№ 152
гр. Велико Търново, 20.05.2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Велико Търново – пети състав, в
съдебно заседание на двадесет и седми април две хиляди двадесет и първа година
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ДАНАИЛОВА
при участието на секретаря С.М.и прокурора от ВТОП
Илиан Благоев, изслуша докладваното от съдия Данаилова адм. д. № 155 по описа за 2021
година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 73, ал. 4,
вр. с 27, ал. 2, 3, 5 и 6 от Закона за управление на средствата от Eвропейските
структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).
Образувано е по жалбата на Община
Велико Търново, пл. Майка България № 2, представлявана от кмета, чрез ***Р.С. А.
срещу Решение № РД-02-36-251/17.02.2021г. относно приключване на сигнал за
нередност с рег. № 1353 от Регистъра на сигнали и нередности в ГД СППРР по
сключен договор с рег. № BG61РО001/1.4-09/2012/014
по оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013г., във връзка с
възложена открита процедура по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във
връзка с проект: „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска столица на
културния туризъм“.
Жалбоподателят моли да бъде
отменено решението като незаконосъобразно, неправилно и издадено при съществени
нарушения на закона. Претендира нищожност на същото, поради наличието на влязло
в сила Решение на Административен съд Велико Търново № 163/05.08.2020г., на
което обжалвания акт противоречи. Всички финансови корекции били отменени от
Върховния административен съд, в това число финансовата корекция по договорите
за строителство с Решение № 29/01.11.2017г. на Административен съд Русе по дело
№ 291/2016г. Бил отменен като нищожен и актът за верификация на разходите по
договорите за строителство с Решение № 41/24.07.2019г. на Административен съд
Русе по адм. дело № 114/2017г., а когато УО се произнесъл с повторен отказ за
верификация, решението му е отменено от съда в частта на договорите за СМР
поради изтекла давност за определяне на финансова корекция и е дадени указания
за прекратяване на производството по определяне на финансова корекция – Решение
№ 163/05.08.2020г. по дело № 670/2019г. на Административен съд Велико Търново.
Издаването на оспорвания акт е опит да се пререши спор между същите страни,
който вече е решен с влязло в сила решение. Доказано е от страната,
че е налице изтекла давност за УО да
определя финансова корекция по договорите за СМР. В открито съдебно заседание
по предходното дело съдът изискал от УО всички административни актове, които
прекъсват или биха могли да прекъснат давността. Такива не бяха представени от
страна на УО. Ето защо съдът справедливо постановил изтекла давност за
определяне на ФК по договорите за СМР. Съдебното решение не е обжалвано от
страна на УО. Въпреки това отново се започна производство по определяне на ФК,
което приключи с определяне на ФК по всички договори за СМР в размер на 25 % от
стойността им.
Претендира да му бъдат присъдени разноски в размер на 1700лв. за държавна такса
и 600лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Ответникът - зам.
министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020г., гр.
София 1202, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 17-19, изразява становище за неоснователност на жалбата. С вх.
№ 1462/02.04.2021 година, чрез ст. ЮК С.Д. е постъпила писмена защита от Д.Н. –
ръководител на Управляващия орган на ОП „РР“ 2014-2020 година и зам. министър
на РРБ. Претендира разноски.
Прокурорът по делото дава становище
за основателност на жалбата и предлага да се постанови решение, с което
да се отмени административният акт за определяне на финансова корекция на УО в
останалата след съдебното разглеждания част. Считам, че само по т. 1 и т. 10 в момента следва да има
произнасяне от настоящия състав. По тези двете точки да се уважи жалбата.
Останалата част не са предмет на настоящото дело.
Жалбата е подадена от
лице с надлежна процесуална легитимация, адресат на оспорения административен
акт и от външна страна отговаря на изискванията
на чл. 150 и чл. 151 от АПК и допустимост по чл. 159 от АПК. Жалбата
е допустима, доколкото е подадена в срока и от лице – адресат на
административния акт.
Административен съд Велико
Търново след като обсъди доводите на страните и прецени представените по делото
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Между
Министерството на регионалното развитие и благоустройство и Община Велико
Търново е сключен договор
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма
„Регионално развитие“ с № BG161РО001/1.4-09
/ 2012г. с наименование „Град Велико Търново – зелена и достъпна балканска
столица на културния туризъм“.
Общия размер на проекта е 7 297 111,54лв., от които 85 % е
съфинансиране от ЕФРР, 10 % съфинансиране от националния бюджет и 5%
задължителен собствен принос.
На 18.12.2015г. от Община Велико
Търново е депозирано искане за окончателно плащане.
С писмо от 15.03.2016г. общината е
уведомена за резултата от проверките и е постановен отказ за верификация на
сума в размер на 728 937,96лв. и 142 129,59лв. собствен принос.
Писмото е оспорено от Община Велико Търново, като в Административен съд Русе е
образувано а.д. № 114 / 2017г., по което е постановен окончателен съдебен акт
на 24.07.2019г. – обявена е нищожността на писмото.
След получаване на решението от
ръководителя на управляващия орган се издава и настоящото решение по искането
на община Велико Търново за окончателно плащане.
Отказва се верификация на следните
суми:
-
5,41 лв. –
заплатена по-висока часова ставка от посочената в граждански договор със
счетоводителя А.Д.Т..
- 133,83 лв. - заплатена
по-висока часова ставка от посочената в граждански договор с В.Ф.Н. за авторски надзор по част Архитектура за
обекти "Изграждане на парк детска площадка, кв. Чолаковци" и
„Изграждане на спортна площадка".
- 252,34 лв. – разлика
между актувани и действително извършени СМР на Основен Обект 3: "Изграждане на Спортна
площадка в кв. "Чолаковци", установена при извършена проверка на
място - за позиция 114. „Доставка и монтаж на поцинкована телена ограда h=160 см. (на пилони 450 см. за захващане на
предпазна мрежа) са актувани 37,30 м, а реално са изпълнени 36,30 м.
- 68 494,16 лв. –
представляващи 25% от допустимите
и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-01 от 15.09.2014 г. с изпълнител "Скорпион
Инвестстрой" ЕООД за "Изграждане на Спортна площадка в кв.
"Чолаковци" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на
основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските
структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от
исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г.
на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи с натрупване по засегнатите договори.
- 122 599,44 лв.
представляващи 25% от допустимите
и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-02 от 15.09.2014 г. с изпълнител ЕТ "Пролет - Й.Й."
за "Изграждане на парк и детска площадка в кв. Зона В" въз основа на
установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО
на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 13 508,71 лв. представляващи 25%
от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за
"Довършване на тротоарна настилка около парк "Майка
България"" въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на
основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските
структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от
исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г.
на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи с натрупване по засегнатите договори.
- 137 337,79 лв. представляващи 25% от допустимите и
подлежащи на верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с
изпълнител Консорциум "Паркове - ВТ" за "Парк "Марно
поле" - реконструкция на детска площадка и алейна мрежа въз основа на
установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО
на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 48 996,70 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05
от 18.09.2014 г. с изпълнител "НСК София" ЕООД за Парк "Руски" - изграждане
на улично осветление, поливна система и ограда" въз основа на установена и регистрирана нередност
с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на
основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските
структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от
исканото плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г.
на РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи с натрупване по засегнатите договори.
- 9 229,55
лв. представляващи 25% от допустимите
и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител
"НСК София" ЕООД за Парк
"Акация" - изграждане на поливна система въз основа на установена и регистрирана нередност
с НИН ОПРР/16/РР/1352 от
Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на
средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е
извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и
размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от
допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите
договори.
- 3 879,35 лв. представляващи 25% от допустимите
и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител
"НСК София" ЕООД за "Разходи
за строителни и монтажни работи – Основен Довършителни дейности по
благоустрояване на кв.231 (изграждане на ограда на съществуваща спортна
площадка)" въз основа на
установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание и размер с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016 г. на РУО
на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 24
698,30 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 1 279,74 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи
разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират с допустими намаления
до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната проверка
за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 1 "Благоустрояване на
парково пространство на ДКС "Васил Левски"".
-
6 369,84 лв. с ДДС (финансиране
от ОПРР) и 330,16 лв. с
ДДС (задължителен собствен принос), представляващи
разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират с допустими намаления
до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната проверка
за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 4 "Благоустрояване на междублоково
пространство в кв. "Бузлуджа".
- 3 736,44 лв. с ДДС (финансиране от
ОПРР) и 124,78 лв. с ДДС (задължителен собствен
принос), представляващи разлика между увеличения до 15%, които не се компенсират
с допустими намаления до 15% от извършените СМР, установени от аритметичната
проверка за промени в КСС по отношение на Допълнителен Обект 5 Изграждане на
баскетболно игрище и площадка за скейтборд на ул. "Илия Янулов".
- 19 650,00 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи
25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне
на работен проект за реконструкция на паркоустрояване и благоустрояване на парк
"Света гора" от 06.12.2012 г. с изпълнител „ДИЛА 1" ООД
въз основа на установена и регистрирана
нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от
Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на
средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е
извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в
размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от
допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите
договори.
- 3 698,00 лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 14
602,00 лв. (задължителен. Собствен принос), представляващи 25 % от отчетените и
подлежащи на верификация разходи по договор от 06.12.2012 г. с изпълнител „ДИЛА
1" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на
РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 1 700,00 лв. с ДДС (задължителен собствен
принос), представляващи 25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи
по договор за изготвяне на инвестиционен проект относно обект: парк в квартал
"Зона В" от 10.04.2012 г. с изпълнител „ДАР-СТРОЙ" ООД въз
основа на установена и регистрирана нередност с
НИН
ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от
Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни
фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото плащане,
определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР
в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване
по засегнатите договори.
- 2 362,50 лв. е ДДС (задължителен собствен принос), представляващи
25 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне
на инвестиционен проект относно обект: Междублоково пространство, в кв.
Чолаковци, кв. 7 УПИ II и УПИ V, кв. 14 УПИ I от 10.04.2012 г. с изпълнител
„ДАР-СТРОЙ" ООД въз основа на установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и
инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание и в размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на
РУО на ОПРР в размер на 25% от допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 912,50 лв. с ДДС (задължителен собствен принос), представляващи 25
% от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор за изготвяне на
инвестиционен проект относно обект: Детска площадка ЖК, квартал 302 /701а/,
парцел XI от 10.04.2012 г. с изпълнител „ДАР-СТРОЙ" ООД въз основа на
установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/14/РР/733 от
Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление на
средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е
извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в
размер с ДЗ № 91-П-653/24.07.2014 г. на РУО на ОПРР в размер на 25% от
допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите
договори.
- 888,00 лв., представляващи 5% от отчетените и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-06 от 05.09.2013 с изпълнител "Плиска Консултинг"
ООД "Разходи за разработване на тръжна документация, провеждане на
процедура за избор на изпълнител" във връзка с установена и регистрирана
нередност с НИН ОПРР/16/РР/1359
от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1 от Закона за управление
на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) е
извършена финансова корекция от исканото плащане, определена по основание и в
размер с ДЗ № 91-П-97/25.01.2016 г. на РУО на ОПРР в размер на 5% от
допустимите и подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатия
договор.
- 3 964,58 лв. с
ДДС (финансиране от ОПРР), представляващи 5 % от отчетените и подлежащи на
верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-U-08 от 02.09.2014 г. с изпълнител „ЯЗОН" ЕООД във
връзка с установена и регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1351 от Регистъра на нередностите, на основание
чл.75, ал.1 от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция
от исканото плащане, определена по основание размер с Решение №
РД-02-36-452/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР в размер на 5% допустимите и
подлежащи на верификация разходи с натрупване по засегнатите договори.
- 1 508,62 лв. с ДДС
(финансиране от ОПРР), представляващи 5 % от отчетените и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-U-09 от 02.09.2014 г. с изпълнител „ЯЗОН" ЕООД във връзка с установена
и регистрирана нередност с НИН
ОПРР/16/РР/1351 от Регистъра на нередностите, на основание чл.75, ал.1
от ЗУСЕСИФ е извършена финансова корекция от исканото
плащане, определена по основание размер с Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г.
на РУО на ОПРР в размер на 5% допустимите и подлежащи на верификация разходи с
натрупване по засегнатите договори.
- 77,01 лв.,
представляващи 25% от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор
от 16.12.2015 г. с изпълнител ДЗЗД „Авеста", гр. Велико Търново, поради
наложена финансова корекция с Решение № РД-02-36-452/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.
- 229,85 лв.,
представляващи 2 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по договор
№ BG161-РО00/11
4-09/2012/014-U-13 от 05.11.2014 г. с изпълнител „Консисто" ЕООД поради наложена
финансова корекция с Решение № РД-02-36-451/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.
- 31,13
лв. с ДДС (финансиране от ОПРР) и 21,19 лв. (задължителен собствен
принос), представляващи 2 % от отчетените и подлежащи на верификация разходи по
договор № BG161 РООО 1/1.4-09/2012/014-U-14 от 05.11.2014 г. с изпълнител „Глобъл Одит Сървисез" ООД поради наложена
финансова корекция с Решение № РД-02-36-451/26.05.2017 г. на РУО на ОПРР.
- 4 440,00 лв. – разход за ДДС за
извършените разходи по б.п. 2.7 "Разходи, свързани с въвеждането на обекта
в експлоатация", въпреки че в бюджета към сключения ДБФП № BG161P0001/1.4-09/2012/014,
няма включени такива разходи.
Образувано и приключила е административно
дело № 670/2019г. по описа на Административен съд Велико Търново по жалба на
Община Велико Търново против Решение изх. № РД-02-36-1068 / 07.10.2019г.,
издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, с
което е постановен отказ за верификация за сумата общо от 495 061,90лв.
С решение № 163/05.08.2020г. по АХД
№ 670/2019г. на Административен съд Велико Търново е отменено Решение изх. № РД-02-36-1068/07.10.2019г.,
издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“, в
частите, в които е постановен отказ за верификация по т.3 в размер на
404 045,70лв., по т.4 в размер на 36 539,26лв., по т.6 в размер на
888лв., по т.7 в размер на 5 473,20лв., по т.8 в размер на 77,01лв. и по
т.9 в размер на 282,17лв. и преписката върната на управляващия орган за ново
произнасяне. Жалба на Община Велико Търново против Решение
изх. № РД-02-36-1068/07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна
програма „Регионално развитие“ е отхвърлена в останалите части.
В т.3 от решението е
отказана верификация на сумата
от 404 045,70лв., представляваща недопустими разходи в резултат на
регистрирана нередност с НИН ОПРР/16/РР/1352 от Регистъра на нередностите и наложена
финансова корекция с ДЗ № 91-П-89/21.01.2016г. и съобщена на получателя на
помощта с писмо № 99-00-6-9620/3/ 21.01.2016г. Сумата е сбор от - 68 494,16 лв. – представляващи 25%
от допустимите и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-01 от 15.09.2014 г. с изпълнител "Скорпион
Инвестстрой" ЕООД за "Изграждане на Спортна площадка в кв.
"Чолаковци", - 122 599,44 лв.
представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-02 от 15.09.2014 г. с изпълнител ЕТ
"Пролет - Й.Й." за "Изграждане на парк и детска площадка в кв.
Зона В",- 13 508,71 лв.
представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум
"Паркове - ВТ" за "Довършване на тротоарна настилка около парк
"Майка България"", - 137
337,79 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на
верификация разходи по договор № BG161РООО1/1.4-09/2012/014-S-03 от 18.09.2014 г. с изпълнител Консорциум
"Паркове - ВТ" за "Парк "Марно поле" - реконструкция
на детска площадка и алейна мрежа, - 48 996,70
лв. представляващи
25% от допустимите и подлежащи на
верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител
"НСК София" ЕООД за Парк
"Руски" - изграждане на улично осветление, поливна система и
ограда", - 9 229,55
лв. представляващи 25% от допустимите
и подлежащи на верификация разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител
"НСК София" ЕООД за Парк
"Акация" - изграждане на поливна система и 3 879,35 лв. представляващи 25% от допустимите и подлежащи на верификация
разходи по договор № BG161P0001/1.4-09/2012/014-S-05 от 18.09.2014 г. с изпълнител
"НСК София" ЕООД за "Разходи
за строителни и монтажни работи – Основен Довършителни дейности по
благоустрояване на кв.231 (изграждане на ограда на съществуваща спортна
площадка)”.
