Решение по дело №465/2022 на Районен съд - Ботевград

Номер на акта: 225
Дата: 2 декември 2022 г.
Съдия: Недко Цолов Петров
Дело: 20221810200465
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 225
гр. Ботевград, 02.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, VI-ТИ НАК. СЪСТАВ, в публично
заседание на десети ноември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Н.Ц.П.
при участието на секретаря И.С.Т.
като разгледа докладваното от Н.Ц.П. Административно наказателно дело №
20221810200465 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59- 63 от ЗАНН.
Предметът на обжалване:
Електронен фиш серия К № *** издаден от ОДМВР-С., с които на
основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2, т.3 от Закона за движението по
пътищата /ЗДвП/ на И. А. Л., ЕГН ********** е наложена „глоба” в размер на
100 (сто) лева, за извършено от него нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал. 1 от
ЗДвП.
Становищата на страните:
В подадената жалба от И. А. Л. е описано искане за отмяна на така
издадения Електронен фиш като незаконосъобразен. Според въззивника са
налице нарушения на материалния закон при издаването на оспорвания фиш
– отразените данни в обжалвания фиш са недоказани доколкото липсвало
протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № *** г. и с което е останало недоказано
местонахождението на автомобила спрямо пътния за ограничаване на
скоростта извън населено място. Навежда доводи за неспазване разпоредбата
на чл. 189, ал.4 от ЗДвП като се позовава на т.р. №1 от 26.02.2014г. по т.д.
№1/2013г. на ОСК на ВАС, което неспазване е опорочило процедурата по
издаване на оспорвания ЕФ. В заключение се иска РС-Ботевград да отмени
1
обжалвания Електронен фиш.
Въззивният жалбоподател редовно призован за съдебни заседания, не се
явява и не изпраща представител.
Ответната страна ОД на МВР- С. редовно призована не изпраща
представител в съдебно заседание. Постъпила е писмена защита, чрез гл.
юрик. П.И., с която моли Съдът да остави без уважение жалбата на
жалбоподателя като неоснователна и недоказана. Претендира
юрисконсултско възнаграждение и въвежда възражение за прекомерност на
разноските на противната страна.
Ботевградският районен съд, като прецени събраните по делото
доказателства и релевираните от страните доводи, приема за установено
следното:
От фактическа страна:
Според процесния ЕФ на ***г., в 09.36 часа, по АМ Хемус, км. 33+800 с
посока на движение към гр.В., при ограничение от 80 км/ч, въведено с пътен
знак В-26, с автоматизирано техническо средство № ***, насочено към гр. В.,
е била установена скорост на движение от 97 км/ч, т.е превишаване с 17 км/ч
над разрешената скорост, при движение на лек автомобил Ауди А6, с рег. №
***.
След изтичане времето за контрол /противно на твърденията на
въззивния жалбоподател/, е попълнен протокол за използване на АТСС от
***г., рег. № *** г. /приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № *** г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр. 36 от
19.05.2015 г. /, но който протокол се е подписал съответното длъжностно
лице.
За констатираното нарушение е издаден електронен фиш срещу
собственика на автомобила, в който били въведени данни за това, че ***г., в
09.36 часа, по АМ Хемус, км. 33+800 с посока на движение към гр.В., при
въведено ограничение от 80 км/ч, с пътен знак В-26. Нарушението установено
с автоматизирано техническо средство № *** насочено към гр. В..
Приспаднат толеранст минус 3% от измерената скорост на Ауди А6, с рег. №
*** е извършено нарушение за скорост, установено с АТТС № ***,
2
разрешена скорост 80 км/ч, установена скорост 97 км/ч., превишена стойност
на скоростта 17 км/ч. Поради това издаденият електронен фиш серия К №
***, издаден от ОДМВР-С., с които на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.2,
т.3 от ЗДвП за нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал. 1 от ЗДвП на жалбоподателя
Л. е наложена „глоба” в размер на 100 (сто) лева.
По делото липсват данни кога електронният фиш е бил връчен на
собственика на автомобила /Писмо от ОДМВР-С. на л. 18 в с.дело/.
По делото липсват данни на основание чл. 189, ал. 5, изр.2-ро от ЗДвП
жалбоподателят Л., като собственик на автомобила, да е представил писмена
декларация за друго лице, което да е управлявало автомобила в деня на
нарушението.
Липсват данни и за представено писмено възражение по чл. 189, ал. 6 от
ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на събраните по делото доказателства: протокол от проверката на мобилната
система за видеоконтрол „***”; заповед № ***г. и заповед №***г., и двете на
Министъра на МВР, бланка на електронен фиш; удостоверение за одобрен
тип средство за измерване №***, снимков материал, справка за регистрация
на Ауди А6, с рег. № ***, по пътя на служебното начало за установяване на
обективната истина по делото въззивният състав е поискал и получил
писмена справка от Директора на Областно пътно управление – С., ведно със
две заповеди за ВОБД за ограничаване към ***г., на АМ Хемус, в района на
км 33+800 посока към гр. В. на скоростта, ведно с две схеми за организация и
безопасност на движението в същия участък, които следва да бъдат
кредитирани без резерви като единни, последователни и кореспондиращи по
между си. От тях се установява, че към датата на извършване на
санкционираното нарушение /***г./ валидно и надлежно е въведено и
сигнализирано с пътен знак В-26 ограничение на скоростта от 80 км/ч при
движение по участъка на АМ „Хемус“ от км 33+360 до км 33+830 посока В..
Ето защо твърденията на жалбоподателя, че не е посочено местоположението
на пътните знаци с ограничение 80 км спрямо мястото на нарушението,
време и обхвата им на действие имайки предвид, че се касае за магистрала с
ограничение на скоростта 140 км, са категорично опровергани.
От приложеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване
3
от Български институт по метрология, ведно с писмените доказателства към
нея, се установяват видът на мобилната система, и обстоятелството, че
същата е одобрена съобразно нормативните изисквания.
От самия снимков материал, автомобилът на жалбоподателя с ясно
виждаш се регистрационен номер, модел и марка, е заснет от достатъчно
разстояние, без около него да са заснети каквито и да било други автомобили,
чиято скорост евентуално би могла да бъде засечена вместо тази на
автомобила на жалбоподателя. Снимковият материал, съгласно чл. 189, ал. 15
от Закона за движението по пътищата, като изготвено с техническо средство и
система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява
веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес
и като такова бе приобщено по делото.
От правна страна:
Административно наказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол
върху издадените от административните органи електронни фишове е за
законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в
електронния фиш /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и т. 7 от
Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен служебно
да издири обективната истина и приложимия по делото закон.
Тъй като по делото няма данни електронния фиш да е бил връчен на
жалбоподателя Л. и тъй като липсва яснота кога той въобще е научил за него,
то съдът приема, че жалбата е подадена в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП и е
допустима. Подадена е също така и от процесуално легитимирано лице, тъй
като именно жалбоподателят е визиран като лицето извършило посоченото
нарушение по ЗДвП.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните
съображения:
При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки
и възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати
съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването
4
на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Същата е
приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй
като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено
и заснето с автоматизирано техническо средство/мобилната система за
видеоконтрол „ ***, с каквито съгласно чл. 189, ал. 4 /изм., ДВ, бр. 54 от 2017
г, в сила към датата на нарушението/, може да се установяват и заснемат
нарушения в тази хипотеза. Съгласно § 6, т. 65 /нова, ДВ бр. 19/2015 г. /,
"автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е
установено и заснето процесното нарушение е мобилно многофункционално
устройство за контрол на скоростта с вградено разпознаване на
регистрационните номера и комуникации. Същото е одобрен тип средство за
измерване от Българския институт по метрология съгласно удостоверение №
*** със срок на валидност 07.09.2027г. Този документ удостоверява, че
преносимата система за контрол на скоростта на МПС с вградено
разпознаване на номера и комуникации, тип № ***, е вписана в регистъра на
одобрените за използване средства за измерване и съответства с одобрения
тип и с метрологичните изисквания. Въз основа на това съдът приема, че
АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение на датата
визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде
използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.
189, ал. 4 от ЗДвП, чл. 4 и чл. 5 от Наредба № *** г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Същевременно противно на твърденията
в жалбата, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол
е удостоверено с протокол /приложение към чл. 10, ал. 1 от наредбата/,
съставен и подписан от обслужващия го полицейският служител, в който
изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен
5
номер на използваното АТСС, точното място на контрол, въведения за него
скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, началото и
края на работната смяна и броя на установените нарушения. Записите в
съдържанието му, съпоставени със съдържанието на процесния фиш,
позволяват формиране на еднозначен извод, че протоколът е относим към
описаното в него нарушение. Означените място на използване на
техническото средство – АМ Хемус, км. 33+800 с посока към гр.В., времето
на работа с него, посоката на движение на контролираните превозни средства,
установеният скоростен режим, дават основание да се приеме еднозначно, че
на посочените в електронния фиш място, дата и час чрез техническото
средство е установено нарушение при управление на визираното МПС,
изразило се в превишаване на допустимата скорост от 80 км/ч., въведена с ПЗ
В26, съгласно чл. 21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП.
Безспорно е идентифицирано и превозното средство, при управлението
на което е извършено нарушението, както и измерената скорост на
движението му при осъществявания контрол. Относимо доказателствено
средство в тази насока представлява приложената снимка клип № ***/***, в
която са означени дата и час, точна локация, разрешена скорост
/съответстващи на данните в протокола и ЕФ/, както и скорост на движение
на заснетото превозно средство. Направения запис на нарушението и
снимковото му визуализиране е доказателствено средство по чл. 189, ал. 15 от
ЗДвП за установеното нарушение, за което е издаден електронния фиш. На
снимковия материал се наблюдава именно автомобилът визиран в
електронния фиш, заснет при отдалечаващ трафик, съответен на движението
на превозното средство на жалбоподателя, поради което всяко съмнение чия
скорост е регистрирало АТСС е изключено.
Несъстоятелни са доводите на жалбоподателя за неспазване
разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП, некоректно позовавайки се на т.р. №1
от 26.02.2014г. по т.д. №1/2013г. на ОСК на ВАС. Приложимата редакция на
чл. 189, ал. 4 от ЗДП предвид датата на извършване и заснемане на
нарушението – 01.06.2019г. /чл. 3, ал. 1 от ЗАНН/ е тази, обн. в ДВ, бр. 101 от
2016г., в сила от 21.01.2017г. Съгласно изменението на разпоредбата по тази
последна и приложима към разглеждания случай редакция, условието –
„отсъствие на контролен орган“ е премахнато като относимо към момента на
установяване и заснемане на нарушението и е предвидено като изискване за
6
момента на издаване на електронния фиш, т.е. момента на неговото
техническо възпроизвеждане от паметта на записващото устройство. Този
извод следва въз основа езиковото, граматическо и сравнително тълкуване
съдържанието на разпоредбата, съответно в редакциите й от изм., обн., ДВ,
бр. 19 от 2015г. и от изм., обн. в ДВ, бр. 101 от 2016г., в сила от
21.01.2017г. Мястото на израза „отсъствие на контролен орган“ в сложното
съставно изречение е променено, в резултат на което това условие е станало
относимо, съгласно приложимата редакция, към момента на издаване на
електронния фиш, който не съвпада с този на установяване и заснемане на
нарушението. Или, иначе казано, при установяване и заснемане на нарушения
по ЗДП с мобилно техническо устройство, което по дефиниция предполага
присъствието на контролен орган, следва издаване на електронен фиш.
Изискването за обратното е отпаднало с изменение разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 от ЗДП, обн. в ДВ, бр. 101 от 2016г., в сила от 21.01.2017г., с което е
отпаднало и значението на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на
ВАС по т.д. № 1/2013 г., безспорно приложимо към всички предходни
редакции, включително и тази от ДВ, бр. 19 от 2015г. Иначе казано, за да се
пристъпи към издаване на ЕФ са необходими две предпоставки –
нарушението да е установено с технически средство, независимо дали е
мобилно или стационарно и за така извършеното нарушение да не се
предвижда наказание лишаване от право да се управлява МПС. В конкретния
случай тези две предпоставки категорично са изпълнени и обжалваният ЕФ е
издаден при спазване на материалния закон.
В случая не е дължимо обозначаване на мястото за контрол с ПЗ Е24, в
каквато насока е била регламентацията на чл. 7 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015 г. до отмяната на нормата, обнародвана в ДВ, бр. 6/2018 г., в
сила от 16.01.2018 г.
В обжалвания ЕФ ясно и недвусмислено е посочено, че нарушението е
извършено от собственика, той и водач на посочения автомобил – И. А. Л.,
тоест извършителят е установен надлежно и правилно и законосъобразно
АНО е ангажирал административно-наказателната му отговорност. Съгласно
чл. 182, ал. 1 от ЗДвП административно-наказателната отговорност за
извършеното нарушение се носи от водача на автомобила, като в нормата на
чл. 188, ал.1, изр.2 от с.з. е предвидено и изключение от този принцип, като
7
тази отговорност носи собственика, ако не посочи на кого е предоставил
МПС. Това е законоустановена оборима презумция, водач на автомобила, с
който е извършено конкретно административно нарушение, е неговият
собственик, като и е уредил правния способ за оборване на тази презумция –
посредством подаване на декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, което в случая
не е сторено, а и жалбоподателят не твърди друго лице да е управлявало
автомобила.
Обжалваният електронен фиш съответства и на утвърдения със заповед
№ ***г. и заповед №***г. на Министъра на МВР образец, носи лимитивно
установеното в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП съдържание, поради което е
редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието,
реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по
отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура,
законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от
съблюдаването на специалните правила и изисквания регламентирани в
нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а те в случая са спазени - отразени са данни
за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Предвид горното, въззивният съдебният състав приема, че обсъдените
доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че
отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно
съответната пътна структура и скоростен режим, измерената скорост на
движение, отчетеното превишение по отношение разрешената максимална
скорост и превозното средство, при управлението на което е извършено
нарушението, съответстват на действителното положение, интерпретирани са
обективно и са оценени правилно в съответствие с материалния закон, а оттук
- че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е
извършено законосъобразно. Установените факти реализират състава на чл.
21, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДвП, която норма забранява превишаване на стойността
на скоростта, сигнализирана с пътния знак, когато е различна от посочената в
ал. 1. Съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и предвид категорията на превозното
8
средство, допустимата стойност на скоростта за магистрала е 140 км/ч. С ПЗ
В 26 в случая, на АМ Хемус в участъка на км 33+800 посока В. е било
въведено ограничение на скоростта от 80 км/ч, поради което именно с тази
стойност е следвало да съобразяват поведението си водачите на МПС, в този
период от време. В този аспект квалификацията на нарушението е правилна.
От субективна страна жалбоподателят е извършил деянието с пряк
умисъл, като е съзнавал общественоопасния характер на деянието,
предвиждал е общественоопасните последици и е целял тяхното настъпване.
По отношение вида и размера на наложеното административно
наказание:
За констатираното нарушение – превишаване на разрешената
максимална скорост извън населено място, санкцията се съдържа в
разпоредбата на чл. 182, ал. 2 от ЗДвП, вида и размера на която е определена
в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния
случай, скоростта правилно е установено да е превишена със 17 км, стойност
получена след приспадане на допустимата техническа грешка при
изчисляване скоростта на движение 3% съгласно техническите и
метрологичните характеристики на АТСС, поради което за нарушението е
приложима именно санкцията по т. 3 от визираната разпоредба. Последната, в
приложимата редакция - изм. ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.,
предвижда за превишаване на разрешената максимална скорост от 11 до 20
km точно фиксирано по размер наказание – глоба от 100 лв., изключващо
възможността за преценка на обстоятелствата по чл. 27, ал. 2 от ЗАНН.
Въззвният съд намира, че не следва да се приема, че е налице
маловажен случай на нарушение, тъй като само по себе си деянието на
жалбоподателя *** е в достатъчно голяма степен обществено опасно.
Шофирането с превишена скорост поставя в опасност живота и здравето на
участниците в движението, включително и на деца, а в резултат от
посоченото нарушение се допускат и голяма част от случаите на пътно
транспортни произшествия с жертви по пътищата.
Предвид изложеното съдът приема, че обжалваният Електронен фиш,
като законосъобразен и правилен следва да бъде потвърден.
По разноските:
9
Съгласно чл. 63, ал. 5 от ЗАНН в полза на юридическите лица се
присъжда възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били
защитавани от юрисконсулт. При определяне на размера на възнаграждението
следва да се съблюдава правилото на чл. 63, ал. 5, изр. 2-ро от ЗАНН,
съгласно което размерът на присъденото възнаграждение не може да
надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда
на чл. 37 от Закона за правната помощ. Последната разпоредба от своя страна
при определянето на максималния размер на възнаграждението препраща
към Наредба за заплащането на правната помощ, а съгласно нея
възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 до 120 лева. В
настоящото производство наказващият орган е защитаван от юрисконсулт,
който е представил писмено становище. Съдът намира, че доколкото делото е
разгледано в едно съдебно заседание, а в хода на съдебното следствие не са
разпитвани свидетели, то справедливият размер на възнаграждението за
защита от юрисконсулт е 80 лева, който е съобразен с правилата за неговото
определяне.
За заплащане на присъдените разноски следва да бъде осъдена
ответната страна в процеса – жалбоподателя И. А. Л., ЕГН **********.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд-
Ботевград, въззивен състав
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА като законосъобразен и правилен Електронен фиш
серия К № *** издаден от ОДМВР-С., с които на основание чл.189, ал.4, вр.
чл.182, ал.2, т.3 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ на И. А. Л., ЕГН
********** е наложена „глоба” в размер на 100 (сто) лева, за извършено от
него нарушение по чл.21, ал.2, вр. ал. 1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА И. А. Л., ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция
на МВР-гр. С. разноски по делото в размер на 80 /осемдесет/лева.
Решението може да се обжалва по реда на АПК пред
Административен съд – С. област в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
10
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
11