Определение по дело №418/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 491
Дата: 25 август 2020 г. (в сила от 26 януари 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

                    

                            № 307      25.08.2020г.      град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, V състав, в закрито заседание на двадесет и пети август през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                            

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

 

при секретар                                                                                                            и с участието

            на прокурор                                                                                                като разгледа

            докладваното от съдия    Р. ТОДОРОВА   административно дело № 418 по описа за  2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.103, ал.3 от АПК.

 

Образувано е по жалба на Община Мъглиж, подадена чрез пълномощника адв. С.К.от АК – Габрово, против отказ да бъде възобновено на основание чл.99 и сл. от АПК административното производство по издаване на Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г. за отказ да бъде финансирано Заявление за подпомагане с ИД № 24/07/2/0/00372/ 01.10.2016г., обективиран в писмо изх.№02-0800/3847#11/ 22.06.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ, като по същество съображенията са за издаването му в нарушение и при неправилно приложение на закона и при неспазване на изискванията досежно формата и съдържанието на административния акт. Жалбоподателят твърди, че необосновано решаващият орган е приел, че не са налице предпоставките по чл.99 от АПК за възобновяване на административното производство и съответно за преразглеждане на постановения със Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ отказ за финансиране по Заявление за подпомагане с ИД № 24/07/2/0/00372. Поддържа, че непосочването на фактическите и на правните основания за постановения отказ за възобновяване на административното производство, възпрепятства преценката за приложението на материалния закон. Направено е искане оспореното решение да бъде отменено, като незаконосъобразно, а преписката върната на административния орган за произнасяне и възобновяване на административното производство във връзка с издадената и влязла в сила Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г. за отказ да бъде финансирано заявление за подпомагане с ИД № 24/07/2/0/00372/ 01.10.2016г.

 

Ответникът – Изпълнителен Директор на Държавен фонд „Земеделие“ – гр. София, не е изразил становище по подадената жалба.

 

Въз основа на приложените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

На 01.10.2016г. Община Мъглиж е подала в Държавен фонд „Земеделие“ Заявление за подпомагане с ИД № 24/07/2/0/00372 с проектно предложение за „Рехабилитация и реконструкция на улици и тротоари в Община Мъглиж“ по подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г.

На 27.06.2017г. в ДВ бр.51 от 27.06.2017г., е обнародвано Задължително Тълкуване на чл.36, ал.1, т.1 във връзка с приложение № 11 към чл.36, ал.1, т.1 от Наредба № 12 от 2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г., издадено от Министъра на земеделието, храните и горите. По подадена от Община Мъглиж жалба срещу Задължително тълкуване на чл.36, ал.1, т.1 във връзка с приложение № 11 към чл.36, ал.1, т.1 от Наредба № 12 от 2016г. за прилагане на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от ПРСР за периода 2014 - 2020г., е било образувано административно дело 11311/2017г. по описа на Върховен административен съд, като с Решение № 11631/ 31.07.2019г. по посоченото дело са отменени отделни текстове от оспореното Задължително тълкуване. Решението в обжалваната му част е оставено в сила с  Решение № 2464/17.02.2020г. по адм. дело №12413/2019г. на петчленен състав на ВАС.

Междувременно със Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е отказано финансиране по подаденото от Община Мъглиж Заявление за подпомагане с ИД на проекта № 24/07/2/0/00372. Отказът за финансиране се основава на извършена оценка по чл.36, ал.1, т.1 от Наредба № 12 от 25.07.2016г. при съобразяване на издаденото от Министъра на земеделието, храните и горите Задължително Тълкуване на чл.36, ал.1, т.1 във връзка с приложение № 11 към чл.36, ал.1, т.1 от Наредба № 12 от 2016 г. за прилагане на подмярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г..

Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на  Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ не е била обжалвана по административен и/или по съдебен ред и е влязла в сила.

 

С оглед постановените решения на ВАС, от Община Мъглиж е изпратено писмо до Министерство на земеделието, храните и горите, с искане на основание чл.195, ал.2 от АПК служебно да бъдат уредени всички възникнали правни последици за Община Мъглиж от отменения като незаконосъобразен административен акт. В отговор с писмо от 02.04.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, Община Мъглиж е уведомена, че е предоставена информацията на Държавен фонд „Земеделие“, свързана с отмяната на Задължителното тълкуване в обжалваната му част и относно правните последици, свързани с прилагането на нормативната уредба във връзка с отмяната на Задължителното тълкуване.

В Държавен фонд „Земеделие“ е постъпило писмо вх.№02-0800/3847#8/10.04.2020г. от Община Мъглиж, с искане за преразглеждане за проектните предложения, подадени от Община Мъглиж, по отношението на присъдените точки по Критерий 4 и Критерий 5, като при повторната оценка да бъдат взети предвид дадените от МЗХГ указания.