Видно от Решение
№ 29/01.11.2017г. на Административен съд Русе по а.д. № 291/2016г. е обявена
нищожността на писмо изх.№ 99-00-6-9620/3/21.01.2016г. По делото не са
представени доказателства за издаване на нов акт за налагане на финансова
корекция за регистрираната нередност, поради което съдът намира, че такъв не е
издаден. В самото решение, предмет на адм. дело № 670/2019г. по описа на ВТАдмС
не се и твърдалж налагане на финансова корекция с друг акт, а именно с
нищожното писмо. Предвид това съдът е приел, че е недопустимо издаването на акт
за налагане на финансова корекция по договора, тъй като три годишния давностен
срок от приключване на проекта е изтекъл през 2018г. Следователно
регистрираната нередност следва да бъде приключена без налагане на финансова
корекция. При липсата на наложена финансова корекция отказът за верификация е в
нарушение на материалния закон и това са мотивите в тази част решението да бъде
отменено.
По
касационна жалба на Община Велико Търново е приключило КАД № 10915/2020г. но
Върховния административен съд, по което с Решение № 2553/24.02.2021г. е
отменена друга част от Решение
изх. № РД-02-36-1068/07.10.2019г., издадено от управляващия орган на Оперативна
програма „Регионално развитие“ и преписката върната на управляващия орган за
произнасяне. В частта обаче, с която Решение изх. № РД-02-36-1068/07.10.2019г.,
издадено от управляващия орган на Оперативна програма „Регионално развитие“ е
било отменено няма жалба от страна на управляващия орган на Оперативна програма
„Регионално развитие“ и Решение № 163/05.08.2020г. по АХД № 670/2019г. на
Административен съд Велико Търново е влязло в сила.
Като писмени доказателства по настоящото
дело са приобщени материалите, съдържащи се в административната
преписка, изпратена от органа с
писмо вх. № 1084/15.03.2021г., подробно описана в съпроводителното писмо на
Министерство на регионалното развитие и благоустройството; Акт
на заместник-министър и ръководител на УО на ОПРР за приключване на сигнал за
нередност с рег. № 1353 за установяване на нередност, постъпил с писмо вх. №
04-16-10/18.02.2021 г.; писмени доказателства във връзка с установяване на основателността на жалбата
на Община Велико Търново: Решение № 29/01.11.2017 г. на Административен
съд Русе по дело № 291/2016 г. (Приложение № 1); Решение № 41/24.07.2019 г. на
Административен съд Русе по адм. дело № 114/2017 г. (Приложение № 2) Писмо с
наш изх. № 0414-00-59/10.09.2019 г., с което беше изискано УО да възстанови
средства в размер на 461 033,96 лева. (Приложение № 3) Административен акт
Решение изх. № РД-02-36-1068 / 07.10.2019 г. (Приложение № 4): Становище до Административен
съд Велико Търново наш изх. № 11-178- 232/20.11.2019 г. по адм. дело № 670/2019
г. с доказателства (Приложение № 5) Решение № 163 от дата 05.08.2020г. като в
преобладаващата част оплакванията на Общината бяха уважени. (Приложение № 6)
Писмо с изх.№ 0414-05-2/10.11.2020 г. до УО (Приложение № 7) Писмо с вх. №
04-16-63/21.12.2020 г. от УО (Приложение № 8) Писмо с искане за становище с
изх. № 99-00-6-1021 /09.12.2020 г. от ел. поща: е- mrrb@mrrb.government.bg на mayorvt@vt.bia-bg.com на дата 16.12.2020 г. от УО
(Приложение № 9) Становище на общината с изх. № 0414-00-19/22.12.2020 г. с
обратна разписка за получаването му (Приложение № 10) - Акт за приключване на
сигнал за нередност с per. № 1353 с установяване на нередност,
постъпил с писмо с вх. № 04-16-10/18.02.2021 г. (Приложение № 11), Решение за
откриване РД 24-96 от дата 14.11.2013г.; 2/ Обявление за обществена поръчка;
3/Предварително обявление за обществена поръчка; 4/Решение РД 24-100 от дата
28.11.201 Зг.; 5/Решение РД 24-109 от 13.12.201 Зг.; 6/ Указание на АОП
„Препоръки за търсене на предварително обявление в РОП; 7/График за провеждане
на процедури за възлагане на обществени поръчки; 8/ Писмо изх. № ПК- РР- 146 от
04.11.2013г. от АОП за осъществен предварителен контрол с разпечатка от
електронна поща; 9/Писмо изх. № ПК- РР-146 от дата 19.11.201 Зг. от АОП с
доклад за законосъобразност на процедура за обществена поръчка е уникален номер
н РОП 00073-2013-0053 с разпечатка от електронна поща; 10/ Потвърждение и
Извадка от формуляр за кандидатстване от стр. 27 до стр.32; 11/Писмо
0414-120/22.04.2013г. до г-н Ивайло Стоянов- председател на оценителна комисия
ОП „Регионално развитие"; 12/ Извадка от формуляр за кандидатстване от
стр. 27 до стр.33; 13/ Решение № 819 от 26.06.2014 г. на КЗК по преписка, вх. №
K3K-603/23.05.2014
г. и последвалото
Решение № 11101 от 23.09.2014 г. на ВАС по адм. д. № 9752/2014 г., IV о.,
докладчик председателят Мариника Чернева и предварително обявление предмет на
правния спор; 14/Решение № 1356 от 22.10.2014 г. на КЗК по преписка, вх. №
КЗК-1065/24.09.2014 г. 15/ Разрешения за строеж- 9 бр.; 16/ Приемо -
предавателен протокол от дата 31.12.2013г. за постъпване на 17 броя оферти; 17/
Определение № 10827 от 16.10.2015 г. на ВАС по адм. д. № 9286/2015 г., III о.,
докладчик председателят Ваня Пунева; 18/Решение на Съда от 14 юли 1994 година
(1) по дело 384/93; разпечатка от „Информация за преписка“,
публикувана в Регистъра на АОП по уникалния номер на процедурата, Информация за изпълнението на
договор за обществена поръчка с „НСК София" ЕООД с отбелязана дата на
приключване на договора 14.01.2015 г.; Информация за изпълнението на договор за
обществена поръчка с „Скорпион инвестстрой" ЕООД с отбелязана дата на
приключване на договора 25.05.2015 г.; Информация за изпълнението на договор за
обществена поръчка с консорциум „Паркове -ВТ" с отбелязана дата на
приключване на договора 20.05.2015 г.; Информация за изпълнението на договор за
обществена поръчка с ЕТ „Пролет- Й.Й." с отбелязана дата на приключване на
договора 02.06.2015 г.; Информация за изпълнението на договор за обществена
поръчка с „Бистройинвест" ООД с отбелязана дата на приключване на договора
09.12.2015 г.
Не е
приложено в цялост АХД
№ 670/2019г. по описа на Административен съд Велико Търново, тъй като същото е
изискано от Върховния административен съд във връзка с постъпила от Община
Велико Търново молба за допълване на решението в частта за разноските и делото е
изпратено с писмо изх. № 150/24.03.2021г. на Върховния административен съд.
При така установената фактическа
обстановка, съдът осъществявайки пълна служебна проверка на валидността и
законосъобразността на оспореното решение, намира от правна страна следното:
Актът е издаден от компетентен орган - заместник-министъра на
регионалното развитие и благоустройство и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма „Региони в растеж" 2014 - 2020 година съгласно Заповед
№ РД - 02 - 36 - 1179/26.09.2018 година на министъра на регионалното развитие и
благоустройство, в
рамките на делегираната му компетентност, при посочване на фактическите и
правните мотиви за определяне на финансовата корекция.
Оспорваният акт е
издаден в изискуемата от закона форма и съдържа описание на фактическите и
правни основания в съответствие с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Същият обаче е
материално незаконосъобразен поради неправилно приложение на материалния закон
и нарушение на процесуалните правила.
Съгласно разпоредбата на чл. 177,
ал. 1 от АПК влязлото в сила съдебно решение има действие за страните по
делото. Ако оспорения акт бъде отменен или изменен, решението има действие по
отношение на всички. Според ал. 2 на чл. 177, актове и действия на
административния орган, извършени в противоречие с влязло в сила решение на
съда са нищожни, като всеки заинтересован може да се позове на нищожността им
или да поиска съдът да я обяви.
В случая настоящият състав приема, че е
налице основание за прилагането на чл. 177, ал. 2 от АПК, тъй като оспореното Решение
№ РД-02-36-251/17.02.2021г. относно приключване на сигнал за нередност с рег. №
1353 от Регистъра на сигнали и нередности в ГД СППРР по сключен договор с рег.
№ BG61РО001/1.4-09/2012/014 по оперативна програма
„Регионално развитие“ 2007 – 2013г., във връзка с възложена открита процедура
по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във връзка с проект: „Глад Велико
Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм“, се явява нищожен административен акт.
С процесното решение органът е пререшил спора относно възможността
да бъде определена финансова корекция по договорите за строителство,
незачитайки задължителната сила на влезли в сила съдебни решения. Безспорно в
отмененото от съда решение по адм. дело № 670/2019г. е прието за недопустимо издаването на акт за
налагане на финансова корекция по договора, тъй като три годишния давностен
срок от приключване на проекта е изтекъл през 2018г., следователно
регистрираната нередност следва да бъде приключена без налагане на финасова
корекция. Така и с Решение
№ 29/01.11.2017г. на Административен съд Русе по а.д. № 291/2016г. е обявена
нищожността на писмо изх.№ 99-00-6-9620/3/21.01.2016г. на УО.
Доколкото обаче съдебният контрол върху отказа е обхванал по силата на
чл. 168, ал. 1 от АПК и съществуването на нормативно регламентираните
материалноправни предпоставки, то силата на пресъдено нещо по уваженото право
на отмяна преклудира възможността да се наложи финансова корекция, тъй като са били
изрично обсъдени от съда при предшестващи производства със сила на пресъдено
нещо, обвързваща страните. Значение би имало само настъпването на нов
правопроменящ юридически факт, който да преодолее установения от съда
материалноправен порок. Такъв факт обаче не е налице в настоящия случай.
С оглед на изложеното жалбата се
явява основателна и следва да бъде уважена. При този изход на спора в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени
направените от него разноски за държавна такса от 1700лв. и процесуално
представителство. На юридическите лица се присъжда възнаграждение, ако те са
били защитавани от юрисконсулт, чийто размер не може да надхвърля максималния
размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от
Закона за правната помощ. Съгласно чл. 24 от Наредбата за правната
помощ(НПП) по административни дела възнаграждението за една инстанция е от 100
до 200 лева. В случая съдът приема, че на жалбоподателя се следва
възнаграждение за юрисконсултско възнаграждение в размер от 200лв. - максимално
предвиден по чл.
24 от НПП.
Воден от горните мотиви и
на основание чл.
177, ал. 2 и чл. 143, ал. 1 от АПК, Административен съд Велико Търново,
пети състав
Р
Е Ш И:
ОБЯВЯВА
ЗА НИЩОЖНО Решение
№ РД-02-36-251/17.02.2021г. относно приключване на сигнал за нередност с рег. №
1353 от Регистъра на сигнали и нередности в ГД СППРР по сключен договор с рег.
№ BG61РО001/1.4-09/2012/014 по оперативна програма
„Регионално развитие“ 2007 – 2013г., във връзка с възложена открита процедура
по ЗОП с предмет „Строително-монтажни работи във връзка с проект: „Град Велико
Търново – зелена и достъпна балканска столица на културния туризъм“.
ОСЪЖДА
Министерството на
регионалното развитие и благоустройството гр. София, ул. „Св. Св. Кирил и Методий“ № 17-19 да заплати на Община
Велико Търново, гр. Велико Търново, пл. Майка България № 2 разноски за държавна такса в размер
на 1700лв. и юрисконсултско възнаграждение 200лв., или общо в размер на 1900 /хиляда
и деветстотин/ лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Върховен административен съд, в четиринадесет дневен
срок от съобщаването му на страните по реда на чл.
138, ал. 1 от АПК.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: