Решение по дело №117/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 21 ноември 2019 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20197210700117
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 септември 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ №111

град Силистра, 21.11.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд гр.Силистра, в публично заседание на тридесети октомври, две хиляди и деветнадесета г. в състав:                                        

                                            Председател: Маргарита Славова

                                                 Членове:    Павлина Георгиева-Железова

                                                                    Елена Чернева

при секретаря Антония Стоянова, при участието на представителя на Окръжна прокуратура прокурор Стефка Ганчева, като разгледа докладваното от съдията Георгиева-Железова КНАХД № 117 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с глава XII, чл. 208 и сл. от АПК.

Касационното производство е образувано по жалба на Х.Н.С., в качеството му на управляващ и представляващ ЕООД “К Холд“ чрез адв.Д., срещу Решение № 112 / 26.07.2019 г. по АНД № 154 / 2019 г. по описа на Районен съд - Тутракан, с което е потвърден електронен фиш /ЕФ/, серия „К”, № 1998143. С посочения акт, за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство-мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движене, тип TFR1-М, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ на касатора, в качеството му на законен представител на посоченото дружество, е наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Чрез жалбата се навеждат оплаквания за неправилно прилагане на материалния и процесуалния закон. Според касатора, електронният фиш е бил съставен на датата на връчването му на 23.04.2019 г. и към този момент са били изтекли сроковете по чл.34 от ЗАНН; използваната в случая мобилна камера за заснемане изключва относимостта на приложената разпоредба на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за установяване и санкциониране на нарушението чрез съкратената процедура за издаване на електронен фиш. Счита, че оспореният фиш е издаден от материално некомпетентно длъжностно лице.

Ответникът не се представлява и не ангажира становище по жалбата.

Окръжна прокуратура формулира заключение за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Силистра, в рамките на законово-очертаните правомощия като касационна инстанция /чл. 218 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 2 от ЗАНН/, след преценка на наведеното касационно основание и при служебната проверка за приложението на материалния закон на база на фактите, установени от районния съд /чл. 220 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 2 от ЗАНН/, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, против акт, подлежащ на съдебен контрол, които характеристики я квалифицират като допустима и подлежаща на разглеждане по същество.

Фактическите установявания в оспореното решение /чл. 220 от АПК, вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН/, които служат за преценка от касационната инстанция на материалния закон, се свеждат до следното: на 29.03.2018 г. в 12:29 часа, на точка за контрол в с.Зафирово, област Силистра, в посока от гр.Силистра към гр.Русе, с автоматизирано техническо средство-мобилна система за видео-наблюдение TFR1-М било заснето движение на лек автомобил *** с измерена скорост от 65 км/ч. при максимално разрешена за движение в населено място от 50 км/ч., т.е. с превишение от 15 км/ч. Бил издаден електронен фиш, в който като нарушител бил вписан жалбоподателят в качеството му на законен представител и управител на „К Холд“ ЕООД -собственик на процесното МПС. На основание чл. 189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на касатора била наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 от същия закон. В определения във фиша срок не била подадена декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП.

За да потвърди електронния фиш, решаващият състав е приел, че в административно-наказателното производство не са допуснати съществени нарушение на производствените правила, водещо до отмяна на наказателното постановление, и че материалният закон е приложен правилно.

Нарушението, за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която е установена в населено място за съответната категория МПС от 50 км/ч. съобразно разпоредба на чл. 21, ал.1 от ЗДвП. От събраните в хода на производството доказателства се установява съставомерността на констатираното нарушение, тъй като автомобилът на дружеството е заснет при движение със скорост от 65 км/ч. в населено място – с.Зафирово, област Силистра, с автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата грешка/толеранс от 3% при измерване на скоростта, при въведено ограничение от 50 км/ч.

Неоснователни са доводите на касатора за порочност на административно-наказателното производство, финализирано с електронен фиш, вместо с наказателно  постановление. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. С посочената наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система, каквато е използвана в настоящия случай при установяване на нарушението. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/2013 г. на ВАС. В случая са спазени всички нормативно изискуеми предпоставки за санкциониране неправомерното поведение на касатора при управление на МПС с превишена скорост чрез издаване на електронен фиш. Не са налице твърдените нарушения на процедурата по налагане на административно наказание с ЕФ. Правилно съдът е съобразил приложените към преписката удостоверение за одобрен тип средство за измерване на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М и протокол от проверка на същото АТС от 15.02.2018 г., доказващ изправността му към момента на установяване на нарушението, както и приложения протокол, съставен в съответствие с чл. 10, ал. 1 от същата Наредба (л.20). От изображението на приложените снимки ясно може да се индивидуализира автомобила, с който е извършено нарушението.

Във връзка с горното, неоснователно се явява и възражението на касатора за неотносимост на приложената разпоредба за издаване на ел.фиш предвид използването на вид заснемаща техника – мобилна, вместо стационарна. В рамките на обхвата на автоматизираните технически средства се включват както стационарните, така и мобилните камери. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП: "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение". Съгласно легалната дефиниция на § 6, т. 65 на ДР на ЗДвП, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

В случая са спазени и изискванията на чл. 7 от Наредбата. Приложеният снимков материал установява мястото на извършване на контрола, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

Неоснователно е възражението за изтекла погасителна давност по чл. 34 от ЗАНН. Видно от приложеното извлечение от електронна база-данни (л.12) процесният фиш е съставен на деня, следващ извършването на нарушението, т.е. на 30.03.2018 г., следователно инкорпорираният в електронния фиш акт за установяване на административно нарушение е издаден както в рамките на 3-месеца от установяване на нарушението,така и в 1-годишен срок от извършването му.

Решаващият съд е събрал и анализирал относимите към предмета на делото доказателства и е установил обективно и всестранно истината за правно-значимите факти.

Неоснователно и оплакването, че от електронния фиш не ставало ясно кое е санкционираното лице. Адресатът е идентифициран с изписване на лични данни:трите имена; ЕГН и качеството му законен представител на търговското дружество. Посочването на данните и на юридическото лице е обусловено от нормативната рамка за правно-значимите факти при издаване на електронен фиш спрямо законния представител на юридическо лице-собственик на управлявания автомобил, а именно чл. 188, ал. 2 от ЗДвП. Съгласно посочения текст, когато нарушението е извършено при управление на моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по пози закон наказание се налага на неговия законен представител. Това означава, че в процесния електронен фиш значение имат данните и на двата субекта – законния представител Х.С. и дружеството-собственик на процесния автомобил „К Холд“ ЕООД. В тази връзка посочването им не предполага въвеждане в заблуждение на санкционираното лице. Също така, обстоятелството, че адресатът на фиша-Х.С. е подал и съответната жалба сочи, че правото на оспорване е упражнено и не е налице накърняване на процесуални права, свързани с погрешно съдържание на акта.

В обобщение, съдът приема, че не са налице сочените касационни основания по чл. 348 от НПК, във вр.чл. 218, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, а именно процесуални нарушения, както и тези, за които касационната инстанция следи служебно, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, а именно – нарушения на материалния закон, поради което оспореното решение следва да се остави в сила.

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл.първо от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от горното, Административен съд - Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 112 от 26.07.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 154 по описа за 2019 г. на Районен съд - Тутракан.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ: 1.                 2.