Решение по дело №300/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 175
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20197130700300
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 юли 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 13.11.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на седми ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:      

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №300 по описа на съда за 2019 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на § 10 от ПЗР на Закон за хората с увреждания във вр. с  чл. 44, ал. 2 от Закона за интеграция на хората с увреждания /отм. 01.01.2019 г./ и чл. 48, ал. 9 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания /отм. 01.04.2019 г./ във вр. с чл. 145 от Административно-процесуалния кодекс.

Административното дело е образувано въз основа на жалба с вх.№ 2304/03.07.2019 г. подадена от С.И.И. ЕГН**********,***, срещу Заповед № ЗИХУ42/Д-ОВ/1139/09.04.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” гр. Ловеч, потвърдена с Решение № 11-РД-04-0234/27.05.2019г. на Директора на РДСП Ловеч, с която според жалбоподателя е определен 5 годишен експлоатационен срок на говорна протеза, като се твърди, че реално експлоатационният срок на медицинското изделие е от три до шест месеца. 

Към жалбата административният орган е приложил заверено копие от административната преписка.

Жалбоподателят оспорва законосъобразността на заповедта в частта, с която е определен 5 г. експлоатационен срок на говорната протеза като вид говорен апарат, като навежда доводи, че става дума за медицинско изделие, чийто експлоатационен срок е значително по-кратък от 5 години, и е между 3 и 6 месеца, тъй като срокът 5 г. се отнася до говорен апарат, а не до говорна протеза от процесния вид. Моли да бъде отменена заповедта в оспорената част и преписката да бъде върната на органа за ново произнасяне при  съобразяване с материално-правните разпоредби и целта на закона.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично и поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Претендира присъждане на направените по делото разноски. Представя и писмени бележки по съществото на спора.

Ответната страна Директора на Дирекция “Социално подпомагане”-гр.Ловеч се представлява от процесуален представител ст.ю.к. И., оспорва жалбата.

По делото са събрани писмени доказателства, изслушана е съдебно медицинска експертиза. По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда на чл.193 и сл. от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

По силата на §10 от ПЗР на Закон за хората с увреждания приложим закон е ЗИХУ /отм./ и ППЗИХУ /отм./, тъй като производството е по молба за отпускане на целева помощ за покупка на гласова протеза, подадено на 27.09.2017 г.

Действалият към датата на подаване на заявленето Закон за интеграция на хората с увреждания /отм./, в чл. 44, ал. 2 предвижда, че хората с увреждания, съобразно своите потребности, имат право на целеви помощи за изработване, покупка и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35г, ал. 1, с изключение на медицинските изделия, които се заплащат напълно или частично от Националната здравноосигурителна каса.       

Според чл. 44, ал. 5 ЗИХУ /отм./ условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето и прекратяването на целевите помощи и размерите на целевите помощи се определят с правилника за прилагане на закона.

В чл. 39 от ППЗИХУ /отм./ е регламентирано, че хората с увреждания имат право на целева помощ за покупка и ремонт на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, посочени в списъците по чл. 35г ал. 1 от ЗИХУ /отм./ , а съгласно чл. 40 ал. 1 ППЗИХУ /отм./ медицинските условия, експлоатационните срокове и необходимите медицински документи за помощните средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия, за които лицата ползват целева помощ, са посочени в Приложение № 7.

В чл. 35г, ал. 1 от ЗИХУ /отм./ е предвидено, че министърът на труда и социалната политика, съгласувано с министъра на здравеопазването, утвърждава ежегодно списъци на: 1. помощните средства, приспособления и съоръжения за хората с увреждания; 2. медицинските изделия, предназначени за хората с увреждания.

В Приложение № 7 към чл. 40, ал. 1 ППЗИХУ /отм./ са определени медицинските условия, експлоатационните условия и необходимите медицински документи за предоставянето им. Според т. 6 от Приложение № 7, говорен апарат се отпуска по медицински индикации, след представяне на медицински протокол от специализирана ЛКК за УНГБ.

В т.6 експлоатационният срок на говорен аппарат е посочен „пет години (един ремонт в рамките на експлоатационния срок), но в колона „забележка“ е посочено „Подменя се преди изтичането на експлоатационния срок, ако нуждата за това е установена с констативен протокол със спецификация, издаден от съответния търговец. Необходимостта от ремонт се удостоверява с протокол със спецификация, издаден от съответния търговец.“.

Видно от представения с административната преписка Протокол от ЛКК от 19.09.2017 г. жалбоподателят е претърпял ларингетомия тоталис, което е наложило поставяне на гласова протеза.

Между страните е налице влязло в сила съдебно решение по адм.д. № 2865/26.02.2019 г. по описа на ВАС на РБ, с което е установено между страните по безспорен начин, че гласовата протеза е вид говорен апарат. Това обстоятелство е безспорно между страните.

Спорно между страните е какъв е експлоатационния срок на гласовата протеза и правилно ли е определен той в обжалваната заповед.

Съдът, след като се запозна със събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

Според представената административна преписка производството пред административния орган е инициирано от оспорващия, който е подал заявление - декларация за отпускане на целева помощ за закупуване на говорна протеза.

Подаденото заявление-декларация е във връзка с Медицински протокол на Лекарска консултативна комисия по чл. 24, ал. 1 от ПУОРОМЕКМЕ към 2011г. на УМБАЛ „Пловдив“ АД  към ВМА София № 1990 от 19.09.2017 г. /лист 20/. Видно от медицинския протокол, специалистите УНГ, извършили освидетелстването на жалбоподателя след извършена ларигектомия и резекция на трахеята, при установена добре оформена постоянна трахеостома и възстановено хранене през устата, дават заключение, че е необходимо поставяне на гласова протеза, с цел подобряване на социалния контакт. Протоколът на ЛКК е необходим документ по Приложение № 7 към чл. 40, ал. 1 ППЗИХУ /отм./ и удостоверява наличието на медицинските условия за отпускане на говорен апарат. Верността на този протокол може да бъде опровергана само чрез оспорване в хода на съдебно производство. Няма данни по делото за такова оспорване от страна на ответника.

Жалбоподателят е декларирал, че е с определен процент на вид и степен на увреждане/степен на трайно намалена работоспособност - 95%, притежава Експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК със срок 23.03.2019 година и протокол на ЛКК №1990 на УМБАЛ „Пловдив“ АД /лист 17/ и е приложил необходимите документи.

Преценката на социалния работник е за отпускане на целева помощ, като е определен експлоатационен срок „60“.

В заповедта не е посочено този срок дали е определен в дни, в месеци или в години.

В Приложение №7 срокът за говорен апарат е посочен в години – 5 години. В заповедта няма препращане към Приложение №7 на ППЗИХУ /отм./, няма посочване в какви единици за време е посочен експлоатационният срок.

Предположението на жалбоподателя и твърдението на процесуалния представител на ответника е, че става дума за месеци, но то не се подкрепя от никакви данни в административната преписка.

Съдът не може да извършва преценка на законосъобразността на административен акт въз основа на предполагаемата воля на административния орган, която не е изявена и материализирана ясно и недвусмислено в административния акт. Посочването „60“ в заповедта по никакъв начин не може да се счита за ясно и недвусмислено определяне на периода на експлоатационния срок на гласовата протеза, тъй като в заповедта и видът на медицинското изделие е посочен като „говорен апарат“, а между страните е безспорно установено по съдебен ред обстоятелството, че жалбоподателят е с гласова протеза, която е вид говорен апарат, но се различава от общия вид както като медицинско изделие, така и като начин и период на експлоатация.

При издаване на заповедта административният орган е следвало да конкретизира и мотивира волеизявлението си, като посочи основанието, на което е определил експлоатационен срок за изделието „60“, без да посочи основанието и мерните единици за време – дни, месеци, години.

По делото е допуснато извършването на съдебна експертиза, заключението от която е прието от съда като компетентно изготвено. Съдът кредитира изводите на вещото лице, че гласовата протеза е с експлоатационен срок от 6 месеца до 1 година при добра поддръжка, като замяната й става отново по оперативен път.

Ако срокът в оспорената заповед е определен в месеци, както се твърди пред съда, в рамките на срока по т.6 от Приложение №7 към ППЗИХУ /отм./, който е определен в години, следвало е административният орган да има предвид и конкретната „забележка“ в колона 6 от Приложението, че подмяната е преди изтичането на експлоатационния срок, ако нуждата за това е установена с констативен протокол със спецификация, издаден от съответния търговец. Т.е. преди да издаде заповедта, като отчита спецификата на този вид говорен апарат, гласовата протеза, административният орган е следвало да изиска от молителя да представи доказателства за експлоатационния срок или по реда на чл. 36, чл. 44 и чл. 49 от АПК да събере такива, за да обоснове извода си. Административният орган не е изпълнил задължението си служебно за изясни всички обстоятелства. Освен това е издал заповед, която в оспорената част не отговаря на изискванията на закона за съдържане по чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, тъй като не е налице ясно и конкретно изразено волеизявление за определяне експлоатационния срок на медицинското изделие, който е пряко свързан с периода за отпускане на целевата помощ. Посочването „60“, без уточнение в какви единици за време е определен, и без посочване на правното основание /по коя точка, от какво Приложение, към какъв нормативен акт/ не е волеизявление, годно да породи правни последици.

С оглед изложеното съдът счита, че в обжалваната част постановената заповед е издадена в противоречие с материално-правните норми и при нарушение на производствените правила. Следва да бъде отменена и преписката върната на административния орган за ново произнасяне в тази част по заявление-декларацията при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на решението.

При този изход на процеса и с оглед своевременно направеното искане от процесуалният представител на жалбоподателя за присъждане на разноски, съобразно чл. 143, ал. 1 от АПК следва да бъде осъден ответникът да заплати на оспорващия, направените разноски в общ размер 710 лева, от които 500 лева договорено и заплатено адвокатско възнаграждение, внесена държавна такса 10 лв. и депозит за вещо лице в размер на 200 лв.     

С оглед изложеното и на основание чл. 172, ал.1 и ал. 2, предложение второ, чл. 173, ал. 2 и чл. 143 от Административно-процесуалния кодекс, Ловешки административен съд, шести административен състав 

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Заповед № ЗИХУ42/Д-ОВ/1139/09.04.2019 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” гр. Ловеч, потвърдена с Решение № 11-РД-04-0234/27.05.2019г. на Директора на РДСП Ловеч, В ЧАСТТА, с която е определен експлоатационен срок „60“ за медицинското изделие, за което със заповедта е отпусната целева помощ на С.И.И. ЕГН**********,***, като незаконосъобразна.

ВРЪЩА преписката на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Ловеч, за ново произнасяне в отменената част, съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.    

ОСЪЖДА Дирекция „Социално подпомагане” гр.Ловеч да заплати на С.И.И. с ЕГН **********,***, сторените съдебни разноски в размер на 710 /седемстотин и десет/ лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез АдмС – Ловеч пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се връчи на страните по делото.

 

                                                                  Административен съдия: