Решение по дело №655/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 995
Дата: 28 юли 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040700655
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 

№995                    28.07.2022г.                гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                         VІІ-ми състав

На дванадесети юли                                     две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

 

     Председател:Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 655 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.96, ал.4 от Закона за социалните услуги (ЗСУ).

Образувано е по жалба на Община Силистра, ЕИК-*********, гр.Силистра, ул.Симеон Велики № 33, представлявана от кмета Юлиян Найденов Найденов, против заповед за временно настаняване № СУ/Д-А-Ц/15-1/31.03.2022г., издадена от директора на Дирекция „Социално подпомагане“-Царево, с която лицето А.М.А., ЕГН-**********, е настанена временно в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства (без държавно финансиране) с адрес: с.Айдемир, ул.Лазурна № 5Б, община Силистра. Жалбоподателят излага доводи за неправилност на заповедта, като издадена в противоречие с материалния закон. В съдебно заседание, редовно уведомен, не изпраща представител.

Ответникът, директор на Дирекция „Социално подпомагане“-Царево, редовно уведомен, не се явява и не се представлява. Депозира писмен отговор.

Заинтересованата страна А.М.А., чрез настойника П.П., редовно уведомена, не изразява становище по оспорването.

 

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

С решение № 651 от 06.11.2000г., постановено по гр.д. № 1132/2000г. по описа на Окръжен съд - Бургас, А.М.А. е поставена под пълно запрещение (л.29). С експертно решение № 0415/037 от 08.03.2002г., на същата е определена  100 % загубена правоспособност с чужда помощ, пожизнено, с водеща диагноза – „Друга уточнена олигофрения“ и общо заболяване – „Тежка умствена изостаналост – еретичен вариант“ (л.30).

С решение № 313/11.07.2018г. органът по настойничество и попечителство при Община Малко Търново, представляван от Илиян Янчев, кмет на общината, на основание чл.160, във връзка с чл.156 и чл.153 от Семейния кодекс, е назначил на А.А.,*** (съкр. на Дом за пълнолетни лица с психични разстройства), настойнически съвет в състав: настойник: Т.С.С., директор на ДПЛПР; заместник-настойник: М. Я. М. и съветници: М. А. Я. и М. П. С. (л.83, стр.2).

На 31.01.2022г. до директора на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево е изпратено писмо от изпълнителния директор на Агенция за социално подпомагане, съгласно което предстои поетапно закриване на 9 специализирани институции за лица с психични разстройства и умствена изостаналост, сред които и ДПЛПР, с.Заберново, община Малко Търново. Посочено е, че това са дейности, изпълнявани от Агенцията за социално подпомагане в партньорство с държавните психиатрични болници и общините в рамките на проект № BG05М90Р001-2.038-0001 – С01 „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания“, като се предвижда потребителите да бъдат изведени в нови социални услуги, като дейностите са финансирани от ОПРЧР. В писмото е предвидено, че насочването на лицата за ползване на социални услуги, които са създадени и се финансират от Оперативни програми в изпълнение на първия План за действие на Националната стратегия за дългосрочна грижа се извършва от ДСП по настоящ адрес на лицето, съобразно реда и условията в ЗСУ и правилника за прилагането му. Сочи се, че в новоизградените социални услуги по проект „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания“, ДСП насочва единствено и само лицата с психични разстройства и умствена изостаналост от цитираните домове, определени за закриване и оценените лица, пребиваващи в Държавни психиатрични болници по социални индикации (л.66-67).

С писмо от 25.02.2022г. на ръководител-инспекторат в Агенция за социално подпомагане и ръководител на проект „Нова дългосрочна грижа за възрастните и хората с увреждания“, са дадени указания на кмета на Община Хасково, кмета на Община Силистра, кмета на Община Малко Търново, директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Хасково, директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Силистра и директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Бургас във връзка с процеса по извеждане на потребителите от ДПЛПР – с.Заберново и настаняването им в ЦГЛПР – гр.Хасково и ЦГЛПР – с.Айдемир, община Силистра (л.68, стр.2).

На 10.03.2022г. А.М.А., чрез настойника си Т.С.С., е подала до директора на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево заявление за ползване на социални услуги, финансирани от държавния бюджет на основание чл.3, ал.1 от ППЗСУ, с което желае да ползва социални услуги, финансирани от държавния бюджет в „Център за грижа за лица с психични разстройства“ в с.Айдемир, община Силистра (л.76). Приложени са медицинско удостоверение от личен лекар д-р В.Ралева № 1275 от 09.03.2022г. (л.78) и медицинска характеристика  от лекар-психиатър д-р Гребенаров № 1279 от 12.10.2021г. (л.79).

