Решение по дело №2373/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2392
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 11 юни 2020 г.)
Съдия: Албена Славова Неделчева
Дело: 20193110202373
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 май 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

РЕШЕНИЕ2392/23.12.2019г.

 

Номер.................                   Година 2019                             Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                      тридесет и втори състав

На двадесет и първи октомври        Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                             Председател: Албена Славова

Секретар Незает Исаева

като разгледа докладваното от съдията

АНД 2373  по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по жалба на „Е.А.“ЕАД, представлявано от Изпълнителния Директор Т.И.А.  против НП 68/08.05.2019 г.   на Директора на БДЧР – гр. Варна, с което на основание чл. 200 ал.1 т. 31 от Закона за водите на дружеството е наложено  административнио наказания „Имуществена санкция“ в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение на  чл. 155 ал.1 т.22 от Закона за водите.

            В подадената до съда жалба се излагат твърдения, че НП е необосновано, доколкото дружеството-жалбоподател не се явява задължен субект по смисъла на Закона за водите. Твърди се, че НП е издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Сочи се, че с документ с изх. № 05-10-23/20.10.2018 г. Директорът на БДРЧ е издал две отделни предписания  към „Е.А.“ ЕАД, като се твърди, че с оглед съдържанието на НП не е ясно за неизпълнение на кое от двете предписания е ангажирана административно-наказателната отговорност на въззивника. Сочи се, че съгласно НП отговорността на въззивника е ангажирана в качеството му на оператор , но не е доказано това негово качество, като същото се оспорва. Твърди се, че с НП се въвеждат нови факти, различни от посочените в АУАН, с което е ограничено правото на защита на наказаното юридическо лице. Твърди се, че обжалваното НП и издаденото НП № 197/26.10.2018 г. санкционират едно и същи деяние. Иска се обжалваното НП да бъде отменено.

            В съдебно заседание въззивникът редовно призован, изпраща представител – адв. Е.А. ***, който поддържа жалбата. В заседание по същество пледира НП да бъде отменено. Излага допълнителен довод за незаконосъобразност на издаденото НП, свързан с липса на материална компетентност на АНО за издаване на обжалваното НП, доколкото процесният обект е предаден в материалната компетентност на РИОСВ – Бургас.

             Въззиваемата страна, редовно призована, изпраща представител – юк Петков, който в съдебно заседание оспорва жалбата. В заседание по същество пледира НП да бъде потвърдено. Твърди, че в хода на съдебното производство  са установени безспорно фактите, посочени в НП. Иска се НП да бъде потвърдено като законосъобразно и обосновано.

В хода на съдебното производство е разпитана в качеството на свидетел И.Д. – свидетел по акта. Приобщени са към материалите по делото материалите по АНП, както и заверено копие на решение по кнахд № 1207/2019 г. по описа на Административен съд – Бургас.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, установи следната фактическа обстановка:

На 24.01.2019 г. е извършена документална проверка по досието на обект „Хвостохранилище Росен“, гр.Черноморец, обл. Бургас от служители на  БДЧР . В хода на проверката е установено, че на основание чл.155 ал.1 т.22 от Закона за водите директорът на БДЧР е издал предписание с писмо с изх. № 05-10-23/30.04.2018 г. на „Е.А.“ЕАД ,  в качеството му на оператор на хвостохранилището да подаде заявление с документи за издаване на разрешително за заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект, със срок за изпълнение до 31.12.2018 г. Констатирано е, че до момента на изтичане на срока на изпълнение  и към момента на извършване на документалната проверка по досието на обекта, дружеството-жалбоподател не е подало в БДЧР заявление с документи за издаване  на разрешително за заустване на отпадъчни води в повърхностен воден обект., като  е поискано и от директора на БДЧР удължаване на срока.

С оглед на изложеното, св. С.И. – главен експерт в Дирекция „Контрол“ към Басейнова Дирекция“Черноморски район“  е съставила на дружеството-жалбоподател АУАН за нарушение на чл. 200 ал.1 т.31, във вр. с чл. 155 ал.1 т.22 от Закона за водите,  в качеството му на оператор с дейност Изпълнение на програма за изпълнение на екологичните последствия от хвостохранилище „Росен“,съгласно ПМС № 140 от 23.07.1992 г. и §1 т.1 б.д на ПМС № 50 от 10.04.2018 г. за изменение и допълнение на МС.  Въз основа на акта е издадено обжалваното НП.

Видно от материалите по АНП, с наказателно постановление № 197/26.10.2018 г. е ангажирана отговорността на дружеството-жалбоподател на основание чл. 200 ал.1 т.2 от Закона за водите за нарушение на чл. 46 ал.1 т.2 от Закона за водите, за това че на 03.04.2018 г. в качеството на оператор , с дейност изпълнение на програма за ликвидация на екологичните последствия от хвостохранилище „Росен“ е зауствало отпадъчни води от хвостохранилище „Росен“, без издадено разрешително за това.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от приобщените по делото материали по АНП, както и от гласните и писмени доказателства събрани в хода на съдебното производство, които са непротиворечиви и кредитирани от съда изцяло.

Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни  изводи:

Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за обжалване от надлежна страна и е приета от съда за разглеждане.

Административно-наказателното производство е  образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е  издадено в шестмесечния преклузивен срок.

Наказателно постановление  НП № 68/08.05.2019 г. е издадено от компетентен орган - Директорът на Басейнова дирекция за Черноморски район с център Варна, съгласно чл. 201 ал.2 от ЗВ. Съдът намира за неоснователни твърденията, че НП е издадено в нарушение на правилата за материална компетентност на АНО. В случая отговорността на юридическото лице е ангажирана за неизпълнение на предписание издадено от конкретен административен орган, а именно Директорът на БДЧР и именно същият в качеството на издател на властническия акт, инкорпориращ конкретното предписание е материално компетентен да ангажира отговорността на адресата му за неизпълнение на същото.

Като разгледа жалбата досежно процесуалната законосъобразност на проведеното административно-наказателно производство съдът установи следното:

В хода на административно-наказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице. Видно от съдържанието на НП и АУАН, в обстоятелствената част на двата документа не се съдържат конкретни данни за  времето на извършване на нарушението. АНО се е ограничил единствено да посочи срокът, в който е било дължимо изпълнението на задължението. В случая нарушението се явява осъществено на  дата извън определения срок за изпълнение, която не е указана от АНО.  Коя е същата обаче, не е посочено и извеждането й чрез предположение, включително при съобразяване на правилата за изтичане на сроковете, ограничава правото на защита на наказаното лице. Съгласно трайната съдебна практика, в съдържанието на АУАН и НП следва ясно и недвусмислено да бъдат посочени всички факти, касаещи съставомерни признаци на извършеното нарушение, в т.ч. и датата на осъществяването му.

По посочения начин е ограничено правото на защита на наказаното лице, което има право да узнае какво конкретно нарушение е извършило във всички фази на административно-наказателното производство и в случая с липсата в АУАН и неясното формулиране в НП на датата на извършване на процесните нарушения това право е било дерогирано. Допуснатият пропуск представлява съществен процесуален порок, който не може да бъде отстранен в хода на съдебното производство.

Съдът не констатира обаче твърдяното от въззивника противоречие между описанието на нарушението в АУАН и НП, съотв. вътрешно противоречие в съдържанието на НП, поради което намери посочените доводи за процесуална незаконосъобразност на НП за неоснователни.

Независимо от горното, съдът с оглед служебното начало разгледа жалбата и по същество като установи от правна страна следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 155 ал.1 т.31 от Закона за водите директорът на басейнова дирекция изпълнява държавната политика на басейново ниво, като издава предписания в рамките на компетентностите си по този закон.  В изпълнение на компетентността си по чл. 155 ал.1 т.31 от ЗВ Директорът на БДЧР –Варна е издал писмо-покана с изх.№ 05-10-23/30.04.2018 г., с предписание, адресирано до „Е.А.“ЕАД в качеството му на „оператор“ на воден обект – хвостохранилище „Росен“. В Закона за водите понятието „оператор“ на воден обект се съдържа в нормите на §1 т.85, т.86 и т.95 от ДР на ЗВ, които сочат легалните дефиниции на „регионален ВиК оператор“ и „оператор на язовирна стена“.  В обжалваното НП обаче не се съдържа твърдение, че отговорността на дружеството-жалбоподател е ангажирана в качеството му на оператор на водни обекти, част от съдържанието на двете цитирани дефиниции, а в качеството  на оператор с дейност Изпълнение на програма за изпълнение на екологичните последствия от хвостохранилище „Росен“,съгласно ПМС № 140 от 23.07.1992 г. и §1 т.1 б.д на ПМС № 50 от 10.04.2018 г. за изменение и допълнение на МС. 

Съгласно чл. 1 ал. 7 от ПМС № 140/23.07.1992 г. , на Е.А.“ЕАД  е възложена организация по проектирането, изпълнението и контрола  на дейностите по техническата ликвидация, консервация, техническа  и биологична рекултивация, пречистване на води и мониторинг на обекти от рудодобивните дружества по приложение № 1. В изречение второ на посочената норма е  предвидено, че проектирането и изпълнението на цитираните дейности, включително когато са обект на инженеринг, се възлагат по реда на Закона за обществените поръчки , като дейностите  по пречистване на води и мониторинг могат да се изпълняват и самостоятелно от „Е.А.“ЕАД.В приложение № 1 към ПМС №140/23.07.1992 г., хвостохранилище „Росен“ действително е посочено като обект, подлежащ на рекултивация, пречистване на водите и мониторинг. Същевременно обаче в чл. 1 ал.11 от ПМС № 140/23.07.1992 г. е посочено, че „Е.А.“ЕАД не изпълнява дейности по техническа ликвидация, консервация  , техническа и биологична рекултивация за обекти на рудодобивните дружества по приложение № 1, които са продадени от дружествата по ал.1  В случая хвостохранилище „Росен“ се явява такъв обект, т.е. попада извън обхвата на обектите, за които „Е.А.“ЕАД следва да извършва дейности по постановлението, защото същото е било продадено чрез публична продан от съществувалата към 2005 г. Агенция за държавни вземания на лице, извън изброените по чл. 1 ал.1 от МПС № 140/23.07.1992 г.

Доколкото дружеството-жалбоподател няма качеството „оператор“ на конкретния воден обект, съотв. не дължи извършване на дейностите, касаещи процесното разрешително, предмет на предписанието, деянието, описано в НП, изразяващо се в неизпълнение на предписанието е  формално нарушение на нормата на чл. 155 ал.1 т.22 от Закона за водите, доколкото същото не е обществено опасно. Касае се за малозначителност на нарушението по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, във вр. с чл. 9 ал.2 от НК, поради което съдът намира, че НП е издадено в противоречие и с материалния закон.

Поради изложените съображения, съдът намира, че НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

           

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  НП № 68/08.05.2019 г.   на Директора на БДЧР – гр. Варна, с което на основание чл. 200 ал.1 т. 31 от Закона за водите на „Е.А.“ЕАД е наложено  административнио наказания „Имуществена санкция“ в размер на 1000 /хиляда/ лева за нарушение на  чл. 155 ал.1 т.22 от Закона за водите.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна.

          След  влизане  в  сила  на  съдебното  решение,  АНП  да  се  върне  на                                       наказващия орган по компетентност.

                       

                                                                                 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: