Решение по дело №217/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 348
Дата: 7 август 2019 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20197080700217
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

348

 

гр.Враца  07.08.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

      

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, V състав, в публично съдебно заседание на 12.07.2019г. /дванадесети юли две хиляди и деветнадесета година/  в състав:

 

Административен съдия: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                             

при участието на секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИГЛЕНА РАДЕНКОВА  адм. дело № 217 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 215 от ЗУТ.

Производството по делото е образувано по жалба на А.В.Д. *** против Заповед №230/19.02.2019 г., издадена от Кмета на Община Враца, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Гараж с пристройка“, находящ се в УПИ V-225, кв. 75 по плана на ***, с административен адрес ***, с извършител и възложител А.В.Д..

В жалбите са изложени доводи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и несъответствие с материалния закон. Излагат се съображения в тази насока и се прави искане за нейната отмяна от съда.

Ответникът - Кмета на Община Враца, чрез процесуалния си представител ** Г.С., в с.з.  изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати никакви нарушения, които да обуславят незаконосъобразността й. Същата е издадена от компетентен административен орган, в съответствие с приложимите материалноправни норми и целта на закона. Спазена е процедурата, като преди издаване на заповедта е съставен и надлежно връчен констативен акт, обсъдени са събраните в преписката доказателства, изследван е и въпросът за търпимостта  на строежа,  с оглед годината на изграждането му. Иска се жалбата да бъде отхвърлена.

Съдът, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа страна следното:

Административното производство е започнало  във  връзка с подадена жалба от И.Д.И. и С.П.И. до Кмета на Община Враца с вх.№ 94000-12871/07.09.2018 г. - л. 58. С писмо изх. №94000-12871/1/ от 27.09.2018 г. на Община Враца са уведомени подателите на жалбата и настоящият жалбоподател да осигурят достъп до строежа за извършване на проверка на 18.10.2018 г. от 09:3 0 ч., като при проверката да се представят всички налични документи във връзка със строежа. Видно от приложените към писмото обратни разписки жалбоподателят в настоящото производство е уведомен на 08.10.2018 г., а И.Д.И. и С.П.И. – 01.10.2018г. – л. 57.

На 18.10.2018 г. комисия от експерти от Община Враца е извършила проверка, за което са съставили констативен акт №73/18.10.2018г. л. 51, в който е отразено констатираното по време на проверката на горепосочения адрес, а именно наличие на изграден гараж в УПИ V-225, на границата с УПИ IV-224, с размери 3,40м. на 5,25м., покрит с ламарина, с наклон към съседите и височина при стрехата 2,40м. Констатирано е и изграждането на плътна ограда в УПИ IV-224, с височина 1,80м. и приблизителна дължина 11м., разположена в УПИ IV-224, на отстояние около 0,30м. от съществуващата прозирна ограда с УПИ V-225.

С писмо изх. №94000-12871/2/ от 25.10.2018 г. на Община Враца са уведомени А.В.Д., И.Д.И. и С.П.И. относно извършената проверка, на същите е изпратен съставения КА №73/18.10.2018г. и е наредено да премахнат доброволно в едномесечен срок от уведомяването установеното незаконно строителство на гараж в УПИ V-225 и плътна ограда в УПИ IV-224. От приложените известия за доставяне с обратни разписки се установява, че писмата са връчени, без отбелязване на кого и кога.

Във връзка с нова жалба от И.Д.И. и С.П.И. до Кмета на Община Враца относно втори гараж и тоалетна, с писмо изх. №94000-12871/5/ от 09.11.2018 г. на Община Враца са уведомени подателите на жалбата и настоящият жалбоподател да осигурят достъп до строежа за извършване на проверка на 27.11.2018 г. от 10:00 ч., като при проверката да се представят всички налични документи във връзка със строежа. Видно от приложените към писмото обратни разписки жалбоподателят в настоящото производство е уведомен на 12.11.2018 г., а И.Д.И. и С.П.И. – 13.11.2018г. – л. 43.

На 27.11.2018 г. комисия от експерти от Община Враца е извършила проверка, за което са съставили констативен акт № 18/27.11.2018г. и №18а/27.11.2018 г. - л. 27, в които е отразено констатираното по време на проверката на горепосочения адрес, а именно наличие на изграден гараж с пристройка в УПИ V-225, на странична регулационна линия с УПИ IV-224, с размери 3,40м. на 5,25м., покрит с ламарина, с наклон на покрива към съседния имот и височина при стрехата 2,40м. Констатирано е и изграждането на пристройка с размери 1,90м. на 3,75м., със средна височина 1,60м., с едноскатен покрив с посока към собствения имот.

Оспорващият е уведомен за КА № 18/27.11.2018г. и №18а/27.11.2018г. и същият е подал възражения.

Последвало е издаването на оспорената заповед с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Гараж с пристройка“, находящ се в УПИ V-225, кв. 75 по плана на ***, с административен адрес ***, с извършител и възложител А.В.Д..

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна, в законоустановения преклузивен срок, против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК, подлежащ на оспорване, поради което е ДОПУСТИМО. Разгледано по същество е НЕОСНОВАТЕЛНО по следните съображения:

По силата на разпоредбата на чл. 168, ал. 2 от АПК съдът е задължен да извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл. 146 от АПК, включително и относно нищожност на същия.

Заповедта е издадена от Кмета на Община Враца съобразно правомощията по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ. Произнасянето с акта е по въпрос от материалната и териториална компетентност на  кмета на общината, спазена е изискуемата писмена форма, поради което същият е валиден. Посочени са фактическите и правните основания за издаването му, поради което е и мотивиран. При издаването на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. С разпоредбата на  чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ Кметът на Общината е овластен да издава заповеди за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория или на части от тях. Няма спор от страните по делото, че строежът е пета категория съгласно чл. 137, ал. 1, т. 5, б. „а“ от ЗУТ, чл. 10, ал. 1 и чл.13, ал. 2 от Наредба №1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи. Съгласно чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ, заповедта по ал. 1 се издава въз основа на констативен акт, съставен от служители за контрол по строителството в общинската администрация. В разглеждания случай по делото е установено, че оспорената заповед е издадена след изпълнение на процедурата по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ. Съставен е констативен акт от служители на общинската администрация, с който е установено извършване на незаконно строителство в поземления имот. От приложените известия за доставяне с обратни разписки се установи, че констативният акт е връчен на оспорващия и той се е възползвал от предоставената законова възможност за подаване на възражения в 7-дневен срок от получаването му.

Съгласно заключението на вещото лице по допуснатата от съда и неоспорена от страните СТЕ, строежа не съответства на строителните правила и норми, действали към момента на изграждането му и към настоящият момент. По правилата и нормативите, действали към момента на извършването му строежа не е допустим. По регулационния план на града постройката е нанесена и допустима.

Разпореденото с оспорената заповед премахване на строежа „Гараж с пристройка“, находящ се в УПИ V-225, кв. 75 по плана на ***, с административен адрес *** е направено при наличие на законоустановените предпоставки за това. Административният орган е възприел за налична хипотезата на  чл. 225, ал. 2, т. 1 и т. 2 ЗУТ, според която строежът е незаконен, когато се извършва в несъответствие с предвижданията на ПУП и без одобрени инвестиционни проекти и/или без разрешение за строеж. Съставените КА № 18/27.11.2018г. и №18а/27.11.2018г., с които е поставено началото на административното производство по премахването, като официални свидетелстващи документи имат обвързваща съда материална доказателствена сила досежно удостоверените в тях факти и обстоятелства, до опровергаване на верността им чрез съответните доказателства. В случая установеното с констативните актове относно вида, характера и местоположението на констатирания строеж не се опровергава, а се подкрепя от събраните по делото доказателства.

Разпоредбата на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ регламентира изискването строежите да се извършват само въз основа на издадено по съответния ред разрешение за строеж. Наличието на предвиденото по закон разрешение за строеж е абсолютна предпоставка за законността на един строеж. Доказателства, годни да опровергаят верността на констатациите за незаконно строителство не са ангажирани от страна на жалбоподателя.

В конкретния случай по отношение на процесния строеж  от данните по делото е видно, че не са налице строителни книжа и документи за неговото изграждане, което е в нарушение на чл. 148, ал. 1 от ЗУТ, същия не отговаря на правилата и нормите действали по време на изграждането му и към настоящият момент и подлежи на премахване, като незаконен. Не са налице и условията за търпимост на строежа по § 16 от ПР на ЗУТ, като в тази насока административният орган е изследвал задълбочено правилата и нормите на закона през различните години, в резултат на което е приел, че същия не е търпим по смисъла на § 16 от ПР на ЗУТ, както и на § 127 от ПЗР на ЗИДЗУТ. Изведените от АО мотиви в тази насока са правилни и се споделят изцяло и от настоящия състав. Няма данни за деклариране, както и за узаконяването му по реда на § 184 и § 127, ал. 2 от ПЗР на ЗИДЗУТ, с оглед на което не може строежа да се приеме за търпим.

Правилно и в съответствие с доказателствата по делото е прието, че е налице и незаконен строеж по отношение на навеса. За същия липсват строителни книжа и документи, като за него също не са изпълнени условията за търпимост уредени в разпоредбата на § 127 ПР на ЗУТ и подлежи на премахване. Съдът счита, че процесната заповед е достатъчно мотивирана, като в нея подробно, ясно и точно са посочени всички факти от значение за настоящия спор.

Оспореният административен акт е издаден и в съответствие с материалния закон. В заповедта административният орган е приложил правилно относимите материалноправни разпоредби и е действал в съответствие с целта на закона, издавайки законосъобразен административен акт. Процесната заповед е основана на анализ на доказателствата, съдържащи се в административната преписка. Изводът на административния орган, че строежът представлява незаконен строеж, е правилен и съобразен с разпоредбата на чл. 225, ал. 2, т. 1 и т. 2 от ЗУТ, в която хипотеза на установяване подлежат следните юридически факти: наличието на строеж; несъответствие на строежа с предвижданията на действащия подробен устройствен план и липса на одобрени инвестиционни проекти и/или разрешение за строеж.

За пълнота следва да се отбележи,че не се констатира и нарушаване на изискванията за пропорционалност, предвид ЕКЗПЧОС и чл. 8 от Конвенцията, за което съдът следи служебно и без изрично възражение. След като в ЗУТ се допуска хипотеза, при която отпада възможността за узаконяването на незаконни строежи, то очевидно е налице засилен обществен интерес от предварителен контрол върху сигурността, хигиената и естетиката на строителството, което прави нареденото премахване на спорния строеж, изграден без предварително разрешение за строеж, съответстващо както на чл. 6 АПК, така и на чл. 1 от Протокола към ЕКЗПЧОС.

Следва да се отчитат и правата на останалите членове на обществото да живеят в благоустроена среда.

В случая не се касае до жилищен имот, пропорционалността пък следва да се преценява с оглед наличието на легитимна цел, връзката между тази цел и предприетите мерки, необходимостта на тези мерки в демократичното общество и балансът между интересите на държавата и индивида.

Изискването за извършване на строеж едва след одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешение за строеж е създадено с оглед защита и на живота и здравето на гражданите, вкл. и на извършващите строежа, доколкото именно само при спазване на строителните правила и норми, гаранция за което е издаването на разрешение за строеж, може да се осигурят спазване на безопасно изграден строеж, при съобразяване с всички съществуващи правила за стабилност, здравина и устойчивост на същия. И тук е балансът между интересът на държавата и индивида.

Разпоредбите на ЗУТ позволяват запазването на незаконен строеж в случай, че същият е търпим, като се проверява допустимостта му или към нормативите по време на извършването му, или към настоящия момент. Не се установи процесния строеж да е търпим, следователно той е в такова противоречие с правилата и нормативите за устройство на територията, които не позволяват запазването му.

С оглед на този извод и по изложените съображения жалбата следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора, разноски в полза на ответника не следва да бъдат присъждани, тъй като такива не са претендирани.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК  Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалба на А.В.Д. *** против Заповед №230/19.02.2019 г., издадена от Кмета на Община Враца, с която е наредено да бъде премахнат незаконен строеж „Гараж с пристройка“, находящ се в УПИ V-225, кв. 75 по плана на ***, с административен адрес ***, с извършител и възложител А.В.Д..

 

Решението може да се обжалва чрез Административен съд-Враца пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните.

 

Препис от решението на основание чл.138 АПК да се изпрати на страните по делото.   

 

 

 

Административен съдия: