Решение по дело №10202/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2021 г.
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060710202
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№246

 

гр. Велико Търново, 25.10.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на петнадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЙОРДАНКА МАТЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

МАРИЯ ДАНАИЛОВА

РОСЕН БУЮКЛИЕВ

 

при секретар

М.Н.

И с участието

на прокурора

Весела Кърчева

изслуша докладваното

от съдия

БУЮКЛИЕВ

по касационно наказателно-административен характер дело № 10202 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2021 г.

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от ЗАНН.

 

Касаторът, Централно управление на НАП – София, е обжалвал чрез представителя си решение 364 от 2.07.2021 година, постановено по АНД №637 по описа на Великотърновският районен съд за 2021 година като неправилно.

От изложените в касационната жалба оплаквания се установява, че според касатора решението е неправилно, тъй като е нарушен закона – основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Според касатора е установено несъмнено по първоинстанционното дело, че ответника по касация е имал в търговския си обект въведено в експлоатация фискално устройство, но към момента на извършената му проверка /на 21.08.2020 година/ е липсвал сключен договор за техническо обслужване и ремонт с лице, получило разрешение от БИМ, което да е за сервизно обслужване на ползвания тип фискално устройство. Това според касатора несъмнено представлява нарушаване на разпоредбата на чл.16, ал.1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. Неправилно в тази връзка съдът е приел, че НП е издадено при нарушаване на разпоредбите на чл.2 и чл.57 от ЗАНН, тъй като всички факти, релевантни за случая са пълно и точно описани, като няма как да се установяват отрицателни факти. С тези аргументи, доразвити в представеното по делото становище от процесуалния представител на касатора се иска отмяна на решението и присъждането на разноски според представен списък.

Ответникът по касация, „Вива 2008 – В.Г.“ ЕООД – Велико Търново, не заема становище по жалбата, прокурорът дава заключение за основателността и.

Административният съд – В. Търново, като прецени наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима, а по същество е неоснователна.

 

С обжалваното решение въззивният съд е отменил наказателно постановление № 559086 - F568080 от 4.02.2021 година на началника на отдел „Оперативни дейности“ в ЦУ на Националната агенция за приходите, с което на ответника по касация на основание чл.185, ал.2, връзка с ал.1 от ЗДДС за нарушение на чл.16, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 година на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция от 1000 лв., като съдът е редуцирал тази санкция на 500 лв.

 

С решението си съдът е приел, че постановлението е издадено при съществено нарушаване на разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Съдът е приел на база на приобщените доказателства, че е установено, че в търговския обект на търговеца в град Велико Търново, ул.Сава Пенев №3А, и въведено в експлоатация ФУ, модел TREMOL ZM-KL с индивидуален номер ZK050396 и номер на фискалната памет 50056274, което е надлежно въведено в експлоатация и регистрирано от органите на  НАП. В издаденото свидетелство за регистрацията на ФУ е упоменато, че сервизният договор е валиден до 5.1.2018 година, като в протокола за проверката е констатирано, че има сервизен договор за обслужване за срок до 5.1.2019 година, като към момента на проверката няма сключен такъв валиден договор за обслужване. Според съда в обстоятелствените части на АУАН и НП е налице непълнота и неточност относно неизпълнението на задължение във връзка с дейността на дружеството, включително и периода на извършеното нарушение, тъй като е посочена само датата на проверката и констатиране на нарушението към която дата е констатирана липсата на валиден договор за обслужване на ФУ. Описанието в обстоятелствените части на постановлението според съда не съответства на доказателствата по делото. В действителност на 6.1.2019 година /деня, следващ датата на изтичането на валидния договор за обслужване/ дружеството не е изпълнило задължението си, като по делото няма данни регистрираното ФУ  да е изведено от експлоатация и да е с прекратена регистрация съответно по процедурата на чл.20 от Наредба Н-18. Посоченото е възприето от съда като нарушаване на правилото на чл.57, ал.1 т.5 от ЗАНН. Освен това съдът е приел и, че не е ясно дали в периода от 1.9.2019 година до деня на проверката дружеството въобще е осъществявало дейност, а прилагането на разпоредбата на чл.16, ал.1 от Наредбата изисква реално осъществявана дейност с оглед обективните признаци на състава.

Решението е правилно, при допълване на мотивите му.

В процесният случай, освен по изтъкнатото от районният съд, е налице несъставомерност за претендираното от представителя на касатора нарушение.

Както се констатира от съдържанието и разпореденото от  НП, приложен е състава на чл.185, ал.2, изречение второ във връзка с чл.185, ал.1 от ЗДДС. Според този състав „Извън случаите по ал. 1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл. 118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1.“.

В случая се сочи в наказателното постановление, че е нарушено изискването на чл.16, ал.1 от НАРЕДБА № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.

Тази разпоредба предвижда следното: “При въвеждане в експлоатация и работа с ФУ/ИАСУТД лицето по чл. 3 трябва да има сключен писмен договор за техническо обслужване и ремонт с лице, получило разрешение от БИМ, което притежава разрешение за сервизно обслужване на съответния тип ФУ/ИАСУТД.“.

От самата структура на разпоредбата следва, че задължението за наличен договор с лице, на което БИМ е разрешил да обслужва сервизно ФУ следва да е налице към момента на въвеждането на ФУ в експлоатация, а не след това. В самото НП е налице вътрешно противоречиво съдържание, тъй като от една страна се твърди, че ФУ е въведено в експлоатация, а от друга – че нарушението се състои в това, че към този момент /който не е посочен/ не е налице посоченото условие, като впрочем от протокол №1664478 от 21.08.2020 година се установява обратното – че към 05.01.2018 и до 05.01.2019 година е бил налице такъв договор.

 

            Правилното решение следва да остане в сила.

 

   Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, Административен съд Велико Търново, първи касационен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение 364 от 2.07.2021 година, постановено по АНД №637 по описа на Великотърновският районен съд за 2021 година.

 

РЕШЕНИЕТО  е окончателно.

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ :

                                     

         ЧЛЕНОВЕ :     1.

                                                                              

                                                                               2.