Решение по дело №67/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 106
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 23 юли 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20207280700067
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

       Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 106/23.7.2020 г.                                      гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

        Ямболският административен съд, І касационен състав, в публично заседание на шестнадесети юли  2020г. в следния състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

                     ЧЛЕНОВЕ: 1.ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                             2.ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при секретар Д. Димитрова

прокурор  Р. ЛЕФТЕРОВА

Като разгледа докладваното от съдия В. Драганов  КАНД     67  по описа за 2020 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

           Делото е образувано по предложение на Неда Михалева -прокурор при РП Ямбол с правно основание чл. 72, ал. 1, във връзка с чл. 70, буква ”д” от ЗАНН, с което се иска Административен съд - Ямбол да възобнови административнонаказателното производство по Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „  ГД „ МРР“, ЦМУ, поради това, че деянието за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление по чл. 234 ал.1 от НК;  да отмени Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „, ГД „ МРР“, ЦМУ, влязло в сила на 02.11.2019 г., с което на С. О. А. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лева за извършено от него нарушение на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС, както и да прекрати административнонаказателното производство.

          В съдебно заседание за вносителя редовно призован се явява прокурор М. К., която поддържа внесеното предложение по изложените в него съображения.

              Ответната страна и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „  ГД „ МРР“, ЦМУ редовно призован не се явява и не  изпраща процесуален представител. От редовно упълномощен такъв юрисконсулт Русинова е постъпило писмено становище с  което счита предложението за неоснователно и моли същото да бъде оставено без уважение.

Ответната страна С. О. А.  редовно призована не се явява,  изпраща процесуален представител адв. Г. от АК-Ямбол, която счита направеното предложение на първо място за недопустимо и на следващо място за неоснователно поради липса  на материалноправни предпоставки за възобновяване на  административно-наказателното производство, което е приключило с влязло в сила  наказателно постановление.

             Представителят на ОП-Ямбол счита, че предложението е основателно и следва да бъде уважено.

            След като разгледа предложението и приетите по делото писмени доказателства, съдът намира за установено следното:   

            Процедурата, уредена в нормите на чл. 70 - 73 ЗАНН е за възобновяване на административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и за решените или прекратени от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, при наличието на някоя от изброените в чл. 70, ал. 1, б. "а" - "д" ЗАНН предпоставки и може да бъде инициирана само от органа, посочен в чл. 72, ал. 1 от същия закон. Съгласно посочения текст (доп., бр. 63 от 2017 г., в сила от 5.11.2017 г.) предложението за възобновяване се прави от окръжния прокурор, а в случаите по чл. 70, буква "д", какъвто е настоящия - от наблюдаващия прокурор, и се разглежда от съответния административен съд.

           Следователно съгласно действащата разпоредба към момента на издаване на съдебния акт, отправеното предложение от наблюдаващия прокурор по ДП № 12//2019г.  по описа на  РУ Тунджа, пр.пр. № 612/2019г. по описа  на РП Ямбол, следва да бъде разгледано като допустимо, тъй като последният се явява  компетентния по смисъла на чл. 72, ал.1 от ЗАНН орган. Доводите в обратната насока  на процесуалния представител на ответника А. за недопустимост на предложението са изцяло неоснователни.  В представеното ДП № 12//2019г.  по описа на  РУ Тунджа е наличен  протокол от 20.02.2019г. за избор на наблюдаващ прокурор от който е видно, че за такъв в производството  е избран на случаен принцип именно вносителя на предложението – прокурор Неда Михалева.

       Разгледано по същество предложението е основателно по следните съображения:

       С наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска“, ГД „ МРР“, ЦМУ, на С. О. А. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лева за извършено от него нарушение на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС  и е отнет в полза на държавата предмета на нарушението – тютюн 2010 грама с общ размер на дължимия акциз 305,52 лева. Процесното НП  не е обжалвано пред РС –Ямбол и  е влязло в сила на 02.11.2019 г.

        Процесното  Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г. е издадено след като с постановление от 30.05.2019г. на наблюдаващия прокурор при РП –Ямбол, на осн. чл. 243, ал.1, т.1, вр. с чл. 24, ал.1, т.1 и чл. 199 от НПК е прекратено образуваното ДП № 12//2019г.  по описа на  РУ Тунджа, пр.пр. № 612/2019г. по описа  на РП Ямбол и преписката е изпратена на Митница –Бургас за проверка относно извършено адм. нарушение и за търсене на административно наказателна отговорност спрямо С. О. А..

      Така постановеното постановление на ЯРП за прекратяване на образуваното ДП № 12//2019г. е отменено  с постановление от 30.05.2020г. на ЯОП   и ДП е изпратено на ЯРП за продължаване на разследването и предявяване на обвинение на А. за престъпление по чл. 234, ал.1 от НК, касаещо държане на акцизни стоки без бандерол -2010 грама тютюн.

         С оглед вече приключилото административнонаказателно производство срещу С. О. А. за същото деяние, с постановление от 02.06.2020 г. на Н. Михалева- прокурор в РП –Ямбол, наказателното производство по ДП № 12/2019 г. по описа на РУ Тунджа, водено  за престъпление по чл. 234, ал.1 от НК е спряно на осн. чл. 244, ал.1, т.1, вр. с чл. 25, ал.1, т.5 и чл. 199 от НПК, след което  е внесено настоящото предложение.  Постановлението за спиране  на ЯРП е обжалвано от А. ***, където е образувано чнд №602/2020г. по описа на последния, по което към момента няма постановен съдебен акт.          

           Съгласно Тълкувателно решение № 3/22.12.2015 г. на Върховният касационен съд на Република България, ОСНК по т. дело № 3/2015 г. , последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на Конвенцията, се преодоляват чрез: - прекратяване на второто по ред наказателно производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след окончателното приключване на административно-наказателното производство с наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от Протокол № 7, вр. чл.24, ал.1, т.6 от НПК; - възобновяване на окончателно приключилото административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на чл.4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на

предпоставките на чл.70, б.„д” от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му; - възобновяване на прекратеното наказателно производство на основание чл.422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243, ал.9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол № 7.

          По силата на чл.70, б.”д” ЗАНН административно-наказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административно-наказателното производство, съставлява престъпление.

         Съпоставяйки предмета на административно- наказателното и наказателното производства, ЯАС намира, че те касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл. 70 б. "д" от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство. В хода на разследване по ДП № 12/2019 г. по описа на РУ Тунджа е назначена  физикохимическа експертиза, от заключението на която е видно, че от намерените в управлявания от А.  автомобил 118, 240 кг. тютюн, само 2,010 кг действително е годен за пушене, а останалото количество е тютюнев отпадък. Именно  за държането на 2,010 кг. тютюн А. е санкциониран  с процесното Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г. на осн. чл. 124, ал.1 от ЗАДС. С оглед постановление от 30.05.2020г. на ЯОП и дадените в същото указания обаче,  на А. следва да бъде повдигнато обвинение за извършено престъпление по чл. 234, ал.1 от НК, касаещо държане на акцизни стоки без бандерол – именно процесните 2,010 кг тютюн.

       С последните изменения на НПК и ЗАНН (ДВ. бр. 63/2017 г.) е въведен комплекс от законови механизми, чрез който се дава възможност за реализиране на наказателната отговорност на едно лице с приоритет пред административно-наказателната при конкуренция на двете отговорности и с оглед спазване на принципа "non bis in idem", дори и при приключило с влязъл в сила акт административно-наказателно производство. Настоящия случай е именно такъв поради което касационната инстанция счита, че са налице предпоставките на чл.70, б.”д” ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното производство, поради което предложението на наблюдаващия прокурор при Районна прокуратура-Ямбол следва да бъде уважено. Ирелевантно  за настоящото производство е обстоятелството, че постановлението на спиране на наказателното производство по ДП №12/2019г. по описа на РУ-Тунджа е обжалвано пред ЯРС и по жалбата към момента няма произнасяне на последния. Спирането е извършено на осн.  чл. 25, ал.1, т.5 от НПК, т.е. с оглед наличието на влязлото в сила Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „  ГД „ МРР“, ЦМУ и провеждане на законово регламентираната процедура по прекратяване на административно наказателното производство.

            Водим от горното и на основание чл.73, ал.1 ЗАНН във връзка с чл.70, б.”д” ЗАНН,   ЯАС, първи  касационен състав,

 

                                         Р Е Ш И:

 

           ВЪЗОБНОВЯВА административно-наказателното производство по Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „  ГД „ МРР“, ЦМУ.

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 3260/21.10.2019 г., издадено от и.д. началник отдел  „Митническо разузнаване и разследване Южна морска „  ГД „ МРР“, ЦМУ, влязло в сила на 02.11.2019 г., с което на С. О. А. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1000 лева за извършено от него нарушение на чл. 126, ал. 1 от ЗАДС и е отнет в полза на държавата предмета на нарушението – тютюн 2010 грама с общ размер на дължимия акциз 305,52 лева.

 

          ПРЕКРАТЯВА административно-наказателното производство образувано по реда на чл. 36, ал.2 от ЗАНН, въз основа на  Постановление от 30.05.2019г. на РП –Ямбол за  прекратяване на образуваното ДП № 12//2019г.  по описа на  РУ Тунджа, пр.пр. № 612/2019г. по описа  на РП Ямбол.

 

         Препис от решението да се изпрати незабавно на страните за сведение.

 

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

      

 

       

                                                           ЧЛЕНОВЕ:1./п/ не се чете

 

 

                                                                                2. /п/ не се чете