На 30.03.2022г. А.М.А., чрез настойника си Т.С.С. е подала до директора на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево и заявление за прекратяване на настаняването по чл.100 от ЗСУ, с което желае да прекрати ползването на социалната услуга за резидентна грижа в ДПЛПР, с.Заберново (л.85, стр.2). Към заявлението е приложено становище от настойника на А.А., с което предлага същата да бъде настанена в социална услуга предлагана от ЦГЛПР, с.Айдемир, община Силистра и във връзка с предстоящото закриване на ДПЛПР, с.Заберново (л.85).

По подаденото заявление за ползване на социални услуги от А.А., е изготвена предварителна оценка на потребностите от социални услуги за лицето А.М.А. от социален работник в Дирекция „Социално подпомагане“-Царево – К. Г. А.. Направен е извод за необходимост от ползване услугите на Център за грижа за лица с психични разстройства в с.Айдемир, община Силистра от А.А., вземайки предвид данните от настойника, заявеното желание и избора за А., както и невъзможността да се интегрира в домашна среда и липсата на близки, които да й оказват подкрепа. Посочено е, че Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево насочва А.  за настаняване в Център за грижа за лица с психични разстройства, с.Айдемир, община Силистра, за оказване на специализирана помощ и подкрепа дългосрочно (л.9-11). Предварителната оценка е връчена на А.А., чрез настойника й Тони Стоянов на 30.03.2022г.

Във връзка с подаденото заявление от 10.03.2022г., становището на настойника и изготвената предварителна оценка на потребностите за ползване на социални услуги,  директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево е издал процесната заповед № СУ/Д-А-Ц/15-1 от 31.03.2022г. за временно настаняване на А.М.А. в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства (без държавно финансиране) в с.Айдемир, община Силистра (л.27). Като мотиви са преповторени изводите по изготвената предварителна оценка на потребностите за ползване на социални услуги.

На 31.03.2022г., директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево е издал и заповед № СУ/Д-А-Ц/19-1, с която е прекратил временно настаняването на А.М.А. в Дом за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Заберново, община Малко Търново. Като мотиви за прекратяването е посочено предстоящото закриване на Дома в с.Заберново, община Малко Търново (л.28).

На 07.04.2022г. при пренастаняването на лицето А.А. в приемащата услуга в ЦГЛПР-с.Айдемир, на управителя на този център са предадени списък на документите, придружаващи А.А. и списък на личните документи, ценни книжа и вещи на същото лице (л.5-8). Към документите са приложени и формуляр за индивидуална оценка на лице, настанено в СИ/ДПБ по отношение на А.М.А., изготвен в периода от 14.09.2021г. до 14.09.2021г., от екип в състав главен експерт в Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Бургас, главен социален работник и социален работник в Дирекция „Социално подпомагане“-гр.Царево, началник-отделение в Държавна психиатрична болница, гр.Раднево и директора на ДПЛПР, с.Заберново (л.12-20), формуляр за индивидуален план за подкрепа и извеждане от СИ/ДПБ за лицето А.А., изготвен на 05.10.2021г. от същия екип (л.21-26) и план за здравни грижи за 2022г., към индивидуалния план за подкрепа на А.А. (л.31-33).

На 07.04.2022г. е изготвен протокол от проведена среща на мултидисциплинарен екип на ЦГЛПР, с.Айдемир, с цел изготвяне на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа и индивидуален план за подкрепа на потребителя А.М.А. (л.38). Изготвена е индивидуална оценка на потребностите на А.А. за периода от 07.04.2022г. до 07.10.2022г. (л.39-44) и индивидуален план за подкрепа (л.45-50).

На 14.04.2022г. е изготвено становище от мултидисциплинарен екип в състав социален работник, трудотерапевт и медицинска сестра при Център за грижа за лице с психични разстройства, с.Айдемир, съгласно което следва да бъдат предприети действия по Процедура по прекратяване на настаняването в ЦГЛПР, с.Айдемир с препоръка към настойника за предприемане на действия по настаняване в друга услуга, където ще се полагат необходимите грижи и подкрепа отговарящи адекватно на потребностите на А.А. и молба към Дирекция „Социално подпомагане“ - гр.Силистра за предприемане на действия по прекратяване на настаняването на А.А. (л.51-52).

На 19.04.2022г. от управителя на ЦГЛПР, с.Айдемар е изготвена докладна записка до кмета на Община Силистра с искане прекратяване процедурата по настаняване на три лица, сред които и лицето А.А. (л.99-103).

С решение № 323, взето на редовно заседание на Общински съвет - Малко Търново, към протокол № 31/20.04.2022г., съветът е дал съгласието си социална услуга „Дом за пълнолетни лица с психични разстройства с.Заберново“ да бъде закрита, считано от 01.05.2022г. (л.65, стр.2).

С решение № 181/21.04.2022г. органът по настойничество и попечителство при Община Малко Търново е прекратил назначения с решение №313/11.07.2018г. настойнически съвет на лицето А.М.А. и е препратил по компетентност на органа по настойничество и попечителство при Община Силистра преписката на А.А. за назначаване на нов настойнически съвет (л.130).

С акт от 10.05.2022г. на основание чл.156 от Семейния кодекс, Органът по настойничество и попечителство в Община Силистра е учредил настойнически съвет на лицето А.А. в състав: П.И.П., Г. И. В., В. Н. Ж. и Р. А. И. – Т., всички с постоянен адрес *** (л.152).

Със заповед № РД01-0876/27.05.2022г. изпълнителният директор на Агенция „Социално подпомагане“ е наредил закриване на специализираната институция, финансирана от държавния бюджет – „Дом за пълнолетни лица с психични разстройства“ – с.Заберново, община Малко Търново, считано от 01.06.2022г.

 

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства, съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване административен акт, поради което е процесуално допустима.

С решение № 9 от 14.07.2020г. по конституционно дело № 3/2020г. конституционните съдии са приели, че законодателят е предвидил възможността социални услуги да се предоставят от общините пряко или чрез създадени от тях юридически лица, както и от частни лица по възлагане на община или пряко (чл.28-30, чл.57, чл.61, чл.63 от ЗСУ). В мотивите на цитираното решение е посочено и че основният доставчик на социални услуги са общините, които могат сами да предоставят такива услуги и да учредяват юридически лица с тази цел, като общините имат право да възложат осигуряването им и на частни лица по своя преценка, когато не са в състояние да ги предоставят чрез някой от другите способи, предвидени в закона.

Съгласно разпоредбата на чл.29, ал.3 от ЗСУ предоставянето на социалните услуги, финансирани от държавния и общинския бюджет се осигурява от общините чрез: 1. самостоятелно организиране и изпълнение на всички дейности, свързани с прякото предоставяне на социалните услуги; 2. специално създадени от общината за предоставянето на социалните услуги юридически лица;  3. възлагане на предоставянето на социалните услуги на частни доставчици на социални услуги.      

В настоящият случай Център за грижа за лица с психични разстройства, с.Айдемир, община Силистра попада в хипотезата на чл.29, ал.3, т.1 от ЗСУ, а именно – предоставяне на социалните услуги, финансирани от държавния и общинския бюджет, чрез самостоятелно организиране и изпълнение на всички дейности, свързани с прякото предоставяне на социалните услуги от Община Силистра. Именно финансирането като доставчик на предоставяната социална услуга, обуславя правния интерес на тази община от обжалване на процесната заповед.

С оглед на това неоснователни са възраженията на ответника за липсата на правен интерес на Община Силистра да обжалва процесната заповед.

 Разгледана по същество, жалбата e неоснователна по следните съображения:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл.96, ал.2 от ЗСУ – директорът на Дирекция „Социално подпомагане“-Царево, предвид настоящият адрес на лицето към момента на издаване на заповедта – с.Заберново, община Малко Търново, ДПЛПР, с.Заберново.

При издаването й не са допуснати съществени нарушения на процедурата. Заповедта е издадена въз основа на писмено декларирано желание на лицето А.А., изразено от нейния представител и становище на настойника й в съответствие с чл.91 от ЗСУ. Съобразно с разпоредбата на чл.7, ал.1 от ППЗСУ е изготвена и предварителна оценка по чл.73, ал.1, т.3 от ЗСУ, в писмен вид с участие на лицето. Същата е подписана от социалния работник, който я е изготвил и от лицето, чрез назначения му законен представител (чл.7, ал.2 от ППЗСУ).

В разпоредбата на чл.15 от ЗСУ са посочени видовете социални услуги в зависимост от основните групи дейности: 1. информиране и консултиране; 2. застъпничество и посредничество; 3. общностна работа; 4. терапия и рехабилитация; 5. обучение за придобиване на умения; 6. подкрепа за придобиване на трудови умения; 7. дневна грижа;  8. резидентна грижа; 9. осигуряване на подслон; 10. асистентска подкрепа.

Съгласно §1, т.15 от ДР на ЗСУ „Резидентна грижа“ по чл.15, т.8 е дейност за осигуряване на място за настаняване на деца, младежи до 25-годишна възраст, лица с трайни увреждания и лица в надтрудоспособна възраст и в зависимост от индивидуалните потребности – за осигуряване на 24-часова грижа за посрещане на ежедневните потребности и потребностите от развитие на лицата или за осигуряване на подкрепа за водене на самостоятелен начин на живот.

От доказателствата по делото несъмнено се налага изводът, че лицето А.А. се нуждае от резидентна грижа, тъй като не може да се интегрира в домашна среда и липсват близки, които да й окажат подкрепа, като е посочено, че за лицето е подходящо и препоръчително настаняването в Център за грижа за лица с психични разстройства.

Установените факти са достатъчни за обосноваване на изводите направени от административния орган. Временното настаняване на лицето А.А. в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Айдемир, община Силистра е съобразено с желанието на лицето, изразено чрез неговия представител, становището на настойника и с извършената предварителна оценка на потребностите от подкрепа.

По делото не е спорно, че Центърът за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Айдемир е включен в карата на резидентните услуги, изготвена във връзка с деинституционализирането на възрастните хора и хората с увреждания по плана за действие за периода 2018г. – 2021г. за изпълнение на Националната стратегия за дългосрочна грижа.

Заповедта е мотивирана и обоснована от гледна точка на събраните в преписката доказателства, които еднозначно водят до извода, че лицето А.М. Маркова се нуждае от 24-часова грижа в областите при които са констатирани затруднения в самообслужването, както и са изчерпани всички възможности за грижа в домашна среда. С изготвената предварителна оценка на потребностите от социални услуги, въз основа на която е издадена процесната заповед е преценено, че за лицето е подходящо и препоръчително настаняване в Център за грижа за лица с психични разстройства, какъвто е центърът в с.Айдемир, община Силистра.  Процесната социална услуга е временна и в конкретния случай цели от една страна осигуряване социална услуга в специализирана среда, осигуряваща ежедневна помощ и подкрепа, необходимото лекарско наблюдение, лечение и терапия, задоволяване на специфични потребности и организация на бита за лицето, а от друга – извеждане на лицето А.А. от Дома за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Заберново, с оглед закриването му и настаняването й в нова социална услуга, с осигурени качествени условия на живот, предвидени в картата на резидентните услуги.

Основните възражения на жалбоподателя са, че към момента условията и ресурсите, с които разполага Центъра за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Айдемир, не са подходящи за лицето А.А.. В тази връзка съдът държи да отбележи, че по настоящото дело предмет на оспорване е заповедта за временно настаняване в социална услуга в общността от резидентен тип, която е със срок до произнасянето на Районен съд - Силистра, в чиято компетентност е преценката на твърдените от ответника обстоятелства. Следва да се има предвид, че Домът за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Заберново, където преди е била настанена А.А. е вече закрит и тя не може да бъде върната в него, дори и временно. Пред настоящия съдебен състав не се правят твърдения, от никоя от страните, да има някаква друга възможност за временното настаняване на това лице на различно място от това в което тя се намира понастоящем. А.А. не може да остане без закрила при никакви обстоятелства, поради това временното й настаняване в Центъра за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства в с.Айдемир, понастоящем е без алтернатива.

При така изложените съображения съдът намира жалбата за неоснователна, поради което същата следва да се отхвърли.

Мотивиран от изложеното, на основание чл.172, ал.2, изречение второ АПК, Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Силистра, ЕИК-*********, гр.Силистра, ул.Симеон Велики № 33, против заповед за временно настаняване № СУ/Д-А-Ц/15-1/31.03.2022г., издадена от Дирекция „Социално подпомагане“-Царево, с която лицето А.М.А., ЕГН-**********, е настанена временно в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства (без държавно финансиране) с адрес: с.Айдемир, ул.Лазурна № 5Б, община Силистра.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.   

 

 

 

 

                                      

                                                                            СЪДИЯ: