Р
А З П
О Р Е
Ж Д А
Н Е
№ 6720
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на 05 ноември 2020г.
в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЯВОР КОЛЕВ
като разгледа, докладваното от съдия ЯВОР КОЛЕВ, ч. адм. дело
№2619/20г. и като обсъди :
Производството е по реда на чл.306 във
връзка с чл.304 АПК.
Образувано е по молба на А.К.А., В.Д.Х.
и Д К.А. *** чрез адвокат С.Д, с която се търси
ангажиране на административнонаказателна отговорност на
длъжностното лице – Кмет на Община Асеновград – Х.Г за неизпълнение на влязло в
сила съдебно решение №2524 от 05.12.2019г., постановено по адм. дело
№1704/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив,
ХIV състав.
В молбата се твърди, че след
влизане в сила на съдебното решение, а именно на 28.12.2019г., с писмо
изх.№94-А-211/3/20.02.2020г. Заместник –Кметът на Община – Асеновград е поискал
да бъде изготвена нова скица – предложение за осъществяване на достъп до имота,
в изпълнение на което с писмо вх.№94-А-211/5/10.08.2020г. такава е представена,
но до датата на изготвяне на молбата, с която е стартирало настоящото
производство /12.10. 2020г./, няма данни да са предприети действия по
изпълнение на съдебното решение.
В съответствие с изискването на
разпоредбата на чл.306 ал.3 АПК е предоставена възможност на Кмета на Община
Асеновград Х.Гда даде писмени обяснения и представи
доказателства в 14-дневен срок от получаване на препис от молбата по чл.304 АПК
за изпълнение на съдебното решение.
В указания срок по делото са
представени писмени обяснения, в които се изразява становище, че с Протокол от
15.10.2020г. Комисията по чл.192, чл.193, чл.194 и чл.210 ЗУТ е разгледала
молба с вх.№94-А-211/5 от 10.08.2020г. на А.К.А., като са определени площта и
размерът на обезщетението за исканото право на преминаване.
Посочва се също така, че
твърдението на молителката за бездействие от страна на общинска администрация,
е несъстоятелно, тъй като съставомерен за
отговорността по чл.304 ал.1 АПК е обективният факт на неизпълнение на
задължение, породено от влязъл в сила съдебен акт, но видно от водената
кореспонденция с А.А., се установява по безспорен
начин, че произнасяне от страна на администрацията има, както и че предвид
извънредното положение в РБ, Община Асеновград не е бездействала и поради това
не е накърнила права и интереси на граждани. Все в тази насока се твърди, че за
се поиска реализиране на административнонаказателна
отговорност, следва да има влязъл в сила съдебен акт и неизпълнение от страна
на административен орган. В случая Община Асеновград се е произнесла и обективирала това свое волеизявление в административен акт,
препис от който е приложен.
При това положение се иска от
съда да остави без уважение молбата, по която е образувано настоящото
производство, с твърдение, че общинската администрация осъществява своите
правомощия и стриктно спазва законовите разпоредби, като прилага и мерките,
определени с обявеното извънредно положение.
Към преписката са приложени: адм.
дело №1704/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХIV състав и ч.
адм. дело №741/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав,
изискани служебно от съда; препис от Решение №2524/05.12.2019г., постановено по
адм. дело №1704/ 2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХIV състав и Молба
вх.№94-А-211/5 от 10.08.2020г. в Община Асеновград от А. К.А., представени със
сезиращата молба; Препис от Протокол от 15.10.2020г. на Комисията по чл.192,
чл.193, чл.194 и 210 от ЗУТ, назначена със Заповед №А-1096/18.06.2020г. на
Кмета на Община Асеновград, приложен към дадените писмени обяснения.
След извършена служебна справка
по адм. дело №1704/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХIV състав и ч.
адм. дело №741/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав,
установих следното.
Производството по адм. дело
№1704/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХIV състав е образувано
по жалба на А. К.А., В.Д.Х. и Д К.А.,***, чрез адв.С.Д,
против мълчалив отказ на кмета на Община Асеновград да издаде заповед за преминаване
през чужд поземлен имот с идентификатор 51830.501.388, находящ
се в с.Новаково, общ.Асеновград, обл.Пловдив, по
молба с вх.№ 94-А-211 от 10.04.2019г.
С Решение №2524/05.12.2019г.,
Административен съд – Пловдив, ХIV състав е
отменил по жалбата на А.К.А., В.Д.Х. и Д К.А. мълчаливия отказ на кмета на
Община Асеновград да издаде заповед по чл.192 ал.2 ЗУТ за преминаване през чужд
поземлен имот с идентификатор 51830.501.388, находящ
се в ***по молба с вх.№94-А-211 от 10.04. 2019г. и е върнал преписката на
административния орган - Кмета на Община Асеновград за произнасяне при спазване
на дадените в решението указания по тълкуване и прилагане на закона. Със същото
решение Община Асеновград е осъдена да заплати на жалбоподателите сторените
разноски.
Така постановеното решение е
влязло в сила на 28.12.2019г.
С писмо изх.№22/03.01.2020г. по
описа на Административен съд – Пловдив заверен препис от влязлото в сила
решение е изпратен на Кмета на Община – Асеновград за сведение и изпълнение.
От приложеното ч. адм. дело
№741/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав се
установява, че същото е образувано по молба на А.К.А. и В.Д.Х., с която се търси
ангажиране на административнонаказателна отговорност
на длъжностното лице – Кмет на Община Асеновград за неизпълнение на влязло в
сила съдебно решение №2524 от 05.12.2019г., постановено по адм. дело №1704/2019г.
по описа на Административен съд – Пловдив, ХІV състав.
С Разпореждане №3014/04.05.2020г.
Председателят на Административен съд – Пловдив е оставил без уважение молбата
на А.К.А. и В.Д.Х., с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност на длъжностното лице – Кмет на Община Асеновград, за неизпълнение
на влязло в сила съдебно решение №2524 от 05.12.2019 г., постановено по адм.
дело №1704/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, ХІV състав, като
неоснователна.
За да достигне до този извод
Председателят на Административен съд – Пловдив е приел, че към датата на
постановяване на разпореждането, не е налице влязъл в сила съдебен акт, който
виновно да не е изпълнен от Кмета на Община – Асеновград, което неизпълнение да
е основание за реализиране на административнонаказателната
му отговорност по реда на чл.304 във връзка с чл.306 АПК. Мотивирано е, че
преди издаване на заповед за учредяване на право на преминаване по чл.192 ал.2 ЗУТ, следва да е налице влязло в сила решение на Комисията по чл.192, чл.193,
чл.194 и чл.210 ЗУТ, с което да е определен размерът на оценката като
еднократно платима сума, определена по пазарни цени, съобразно засегнатата площ
на служещия имот. Отделно от това, на лицата е указано, че във връзка с
направеното предложение от вещото лице за осигуряване на достъп чрез удължаване
на тупикова улица, следва да представят
скица-предложение за изменение на ПУП-ПР, за което също е предвидена отделна
процедура. Или, обстоятелството, че в случая са изискани допълнителни документи
от страна на административния орган, е прието, че не е равнозначно на
неизпълнение на съдебното решение.
От приложения към сезиращата
молба препис на Молба вх.№94А-211/5/ от 10.08.2020г. в Община Асеновград от
страна на А.К.А., се установява, че с нея е представена скица-проект на право
на преминаване до поземлен имот с идентификатор 51830.501.389, изработена от
инж. Н.Н., вписан в регистъра на лицата,
правоспособни да извършват дейности по кадастъра.
Тази молба, видно от приложения
към дадените писмени обяснения от Кмета на Община-Асеновград препис от Протокол
от 15.10.2020г., е разгледана от Комисията по чл.192, чл.193, чл.194 и 210 ЗУТ,
назначена със Заповед №А-1096/18.06.2020г. на Кмета на Община Асеновград, като
е определено право на преминаване през поземлен имот КИ 51830.501.388 до
поземлен имот КИ 51830.501.389 по кадастралната карта на с.Новаково, по трасе,
съгласно приложената скица-проект с координати, изготвена от правоспособно
лице инж.Н. Н.. Площта на правото на преминаване е установена да е 51,00 кв.м.,
като Комисията е приела изготвената оценка и определения размер по пазарна цена
в размер на 13,50 лв. на кв.м., което се равнява на 688,50 лв.
При така установеното от
фактическа страна, след преценка на изложеното в молбата, в представеното
писмено становище от Кмета на Община Асеновград, представените писмени
доказателства и след служебна проверка по адм. дело №1704/2019г. по описа на
Административен съд – Пловдив, ХIV състав и ч.
адм. дело №741/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив, VII състав, се
установява от правна страна следното.
Съгласно разпоредбата на чл.304 АПК, длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила
съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2 000
лева.
За да се приложи разпоредбата на
чл.304 ал.1 АПК, следва да е налице задължение за административен орган,
произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. Разпоредбата
вменява реализиране на административнонаказателна
отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо
от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е, неизпълнението да е
в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в
сила съдебен акт.
За да бъде сторено това, следва
да са налице трите кумулативни предпоставки на чл.304 ал.1 АПК, а именно: 1)
влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния
орган; 2) изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на
задължения административен орган, с оглед узнаване на задължението, което
следва да изпълни и 3) неизпълнение на този съдебен акт от страна на
административния орган – адресат на дължимото поведение.
В конкретния случай не са
изпълнени кумулативните предпоставки на цитирания текст от АПК спрямо
длъжностното лице – Кмет на Община Асеновград, поради следното.
С постановеното решение
№2524/05.12.2019г., Административен съд – Пловдив, ХIV състав е отменил
мълчаливия отказ на кмета на Община Асеновград да издаде заповед по чл.192
ал.2 ЗУТ за преминаване през чужд поземлен имот с идентификатор 51830.501.388, находящ се в с.Новаково, общ.Асеновград, обл.Пловдив по молба с вх.№94-А-211 от 10.04.2019г. и е
върнал преписката на административния орган - Кмета на Община Асеновград за
произнасяне при спазване на дадените в решението указания по тълкуване и
прилагане на закона, а именно: след провеждане на пълното производство по АПК и
процедура за оценка по реда на чл.210 ЗУТ, Кметът на Община Асеновград да издаде
заповед по чл.192 ал.2 ЗУТ за учредяване на право на преминаване през имот с
идентификатор 51830.501.388.
В постановеното Разпореждане
№3014/04.05.2020г. по ч. адм. дело №741/2020г. по описа на Административен съд
– Пловдив подробно е обсъдена процедурата по издаване на заповед по чл.192 ЗУТ,
в т.ч. необходимостта от влязъл в сила акт на комисията по чл.192, чл.193,
чл.194 и чл.210 ЗУТ. Именно в изпълнение на тази процедура, с писмо
изх.№94-А-211/3/20.02.2020г. зам.-кметът на Община Асеновград е изискал от А.К.А.,
В.Д.Х. и Д К.А. представянето на писмено заявление с изготвена
скица-предложение за осъществяване на достъп до спорния имот, тъй като
направеното предложение от вещото лице за удължаване на тупиковата
улица се осъществява по друг ред на ЗУТ, а именно изменение на регулационния
план, за което е задължително заявлението да бъде придружено със скица-предложение,
изготвена от правоспособно лице.
По преписката няма данни кога
това писмо е стигнало до знанието на неговите адресати, но няма спор, че това е
било сторено, доколкото в молбата си от 10.08.2020г. А. го е цитирала, в т.ч. и
е посочила, че именно в изпълнение на така постъпилото писмо, представя
скица-проект на право на преминаване. С други думи казано, установи се по
делото, че е започнало изпълнението на съдебния акт, в т.ч. е поискано
представянето на необходимата за целта скица-предложение, същата е представена
и видно от протокол от 15.10.2020г., Комисията по чл.192, чл.193, чл.194 и
чл.210 ЗУТ е взела своето решение, което няма данни кога е било връчено на
неговите адресати, съответно дали е влязло в сила. Следва да бъде обърнато
внимание също така, че комисията е заседавала на дата 15.10.2020г., т.е. преди
да е стигнало до знанието на Кмета на Община Асеновград, че в Административен
съд – Пловдив е образувано производство по чл.304 АПК, поради което и не може
да се приеме, че произнасянето на комисията е провокирано от подадената молба,
с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност. Отделно от това, както се твърди и в дадените от Кмета на Община
Асеновград обяснения, следва да бъдат съобразени и въведените противоепидемиологични мерки, във връзка с предотвратяване
разпространението на COVID-19, в т.ч. и в
административните структури на Община Асеновград, където е ограничено
провеждането на заседания на различните комисии, което очевидно забавя
произнасянето и на Комисията по чл.192, чл.193, чл.194 и чл.210 ЗУТ, с оглед
необходимостта от произнасяне по всички постъпили молби за периода на
извънредното положение по реда на тяхното постъпване.
