Разпореждане по дело №1149/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 декември 2020 г. (в сила от 21 януари 2021 г.)
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20207260701149
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ  

89

гр.Хасково,  16.12.2020г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в закрито заседание на  шестнадесети декември две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                  СЪДИЯ:  Цветомира Димитрова

като разгледа докладваното от съдията ч.административно дело № 1149 по описа на съда за 2020 година, взе предвид следното:                                                                                        

                                                              

Съдебното производство е по реда на чл.250 и сл. от АПК.

 

Производството е образувано  по постъпило в Административен съд, гр. Хасково   искане,  с правно  основание чл.250 от АПК,  подадено    от П.Т.З. ***, с което се иска прекратяване на  неоснователно  действие на  Кмета на Община Хасково, изразяващо се  в публикуване на сайта на Община Хасково  на  порочна информация „Забележка: при Предоставяне на информация за повторно използване се прилага Тарифата предвидена  в чл.41ж, ал.5, т.1 от ЗДОИ , на основание чл.41ж, ал.9 от ЗДОИ(Заповед № ЗМФ-1472/29.11.2011г).“. Претендира се  присъждане на разноски, представляващи внесена държавна такса и действително заплатено адвокатско възнаграждение в размер на 700.00 лева, про приложен списък.

 За изясняване на делото от фактическа страна, с разпореждане от  15.12.2020г., на основание чл.252, ал.2 от АПК, е бил задължен Кметът на Община Хасково да предостави относимата писмена информация по случая .

С вх. №  7433/16.12.2020г.  при АдмС-Хасково,  по делото е  постъпило  писмо от  процесуален представител на Кмета на Община Хасково, към което  са били приложени относими към случая писмени документи, както и оптичен носител – диск. Изразено е становище за недопустимост на искането. С писмото се претендират  разноски представляващи юрисконсултско възнаграждение.

С чл. 250, ал.1  от АПК е въведена възможност всеки, който има правен интерес,   да може да  иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Съгласно чл. 251, ал.1 от АПК, искането се предявява писмено пред административния съд по местоизвършване на действията.

За да е  допустима и основателна защитата по реда на чл. 250, ал.1 от АПК следователно е необходимо да са налице в тяхната съвкупност следните предпоставки:1. Да са налице фактически действия извършвани от името на административен орган или  длъжностно лице; 2. Действията да не се основават на нормативен или административен акт и 3. Действията да не са прекратени, т.е. да са налични към момента на  търсене на защитата.

В конкретният случай  действително се установява,  че на електронната страница на Община Хасково, която е публично достъпна на линк https://www.haskovo.bg/article/10001/2-predostavyane-na-dostp-do-obshchestvena informatsiya е уреден начина за предоставяне на  достъп до обществена информация, вкл.  за повторното й използване. Съответно на същата електронна страница са посочени и дължимите разходи и начините за заплащането им. Безспорно от  същата страница се установява, че  е  публикувана и забележка със следното съдържание: „При предоставяне на  информация за повторно ползване се Прилага тарифата  предвидена в чл.41ж, ал.5 , т.1 от ЗДОИ на основание чл. 41ж, ал.9, от ЗДОИ(Заповед № ЗМФ-1472/29.11.2011г.)“. 

 Т.е. действията  по публикуване на страницата на Община Хасково на информация относно размера на таксите събирани за предоставяне на информация за повторно ползване по реда на ЗДОИ са извършени от името на административният орган   и са налични  към момента на търсене на  защитата.

Публикуването на тази информация обаче се основава на нормативен акт, а именно Закона за достъп до обществена информация.

Съгласно чл. 41ж, ал.1 от ЗДОИ информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване безплатно или след заплащане на такса, която не може да надхвърля материалните разходи по възпроизвеждането и предоставянето на информацията.

Изрично в чл. 41ж, ал.6 от ЗДОИ е посочено, че размерът на таксите, основата, на която се изчисляват, взетите предвид фактори при изчисляването, както и всички допълнителни условия, ако има такива, се публикуват, включително по електронен път при наличието на интернет страница. В чл.15а, ал. на ЗДОИ също е предвидено, че в секция "Достъп до информация" на интернет страниците по ал. 1 се обявяват данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 и годишните отчети по ал. 2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.

Следователно, задължението за извършването на фактическото действие- публикуването на информация относно размера и начина на определяне на таксите, съобразно нормативите за разходите по предоставянето й, събирани от община Хасково за предоставяне на информация за повторно ползване се основава на действащ нормативен акт.

 Предвид това, в случая не е налице една от задължителните предпоставки за уважаване на искането по чл.250 от  АПК, а именно фактическите действия да не се основават на нормативен или административен акт. Ето защо искането се явява неоснователно и следва да бъде отхвърлено като такова.

 Видно е от текста на процесната забележка, че административният орган е приел, че при предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване  при изчисляване размера на таксите следва да се прилагат определените в Заповед № ЗМФ-1472/29.11.2011г. нормативи. Дали това административно решение е законосъобразно, не може да бъде контролирано в настоящото производство, тъй като е налице друг ред за защита.

С оглед изхода на спора основателна се явява единствено претенцията на административният орган за присъждане на разноски представляващи юрисконсулско възнаграждение.

 Ето защо, че следва да бъде осъден искателя да заплати на Община Хасково разноски в размер на 50.00 лева, представляващи юрисконсулско възнаграждение определено по реда на чл.144 от АПК, вр. с чл. 78, ал.8 от ГПК, вр. с чл. 37 от ЗПр.П, вр. с чл. 26 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

      Водим от горното  и на основание чл. 253, ал.2, хипотеза 2-ра от АПК съдът

 

 

 

РАЗПОРЕДИ :

 

ОТХВЪРЛЯ  искането на  П.Т.З. ***, с което се иска на основание чл.250 от АПК  да бъде  прекратено   неоснователно  действие на  Кмета на Община Хасково, изразяващо се  в публикуване на сайта на Община Хасково  на  порочна информация „Забележка: при Предоставяне на информация за повторно използване се прилага Тарифата предвидена  в чл.41ж, ал.5, т.1 от ЗДОИ , на основание чл.41ж, ал.9 от ЗДОИ(Заповед № ЗМФ-1472/29.11.2011г), като се премахне същата публикация от сайта на общината.

ОСЪЖДА П.Т.З., с ЕГН ********** ***, да заплати на Община Хасково разноски по делото в размер на 50.00(петдесет) лева,  представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховният административен съд  по реда на чл. 254, ал.1 от АПК  - в три дневен срок от издаването му .

Препис от  разпореждането да се съобщи на искателя и Кмета на Община Хасково.

 

 

 

                                                                                         Съдия: