Решение по дело №200/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20207250700200
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                           № 7                     25.01.2021 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                           пети състав            

На дванадесети януари                                                              година 2021

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

Секретар: Янка Ганчева

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 200 по описа за 2020 година

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 47а и сл. от ЗПЗП.

Делото е образувано по жалба на ЕТ „Агроелит-М.-Б. М.“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. Цар Симеон“ № 4, чрез адв. Е. М. от АК – Търговище, с адрес за призоваване: гр. Търговище, ул. „Цар Симеон“ № 4 против Заповед № РД 09-486 от 24.06.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е утвърдено Уведомление за възстановяване на индивидуални размери на държавната помощ по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, ползван в първичното селскостопанско производство“ съгласно Приложението, в частта за отказ от държавна помощ от 36 327, 77 лв.

Жалбоподателят сочи в жалбата, че процесната заповед в оспорената си част е немотивирана, постановена в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят е подал на 26.09.2019 г. заявление с УИН 25/ 184024/ 0200174 от 26.09.2019 г. за държавна помощ по Глава IVа от ЗПЗП с приложен опис от 21 бр. фактури за закупен газьол през 2018 г. След въвеждането на данните в информационния масив от служител на ОС“Земеделие“ – Търговище е бил издаден Контролен лист, подписан от двамата експерти в службата без забележки, удостоверяващ извършената проверка по описа на фактурите.Със Заповед № РД 09-1023 от 07.11.2019 г. министърът на земеделието, храните и горите е определил отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол, използван през 2018 г. в размер на 0, 37 лв. Установено е, че е допусната грешка в изписването на БУЛСТАТ на доставчиците на газьол и на 25.02.2020 г. жалбоподателят е направил корекция на направеното заявление с нов опис на същите 21 бр. фактури, като е допълнил изпуснатата последна цифра от БУЛСТАТ. Тази възможност му е дадена със Заповед № РД 09-82 от 03.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите в срока за корекция от 24.02.2020 г. до 28.02.2020 г. На 24.06.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите е издал процесната заповед, която не е публикувана на сайта на МЗХГ, тъй като съдържа лични данни. Нито заповедта, нито уведомлението е съобщено на жалбоподателя. На 15.07.2020 г. жалбоподателят е получил по банкова сметка ***, 77 лв., съставляваща държавна помощ по посочената по-горе схема за кампания 2019 г. Закупеният от жалбоподателя газьол през 2018 г. съобразно описаните в заявлението фактури е в размер на 235 515, 69 л., съобразно Методиката за средните разходни норми, максималното количество газьол за годината е в размера, съответстващ на индивидуалната годишна квота на жалбоподателя – 196 366, 318 л. Изхождайки от определената годишна квота на жалбоподателя в горепосочения размер и размера на отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол, определен със Заповед № РД 09-1023/ 07.11.2019 г. очакваната държавна помощ за жалбоподателя следва да бъде в размер на 72 655, 54 лв., а не получената такава на 15.07.2020 г. точно наполовина.

В съдебно заседание по делото жалбоподателят, редовно призован се представлява от адв. Е.М. от АК – Търговище, която поддържа жалбата и изразява мотивирано становище за отмяна на оспорения адм. акт. Допълнително навежда, че коефициентът на редукция може да бъде различен за всеки земеделски стопанин и е налице неравно третиране на равнопоставени правни субекти.

Ответникът по оспорването – министърът на земеделието, храните и горите, редовно призован, се представлява от ст. юрк. К.Д. при ОД“Земеделие“- Търговище, който оспорва жалбата и поддържа представения писмен отговор. В дадения от съда срок са получени писмени бележки, с изразено становище за законосъобразност на оспорения адм. акт, и неоснователност на жалбата и нейното отхвърляне.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, налице е правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество последната е   неоснователна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят е подал на 26.09.2019 г. заявление с УИН 25/ 184024/ 0200174 от 26.09.2019 г. за държавна помощ по Глава IVа от ЗПЗП с приложен опис от 21 бр. фактури за закупен газьол през 2018 г. (стр. 8 до 11 от делото). След въвеждането на данните в информационния масив от служител на ОС“Земеделие“ – Търговище е бил издаден Контролен лист ( стр. 12 от делото), подписан от двамата експерти в службата без забележки, удостоверяващ извършената проверка по описа на фактурите.

Със Заповед № РД 09-1023 от 07.11.2019 г. (стр. 15 от делото) министърът на земеделието, храните и горите е определил отстъпката от стойността на акциза за литър закупен газьол, използван през 2018 г. в размер на 0, 37 лв.

Със Заповед № РД 09-82 от 03.02.2020 г. (стр. 16 от делото) на министъра на земеделието, храните и горите е даден срок за корекция от 24.02.2020 г. до 28.02.2020 г. на технически грешки в описите на фактурите от заявлението за държавна помощ: „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“. За допуснати грешки в изписването на БУЛСТАТ на доставчиците на газьол на 25.02.2020 г. жалбоподателят е направил корекция на направеното заявление с нов опис на същите 21 бр. фактури, като е допълнил изпуснатата последна цифра от БУЛСТАТ (стр. 13 и 14 от делото).

На 24.06.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите е издал процесната заповед № РД 09-486 от 24.06.2020г., с която е утвърдено Уведомление за възстановяване на индивидуални размери на държавната помощ по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, ползван в първичното селскостопанско производство“ съгласно Приложението (стр. 37 от делото). Заповедта е публикувана на 30.06.2020 г. на сайта на МЗХГ, като в същата не е указан срок на обжалване, поради което на основание чл. 140, ал. 1 от АПК срокът на обжалване се счита за удължен на 2 месеца.

На 10.08.2020 г. жалбоподателят е изпратил писмо рег. № 70-3627/ 11.08.2020 г. на МЗХГ (стр. 18 от делото), в което е посочил, че е подал заявление на 26.09.2019 г. за държавна помощ по Глава IVа от ЗПЗП и е направил корекции в описа на фактурите за закупен газьол на 25.02.2020 г. Основавайки се на индивидуалната годишна квота на дружеството от 196 366, 318 л. и размера на отстъпката за литър закупен газьол, определена със Заповед № РД 09-23/ 07.11.2019 г. очакваната държавна помощ за дружеството е в размер на 72 655, 54 лв., а то е получило на 15.07.2020 г. сума точно наполовина, като моли да се посочи причината, поради която получената помощ е в този по-малък размер.

На 17.08.2020 г. зам.министърът на МЗХГ изпратил писмо до жалбоподателя изх. № 70-3627 (стр. 6 от адм. преписка). В него е посочено по повод на горепосоченото писмо на жалбоподателя, че съгласно т.II от заповед № РД09-82/ 03.02.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите е приложен коефициент на редукция на индивидуалния размер на държавната помощ на земеделските стопани, които са направили корекции в описите на фактури, за да не бъде надхвърлен бюджетът по схемата за държавна помощ, определен със Закона за държавния бюджет на Р.България за 2019 г. Средствата са изплатени през м. юли 2020 г. и това е последното плащане за кампания 2019 г. Посочено е също, че на базата на индивидуалната годишна квота на жалбоподателя след корекция в описа на фактури 196 366, 318 л. и проверка от НАП след прилагане на коефициент на редукция, индивидуалният размер на държавната помощ е определен на 36 327, 77 лв.

На 24.08.2020 г. жалбоподателят е подал настоящата жалба против процесната заповед № РД 09-486/ 24.06.2020 г. в частта за отказ от държавна помощ в размер на 36 327, 77 лв.

При тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Съгласно чл. 47 от ЗПЗП (в приложимата редакция) Администратор на схемата за държавна помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство, е министърът на земеделието, храните и горите. Схемата за държавна помощ се прилага до 31 декември 2020 г. При спазване на условията на глава І и чл. 44 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 г. за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (OВ, L 187/1 от 26 юни 2014 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) № 651/2014". Механизмът по схемата за държавна помощ се прилага за календарните години от 2015 до 2020 г. включително и при спазване на чл. 58, параграф 4, изречение първо от Регламент (ЕС) № 651/2014. Министърът на земеделието, храните и горите утвърждава със заповед указания за прилагане на схемата за държавна помощ, включително на механизма по схемата.

Съдът приема, че процесната заповед е издадена от компетентен орган в кръга на неговите правомощия определени в чл. 47а, ал. 1 от ЗПЗП. Според посочената разпоредба от закона, администратор на схемата за държавна помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство, е министърът на земеделието, храните и горите. От нормата следва извод, че не е предвидена възможност от законодателя за делегиране на тези права. Независимо от това обаче, съдът приема, че мотивите за получения размер на държавна помощ от жалбоподателя се съдържат в писмо изх. № 70-3627/ 17.08.2020 г. (стр. 6 от адм. преписка), подписано от доц. Д-р Я.И. – зам.министър на МЗХГ. От същото е видно, че на земеделските стопани, направили корекции в описите на фактури е наложен коефициент на редукция на индивидуалния размер на държавна помощ, за да не бъде надхвърлен бюджетът по схемата за държавна помощ. В тази връзка съдът намира за неоснователни оплакванията в подадената жалба за липсата на мотиви в оспорената заповед. Отделно от това мотиви за прилагане на коефициент за редукция се съдържат в доклад на доц. д-р Я. Иванов – зам. министър на МЗХГ (стр. 4 и 5 от адм. преписка). В доклада изрично е посочено, че съгласно Заповед № РД 09-82/ 03.02.2020 г. в случай, че сумите подлежащи на доплащане на земеделските стопани надвишат остатъка от бюджета по схемата за държавна помощ в размер на 479 206, 52 лв., следва да бъде приложен коефициент на редукция. Уведомлението по чл. 47б, ал. 5 от ЗПЗП следва да бъде утвърдено, в колона „индивидуален размер на държавната помощ“ фигурира сумата, представляваща разликата между преизчисления индивидуален размер на държавна помощ и вече изплатения такъв на земеделските стопани, с приложен коефициент на редукция, съгласно Заповед № РД 09-82/ 03.02.2020 г.

Съдът приема, че при издаване на процесната заповед са спазени процесуалните правила и материалния закон. Според нормата на чл. 47б от ЗПЗП общият размер на държавната помощ се определя със закона за държавния бюджет на Р. България за съответната година и се разпределя на земеделските стопани въз основа на определената по чл. 47г, ал. 3 индивидуална годишна квота. Държавната помощ се предоставя за закупен газьол по чл. 32, ал. 1, т. 3 от ЗАДС, използван за механизирани дейности в първичното селскостопанско производство. Брутният еквивалент на държавната помощ е паричният еквивалент на отстъпката, определена по реда на чл. 47е, ал. 1. Индивидуалният размер на държавната помощ е произведението между отстъпката, определена по реда на чл. 47е, ал. 1, и индивидуалната годишна квота, определена по чл. 47г, ал. 3. Според ал. 5 на чл. 47б от ЗПЗП (Изм. – ДВ, бр. 58 от 2017 г., в сила от 18.07.2017 г.) Министърът на земеделието, храните и горите издава заповед за утвърждаване на уведомление за възстановяване на индивидуалните размери на държавната помощ.

От адм. преписка се установява, че при издаване на процесната заповед е била издадена предходна заповед № РД 09-82/03.02.2020 г. от министъра на земеделието, храните и горите, с която е дадена възможност на земеделските стопани за отстраняване на технически грешки в описите на фактури от заявлението за държавна помощ по реда на Глава IV а от ЗПЗП, от която се е възползвал жалбоподателят според представения опис на фактури с нанесени корекции (стр. 13 и 14 от делото). Индивидуалната годишна квота на жалбоподателя е 196 366,318 л. след прилагането на коефициент на редукция от адм. орган от 0, 5, умножено по отстъпката на литър закупен газьол, индивидуалния размер на държавната помощ по реда на Глава IVа от ЗПЗП е определен на 36 327, 77 лв. Коефициентът на редукция е бил наложен от факта, че сборът от сумите, подлежащи на доплащане на земеделски стопани, извършили корекции на технически грешки е в размер на 957 321, 53 лв. (двойно по голям от бюджета на схемата за държавна помощ) и с оглед на получаване от всеки земеделски стопанин на подпомагане по тази схема е наложен коефициент на редукция, за който стопаните са уведомени със Заповед № РД 09-82/ 03.02.2020 г.  

В съдебно заседание по делото, процесуалният представител на жалбоподателя навежда довод за неравно третиране на равнопоставени правни субекти в случая земеделските стопани при определения коефициент на редукция. Съдът приема това за неоснователно, тъй като жалбоподателят не представя доказателства в тази насока, независимо от дадените указания по чл. 154, ал. 1 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК в с.з. по делото (видно от протокол от с.з. на 12.01.2021 г. стр. 2), пък и неравното третиране на правните субекти не може да бъде предмет на настоящото производство, поради което съдът не е длъжен да събира други доказателства в тази насока.

По отношение на възражението на процесуалния представител на жалбоподателя за неприемането на доказателства, представени от адм. орган, находящи се на стр. 38 и 39 от делото, именовани скрийншот от модул „Намалена акцизна ставка на газьола, базирана в ИСАК, доказващ индивидуалната годишна квота на жалбоподателя преди и след извършване на корекции на технически грешки в описи на фактури от заявлението му за държавна помощ от 26.09.2019 г., съдът приема за основателно. Действително не е ясно кога е съставен процесният документ, като отделно, липсва и заверка на същия.

При тези съображения съдът приема, че подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Предвид на изхода от оспорването и претенцията на страните за разноски по делото в случая, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да заплати на адм. орган направените по делото разноски  в размер на 100 лв. за юрк. възнаграждение, определено по реда на чл. 78, ал. 8 във вр. с чл. 37 ЗПП и чл. 24 от НЗПП.

 По изложените съображения и на основание чл. 160, ал. 1 и чл. 161, ал. 1 от ДОПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Агроелит-М.-Б. М.“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. Цар Симеон“ № 4, чрез адв. Е. М. от АК – Търговище, с адрес за призоваване: гр. Търговище, ул. „Цар Симеон“ № 4 против Заповед № РД 09-486 от 24.06.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е утвърдено Уведомление за възстановяване на индивидуални размери на държавната помощ по схема за държавна помощ „Помощ под формата на отстъпка от стойността на акциза върху газьола, ползван в първичното селскостопанско производство“ съгласно Приложението, в частта за отказ от държавна помощ от 36 327, 77 лв.

ОСЪЖДА ЕТ „Агроелит-М.-Б. М.“ ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. Цар Симеон“ № 4 да заплати на МЗХГ направите по делото разноски в размер на 100 лв., съставляващи юрк. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Р.България.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: