Решение по дело №898/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 194
Дата: 4 май 2022 г. (в сила от 27 май 2022 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20217170700898
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 194

гр. Плевен,04.05.2022 год.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ПЛЕВЕН, първи  състав, в открито съдебно заседание на четвърти април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

при секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдия ДИЛОВА адм. дело № 898/2021г. по описа на Административен съд Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството по делото е образувано по подадена жалба от  Областен управител на област Плевен срещу решение № 314/29.10.2021г по протокол № 31 от заседание на Общински съвет  Искър, проведено на 29.10.2021г., и потвърденото с него Решение № 296/ 28.09.2021г. по протокол № 30/28.09.2021г., с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.14 ал.1, ал.2 и ал. 8 от Закона за общинската собственост и във връзка с чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне  управление, под наем и разпореждане с имоти и вещи –общинска собственост е прието да се удължи срока на договор № Д-ОА-206/08.10.2020г. за отдаване под наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12 по ККР на с.Д.Луковит, сключен между Кмета на Община Искър и М.Р.И. с още 5 стопански години. С решението е възложено на кмета на общината да сключи допълнително споразумение с наемателката за новия период, при предложената от кмета наемна цена. В жалбата се твърди, че със заповед № РД-29-05/08.10.2021г. на Областния управител на Област Плевен решението е върнато за ново разглеждане с направен подробен анализ на допуснатите нарушения и дадени указания по приложението на закона. Твърди се, че указанията не са били съобразени от Общински съвет Искър, който с решение № 314/29.10.2021г по протокол № 30 с пълно единодушие е приел отново да се удължи срока на наемния договор на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12по КККР на с.Д.Луковит, м. „Гостилска бара“ с още пет стопански години при наемна цена от 100 лв на дк., като е възложил на Кмета на Общината да сключи допълнително споразумение с наемателя. В жалбата се твърди, че към решението не са изложени мотиви, поради което не стават ясни аргументите на общинските съветници повторно да формират воля за продлжаване действието на наемния договор в противоречие с изрични законови разпоредби. В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на акта поради противоречието му с материалния закон.  Твърди се, че отдаването под наем на общински недвижими имоти е регламентирано в ЗОС, който определ реда и условияята за сключване на наемните договори. Твърди, че съгласно редакцията на закона към момента на сключване на договор  № Д-ОА-206/08.10.2020г. наемното правоотношение е могло да възникне за срок определен от страните по него, но за не повече от десет години. Видно от клаузите на договора страните а приели неговото действието да продължи 5 години, и с изтичането на този срок договорът прекратява своето действие, а нов договор може да бъде сключен само при спазване на общата процедура за отдаване под наем на общински земи, а не чрез допълнително споразумение за продължаване на срока, мака и в рамкките на предвидения десетгодишен срок. Твърди се, че е недопустимо прилагането на  предвидената в §78, ал.2 от ПЗР на ЗИДЗОбС възможност за продължаване на договорите за наем на общинско имущество за срок от 10 години, съществуващи към момента на приемането и 16.11.2004г. Сочи се, че договорът за наем  предмет на обжалваните решения е сключен на 08.10.2020г, не е налице хипотезата на „неизтекъл срок“ по смисъла на пар. 78 ал.2 от ЗОС, и  страните са могли да уговорят по-дълъг срок, в рамките на максимално допустимия 10 годишен срок. Твърди, че уговорения по-кратък срок не може да бъде удължаван с допълнително споразумение, обосновано с възможността по пар. 78, поради липса на предпоставки за това и с изтичане срока на договора наемното правоотношение може да продължи своето действие само чрез процедура по Глава втора от ЗОС. Излага доводи, че  обжалваните решения са приети в нарушение на регламентираната процедура, тъй като предложението за удължаване на срока трябва да бъде направено от наемателя, а не от кмета на Общината. В настоящия случай наемателката е дала съгласие по направеното предложение, в което е определена и наемната цена, а това е от компетентността на общинския съвет. Твърди се, че общинският съвет не се е произнесъл по върнатото от областния управител решение в срока по чл. 45 ал.4 от ЗМСМА, видно от пощенското клеймо заповед № РД-29-05/08.10.2021г- е била получена на 11.10.2021г., а новото решени е прието на 29.10.2021г., като в областна администрация Плевен не е получена покана и материали за сесията. По тези съображения се иска решението да бъде отменено като незаконосъобразно.

         Ответната страна – Общински съвет Искър,  в представения писмен отговор изразява становище, че жалбата е неоснователна. Твърди, че със заповед № РД-29- 05/08.10.2021г.Областния управител на Област Плевен  е върнал за ново обсъждане в Общински съвет Искър като незаконосъобразно процесното Решение № 296 по Протокол 30/28.09.2021г. и на следващото редовно заседание Общински съвет Искър в съответствие с разпоредбите на чл. 45 ал.10 ЗМСМА с пълно единодушие. Твърди, че процесните Решения са били приети на правно основание чл. 21 ал.1 т.8 и ал.2 от ЗМСМА, чл.14 ал.1 , ал.2 и ал.8 от ЗОС във вр. с чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда за придобиване на право на собственост и ограничени вещни права за предоставяне управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи-общинска собственост и правомощията на кмета на общината и кметовете на кметства , приета от Общински съвет Искър. Твърди, че съгласно чл. 56 ал.5 от посочената Наредба след изтичане на срока,сключените наемни договори могат да бъдат продължени за нов срок, когато наемателят заяви писмено, че приема предлаганото от наемодателя изменение на размера на наемната цена и срока на договора и след решение на Общинския съвет. При постигане на съгласие, страните подписват допълнително споразумение към договора.Твърди, че съгласно чл. 24 а ал.5 от ЗСПЗЗ отдаването на земите от общинския поземлен фонд  с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал.6 т.4 под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и ред определени от общинския съвет.Твърди, че по отношение  на имота предмет за договора за наем е приложим освен ЗОС и ЗСПЗЗ. Твърди, че законът е дал възможност на Общинския съвет да очертае собствени правила при сделки на разпореждане и управление с имоти частна общинска собственост, доколкото въведените с Наредбата правила, не противоречат на закона. Твърди, че определения друг ред, визиран в чл.14 ал.2 от ЗОС е именно реда определен в разпоредбата на чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 на Общински съвет Искър.Твърди, че със Заповед № 690/31.08.2020г.издадена от Кмета на Община Искър поземления имот, за който е прието удължение на наемния договор е предоставен под наем на наемателя М.И. след проведен публичен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на земеделска земя.Твърди се, че срокът на сключения договор за наем не надвишава максимално допустимия срок визиран в разпоредбата на ч. 24 а ал.5 изр.последно от ЗСПЗЗ, а именно 10 години.Излага, че при приемане на решението Общинския съвет не се е позовал на разпоредбата на пар.78 ал.2 ог ПЗР на ЗИД на ЗОС, а с други относими разпоредби на ЗОС и чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 на Общински съвет Искър.Излага, че при приемане на оспореното решение е спазена процедурата, поради което при приемането му не допуснати нарушения на процесуалните и материалноправните разпоредби водещи до отменителни основания по чл.146 т.3 и т.4 от АПК.Моли съда да отхвърли жалбата против оспорените решения като неоснователна.

         Заинтересованата страна М.Р.И. изразява становище, че подадената жалба е неоснователна.Твърди, че  приетото от Общински съвет Искър удължаване срока на договора за наем не надвишава максималния срок от 10 години, че неправилно в жалбата Областния управител е посочил, че предложението за удължаване на срока е направено от Кмета на Общината, а не от нея като наемател.  Твърди, че към нея е било отправено предложение от Кмета на Общината, но това предложение е вследствие на подадена от нея молба до Кмета на Общината и до Председателя на Общинския съвет рег.№ 94М-923-1 от 23.04.2021г.  

Административен съд Плевен, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, съобразно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

  Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.45, ал.8 от ЗМСМА, от легитимирано лице, срещу годен за съдебно обжалване акт, поради което е процесуално допустима. Съгласно чл.32, ал.2, изр. първо от Закона за администрацията, областният управител може да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА. Това негово правомощие е регламентирано в чл.45, ал.4 и ал.8 от ЗМСМА, а изрично в чл.8, ал.11 от ЗОбС е предвидено, че актовете на общинския съвет и на кмета за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, подлежат на контрол и могат да бъдат оспорвани по реда на чл.45 от ЗМСМА. Решението на общинския съвет, с което се дава съгласие за продължаване на срока на договор за наем на общински имущество, е акт на управление с имот – общинска собственост, поради което и на основание чл.8, ал.11 от ЗОбС подлежи на оспорване по реда на чл.45 от ЗМСМА.

  По делото не се спори, а това се установява от представените писмени доказателства, че недвижимия имот с идентификатор 22438.53.12, имот по КВС 053012 представляващ нива в м. „Гостилска бара“  III кат. С площ 102,307 дк предмет на договора за наем сключен между Община Искър като наемодател и М.Р.И.  е частна общинска собственост. Видно от представената по делото Заповед № 690/31.08.2020г. е, че след проведен търг с тайно наддаване за отдаване под наем на земеделска земя, недвижими имоти-общинска собственост в землището на с. Искър за стопанската 2020-2021г. е, че М.Р.И. от с. Д. Луковит е обявена за спечелила търга за отдаване под наем на земеделска земя  с идентификатор 22438.53.12, имот по КВС 053012 представляващ нива в м. „Гостилска бара“ в землището на Д.Луковит, III кат. с площ 102,307 дк при наемна цена 95 лв.месечно или 9719,17 лв годишен наем.

  От данните по административната преписка се установява, че на 08.10.2020г. в гр. Искър между Община Искър като наемодател и М.Р.И. ***, като наемател, е сключен договор за отдаване под наем недвижи имот- общинска собственост, находящ се в землището на с. Д.Луковит , а именно имот с идентификатор 22438.53.12, имот по КВС 053012 представляващ нива в м. „Гостилска бара“  III кат. С площ 102,307 дк при цена 95 лв /д. месечно или  9719,17 лв годишен наем съгласно Заповед № 690/30.04.2021г. за стопанската 2020-2021г.   

          Преди изтичане на срока на договора наемателят М. Р. И. е подала молба вх.№ 94 М-923-1/23.04.2021г., с което е изявила желание да наеме с дългосрочен договор замята, която в момента обработва, тъй като всички програми по които има желание и възможност да участва изискват дългосрочни договори и сериозни инвестиции.

По делото не са представени доказателства, че Община Искър е отговорила на искането на М. И. в срока по чл. 57 ал.1 от АПК, поради което съдът приема, че на осн. чл. 58 от АПК непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде искания акт.

         Видно от представеното по делото / стр.16/ предложение от Кмета на Община Искър д рег.№ 94М-923-8/20.09.2021г.  с което е предложено на М. И.  удължаване срока на договор № Д-ОА-206/08.10.2020г. за наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12 по КККР на с.Д.Луковит за срок от още 5  стопански години при наемна цена 100 лв /дк.

         По делото/стр.17/ е представено заявление от М.Р.И., с което изразява съгласие за подписване на допълнително споразумение за срок от 5 стопански години и годишен наем в размер н 100 лв/дк след прието решение от Общински съвет Искър.

         Видно от представеното по делото предложение/стр. 14/ отправено от Кмета на Община Искър до Общински съвет Искър е, че Кмета на Община Искър е предложил срока на Договор № Д-ОА-206/08.10.2020г. за наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12по ККР на с.Д.Луковит  да бъде удължен с още пет години, а именно 2021-2026г.,при определена цена 100 лв/дк.

         Видно от представеното по делото решение № 296/28.09.2021г. е, че на осн. чл. 21 ал1 т.8 и ал.2 от ЗМСМА и чл. 14 ал.1 , ал.2 и ал.8 от ЗОС във вр. с чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда  за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне управление, под наем и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост е дал съгласие Договор № Д-ОА-206/08.10.2020г. за наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12по ККР на с.Д.Луковит  да бъде удължен с още пет години, а именно 2021-2026г.,при определена цена 100 лв/дк, като имота се отдава под наем за зеленчукопроизводство и е възложил на Кмета на Община Искър да сключи допълнително споразумение към посочения договор .

         Със Заповед № РД-29-05/08.10.2021г. / стр.8 /   Решение № 296 по Протокол № 30828.09.2021г. е върнато от Областен управител Плевен за ново обсъждане в Общински съвет Искър.  Областния управител е изложил мотиви, че отдаването под наем на общински земи е предмет на регламентация в Закона за общинската собственост, който определя условията и реда за сключване и прекратяване на наемните договори. Изложил е мотиви, че съгласно редакцията на закона приложим по отношение на сключения със заинтересованата страна договор наемното правоотношение е могло да възникне за срок определен в договора, но не по-дълъг от 10 г. договорът прекратява своето действие с изтичане на уговорения срок, освен ако той не е по-дълъг от максималния 10г, а сключване на нов наемен договор за същия имот може да стане при спазване на процедурата предписана в закона. Изложил е, че е недопустимо договорът да бъде променен чрез удължаване на договорения срок в хипотезата на пар. 76 ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗОбС, която дава възможност да бъдат продължени за срок от 10 години само договорите, сключени преди изменението на нормативния акт на 16.11.2004г. Изложил е мотиви, че нормата има преходен характер и урежда еднократно по определен от законодателя начин съществуващите към момента заварени правоотношения, договорите сключени след датата на влизане в сила на ПЗР на ЗИД на ЗобС бр.101/2004 се подчиняват на общия режим на Глава II на закона. Изложил е мотиви, че договорът предмет на решение № 296 по протокол 30/28.09.2021г. на ОбС гр. Искър е сключен на 08.10.2020г., т.е. неговия срок не може да бъде удължен на осн. пар. 78 ал.2 от ЗОбС, и след изтичане на уговорения следва да се проведе нова процедура за отдаване на имота под наем при спазване на Глава II от закона. От представеното на ст. 86 писмо е видно, че Заповедта на Областния управител Плевен, с което е върнато решението за ново обсъждане е получена в ОбС Искър на 11.10.2021г.

Видно от приложения по делото протокол / стр.56/ е, че Общински съвет Искър при повторното разглеждане на Решение № 296 по протокол № 30 от 28.09.2021г е приел  Решение  № 314/29.10.2021г. , с което е дал съгласие срокът на Договор № Д-ОА-206 от 08.10.2020г. за наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12 по КККР на с.  Д.Луковит, стар № 053012 по КВС с площ 102,318 дк и начин на трайно ползване „нива“ кат. 3 в м.“Гостилска бара“ да бъде удължен с още 5 стопански години, а именно 2021-2026, определил е наемна цена в размер на 100 лв, определил е начина на ползване на имота-за зеленчукопроизводство и е възложил на Кмета на Община Искър да  сключи допълнително споразумение към Договор Д- ОА-206 от 08.10.2020г. за наем на поземлен имот с посочен идентификатор и при условията по т.2 от решението.Видно от протокола е, че решението е взето с гласовете на всички присъстващи на заседанието съветници- 13 гласа за,  против и въздържали се няма.

          Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи :     

 

Предмет на оспорване в настоящото производство е акт на управление с общинска собственост, който е приет съобразно правомощията на общинския съвет, предвидени в чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, с необходимия кворум и мнозинство, в изискуемата писмена форма,при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но в противоречие с материалния закон.

Оспореното решение е мотивирано с разпоредбата на чл. 14 ал.1, ал.2 и ал. 8 от ЗОС и във връзка с чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права  за предоставяне на управление, под наем и за разпореждане с имоти и вещи общинска собственост и правомощията на Кмета на Общината и Кметовете на кметства в Община Искър . Съгласно разпоредбата на чл. 14 ал.2 от ЗОС отдаването под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице.  Договорите за наем на общински нежилищни имоти са подчинени на общия режим на Глава втора от ЗОбС, в чл.15, ал.3 от който изрично е записано, че наемните правоотношения по чл.14, ал.3 и ал.7, каквото безспорно е настоящото наемно правоотношение, се прекратяват по реда на ЗЗД. При наемните договори, които съгласно чл.228 от ЗЗД, са винаги срочни, тъй като вещта, предмет на договора, се отдава за временно ползване, основанието за прекратяването им е изтичането на уговорения между страните срок, който съгласно чл.229, ал.1 от ЗЗД не може да бъде по – дълъг от 10 години. Същото разрешение за срока е възприето и в чл.14, ал.3 и ал.7 от ЗОбС по отношение на свободните нежилищни имоти или части от тях – частна и публична общинска собственост. Когато договорът за отдаване под наем на недвижим имот – публична общинска собственост, е сключен за по-кратък срок от максимално предвидения в закона срок, по силата на препращащата към ЗЗД разпоредба на чл.15, ал.3 от ЗОбС той се прекратява с изтичането на уговорения срок. При това положение, за да се спази законоустановеното изискване на чл.14, ал.2, във вр. ал.7 от ЗОбС отдаването под наем на публичните общински имоти или части от тях да се извършва само след провеждане на търг или конкурс (освен в изрично предвидените от закона изключения), е необходимо след изтичането на срока, за който е сключен договорът, да се проведе нов търг или конкурс за отдаване под наем на имота, а не да се продължава неговия срок с решение на общинския съвет.   В случая Решението на ОбС Искър е мотивирано и с разпоредбите на чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права за предоставяне за управление, под наем и на разпореждане с имоти и вещи общинска собственост, съгласно която след изтичане на срока, сключените наемни договори могат да бъдат продължени за нов срок, когато наемателят заяви писмено, че приема предлаганото от наемодателя изменение на размера на наемната цена и срока на договора и след решение на Общинския съвет. Ответникът е направил възражение, че  законът е дал възможност на Общинския съвет да очертае собствени правила при сделки на разпореждане и управление с имоти частна общинска собственост, доколкото въведените с Наредбата правила не противоречат на закона. Твърди, че сочената като правно основание за вземане на решението Наредба № 33 разпоредба на чл. 56 е приета с приемането на самата Наредба 33 и до настоящия момент не е изменена или допълнена, както и не е протестирана от РП Кнежа, съответно от ОП Плевен по реда на надзора за законност, поради което представлява годно правно основание. Съдът не споделя това становище на ответника по следните съображения.   В чл.8 от ЗНА се дава право на всеки Общински съвет да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредените от тях обществени отношения с местно значение. Независимо от обстоятелството, че действието на тези актове се ограничава само върху територията на съответната община, при съставянето и приемането им следва да се спазват изискванията, заложени в ЗНА. Съдът счита, че разпоредбата на чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 на ОбС Искър е в противоречие с чл.14, ал.2 и ал.3 от ЗОС. Съгласно последните, отдаването под наем на свободни нежилищни имоти - общинска собственост имоти се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице. Срокът за отдаване под наем на имотите се определя от общинския съвет в наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОС и не може да бъде по-дълъг от 10 години. чл.21, ал.3. Доколкото ЗОС не допуска възможност посочените в разпоредбата на чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 на ОБС Искър действия на кмета на общината, заинтересованите лица и ОбС във връзка с удължаване на срока на сключени наемни договори по отношение на общински нежилищни имоти, поради което съдът приема че разпоредбата противоречи на норми от по-висок ранг чл.14, ал.2 и ал.3 от ЗОС по изложените по-горе мотиви и съгласно чл. 15 ал.3 от ЗНА ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт, в случая ЗМСМА и ЗОС. Ето защо съдът приема, че оспореното Решение № 314/ 29.10.2021г. по протокол № 31 от 29.10.2021г. и потвърденото с него Решение № 296/28.09.2021г. по протокол № 30/28.09.2021г. на Общински съвет Искър е незаконосъобразно поради противоречие с материалния закон и следва да бъде отменено.

           С оглед на изхода от делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, във вр. чл.78, ал.8 от ГПК, жалбоподателят има право на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, определено на основание чл.24 от НЗПП.         

           Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

                                   Р    Е    Ш   И   :

 

           ОТМЕНЯ по оспорване на Областен управител на област Плевен решение № 314 по протокол № 31 от заседание на Общински съвет -Искър, проведено на 29.10.2021, и потвърденото с него Решение № 296/28.09.2021г. по протокол № 30/28.09.2021г. на Общински съвет Искър, с което на основание чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, вр. чл. 14 ал.1, ал.2 и ал. 8 от ЗОС и във вр. с чл. 56 ал.5 от Наредба № 33 за реда за придобиване на право на собственост и на ограничени вещни права, за предоставяне за управление, под наем и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост и правомощията на кмета на общината и кметовете на кметства в Община Искър, приета от Общински съвет Искър е дадено съгласие за продължаване срока на Договор № Д-ОА-206 от 08.10.2020г. за наем на поземлен имот с идентификатор 22438.53.12 по КККР на с.Д.Луковит да срок от пет стопански години, а именно 2021-2026г.

          ОСЪЖДА Общински съвет –Искър да заплати на Областен управител на област Плевен сумата от 100 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.                                                                                                                                              

           РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от връчването му пред Върховния административен съд на Република България.

 

                                                                  СЪДИЯ