Все в тази насока следва да се
посочи, че достигането до край на административното производство по молба
вх.№94-А-211 от 10.04.2019г., подадена от А.А., В.Х.
и Д А. до Кмета на Община Асеновград с искане за издаване на заповед по чл.192
ал.2 ЗУТ, изисква редица правни и фактически действия, които от събраните по
делото доказателства, се установи, че са извършени. Достигнало се е до етап, в който молителите следва
да изпълнят свое законово задължение, следващо се от чл.192 ал.6 ЗУТ, а именно
да заплатят цената на правото на преминаване, за да може Кметът да издаде
заповед по чл.192 ал.2 ЗУТ, която също е само част от сложен фактически състав
по учредяване правото на преминаване през чужди поземлени имоти.
За пълнота на изложеното е
необходимо да посочи, че действията на Комисията по чл.192, чл.193, чл.194 и
чл.210 ЗУТ и постановените нейни актове, представляват отделна административна
дейност, която на самостоятелно основание подлежи на съдебен контрол, а не се явява последица от изпълнението или
неизпълнението на съдебния акт на съда. Или иначе казано, дали така
предприетите действия, вкл. постановеният протокол са съобразени с мотивите
на съдебния акт, може и следва да се разреши при проверката на тяхната
законосъобразност по установения за това ред, т.е. с обжалването им пред съда,
ако А.А., В.Х. и Д А. са недоволни. Към настоящия
момент обаче няма данни това да е било сторено.
Поради горното, намирам, че към
датата на постановяване на настоящото разпореждане, не е налице влязъл в сила
съдебен акт, който виновно да не е изпълнен от Кмета на Община Асеновград,
което неизпълнение да е основание за реализиране на административнонаказателната
му отговорност по реда на чл.304 във връзка с чл.306 АПК.
Изложените до тук съображения
налагат молбата, по повод на която е образувано настоящото производство, да
бъде оставена без уважение.
Тъй като молбата не се уважава,
то сезиралото председателя на съда лице, няма право на жалба/така Определение
№10468 от 9.08.2018г. на ВАС по адм. д. №4454/2018г., II о.; Определение №7043
от 29.05.2018г. на ВАС по адм. д. №6405/2018г., III о.; Определение №2514 от
27.02.2018г. на ВАС по адм. д. №2272/2018г., VII о. и Определение №137 от
4.01.2018г. на ВАС по адм. д. № 14548/2017г., VIII о. и много други/, а с оглед
резултата, такова право няма и соченият за нарушител – Кмет на Община
Асеновград – Х.Г..
В това производство не е уредена
и възможността за присъждане на разноски, и то в полза на лицето, подало
сигнала/искането, поради което искането на А.К. А., В.Д.Х. и Д К.А. чрез адв.Д. за присъждане на извършените разноски, е
неоснователно.
Ето защо и на основание чл.306
ал.2 във връзка с чл.304 ал.2 АПК,
Р А З П О Р Е Ж
Д А М
ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ молбата на А.К. А., В.Д.Х. и Д К.А. чрез адв. Д., с която се търси ангажиране на административнонаказателна
отговорност на длъжностното лице – Кмет на Община Асеновград – Х.Гза неизпълнение на влязло в сила съдебно решение №2524 от
05.12.2019г., постановено по адм. дело №1704/2019г. по описа на
Административен съд – Пловдив, ХIV състав, като НЕОСНОВАТЕЛНА.
ОСТАВЯМ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на А.К.А., В.Д.Х. и Д К. А. чрез адв. Д. за присъждане на разноски по делото.
ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на А. К.А., В.Д.Х. и Д К. А. чрез адв.С.Д и на Кмета на Община – Асеновград Х.Г..
РАЗПОРЕЖДАНЕТО НЕ подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: