Решение по дело №512/2024 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 2289
Дата: 10 декември 2024 г.
Съдия: Светлана Драгоманска
Дело: 20247220700512
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2289

Сливен, 10.12.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Сливен - II състав, в съдебно заседание на втори декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
   

При секретар ВАНЯ ФЪРЧАНОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА административно дело № 20247220700512 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на С. Н. Н., [ЕГН] от [населено място], [улица], УРН 333223, чрез адв. С. Р. от АК Сливен, срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021 г., с изх. № 02-200-6500/3587#13 от 17.09.2024 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с което по заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК оторизираната сума за подпомагане е в размер на 0,00 лева.

Жалбоподателят счита, че оспорения акта е незаконосъобразен, тъй като неправилно е прието, че не е спазен срока за прием на декларации за реализирана продукция по схемите за обвързано с производството подпомагане в случаи на временна нетрудоспособност, възникнала във връзка с Ковид 19, при което не са приети документите му. Твърди, че заболяването, което е прекарал протича със същата симптоматика като на Ковид 19, при което следва да се приеме по отношение на него удължения срок, съгласно Инструкция за прием на декларации за реализирана продукция по схемите за обвързано с производството подпомагане в случаи на временна нетрудоспособност, възникнала във връзка с Ковид 19. Моли съда да отмени оспореното уведомително писмо и укаже на административния орган в определен срок да се произнесе по подаденото заявление по схема ДПЖСК. Претендира съдебно – деловодни разноски.

В открито съдебно заседание оспорващият, редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен адв. С. Р. от АК – Сливен, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Счита, че по делото са събрани доказателства за наличие на форсмажорно обстоятелство по отношение на жалбоподателя. Претендира разноски по списък.

Ответникът по жалбата, изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" – София, чрез процесуалния си представител, в писмена молба оспорва жалбата като неоснователна, недоказана и моли да бъде отхвърлена. В тази връзка излага съображения за правилност и законосъобразност на оспореното уведомително писмо. Претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят С. Н. е регистриран в ИСАК с УРН 333223 като земеделски производител. За кампания 2021 г. подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН): 20/200521/37399 за десет земеделски парцела по СЕПП, ПНДП и мярка 11 (БР12), както и ПНДЖ3 за овце.

По силата на Заповед № 432578/19.07.2021 г. (л. 67 от дело 314) на 19-20.07.2021 г. от експерт при РТИ била извършена проверка на място по подаденото заявление, резултатите от която били обективирани в Доклад за Проверка на място „НДЖ-2021 специфично подпомагане“. Съгласно същия, в животновъдния обект били установени 51 бр. животни – овце от порода „Лакон“, като при проверката Н. представил декларация, че добитото мляко се ползва за лична консумация от семейството, продукцията е малко и в момента изготвял документи за регистрация за директни продажби.

На 18.11.2021 г. Н. депозирал пред ДФЗ Заявление за наличие на форсмажорни обстоятелства вх. № 02-200-6500/12657, в което посочил като такива обстоятелства временна нетрудоспособност поради заболяване в периода от 18.10.2021 г. до 01.11.2021 г., вследствие прекаран Ковид-19, с прилагане на амбулаторен лист, медицинска бележка и резултати от антигенен тест. Според Амбулаторен лист № 10134/18.10.2021 г., съставен от д-р Е. Е., на С. Н. е поставена диагноза „Б. д.“. Съгласно медицинска бележка към амбулаторния лист, лекуващият лекар вписал преценка за необходимост от домашен амбулаторен режим за период от 18.10.2021 г. до 01.11.2021 г., като приложеният лабораторен документ сочи отрицателен резултат за коронавирусна инфекция. В последващ Амбулаторен лист № 11196/17.11.2021 г. същият лекар обективирал резултат от преглед – състояние след прекаран Ковид-19, като в медицинска бележка към листа приел, че наличието на антитела при тест от 16.11.2021 г. се дължи на прекарана Ковид-19 б. в периода от 18.10.2021 г. – 01.11.2021 г.

На 06.12.2021 г. чрез Директора на ОД на ДФ „Земеделие“ – Сливен Н. подал до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Заявление вх. № 02-200-6500/15036, в което посочил, че за 2021 г. е кандидатствал за подпомагане по схеми за директни плащания на площ и по схема за обвързано подпомагане на овце – майки по селекционен контрол, но поради здравословни проблеми и ограничения, наложени от лекуващия лекар във връзка с пандемията от Ковид-19 (контакт с инфекциозно болни) не успял за спази срока за подаване на документи за доказване реализирано мляко и/или животни. За да спази изискванията на здравните власти не посетил офиса на ОД на ДФЗ в гр. Сливен, тъй като до 31.10.2021 г. имал посочените симптоми. Такива документи представил след като позволявало здравословното му състояние, същите били приети, но по – късно бил уведомен че не могат да бъдат обработени, поради неуважаване на причините за пропускане на срока. Н. формулирал молба за преразглеждане на подаденото заявление за подпомагане, доколкото от последното ще зависи продължаване съществуването на неговото стопанство (л. 122 от дело 314/23г.). Заявлението, ведно с придружаващите го документи (идентични с гореописаните) било изпратено от Директора на ОД на ДФЗ – Сливен до Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ с придружително писмо изх. № 02-200-6500/15036#1/07.12.2021 г.

По постъпилото заявление от 06.12.2021 г. Заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ отговорил с писмо изх. № 02-200-6500/15036#2 от 17.01.2022 г. (л. 131 от дело 314/23г.), с което уведомил заявителя Н., че срокът за представяне на документи за реализация на продукция е от 5 октомври 2021 г. до 01.11.2021 г., като във връзка с усложнената епидемична обстановка и с оглед спазването на противоепидемичните мерки от страна на Фонда е предоставена възможност на кандидатите по схемите и мерките за обвързана подкрепа за животни за кампания 2021 г. да докажат произведената и реализирана от тях продукция (мляко и млечни продукти, както и реализирани животни) и по електронен път, чрез изпращане на опис по образец до e-mail на съответната областна дирекция на ДФ „Земеделие“ по постоянен адрес на кандидата, но не по – късно от 25 октомври 2021 г. Органът – съставител на писмото се позовал на чл. 13, ал. 1 от Наредба № 5/27.02.2015 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания и § 1, т. 1 от ДР на подзаконовия нормативен акт, съдържащ легална дефиниция на използваното понятие „форсмажорни обстоятелства“. Заявителят бил уведомен още, че представените документи не кореспондират с посочената разпоредба на чл. 13, ал. 1 от Наредбата и Фондът няма основание да удължава или намалява нормативно утвърдените срокове за прием на документи и за извършване на дейности, за спазването на които кандидатът е поел ангажимент и заявил желание за подпомагане.

На 18.01.2023 г. Заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издал Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021 с изх. № 02-200-6500/3587, с което по заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК оторизирал сума за подпомагане в размер на 0,00 лева.

Писмо изх. № № 02-200-6500/3587/18.01.2023 г. на заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е обжалвано, по което е образувано адм. дело № 314/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, приключило с окончателно решение № 401/18.12.2023 г. на АС – Сливен, оставено в сила с Решение № 7278/12.06.2024 г. на Върховен административен съд – Пето отделение, постановено по адм. дело № 1376/2024 г. по описа на съда, с което се отменя Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021, издадено с изх. № 02-200-6500/3587/18.01.2023 г. от Заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което по заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК оторизираната сума за подпомагане е в размер на 0,00 лева и е изпратено делото като преписка на административния орган за ново произнасяне по заявлението на С. Н. Н., УРН 333223 с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК, съобразно задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

В изпълнение на влязлото в сила решение е постановено обжалваното в настоящото производство уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021 г., с изх. № 02-200-6500/3587#13 от 17.09.2024 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с което по заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК на С. Н. Н. оторизираната сума за подпомагане е в размер на 0,00 лева.

По доказателствата е приобщена Инструкция за прием на декларации за реализирана продукция по схемите за обвързано с производството подпомагане в случаи на временна нетрудоспособност, възникнала във връзка с Ковид 19 по време на приема на съответната декларация за реализирана продукция (л. 133 дело 314/23г.).

 

По доказателствата е приобщена Заповед № 03-РД-3203/14.07.2023 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която по т. 1 Изпълнителният директор е делегирал правомощия на З. – и. д. П. С. да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Оспореното УП за отказ е получено от ЗП на 30.09.2024 г., а жалбата е подадена в Административен съд Сливен на 11.10.2024 г. с вх. № СД-01-01-3031.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на всички събрани в хода на съдебното дирене годни, относими и допустими доказателствени средства. Съдът изгради своите изводи от фактическа страна въз основа на съдържащите се в административната преписка писмени доказателства, които не бяха оспорени от страните по предвидения законов ред.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка съдът формира следните изводи от правно естество:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган – Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, действащ при наличие на материална и персонална компетентност. Съгласно чл. 20а ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция (РА) и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а ал. 4 от ЗПЗП (в действащата към датата на издаване на процесния акт редакция), Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11 ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. (л. 16) е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действащ в рамките на предоставените му с надлежен акт правомощия.

Уведомителното писмо за отказ, отговаря на изискванията за форма на административните актове, установени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Отказът е мотивиран като са посочени фактическите основания - размерът на помощта по схемата за обвързано подпомагане за овце-майки и/или кози-майки под селекционен контрол се определя на брой допустими за подпомагане животни, за които земеделските стопани са изпълнили условията по ал. 4 на чл. 26 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания , а именно: да са реализирали на пазара количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко, съответстващи най-малко на 70 кг или най-малко на 35 кг и 0,2 животни от един от двата вида, за периода от 1 октомври на предходната година до 30 септември на годината на кандидатстване. Посочено е, че : съгласно чл. 27в, ал.1 вр. ал. 4 от Наредбата реализираните количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко или реализираните на пазара животни се удостоверяват с посочените в нормативната разпоредба документи, документите се подават лично или чрез упълномощено лице с нотариално заверено пълномощно в периода от 5 до 31 октомври в годината на кандидатстване в съответната областна дирекция на ДФЗ - РА по постоянен адрес на кандидата - физическо лице; в горепосочения срок това изискване не е изпълнено и не са представени никакви доказателства, реализирани ли са и какви количества мляко, млечни продукти и/или животни.

АО е приел, че с представените медицински документи със заявление вх. № 02-200-6500/12657от 18.11.2021г. в ОД на ДФЗ - гр. Сливен, не се доказва наличие на форсмажор по смисъла на чл. 13, ал. 1 вр. § 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, както и че същите не доказват наличието на основателна причина за неподаване на документите в срок, във връзка с въведените с Инструкция правила за прием на декларации за реализирана продукция., а именно: наличието на форсмажорно обстоятелство, касаещо заболяване и/или карантиниране във връзка с Ковид 19, в периода за прием на документи за реализирана продукция - от 5 до 31 октомври 2021 година. Сочи, че от предоставените медицински книжа, за процесния период жалбоподателят е диагностициран и лекуван единствено с диагноза „ Бронхопневмония декстра“, при наличие на отрицателен резултат за коронавирусна инфекция, което не изпълва изискванията на Инструкцията.

В случая оспореното УП е постановено в резултат на отказ да бъде уважено искането на жалбоподателя и изрично посочените от него затруднения за подаване на документите за реализация на продукция в срок, като е отказано да бъдат приети представените със заявление вх. № 02-200-6500/12657 от 18.11.2021 г. документи и е бил уведомен че не могат да бъдат обработени, поради неуважаване на причините за пропускане на срока.

Спорният въпрос по делото е налице ли е преклузия за прием на документите, довела до невъзможността за установяване на факти, съдържащи се в тези документи, обосноваващи спазване на критериите за допустимост, установени в чл. 27в от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, за получаване на финансово подпомагане по заявената от ЗП Схема за обвързано подпомагане за овце майки и/или кози майки под селекционен контрол /ДПЖСК/.

Съгласно чл. 27в, ал. 1 от Наредба № 3, кандидатите по схемите по чл. 19, 19а, 20, 21, 23 и 24 удостоверяват реализираните количества мляко и/или млечни продукти в еквивалент мляко или реализираните на пазара животни, като към документите по чл. 27а, ал. 1 и чл. 27б, ал. 1 представят декларация и опис на документите по образец, утвърден от изпълнителния директор на ДФЗ – РА. Съгласно чл. 27в, ал. 4 от Наредба № 3, документите, декларациите и описът по ал. 1 се подават лично или чрез упълномощено с нотариално заверено пълномощно лице в периода от 5 до 31 октомври в годината на кандидатстване в съответната областна дирекция на ДФЗ – РА по постоянен адрес на кандидата – физическо лице, или адрес на управление на кандидата – юридическо лице или едноличен търговец, като за Кампания 2021 крайният срок е 1 ноември 2021г., включително. Срокът по чл. 27в, ал. 4 от Наредба № 3 е преклузивен. С изтичането му се погасява правото на лицето да представи необходимите документи по ал. 1, респективно да кандидатства с тях за субсидия по съответната схема/мярка

В случая не се спори, че жалбоподателят е подал заявление вх. № 02-200-6500/12657 на 18.11.2021 г. за наличие за форсмажорни обстоятелства за временна нетрудоспособност, поради заболяване в периода от 18.10.2021г. до 01.11.2021г. следствие прекаран COVID-19. Към заявлението е приложил медицински документи, а именно: Амбулаторен лист № 10134/18.10.2021 г., съставен от д-р Е., с поставена диагноза „Б. д.“; медицинска бележка към амбулаторния лист, с преценка за необходимост от домашен амбулаторен режим за период от 18.10.2021 г. до 01.11.2021 г., с приложен лабораторен документ сочещ отрицателен резултат за коронавирусна инфекция; последващ Амбулаторен лист № 11196/17.11.2021 г. от същият лекар, който обективирал резултат от преглед – състояние след прекаран Ковид-19, като в медицинска бележка към листа приел, че наличието на антитела при тест от 16.11.2021 г. се дължи на прекарана Ковид-19 б. в периода от 18.10.2021 г. – 01.11.2021 г. Съгласно представените медицински документи и конкретно от Амбулаторен лист № 11196/17.11.2021 г., съставен от д-р Е., съдът намира, за установено, че в конкретния случа се касае за заболяване на ЗП от Ковид 19.

Следователно, с оглед извънредната епидемична ситуация в страната, възникнала в хода на административното производство, приложение намира Инструкция за прием на декларации за реализирана продукция по схемите за обвързано с производството подпомагане в случаите на временна нетрудоспособност, възникнала във връзка с Ковид-19 по време на приема на съответната декларация за реализирана продукция. Съгласно Инструкцията при невъзможност на ЗС да подаде декларация за реализирана продукция поради заболяване и/или карантиниране, свързани с Ковид 19, той има право да подаде заявление за наличие на форсмажорни обстоятелства не по-късно от 15 работни дни след крайната дата на форсмажорното обстоятелство, която крайна дата е записана в предоставените документи.

С оглед изложеното се установява, че жалбоподателят в съответствие с цитираната Инструкция е подал заявление на 18.11.2021 г., което заявление е подадено не по-късно от 15 работни дни, след крайната дата на форсмажорното обстоятелство - заболяване на ЗП от Ковид 19, констатирано с Амбулаторен лист № 11196/17.11.2021 г., съставен от д-р Е..

Въз основа на гореизложеното, съдът намира, че процесното уведомително писмо е незаконосъобразно по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, като издадено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, доколкото в случая е установено представено от кандидата за подпомагане, доказателство за наличието на форсмажорно обстоятелство и е следвало от страна на административният орган да бъдат приети и разгледани представените от него доказателства за реализация на продукция.

Въз основа на направените правни изводи, настоящата съдебна инстанция намира, че атакуваният административен акт е валиден, но е постановен при неспазване на съществени административнопроизводствени правила, и в несъответствие с относимите материалноправни норми и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба следва да бъде уважена като основателна.

УП следва да бъде отменено, като преписката бъде върната на административния орган за ново разглеждане и произнасяне съобразно указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в това решение.

С оглед изхода на делото, своевременно направеното искане от оспорващата страна за присъждане на разноски се явява основателно и следва да бъде уважено. Действително извършените такива са в размер на 10,00 (десет) лева заплатена държавна такса, а адвокатското възнаграждение следва да се определи, съобразно посоченото в представения Договор за правна защита и съдействие от 07.10.2024 г. и разпоредбата на чл. 38 ал. 2 от Закона за адвокатурата в размер на 800,00 (осемстотин) лева, предвид фактическата /въведените от жалбоподателя и обсъдени правнорелевантни за предмета на делото факти/ и правна сложност /приложимите правни норми/ на спора, вида и обема на извършените по делото процесуални действия от адвоката.

Мотивиран от така изложеното и на основание чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от , Административният съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на С. Н. Н., [ЕГН] от [населено място], [улица], УРН 333223 Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите за преходна национална помощ и обвързано с производството подпомагане за животни по реда на Наредба № 3/17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания за кампания 2021 г., с изх. № 02-200-6500/3587#13 от 17.09.2024 г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“, с което по заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК оторизираната сума за подпомагане е в размер на 0,00 лева.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от С. Н. Н. с УРН 333223 Заявление за подпомагане с УИН: 20/200521/37399 за кампания 2021 г. по схема ДПЖСК, в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр. София, бул. “Цар Борис III“ № 136 ДА ЗАПЛАТИ на С. Н. Н., [ЕГН] от [населено място], [улица]разноски по делото в общ размер на 810,00 (осемстотин и десет) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: