Тойота Селика“ с ДК **********. За да предотврати удар с последното, ищецът предприел маневра – и се ударил в два други автомобила в насрещното платно. Настъпили материални щети. Бил съставен протокол за ПТП № ******/13.09.2019 г., в който бил отразен соченият механизъм на произшествието и вината на другия водач.

Гражданската отговорност на последния била застрахована при ответника към момента на ПТП, съгласно полица № ***********. Била образувана преписка по щета. Въпреки извършените огледи и съставени описи, застрахователят отказал да плати.

Поддържа, че ответникът следва да понесе отговорност за настъпилите вследствие на ПТП имуществени вреди по МПС, които оценява на сумата от общо 4450 лева /вж. изм. на иска по чл. 214 ГПК чрез увеличение в посл. о.с.з./, необходима за подмяна на увредени детайли и труд. Моли за присъждането й, ведно със законната лихва от 16.09.2019 г. /уведомяване на застрахователя/ до окончателното погасяване.  Претендира разноски.

 

В срока по чл. 131 ГПК ответникът е подал отговор на исковата молба.

Признава наличието на валидна ГО.

Оспорва исковете по основание и размер – в т.ч. – наличието на виновно противоправно поведение от страна на другия водач, който да е нарушил правила за движение по пътищата; констатациите на контролните органи, отразени в протокола за ПТП относно механизма, обстоятелствата, причините и условията за настъпването му, извършените маневри и материални щети; твърдения механизъм на ПТП; настъпилите вреди и причинна връзка с произшествието. Действията на водача – ищец не можели да се квалифицират като „спасителна маневра“; въвежда възражение за съпричиняване на резултата, като ищецът се движел със скорост по – висока от определената за пътния участък от 30 км./ч., при което не забелязал правомерно движещия се л.а. „Тойота Селика“. Дори да се приеме, че била съобразена, водачът следвало да предприеме аварийно спиране или да намали, а не да осъществява удар с други МПС. Причинените вреди били по – значителни по размер /увреда на 2 МПС/, отколкото биха били при удар с л.а. „Тойота Селика“.

Претендираното обезщетение се оспорва като прекомерно и не кореспондиращо със средната пазарна цена за ремонт на МПС.

Възразява за дължимостта на лихви – банкова сметка *** на претенцията пред дружеството, при което била налице забава. Евентуално лихва се дължала от 08.10.2019 г. – окончателното произнасяне по преписката по щета. Моли за отхвърляне на исковете. Претендира разноски.

 

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства по свое убеждение и по реда на чл. 235, ал. 2, вр. с чл. 12 ГПК, обсъди възраженията, доводите и исканията на страните, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

 

На основание чл. 153, вр. с 146, ал.1, т.3 и т.4 ГПК, като безспорни и ненуждаещи се от доказване са отделени обстоятелствата, че: на 13.09.2019 г. около 17:20 часа в с. ************е настъпило ПТП, с посочените в ИМ участници; съставен е протокол за ПТП № ******/13.09.2019 г.; Гражданската отговорност на водача на л.а.„Тойота Селика“ с ДК ********** е била застрахована при ответника към момента на произшествието, съгласно полица № ************; въпреки отправеното искане към застрахователя – обезщетение не било платено на ищеца /вж. Определение по чл. 140 ГПК № 8115/04.08.2020 г. – л.32-33/.

Съдът приема тези факти за доказани, вкл. като съобрази и ги съпостави с приетите доказателства.

Настъпването на ПТП не е спорно. Относно механизма на събитието, вредите и последващите действия на участниците в произшествието, са събрани писмени и гласни доказателства и доказателствени средства.

Според отразеното в протокола за ПТП, водач 1 – С.Д., при наличие на знак Б2 /стоп/, предприема маневра ляв завой, като не пропуска движещия се по път с предимство уч. 2 /ищеца/, който, за да избегне удар в МПС, го заобикаля , навлиза в лентата за насрещно движение и се удря в други две МПС, с което се реализира ПТП с материални щети.

Протоколът е съставен след посещение от длъжностното лице на мястото на произшествието. По отношение на възприетите от съставителя факти, а именно разположението на МПС в пространството, участниците в произшествието, отразените материални щети, документът има характер на официален удостоверителен по смисъла на чл. 179 ГПК. Длъжностното лице е удостоверило факти, които лично е възприел при посещението си на мястото на ПТП, поради което в свидетелстващата си част документът обвързва съда с материална доказателствена сила.

Относно механизма –

Св. Д. потвърждава, че е управлявала процесното МПС, като е спряла на знак Стоп, огледала се в двете посоки, възприела идващия от лявата й страна автомобил на ищеца, но преценила, че бил достатъчно далеч, за да потегли и да завие безпроблемно, което и сторила. След като се изнесла от кръстовището, чула удар, не настъпил такъв с нейното МПС, спряла и видяла, че ищецът се ударил в други два автомобила в насрещното платно. Съставили й акт за нарушение и НП, което платила, макар да не била съгласна с констатациите на полицията, че е виновна за настъпване на ПТП.

Показанията й не се ценят относно самия механизъм на настъпване на произшествието и нейното поведение по безопасно предприемане на маневрата завой наляво, т.к. се опровергават от всички останали док. по делото, вкл. от заключението на САТЕ.

Разпитан е и св. У., който бил пасажер в МПС на ищеца. Заявява, че се движели по път с предимство с около 40-50 км./ч., колкото било позволено за населеното място. Твърди, че Д. е излязла с колата си от кръстовището, погледнала само надясно и завила наляво. Възприел поведението й, т.к. времето било ясно, с добра видимост. Това станало на около 5-7 метра от тяхното МПС. Ищецът завил рязко наляво, за да избегне удара с нея, т.к. МПС било наполовина в кръстовището. Настъпил удар с два други автомобила в насрещното платно. Причинени били материални щети.

Показанията са ясни и конкретни и в частта относно изнесените факти за развилата се пътна ситуация, се ценят като док. средства /без субективните изводи какво е можел да извърши ищецът, за да избегне ПТП, т.к. св. показания са допустими за факти – чл. 156, ал. 2 ГПК, а не за изводи/, т.к. кореспондират на останалите писмени док. и САТЕ.

Според заключението на САТЕ – механизмът на произшествието е следният: водачът К.Ц. е управлявал лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“ по дясната лента на платното за движение на улица „1-ва“ посока от изток на запад, през това време лек автомобил „Мицубиши Колт“ и лек автомобил „Сузуки Лиана“ са се движили по платното за движение на същия път посока от запад на изток срещу лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“, като преди кръстовището са били спрели. В същото време, водачът С.Д. е управлявал лек автомобил „Тойота Селика“ по платното за движение на улица „5-та“ посока от север на юг, като на кръстовището е спряла, след което е потеглила и е предприела маневра „завой наляво“. При навлизане на лек автомобил „Тойота Селика“ в лентата за движение на лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“, водачът на последния е отклонил автомобила наляво като така е избегнал удар с този автомобил, но при навлизане в насрещната лента е настъпил удар в предната част на лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“ и предната лява част на лек автомобил „Мицубиши Колт“ и предната дясна част на лек автомобил „Сузуки Лиана“.  

Експертът подробно обосновава, че основните причини за настъпилото произшествие от техническа гледна точка са две - водачът на лек автомобил „Тойота Селика“ С.Д. потеглила и навлязла в кръстовището по начин и в момент, когато това не е било безопасно, тоест, без да изчака и да пропусне лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“, като така навлязла в опасната му зона. Водачът на „Митсубиши Аутлендър“ не е задействал екстрено спирачната система, след което реагирал и отклонил автомобила наляво, поради което настъпил ударът в лек автомобил „Мицубиши Колт“ и лек автомобил „Сузуки Лиана“. Според ВЛ - водачът К.Ц. се движел със скорост 38 км/ч. или по-голяма, поради което нямал техническа възможност да избегне удара с л.а. „Тойота Селика“, от момента в който реагирал, тъй като при движение със скорост под 30 или равна на 30 км/ч. той би имал възможност да спре преди да се удари в този автомобил.

Вещото лице допълва, че на улица „Първа“ преди местопроизшествието, в посока на движение на лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“ има пътни знаци В26 „Забранено е движение със скорост по-висока от 30 км.“,  В24 „Забранено изпреварването на моторни превозни средства с изключение на мотопеди и мотоциклети без кош“, А13 „Изкуствени неравности по платното за движение“, А 18 „Пешеходна пътека“ и А19 „Деца“.  На улица „5-та“ в посоката на движение на лек автомобил „Тойота Селика“ – Б2 „Спри!Пропусни движещите се по пътя с предимство“. Сочи, че ищецът като водач е имал техническа възможност да забележи автомобил „Тойота Селика“ в спряно състояние и при потеглянето на последния.

Експертът заключава, че в анализираната пътна ситуация, водачът на лек автомобил „Митсубиши Аутлендър“ е нямал техническа възможност да установи автомобила преди коридора на движение на лек автомобил „Тойота Селика“ и, ако не бе отклонил автомобила наляво, най-вероятно би настъпил удар между двата автомобила. Ищецът е имал обаче техническа възможност да избегне удара чрез безопасно екстрено спиране, ако се е движил със скорост по-малка или равна на 30 километра в час, като в анализираната пътна ситуация е имал и техническа възможност да установи автомобила преди да настъпи ударът с другите два автомобила, ако едновременно с отклоняването на автомобила наляво е и задействал екстрено спирачната система, като наличието на АBS би позволило автомобилът едновременно да завие и да спре. Скоростта на движението му обаче в момента на удара е била около 38 км/ч.

С оглед изложеното и така събраните писмени и гласни доказателства, съдът приема, че произшествието е настъпило по вина на двамата водачи. Водачът Д., въпреки наличието на знак „Стоп!“ е потеглила, не се е уверила в достатъчна степен, че с поведението си няма да създаде опасност за движението, навлязла е в кръстовището по начин и в момент, когато това не е било безопасно, тоест без да изчака и пропусне автомобила на ищеца, като е навлязла в опасната му зона. ПТП и настъпилите щети се дължат и на поведението на ищеца, който е извършил нарушения, т.к. се е движил със скорост, по-висока от определената за конкретния пътен участък от 30 км/ч. и същевременно не е задействал екстрено спирачната система, при което е допуснал удар с 2 МПС в насрещното движение. Вещото лице е категорично, че при движение с 30 километра или по-малко, каквато е била определена според пътния знак на населеното място в съответния участък, ударът е бил предотвратим. Също така, удар е нямало да настъпи и ако водачът е натиснал спирачки. Ето защо, съдът приема, че ПТП е настъпило по вина и на двамата водачи.

Основателно е възражението за съпричиняване на резултата. Тълкуването на чл. 51, ал. 2 ЗЗД налага разбирането, че, за да е налице вина на участник в пътното движение и принос на увредения към резултата, е необходимо не само извършваните от последния действия да нарушават предписаните от ЗДвП и ППЗДвП правила за поведение, но и нарушенията да са в пряка причинна връзка с настъпилия вредоносен резултат. По делото се установява пълно и главно наличие на такова поведение на самия ищец, което се намира в пряка причинно – следствена връзка с ПТП, като е допринесло за настъпване на вредите. Според САТЕ – причините за настъпване на произшествието се коренят в поведението и на двамата водачи, като ищецът е имал техническа възможност да избегне удара при движение с по – ниска скорост /отговаряща на ограничението/ и при задействане на спирачната система.

Приносът на ищеца в случая е конкретен - изразява се в извършването на определени действия и въздържане от такива, като същият е доказан, а не хипотетично предполагаем. В този смисъл са както принципните постановки, застъпени в т.7 на ППВС 17/1963 г., така и трайната съдебна практика, постановена по реда на чл. 290 ГПК - Решение № 45/15.04.2009г. по т.д. № 525/ 2008г. ВКС, II т.о.; Решение № 206/12.03.2010г. по т.д. № 35/ 2009г., ВКС, II  т.о и др.

 При тези доказателства и с оглед условията при настъпване на ПТП, поведението на водачите и нарушените от тях правила за движение по пътищата, съдът приема, че съпричиняването е в равен размер от 50 %. Този извод се формира вследствие анализа на пътната обстановка, тежестта на нарушенията и приносът на всеки от водачите за настъпване на инцидента. Ситуацията възниква вследствие на взетото от Д. решение да извърши маневра по време и начин, когато това не е било безопасно. Тя навлиза в кръстовище от път без предимство и при знак Стоп, не пропуска и не изчаква движещия се с предимство л.а., управляван от ищеца, като навлиза в опасната му зона.  Извършва едновременно две нарушения – не пропуска насрещно движения се при извършване на маневрата, като същевременно му отнема и предимството. Д. се е отклонила от дължимото поведение, като не е проявила дължимата грижа, била е длъжна и е могла да предвиди настъпването на вредоносния резултат, както и да го предотврати. Касае се за неочакваност на събитието от страна на ищеца като водач, който от своя страна не е реагирал, чрез задействане на спирачната система. Той обаче, също е нарушил законововменено задължение при управление на МПС, като е избрал скорост на движение над допустимата съобразно поставения пътен знак, като същевременно не е и задействал спирачната система при отклонението, при което е настъпил ударът с други 2 МПС. Вещото лице е категорично /вкл. в устния си доклад в о.с.з./, че при движение с под и равна на 30 км.ч. скорост, ударът би бил предотвратим.

Доколкото ищецът е избрал скорост на движение над установената, като не е изпълнил и задълженията си по чл. 20, ал. 1 и ал. 2 ЗДвП и има съответния принос за настъпване на инцидента, съдът определи горния процент на съпричиняване като равен. Двамата имат сравним принос за реализиране на ПТП, като всяко поведение фактически е довело до вредоносния резултат. Нарушения и от двамата са налице. Поради това и участието им е сравнимо, причините за ПТП се коренят в поведението и на двамата, като превес на единия не следва от данните по делото и анализираната обстановка. Обезщетението следва да се определи при равна пропорция.

С доклада по делото е отделено за безспорно, че ГО на водача на л.а.„Тойота Селика“ към датата на ПТП е била застрахована при ответника, при което същият е материалноправно легитимиран да отговаря по иска, тъй като рискът при застраховка „Гражданска отговорност” включва опасността от възникване на санкционното задължение за поправяне на вредите, причинени от виновно деяние в нейния стриктен смисъл - чл. 45 ЗЗД. 

От САТЕ се установява, че е налице тотална щета за МПС на ищеца. От действителната  стойност са премахнати запазените части /решение № 24.10.2013 г. по т. д. № 469/2012 г. на ВКС, ТК, II т. о./, при което е посочено, че пазарната стойност на щетите е 7403 лева /възраженията в ОИМ са неоснователни/.

На ищеца принципно се дължи претендираната сума в по – нисък размер от 4450 лева. Намалена съобразно приетия процент на съпричинявяне, искът е основателен и доказан до сумата от 2225 лева, която следва да се присъди, а за разликата – да се отхвърли като неоснователен.

По иска по чл. 86 ЗЗД, вр. с чл. 429, ал.3, вр. с ал.2, т.2 КЗ:

Установява се наличие на главен дълг до посочения размер. Съгласно чл. 429, ал.3, вр. с ал.2, т.2 КЗ -  лихвата за забава е дължима, считано от датата на уведомяването от застрахования за настъпването на застрахователното събитие по реда на чл. 430, ал. 1, т. 2 или от датата на уведомяване или на предявяване на застрахователна претенция от увреденото лице, която от датите е най-ранна. В случая се претендира лихва именно от най – ранната дата, за която са ангажирани доказателства - датата на уведомяване на застрахователя от ищеца – л.104 и сл. – 16.09.2019 г., която следва да се присъди. Неоснователни са доводите в ОИМ, т.к. от една страна – законът е ясен относно момента, от който се дължи лихва за забава и той не се свързва с произнасяне по преписката по щета, а от друга – самият застраховател представя документите по предявеното пред него уведомление, към което изрично е представен документ за банковата сметка на ищеца – л.111, т.е. забава няма. Ето защо, лихвата е дължима от претендирания момент и следва да се присъди.

 

По отговорността за разноски:

С оглед изхода на спора при настоящото му разглеждане, разноски се дължат на двете страни по съразмерност, на осн. чл. 78, ал. 1 и ал. 3 ГПК. Ищецът е направил искане, представил списък по чл. 80 ГПК и док. за сторени такива от: 178 лв. – ДТ; 100 лв. – депозит САТЕ /увеличеният от 90 лева не е внесен, което следва да бъде направено, за да се присъдят разноски/ и 650 лева – платено адв. възн., съгл. ДПЗС. Възражението за прекомерността му е своевременно, но неоснователно. При минимум от 541,50 лева, съгл. чл. 7, ал.2, т.2 НМРАВ, претендираният размер не е прекомерен, нито необосновано завишен, предвид конкретната фактическа и правна сложност на делото, положените процесуални усилия, явяването в о.с.з., ангажиране на док. и пр., поради което не подлежи на редуциране. По съразмерност се дължат 464 лева.

Ответникът също е направил искане и представил списък по чл. 80 ГПК /л. 151/ и док. за плащане на: 290 лв. – деп. САТЕ; 30 лв. – деп. св.; 5 лв. – ДТ СУ, като се претендира и юрк. възнаграждение, което съдът определя на сумата от 200 лева, съгл. чл. 78 ал. 8 ГПК, вр. с чл.37 от ЗПрП, вр. с чл. 25 ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната помощ, предвид конкретната фактическа и правна сложност на делото, положените процесуални усилия и пр. По съразмерност се дължат 262,50 лева.

Така мотивиран, съдът

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

ОСЪЖДА ЗАД „Далл Богг: Живот и Здраве“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Г.М.Димитров“ № 1 да плати на К.П.Ц., ЕГН **********, с адрес: ***, следните суми: 2225 лева /две хиляди двеста двадесет и пет лева/ - главница, представляваща  обезщетение за причинени имуществени вреди на л.а. „Митсубиши Аутлендър“ с ДК **********, вследствие на пътно – транспортно произшествие, реализирано на 13.09.2019 г. в с. ******************, ведно със законната лихва върху сумата, считано от 16.09.2019 г. до окончателното погасяване и общо 464 лева /четиристотин шестдесет и четири лева/ - разноски по съразмерност за настоящото производство, като ОТХВЪРЛЯ иска за разликата над уважения до пълния предявен размер от 4450 лева, като неоснователен.

ОСЪЖДА К.П.Ц., ЕГН **********, с адрес: *** да плати на ЗАД „Далл Богг: Живот и Здраве“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Г.М.Димитров“ № 1, сумата от 262,50 лева /двеста шестдесет и два лева и петдесет стотинки/ - разноски по съразмерност за настоящото производство.

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Пловдив в двуседмичен срок от връчването му  на страните.

 

Банковa сметкa на ищеца, съгл. чл. 236, ал.1, т.7 ГПК /л.20/:

IBAN: *** – „Уникредит Булбанк“ АД

                                  

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/

Вярно с оригинала!

КГ