Р Е Ш Е Н И Е
№ 87/18.6.2020 г. гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, в публично заседание на четвърти юни
2020 г. в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ
2. ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретар: Ст. Гюмлиева и с участието
на прокурор Д.
Георгиева
Като разгледа докладваното от съдия В.
Драганов
Административно дело № 26
по описа за 2020 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, във връзка с
чл. 186, ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест на Ана Саракостова – Прокурор
при Районна прокуратура, гр. Елхово, срещу разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на
територията на община Болярово, приета с Решение № 658 от 20.09.2019 г. на
Общински съвет-Болярово. С подробно изложени в протеста доводи за нищожност на
текста в отделни негови части и за незаконосъобразност в други негови части се иска
цялостната му отмяна, като се заявява и претенция за присъждане на направените
в хода на съдебното производство разноски.
В изпълнение на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, бр. 12 от 11.02.2020 г.
В съдебно заседание за вносителя на
протеста се явява прокурор М. Спасов, който го поддържа по съображения подробно изложени в
същия.
Ответната страна Общински съвет, гр.
Болярово - своевременно и редовно призован, не изпраща представител и не
изразява становище по протеста.
Представителят на Окръжна прокуратура - Ямбол пледира за основателност
на протеста и прави искане той да бъде изцяло уважен.
По делото са
събрани писмени доказателства; приобщена е административната преписка по
приемане на оспорената разпоредба от местната наредба, част от която е и Резолюция на Районна прокуратура-Елхово с изх.
№ 1297/19 от 09.10.2019 г. с отразено в нея становище, че при извършена
проверка за законност върху актовете на Общински съвет-Болярово, обективирани в
Протокол № 51 от проведено на 20.09.2019 г. заседание, не са констатирани закононарушения.
След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС в настоящия си състав приема за установена следната фактическа обстановка:
От материалите по делото (л.
25) се установява, че на 09.08.2019 г. на интернет страницата
на община Болярово е оповестен проект за изменение и допълнение на Наредба № 11
за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово,
като на заинтересованите лица е предоставен 30-дневен срок, считано от датата
на публикуването, за предложения и становища по проекта с посочване на мястото,
където следва да бъдат депозирани предложенията, включително и на електронни
адреси на общината. Проектът за изменение и допълнение на Наредба № 11 е
придружен с мотиви, в които са отразени, както следва: причини; цели; финансови
и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очаквани
резултати от прилагането; направен е анализ за съответствието с правото на ЕС,
както и предварителна оценка на въздействието. Като причина, налагаща
приемането на измененията и допълненията в наредбата, е посочена влязло в сила
Решение № 154 от 02.07.2019 г., постановено от ЯАС по адм. д. № 209/2019 г.,
при излагане на следните съображения: „1. Определените конкретни размери на
данъците действат още от приемането на Наредбата за определяне размера на
местните данъци от 27.02.2008 г. и не са променяни през годините; съгласно
действщия към този период ЗМДТ са приети минималните нива, посочени в закона;
2. разчетите за очакваните постъпления от тези данъци бяха направени при
изготвянето на проектобюджета за 2019 г.; намаляването на очакваните данъчни
приходи щеше да доведе до затрудняване при текущото изпълнение на поетите
ангажименти в местните дейности.“ В предоставения срок предложения не са постъпили
(листи 26 и 27). С Докладна записка
(ДЗ) вх. № 365/10.09.2019 г. кметът на
община Болярово е внесъл в ОбС-Болярово предложение относно изменение и
допълнение на Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на
територията на община Болярово, като в нея са преповторени визираните в проекта
за изменение и допълнение мотиви. Предложението е разгледано и прието с
единодушие на заседание на ПК № 1 на ОбС-Болярово, проведено на 13.09.2019 г., (видно от изготвения Протокол № 44 от заседание на Комисията,
приложен на листи 28 и 29 от кориците на делото).
Впоследствие, с Решение № 658, (взето по т. 17 от дневния ред на проведено на 20.09.2019 г. заседание), обективирано в Протокол № 51/20.09.2019 г., Общински
съвет-Болярово е приел предложените в докладната записка на кмета на общината
изменения и допълнения на Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци
на територията на община Болярово. На заседанието от общо 11 общински съветника
са присъствали 9, гласували единодушно за приемане на измененията и
допълненията в наредбата, които са публикувани във вестник „Крайгранична искра“,
бр. 14 от 06.11.2019 г.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка
на оспорения административен акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът прави
следните правни изводи:
Протестът, като подаден от Прокурор при Районна
прокуратура-Елхово, (осъществяващ правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК
и по чл. 186, ал. 2 от АПК, което не е обвързано с преклузивен срок съгласно
чл. 187, ал. 1 от АПК), и срещу разпоредба от подзаконов нормативен акт по
смисъла на чл. 75, ал. 1, вр. с чл. 76, ал. 3 от АПК, (подлежаща на съдебен
контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185, ал. 2 от АПК), е процесуално допустим по
отношение на оспорения с него текст на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за
определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово.
Разгледан по същество, протестът е и основателен по следните съображения:
От приложения по делото Протокол № 51 за проведеното на
20.09.2019 г. заседание на Общински съвет – Болярово се установява, че оспорената
разпоредба е приета с решение, взето с изискуемото по чл. 27, ал. 4, вр. чл. 21,
ал. 1, т. 7 и чл. 27, ал. 2 от ЗМСМА мнозинство от 9 гласа „за”, т.е. с повече
от половината от общия брой на съветниците, които са общо 11 съгласно чл. 4,
ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Болярово,
неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация – 2015-2019
година, (достъпен на интернет адрес: https://bolyarovo.eu/bg/page/74). С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет
подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21,
ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ.
Същевременно относно оспорената разпоредба на чл. 41, ал. 1
от местната наредба, съдът констатира следното:
Съобразно актуалния текст на атакуваната норма, приет на проведеното на 20.09.2019 г. заседание на ОбС-Болярово, за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:
ГДПС = ИмК x ЕК,
където:
- ГДПС е годишният
размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с
технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;
- ИмК е имуществен
компонент, който се определя по реда на т. 1;
- ЕК е екологичен
компонент, който се определя по реда на т. 2:
1. имущественият компонент се определя от стойността на
данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в
зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = СkW x
Кгп, където:
- СkW е
частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, както
следва:
а) до 55 kW включително - 0,45 лв. за 1 kW;
б) над 55 kW до 74 kW включително - 0,60 лв. за 1 kW;
в) над 74 kW до 110 kW включително - 1,23 лв. за 1 kW;
г) над 110 kW до 150 kW включително - 1,38 лв. за 1 kW;
д) над 150 kW до 245 kW включително - 1,60 лв. за 1 kW;
е) над 245 kW - 2,10 за 1 kW;
- Кгп е коригиращ
коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери:
Брой на годините от годината
на производство, включително годината на производство |
Коефициент |
Над 20 години |
1,1 |
Над 15 до 20 години включително |
1 |
Над 10 до 15 години
включително |
1,3 |
Над 5 до 10 години
включително |
1,5 |
До 5 години включително |
2,3 |
2. екологичният компонент се определя в зависимост от
екологичната категория на автомобила в следните размери:
Екологична
категория |
Коефициент |
Без
екологична категория, с екологични категории „Евро 1“ и „Евро 2“ |
1,10 |
„Евро
3“ |
1,00 |
„Евро
4“ |
0,80 |
„Евро
5“ |
0,60 |
„Евро
6“ и „ЕЕV“ |
0,40 |
Така приетият текст на чл. 41, ал. 1 от общинската наредба извън частите, с които е определен конкретен
размер на данъка и екологичния компонент в зависимост от екологичната категория
на автомобила, изцяло се припокрива по съдържание с уредбата на ЗМДТ,
съдържаща се в чл. 55, ал. 1 и предвиждаща следното: за леки и товарни
автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният
данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по
следната формула:
ГДПС = ИмК x ЕК,
където:
- ГДПС е годишният размер на данъка върху
превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима
максимална маса не повече от 3,5 т;
- ИмК е имуществен компонент, който се
определя по реда на т. 1;
- ЕК е екологичен компонент, който се определя
по реда на т. 2:
1. имущественият компонент се определя от стойността на
данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в
зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:
ИмК = Сkw x Кгп, където:
- СkW е частта от стойността на данъка в
зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на
двигателя и размера на данъка, определен от общинския съвет с наредбата по чл.
1, ал. 2 в следните граници:
а) до
55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW;
б) над
55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;
в) над
74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;
г) над
110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW;
д) над
150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW;
е) над
245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;
- Кгп е коригиращ коефициент за годината на
производство на автомобила в следните размери: над 20 години - 1,1; над 15 до
20 години включително – 1; над 10 до 15 години включително - 1,3; над 5 до 10
години включително - 1,5; до 5 години включително - 2,3.
2. екологичният компонент се определя от общинския съвет в
зависимост от екологичната категория на автомобила с наредбата по чл. 1, ал. 2
в следните граници: без екологична категория, с екологични категории „Евро 1“ и
„Евро 2“ – от 1,10 до 1,40; „Евро 3“ -
от 1,00 до 1,10; „Евро 4“ - от 0,80 до 1,00; „Евро 5“ - от 0,60 до 0,80; „Евро 6“ и „ЕЕV“ – от 0,40
до 0,60.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт,
който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на
нормативен акт от по-висока степен. От своя страна нормата на чл. 15 от с.з. предвижда,
че наредбата трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни
актове от по-висока степен и ако противоречат на нормативен акт от по-висока
степен, се прилага последният. В този смисъл с наредба не могат да се създават
разпоредби, които да влизат в колизия и да противоречат на нормативен акт от
по-висока степен. На свой ред чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ регламентира правомощието на
общинския съвет да определя с наредба размера на данъците по ал. 1 при
условията, по реда и в границите, определени със Закона за местните данъци и
такси.
В конкретния случай с разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от
Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община
Болярово в горепосочената част Общински съвет-Болярово е уредил обществени
отношения, които вече са уредени със закон, а именно ЗМДТ, който е акт от
по-висока степен. При това положение следва извод, че административният орган е
излязъл извън пределите на делегираните му със закона правомощия, което обуславя
нищожността на чл. 41, ал. 1 от общинската наредба в тази му част поради липса
на компетентност и тази нищожност следва да бъде прогласена от съда.
По отношение на атакуваната разпоредба в частите, с които е определен конкретен размер на данъка и
екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила
съдът констатира следното:
С разпоредбата на чл. 55, ал. 1 от ЗМДТ на общинския съвет
е делегирано задължение да определи размера на данъка и екологичния компонент в
предвидените в нормата предели. Макар и в случая Общински съвет-Болярово да е
определил данъка и екологичния компонент в рамките на посочения законов текст,
от материалите по делото се установява безспорно, че това е осъществено в
нарушение на изискванията на Закона за нормативните актове, тъй като липсват
съображения кои обстоятелства са наложили определянето им именно в посочените в
текста на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 конкретни размери. Изложените в
докладната записка на кмета на общината мотиви, които, както се посочи по-горе,
изцяло се припокриват с тези, отразени в проекта за изменение и допълнение на
наредбата, действително са лаконични и не изпълват дължимото съдържание на
мотивите, визирано в чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Това е така, тъй като при приемане
на процесното изменение в чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 административният орган
е следвало да посочи фактите и доказателствата, въз основа на които е
формулирал и определил конкретния размер на данъка и екологичния компонент,
което не е сторено, а такова посочване не се съдържа и в нито един друг
документ от административната преписка. Липсата на мотиви както в самия акт - решението
на общинския съвет, така и в предхождащите го документи (оповестения на интренет страницата на общината проект за
изменение и допълнение на Наредба № 11, предложението на кмета на общината и
становището на постоянната комисия), водят до незаконосъобразност
на посочения текст в тази му част и са основание за неговата отмяна.
По изложените съображения разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от
Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община
Болярово в горепосочената част следва да бъде обявена за нищожна, а в
останалата ѝ част относно определяне на конкретния размер на данъка и
екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила разпоредбата
следва да бъде отменена като незаконосъобразна.
Предвид изхода на спора и в съответствие с направеното
искане следва да се осъди Общински съвет-Болярово да заплати на Районна
прокуратура-Елхово направените по делото разноски в размер на 20 лева.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК,
Ямболският административен съд
Р Е Ш
И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на
местните данъци на територията на община Болярово, приета с Решение № 658 от
20.09.2019 г. на Общински съвет-Болярово, в
частта, както следва: „За леки и товарни автомобили с технически допустима
максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента
- имуществен и екологичен, и се определя по следната формула: ГДПС = ИмК x ЕК, където:
ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни
автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т; ИмК е
имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1; ЕК е екологичен
компонент, който се определя по реда на т. 2; т. 1. имущественият компонент се
определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя,
коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила,
по следната формула: ИмК = СkW x Кгп, където: Кгп е коригиращ
коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери: над 20
години - 1,1; над 15 до 20 години включително – 1; над 10 до 15 години
включително - 1,3; над 5 до 10 години включително - 1,5; до 5 години
включително - 2,3“.
ОТМЕНЯ чл. 41, ал. 1
от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на
община Болярово, приета с Решение № 658 от 20.09.2019 г. на Общински
съвет-Болярово, в останалата му част
относно определяне на конкретния размер на данъка и екологичния компонент в
зависимост от екологичната категория на автомобила.
ОСЪЖДА Общински
съвет-Болярово да заплати на Районна прокуратура-Елхово направените по делото
разноски в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в
14–дневен срок от съобщаването му по надлежния ред.
Решението съгласно чл. 194 от АПК да се обнародва по начина,
по който е бил обнародван актът.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете
ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете
2. /п/ не се чете