Решение по дело №26/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 87
Дата: 18 юни 2020 г. (в сила от 17 юли 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700026
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 87/18.6.2020 г.                                             гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд, в публично заседание на четвърти юни 2020 г. в следния състав:

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                    ЧЛЕНОВЕ: 1.  ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                           2. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                        

при секретар: Ст. Гюмлиева                     и с участието

на прокурор  Д.  Георгиева

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело    26 по описа за 2020 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 186, ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест на Ана Саракостова – Прокурор при Районна прокуратура, гр. Елхово, срещу разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово, приета с Решение № 658 от 20.09.2019 г. на Общински съвет-Болярово. С подробно изложени в протеста доводи за нищожност на текста в отделни негови части и за незаконосъобразност в други негови части се иска цялостната му отмяна, като се заявява и претенция за присъждане на направените в хода на съдебното производство разноски.

В изпълнение на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, бр. 12 от 11.02.2020 г.

          В съдебно заседание за вносителя на протеста се явява прокурор М. Спасов, който го  поддържа по съображения подробно изложени в същия.       

         Ответната страна Общински съвет, гр. Болярово - своевременно и редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по протеста.

       Представителят на Окръжна прокуратура - Ямбол пледира за основателност на протеста и прави искане той да бъде изцяло уважен.

По делото са събрани писмени доказателства; приобщена е административната преписка по приемане на оспорената разпоредба от местната наредба, част от която е и Резолюция на Районна прокуратура-Елхово с изх. № 1297/19 от 09.10.2019 г. с отразено в нея становище, че при извършена проверка за законност върху актовете на Общински съвет-Болярово, обективирани в Протокол № 51 от проведено на 20.09.2019 г. заседание, не са констатирани закононарушения.

След преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС в настоящия си състав приема за установена следната фактическа обстановка:

От материалите по делото (л. 25) се установява, че на 09.08.2019 г. на интернет страницата на община Болярово е оповестен проект за изменение и допълнение на Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово, като на заинтересованите лица е предоставен 30-дневен срок, считано от датата на публикуването, за предложения и становища по проекта с посочване на мястото, където следва да бъдат депозирани предложенията, включително и на електронни адреси на общината. Проектът за изменение и допълнение на Наредба № 11 е придружен с мотиви, в които са отразени, както следва: причини; цели; финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очаквани резултати от прилагането; направен е анализ за съответствието с правото на ЕС, както и предварителна оценка на въздействието. Като причина, налагаща приемането на измененията и допълненията в наредбата, е посочена влязло в сила Решение № 154 от 02.07.2019 г., постановено от ЯАС по адм. д. № 209/2019 г., при излагане на следните съображения: „1. Определените конкретни размери на данъците действат още от приемането на Наредбата за определяне размера на местните данъци от 27.02.2008 г. и не са променяни през годините; съгласно действщия към този период ЗМДТ са приети минималните нива, посочени в закона; 2. разчетите за очакваните постъпления от тези данъци бяха направени при изготвянето на проектобюджета за 2019 г.; намаляването на очакваните данъчни приходи щеше да доведе до затрудняване при текущото изпълнение на поетите ангажименти в местните дейности.“ В предоставения срок предложения не са постъпили (листи 26 и 27). С Докладна записка (ДЗ) вх. № 365/10.09.2019 г. кметът на община Болярово е внесъл в ОбС-Болярово предложение относно изменение и допълнение на Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово, като в нея са преповторени визираните в проекта за изменение и допълнение мотиви. Предложението е разгледано и прието с единодушие на заседание на ПК № 1 на ОбС-Болярово, проведено на 13.09.2019 г., (видно от изготвения Протокол № 44 от заседание на Комисията, приложен на листи 28 и 29 от кориците на делото). Впоследствие, с Решение № 658, (взето по т. 17 от дневния ред на проведено на 20.09.2019 г. заседание), обективирано в Протокол № 51/20.09.2019 г., Общински съвет-Болярово е приел предложените в докладната записка на кмета на общината изменения и допълнения на Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово. На заседанието от общо 11 общински съветника са присъствали 9, гласували единодушно за приемане на измененията и допълненията в наредбата, които са публикувани във вестник „Крайгранична искра“, бр. 14 от 06.11.2019 г.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Протестът, като подаден от Прокурор при Районна прокуратура-Елхово, (осъществяващ правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и по чл. 186, ал. 2 от АПК, което не е обвързано с преклузивен срок съгласно чл. 187, ал. 1 от АПК), и срещу разпоредба от подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1, вр. с чл. 76, ал. 3 от АПК, (подлежаща на съдебен контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185, ал. 2 от АПК), е процесуално допустим по отношение на оспорения с него текст на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово.

Разгледан по същество, протестът е и основателен по следните съображения:

От приложения по делото Протокол № 51 за проведеното на 20.09.2019 г. заседание на Общински съвет – Болярово се установява, че оспорената разпоредба е приета с решение, взето с изискуемото по чл. 27, ал. 4, вр. чл. 21, ал. 1, т. 7 и чл. 27, ал. 2 от ЗМСМА мнозинство от 9 гласа „за”, т.е. с повече от половината от общия брой на съветниците, които са общо 11 съгласно чл. 4, ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на Общински съвет-Болярово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация – 2015-2019 година, (достъпен на интернет адрес: https://bolyarovo.eu/bg/page/74). С оглед на това съдът счита, че е налице валидно приет подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща компетентност по чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ.

Същевременно относно оспорената разпоредба на чл. 41, ал. 1 от местната наредба, съдът констатира следното:

Съобразно актуалния текст на атакуваната норма, приет на проведеното на 20.09.2019 г. заседание на ОбС-Болярово, за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:

ГДПС = ИмК x ЕК, където:

 - ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;

 - ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;

 - ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2:

1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = СkW x Кгп, където:

 - СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, както следва:

а) до 55 kW включително - 0,45 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително - 0,60 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително - 1,23 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително - 1,38 лв. за 1 kW;

д) над 150 kW до 245 kW включително - 1,60 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW - 2,10 за 1 kW;

 - Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери:

 

Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство

Коефициент

Над 20 години

1,1

Над 15 до 20 години включително

1

Над 10 до 15 години включително

1,3

Над 5 до 10 години включително

1,5

До 5 години включително

2,3

 

2. екологичният компонент се определя в зависимост от екологичната категория на автомобила в следните размери:

 

Екологична категория

Коефициент

Без екологична категория, с екологични категории „Евро 1“ и „Евро 2“

1,10

„Евро 3“

1,00

„Евро 4“

0,80

„Евро 5“

0,60

„Евро 6“ и „ЕЕV“

0,40

 

Така приетият текст на чл. 41, ал. 1 от общинската наредба извън частите, с които е определен конкретен размер на данъка и екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила, изцяло се припокрива по съдържание с уредбата на ЗМДТ, съдържаща се в чл. 55, ал. 1 и предвиждаща следното: за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула:

ГДПС = ИмК x ЕК, където:

 - ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т;

 - ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1;

 - ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2:

1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула:

ИмК = Сkw x Кгп, където:

 - СkW е частта от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, която се определя от мощността на двигателя и размера на данъка, определен от общинския съвет с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници:

а) до 55 kW включително - от 0,34 до 1,20 лв. за 1 kW;

б) над 55 kW до 74 kW включително - от 0,54 до 1,62 лв. за 1 kW;

в) над 74 kW до 110 kW включително - от 1,10 до 3,30 лв. за 1 kW;

г) над 110 kW до 150 kW включително - от 1,23 до 3,69 лв. за 1 kW;

д) над 150 kW до 245 kW включително - от 1,60 до 4,80 лв. за 1 kW;

е) над 245 kW - от 2,10 до 6,30 лв. за 1 kW;

 - Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери: над 20 години - 1,1; над 15 до 20 години включително – 1; над 10 до 15 години включително - 1,3; над 5 до 10 години включително - 1,5; до 5 години включително - 2,3.

2. екологичният компонент се определя от общинския съвет в зависимост от екологичната категория на автомобила с наредбата по чл. 1, ал. 2 в следните граници: без екологична категория, с екологични категории „Евро 1“ и „Евро 2“ – от 1,10 до 1,40; „Евро 3“ -  от 1,00 до 1,10; „Евро 4“ - от 0,80 до 1,00; „Евро 5“ -  от 0,60 до 0,80; „Евро 6“ и „ЕЕV“ – от 0,40 до 0,60.

Съгласно чл. 7, ал. 2 от ЗНА, наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. От своя страна нормата на чл. 15 от с.з. предвижда, че наредбата трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен и ако противоречат на нормативен акт от по-висока степен, се прилага последният. В този смисъл с наредба не могат да се създават разпоредби, които да влизат в колизия и да противоречат на нормативен акт от по-висока степен. На свой ред чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ регламентира правомощието на общинския съвет да определя с наредба размера на данъците по ал. 1 при условията, по реда и в границите, определени със Закона за местните данъци и такси.

В конкретния случай с разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово в горепосочената част Общински съвет-Болярово е уредил обществени отношения, които вече са уредени със закон, а именно ЗМДТ, който е акт от по-висока степен. При това положение следва извод, че административният орган е излязъл извън пределите на делегираните му със закона правомощия, което обуславя нищожността на чл. 41, ал. 1 от общинската наредба в тази му част поради липса на компетентност и тази нищожност следва да бъде прогласена от съда.

По отношение на атакуваната разпоредба в частите, с които е определен конкретен размер на данъка и екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила съдът констатира следното:

С разпоредбата на чл. 55, ал. 1 от ЗМДТ на общинския съвет е делегирано задължение да определи размера на данъка и екологичния компонент в предвидените в нормата предели. Макар и в случая Общински съвет-Болярово да е определил данъка и екологичния компонент в рамките на посочения законов текст, от материалите по делото се установява безспорно, че това е осъществено в нарушение на изискванията на Закона за нормативните актове, тъй като липсват съображения кои обстоятелства са наложили определянето им именно в посочените в текста на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 конкретни размери. Изложените в докладната записка на кмета на общината мотиви, които, както се посочи по-горе, изцяло се припокриват с тези, отразени в проекта за изменение и допълнение на наредбата, действително са лаконични и не изпълват дължимото съдържание на мотивите, визирано в чл. 28, ал. 2 от ЗНА. Това е така, тъй като при приемане на процесното изменение в чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 административният орган е следвало да посочи фактите и доказателствата, въз основа на които е формулирал и определил конкретния размер на данъка и екологичния компонент, което не е сторено, а такова посочване не се съдържа и в нито един друг документ от административната преписка. Липсата на мотиви както в самия акт - решението на общинския съвет, така и в предхождащите го документи (оповестения на интренет страницата на общината проект за изменение и допълнение на Наредба № 11, предложението на кмета на общината и становището на постоянната комисия), водят до незаконосъобразност на посочения текст в тази му част и са основание за неговата отмяна.

По изложените съображения разпоредбата на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово в горепосочената част следва да бъде обявена за нищожна, а в останалата ѝ част относно определяне на конкретния размер на данъка и екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила разпоредбата следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

Предвид изхода на спора и в съответствие с направеното искане следва да се осъди Общински съвет-Болярово да заплати на Районна прокуратура-Елхово направените по делото разноски в размер на 20 лева.

 

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Ямболският административен съд

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово, приета с Решение № 658 от 20.09.2019 г. на Общински съвет-Болярово, в частта, както следва: „За леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, и се определя по следната формула: ГДПС = ИмК x ЕК, където: ГДПС е годишният размер на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т; ИмК е имуществен компонент, който се определя по реда на т. 1; ЕК е екологичен компонент, който се определя по реда на т. 2; т. 1. имущественият компонент се определя от стойността на данъка в зависимост от мощността на двигателя, коригирана с коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, по следната формула: ИмК = СkW x Кгп, където: Кгп е коригиращ коефициент за годината на производство на автомобила в следните размери: над 20 години - 1,1; над 15 до 20 години включително – 1; над 10 до 15 години включително - 1,3; над 5 до 10 години включително - 1,5; до 5 години включително - 2,3“.

 

ОТМЕНЯ чл. 41, ал. 1 от Наредба № 11 за определяне размера на местните данъци на територията на община Болярово, приета с Решение № 658 от 20.09.2019 г. на Общински съвет-Болярово, в останалата му част относно определяне на конкретния размер на данъка и екологичния компонент в зависимост от екологичната категория на автомобила.

 

ОСЪЖДА Общински съвет-Болярово да заплати на Районна прокуратура-Елхово направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от съобщаването му по надлежния ред.

 

Решението съгласно чл. 194 от АПК да се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът.

 

 

       ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

 

 

      ЧЛЕНОВЕ:  1. /п/ не се чете

 

       2. /п/ не се чете