Решение по дело №2085/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1993
Дата: 11 ноември 2022 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20227180702085
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1993/11.11.2022г.

 

Град Пловдив, 11.11.2022 година

 

                                                                      

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на втори ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 2085 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на П.Д.Т. *** срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1030-000897 от 12.07.2022 г. на началник сектор към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ Пловдив, с която на жалбоподателя на основание чл.171, т.4 ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 ЗДвП.

Според жалбоподателя оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като извършените нарушения не са опасни за останалите граждани и водачи на МПС и мярката му е наложена безпринципно и недобронамерено. Счита, че е следвало да му бъде даден срок за възстановяване на контролните точки, а не директно да му се отнема свидетелството за правоуправление. Моли да се отмени оспорената заповед.

Ответникът в представеното по жалбата становище я оспорва и моли тя да бъде отхвърлена. Твърди, че заповедта е правилна, тъй като при наличието на 7 наказателни постановления, с които са отнети всички контролни точки, водачът губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството си за правоуправление, което жалбоподателят не е сторил. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси пряко се засягат от оспорената заповед, в преклузивния 14-дневен срок от съобщаването й, извършено лично срещу подпис на жалбоподателя на 20.07.2022 г. Жалбата е срещу заповед, която съгласно чл.172, ал.5 ЗДвП подлежи на обжалване по реда на АПК. Следователно жалбата е допустима, но разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

Оспорената заповед е издадена, защото с наказателни постановления № 20-1030-000023 от 13.01.2020 г., влязло в сила на 05.01.2021 г., № 20-1030-003360 от 01.04.2020 г., влязло в сила на 12.11.2021 г., № 20-1030-007346 от 28.07.2020 г., влязло в сила на 19.12.2020 г., № 20-0333-001031 от 23.09.2020 г., влязло в сила на 30.10.2020 г., № 21-1030-005247 от 07.06.2021 г., влязло в сила на 12.02.2022 г., № 21-1030-006223 от 01.07.2021 г., влязло в сила на 20.07.2021 г., № 21.1030.010749 от 16.11.22021 г., влязло в сила на 16.02.2022 г. (л.8-14) на жалбоподателя са отнети общо 42 контролни точки и съгласно чл.157, ал.4 ЗДвП същият е загубил придобитата правоспособност за управление на МПС, съответно налице са материалноправните предпоставки за прилагане на принудителната административна мярка по чл.171, т.4 ЗДвП.

За установяване отнемането на всички контролни точки е представена също справка за нарушител/водач, видно от която жалбоподателят демонстрира перманентно незачитане на установения правов ред и неспазване на правилата за движение по пътищата, както и че неколкократно са му възстановявани служебно голям брой отнети контролни точки. 

Отнемането на контролните точки, макар че се оспорва от жалбоподателя, не се оборва по никакъв начин. Недоказано е твърдението му, че той не е знаел за отнемането на всичките контролни точки, тъй като само едно от приложените и цитирани в заповедта наказателни постановления не му е връчено лично. Т.е., наказателните постановления са връчени на жалбоподателя и в системата на МВР са въведени като влезли в сила, жалбоподателят също не представя доказателства за тяхното оспорване пред съд, следователно противно на възражението на жалбоподателя, следва да се приеме, че всички наказателни постановления са влезли в сила и че към момента на издаване на оспорената заповед на жалбоподателя са били отнети всички контролни точки.

При тези факти съдът намира, че оспорената заповед е законосъобразна.

Съгласно чл.157, ал.4 ЗДвП водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

Съгласно чл.171, т.4 ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4.

Както вече се каза, фактът, че всички контролни точки на жалбоподателя са отнети с влезлите в сила наказателни постановления за периода между 2020 г. и 2021 г., е безспорно установен от самите наказателни постановления и справката за нарушител/водач, представена от ОДМВР Пловдив. Липсват данни по делото, а такъв факт не се и твърди от страна на жалбоподателя, че той е положил успешно нов изпит и е възстановил правата си на водач.

Само за яснота на жалбоподателя следва да бъде казано, че отнемането на контролните точки става автоматично с влизане в сила на наказателните постановления без да е необходимо да настъпят някакви други обстоятелства. В този смисъл без значение за законосъобразността на оспорената заповед са твърденията на жалбоподателя за неговото незнание относно отнемането на всичките му контролни точки.   

Т.е., в настоящия случай са били налице кумулативно двата елемента от фактическия състав на чл.171, т.4 ЗДвП – загубване на придобитата правоспособност поради отнемане на всички контролни точки и неизпълнение на задължението за връщане на свидетелството за управление на МПС в съответната служба на МВР. Тъй като административният орган действа в условията на обвързана компетентност, той няма право на преценка относно дължимите от неговата страна актове и действия, а задължително трябва да издаде заповед за прилагане на принудителната административна мярка.

Нормата на чл.171, т.4 ЗДвП не предвижда срок за налагане на мярката, поради което неоснователно е възражението на жалбоподателя за липса на начална и крайна дата на принудителната мярка. Възстановяването на контролните точки и оттам на правоспособността за управление на МПС е уредена в ЗДвП – чл.157, ал.5, съгласно който лице, което е загубило правоспособност да управлява моторно превозно средство по реда на ал.4, след като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството. Т.е., възстановяването на правоспособността е самостоятелно производство, което изцяло зависи от волята на съответното лице и административният орган няма право и възможност да влияе върху този процес. В този смисъл принудителната административна мярка по чл.171, т.4 ЗДвП няма практическа възможност да бъде налагана за какъвто и да било предварително определен срок и ще важи до момента, в който съответното лице положи успешно нов изпит за придобиване на правоспособност.

Предвид всичко изложено съдът намира, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, надлежно оправомощен със заповед № 317з-3162 от 15.04.2022  г. на директора на ОДМВР Пловдив и заповеди № 81213-1524/09.12.2016 г. и № 81214-12530/17.12.2021 г. на министъра на вътрешните работи, в установената форма на мотивирана заповед, при спазване на административнопроизводствените правила и на материалноправните разпоредби, в съответствие с целта на закона – да не се допуска управление на МПС от водачи, загубили правоспособността си.

Следователно жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

                                                     

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Д.Т., ЕГН **********,***, срещу заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1030-000897 от 12.07.2022 г. на началник сектор към ОДМВР Пловдив, сектор „Пътна полиция“ Пловдив, с която на П.Т. на основание чл.171, т.4 ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 ЗДвП.

Решението е окончателно.

 

Съдия: