РЕШЕНИЕ
№ 139
гр. , 10.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ в публично заседание на първи
октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Васко П. Петров
при участието на секретаря Магдалена В. Агова
в присъствието на прокурора
като разгледа докладваното от Васко П. Петров Административно
наказателно дело № 20241220200294 по описа за 2024 година
Производството по делото е образувано по повод постъпила жалба от „Ф. Ф."
ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. С.я, п.к. 1700, ул.
„Околовръстен път" № 199А, вписано в ТРРЮЛНЦ под ЕИК *******,
представлявано от управителите К. Хр. П. и Цв. Г. С. против Предупреждение
№ П-28-43 от 26.07.2024 г., издадено от С. Ц.а Т. - Председател на
Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени продукти ,с
което жалбоподателя се предупреждава ,че при извършване на друго
административно нарушение на чл.261в ал.4 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ), в едногодишен срок от влизане в
сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.
Правно основание чл.63 от ЗАНН .
Прилагат се писмени документи
Разпитани са свидетелите Д. А. Б., Д. С. С. и Н. М. Ц.,служители в Дирекция
„ Аналитични дейности и контрол“ при Национален съвет по цени и
реимбурсиране на лекарствените продукти (НСЦРЛП) гр.София.
От събраните по делото доказателства се установява следната фактическа
обстановка.
Свидетелите Д. А. Б. и Д. С. С. са служители в Дирекция „ Аналитични
дейности и контрол“ при Национален съвет по цени и реимбурсиране на
лекарствените продукти (НСЦРЛП) гр.София.Те извършили проверка по
документи на жалбоподателя относно продажбата на лекарствени продукти
(ЛП) с режим на отпускане по лекарско предписание, включени в Позитивния
лекарствен списък/ПЛС/ и лекарствени продукти, отпускани по лекарско
предписание, включени в Регистъра на утвърдените пределни цени по чл.
261а, ал. 2 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина
(ЗЛПХМ) към други търговци на едро и лечебни заведения. С писмо с изх. №
111-330/16.01.2024 г„ е изискано от управителите на дружеството на
1
основание Заповед РД-10-07/11.01.2024 г. да изпращат ежемесечни справки (за
периода от 01.02.2024 г. до края на 2024 г.) за продажбата на лекарствени
продукти, обект на проверката.След анализ на постъпилата информация от
„ФЬОНИКС Фарма“ ЕООД, касаеща продажбите на лекарствени продукти
към лечебни заведения, проверяващите лица са приели наличие на
несъответствия на стойността, на която е продаден определен лекарствен
продукт на лечебно заведение, спрямо стойността на опаковка, изчислена на
база референтна стойност в Приложение № 1 на ПЛС. На 08.05.2024 г., с
писмо с изх. № 111-3612/08.05.2024 г., от управителите на „ФЬОНИКС
Фарма“ ЕООД е изискано да предоставят в определен срок, заверени копия на
фактури за продажба на лекарствени продукти,които са предоставени с писмо
на електронната поща на дирекция АДК на 13.05.2024 г., съобразно
указанията, заверени с електронен подпис на управител на дружеството.
Видно е, че с фактура № **********/04.03.2024 г. на 04.03.2024 г., и с
фактура № **********/05.03.2024 г. на 05.03.2024 г.,търговецът на едро с
лекарствени продукти „Фьоникс Фарма“ ЕООД е продал няколко опаковки от
лекарствения продукт с режим на отпускане „по лекарско предписание“
Pulmicort, 0.25 mg/ml - 2 ml, Nebuliser suspension, Pack: 20 (Container PE (4
фолиеви плика x 5 еднократни дозови единици) на лечебно заведение: МБАЛ
“Иван Скендеров“ ЕООД, на адрес: гр. Гоце Делчев, ул. „Стара планина“ №
54, на цена 25,09 лв. (двадесет и пет лева и девет стотинки) с ДДС (20,91 лв.
(двадесет лева и деветдесет и една стотинки) без ДДС).Свидетелите са приели
,че продажната цена е по-висока от стойността на опаковка, изчислена на
база референтна стойност в Приложение №1 на Позитивния лекарствен
списък, публикуван на сайта на НСЦРЛП www.ncpr.bg.С оглед констатираното
нарушение свидетелката Д. А. Б. в присъствието на колегите си Д. С. С. и Н.
М. Ц. и представител на жалбоподателя съставила АУАН ,получен и
подписан. В последствие в правния мир е намерило проявление атакуваното
Предупреждение № П-28-43 от 26.07.2024 г., издадено от доц. С. Ц.а Т. -
Председател на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени
продукти ,с което жалбоподателя се предупреждава ,че при извършване на
друго административно нарушение на чл.261в ал.4 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ, в едногодишен срок от влизане в
сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание–правно основание чл. 261 в, ал. 4 от ЗЛПХМ ,
във връзка с чл. 55 от Наредбата , във връзка с чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ .
Недоволен от полученото предупреждение жалбоподателя сезира съда с
искане за отмяна му . Предявената жалба е подадена в срок, индиция за
допустимостта й . Съдът след като извърши проверка на атакувания
административен акт и обсъди събраните по делото доказателства, във връзка
с доводите на страните, намира жалбата за основателна , поради следното:
Убежденията си настоящият състав изгради въз основа на показанията на
свидетелите Д. А. Б., Д. С. С. и Н. М. Ц.,служители в Дирекция „ Аналитични
дейности и контрол“ при Национален съвет по цени и реимбурсиране на
лекарствените продукти (НСЦРЛП) гр.София. Показанията им са
последователни и кореспондират с описаното в предупреждението .Не се
доказва наличието на личностно отрицателно отношение на тези свидетели
към нарушителя , което да провокира проявлението на АУАН в правния мир,
ангажират наказателната си отговорност.
След извършена служебна проверка съдът не констатира съществени
нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Критерият за
определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е единен в
процесуалната теория и практика - нарушението е съществено, когато ако не е
било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или
когато е довело до ограничаване правата на страните в която и да е фаза на
процеса. В случая нарушителят е узнал за съдържанието на акта , подписал
2
го и получил препис от него,т.е могъл е да отстоява своята теза.Разбрал е за
съществуването в правни мир на АУАН имал е възможност да реализира в
пълен обем правата си още от началото на образуваното срещу него
административнонаказателно производство.Не се ограничава и правото му
по чл. 44 ЗАНН в 7 дневен срок от съставяне на акта да направи писмени
възражения по него, свързани с фактическото описание и правната
квалификация на деянието.
С атакуваното Предупреждение № П-28-43 от 26.07.2024 г., на Председател на
Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствени продукти
жалбоподателя се предупреждава ,че при извършване на друго
административно нарушение на чл.261в ал.4 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ/, в едногодишен срок от влизане в
сила на предупреждението, за това друго нарушение ще му бъде наложено
административно наказание.Вменява се на „Ф. Ф.“ ЕООД извършване на
нарушение на чл. 261 в, ал. 4 от ЗЛ П Х М , във връзка с чл. 55 от Наредбата ,
във връзка с чл. 295, ал. 1 от ЗЛПХМ , тъй като с фактура №
**********/04.03.2024 г. от 04.03.2024 г., и с фактура №
**********/05.03.2024 г. от 05.03.2024 г.,търговецът на едро с лекарствени
продукти е продал няколко опаковки от лекарствения продукт с режим на
отпускане „по лекарско предписание“ Pulmicort, 0.25 mg/ml - 2 ml, Nebuliser
suspension, Pack: 20 (Container PE (4 фолиеви плика x 5 еднократни дозови
единици) на лечебно заведение: МБАЛ “Иван Скендеров“ ЕООД, на цена
25,09 лв. (двадесет и пет лева и девет стотинки) с ДДС (20,91 лв. (двадесет
лева и деветдесет и една стотинки) без ДДС.Административно наказващия
орган приема ,че посочената цена е по-висока от стойността на опаковка,
изчислена на база референтна стойност в Приложение №1 на Позитивния
лекарствен списък, публикуван на сайта на НСЦРЛП www.ncpr.bg.
Според съда жалбоподателя не е извършил нарушение на чл. 261 в, ал. 4 от
ЗЛПХМ по следните съображения: По аргумент на чл.261 а от закона Висшия
съвет по фармация регулира цените на лекарствените продукти, включвани в
Позитивния лекарствен списък по чл. 262, ал. 1 и заплащани с публични
средства, в съответствие с най-ниските референтни цени от държави членки. В
цитирания ПЛС/със съответните приложения/ се включват лекарствени
продукти, отпускани по лекарско предписание и заплащани със средства от
бюджета на НЗОК, от държавния бюджет извън обхвата на задължителното
здравно осигуряване, от бюджета на лечебните заведения по чл. 5 от Закона за
лечебните заведения и от бюджета на лечебните заведения с държавно и/или
общинско участие по чл. 9 и 10 от Закона за лечебните заведения. Приложение
№ 1 към ПЛС се отнася за „Лекарствени продукти, предназначени за лечение
на заболявания, които се заплащат по реда на Закона за здравното
осигуряване“ , Приложение № 2 към ПЛС е за „Лекарствени продукти,
заплащани от бюджета на лечебните заведения по чл. 5 от Закона за лечебните
заведения и от бюджета на лечебните заведения с държавно и/или общинско
участие по чл. 9 и 10 от Закона за лечебните заведения". Следователно
Приложение № 1 определя референтната стойност на лекарствените продукти,
която НЗОК заплаща към търговците на дребно в зависимост от процента на
реимбурсация, разликата до пределната цена на продукта се заплаща на
търговеца на дребно от пациентите. В Приложение № 2 към ПЛС се
регламентира продажба от търговец на едро към други лица, като стойността
на лекарствения продукт е включена в общата стойност на съответната
клинична пътека, съответно стойността на лекарственият продукт се заплаща
от бюджета на съответното лечебно заведение съгласно цената му . При липса
на цена на лекарствен продукт в Приложение № 2, тя следва да се определя
съгласно цените Приложение № 4.
В разглеждания казус на жалбоподателя е съставено предупреждение тъй като
продажбата на лекарства по фактура № **********/04.03.2024 г. от
3
04.03.2024 г., и с фактура № **********/05.03.2024 г. от 05.03.2024 г. не е
съобразено с приложение № 1, но предвид горе изложеното търговецът е бил
длъжен да вземе в предвид данните от приложение 2,респективно от
приложение 4.При това положение неправилно е вменено нарушение на
търговеца за неспазване на правилата по приложение 1,тъй като в
разглеждания казус следва да се прилага приложение 4,тъй като в приложение
2 липсва лекарствения продукт с режим на отпускане „по лекарско
предписание а именно :“ Pulmicort, 0.25 mg/ml - 2 ml, Nebuliser suspension,
Pack: 20.
Досежно искането на жалбоподателя за заплащане на възнаграждение то е
неоснователно ,тъй като не се представят доказателства за сторено такова.
Водим от горното и на основание чл. 63 ЗАНН съдът :
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Предупреждение № П-28-43 от 26.07.2024
г., издадено от Силвия Ц.а Терезова - Председател на Националния съвет по
цени и реимбурсиране на лекарствени продукти с което жалбоподателя „Ф.
Ф." ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. С., п.к. 1700, ул.
„Околовръстен път" № 199А, вписано в ТРРЮЛНЦ под ЕИК ********,
представлявано от управителите К. Хр. П. и Цв. Г. С. се предупреждава ,че
при извършване на друго административно нарушение на чл.261в ал.4 от
Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗЛПХМ, в
едногодишен срок от влизане в сила на предупреждението, за това друго
нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Решението на съда подлежи на обжалване пред Благоевградски АС в 14 -
дневен срок от деня на получаване на съобщението от страните по делото.
Съдия при Районен съд – Гоце Делчев: _______________________
4