 

С оспореното в настоящото производство писмо изх.№02-0800/3847#11/ 22.06.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е формиран и обективиран отказ да бъде възобновено административното производство по издаване на Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г., по съображения,  че не е налице основание за преразглеждане и оттегляне/отмяна на издадената Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. за отказ да бъде финансирано заявлението за подпомагане с ИД №24/07/2/00372 от 01.10.2016г., като е заявено, че се поддържат мотивите в постановените административни актове за отказ.

 

            Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения акт, намира за установено следното:

 

            Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес и против акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Разгледана по същество жалбата е основателна. 

 

Със сезиращото Държавен фонд „Земеделие“ писмо с вх.№02-0800/3847#8/10.04.2020г., Община Мъглиж е направила с искане за преразглеждане за проектните предложения, подадени от Община Мъглиж, по отношението на присъдените точки по Критерий 4 и Критерий 5 „Брой население, което ще се възползва от подобрените основни услуги и обхвата на териториалното въздействие“, като при повторна оценка се вземат предвид указанията, дадени от Министерството на земеделието, храните и горите. Макар заявителят да не е посочил правно основание за отправеното искане, предвид заявените факти и твърдения, това искане следва да бъде квалифицирано като искане по чл.99 от АПК за възобновяване на производството по издаване на влязла в сила Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано финансиране на заявление за подпомагане с ИД № 24/07/2/0/00372 от 01.10.2016г. С оглед обективирания в обжалвания акт отказ за преразглеждане и оттегляне/отмяна на издадената Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, поради приетата липса на основание за това, очевидно и решаващият административен орган е квалифицирал искането като такова за възобновяване на административното производство по издаване на влязлата в сила заповед за отказ от финансиране. Между страните по делото не е спорно, че административният акт, възобновяване на производството по издаването на който се иска, не е бил обжалван по съдебен ред и е влязъл в сила, което е и една от предпоставките за прилагането на процесуалния ред по чл.99 и сл. от АПК за разглеждане и произнасяне по искането.

 

Съгласно чл.99 от АПК  влезлият в сила индивидуален административен акт може да бъде отменен или изменен от непосредствено по-горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред – от органа, който го е издал. В случая заповедта, производството по издаването на която се иска да бъде възобновено по реда на чл.99 и сл. от АПК - Заповед № 03-РД/ 794 от 13.03.2018г., е издадена от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Със заповедта е отказано финансиране по подаденото от Община Мъглиж Заявление за подпомагане с ИД на проекта № 24/07/2/0/00372. Съгласно чл.41, ал.1 от Наредба №12/25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020г.,  Изпълнителният директор на РА се произнася със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявлението за подпомагане, като заповедта за частично одобрение (в частта на отхвърлените за финансиране разходи) и заповедта за отказ от финансиране на заявлението за подпомагане, подлежат на обжалване по реда на Административно-процесуалния кодекс. С оглед препращането към реда за обжалване по АПК, издаденият акт, с който се отказва финансиране на заявление за подпомагане, по избор на оспорващия, може да бъде обжалван пред съда или пред по-горестоящия административен орган, в какъвто смисъл е и посоченото в самата Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – че заповедта може да бъде обжалвана пред Министъра на земеделието, храните и горите или пред съответния административен съд. След като заповедта е подлежала на оспорване по административен ред, компетентен да се произнесе по подаденото искане за възобновяване на административното производство по издаване на  Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е непосредствено по-горестоящият административен орган, а именно Министъра на земеделието, храните и горите.

 

Оспореният в настоящото производство отказ да бъде възобновено  производството по издаване на Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е обективиран в писмо изх.№02-0800/3847#11/ 22.06.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, който орган обаче не е компетентен да се произнесе по подаденото искане за възобновяване на производството по издаване на влезлия в сила индивидуален административен акт. Тази констатация не се променя от факта, че с искането за възобновяване е сезиран Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, а не компетентния орган – Министъра на земеделието, храните и горите - сезираният орган е следвало да изпрати искането на компетентния да го разгледа и да се произнесе непосредствено по-горестоящ административен орган.

 

С оглед на гореизложеното оспореният отказ да бъде възобновено производството по издаване на Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г., обективиран в писмо изх.№02-0800/3847#11/ 22.06.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, като издаден от некомпетентен орган, следва да бъде обявен за нищожен. Подаденото от Община Мъглиж искане за възобновяване на административното производство, следва да се изпрати на компетентния административен орган, за разглеждане и произнасяне в производство по чл.103 от АПК.

 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.200 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

 

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН по жалба на Община Мъглиж, отказ за възобновяване на административното производство по издаване на Заповед №03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, обективиран в писмо изх.№02-0800/3847#11/ 22.06.2020г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие.

             

            ИЗПРАЩА преписката на Министъра на земеделието, храните и горите, за произнасяне по подаденото от Община Мъглиж искане, заведено с вх. № 02-0800/3847#8/10.04.2020г. в Държавен фонд „Земеделие“, за възобновяване на производството и преразглеждане на влязла в сила Заповед № 03-РД/794 от 13.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

 

            Определението може да се обжалва пред Върховния административен съд с частна жалба от страните, участващи в административното производство, в 7 дневен срок от получаване на съобщението.

                       

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: