Решение по дело №247/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 552
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700247
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 552

 

гр. Враца, 17.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в публично заседание на  28.11.2019 г. /двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година/, в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  адм. дело № 247 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е   по чл.145 и сл. от АПК вр.чл.33а, ал.6 от  Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано въз основа на жалба, предявена от П.И.П. ***, против ЗАПОВЕД № РД 09-229/01.03.2019 г. на Зам.Министъра на земеделието, храните и горите/по заповед за заместване №РД-09-223/22.02.2019г./, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 в частта, в която петнадесет от заявените от него конкретно описани шестдесет и седем имоти, находящи се в землището на с. З., с. Л. и с. П.  са  останали извън  този слой.

В жалбата се сочи, че оспорената заповед в обжалваната част е незаконосъобразна, тъй като същата не е мотивирана - не са посочени фактически и правни основания за издаването ѝ. Твърди се, че не е посочено чрез кой метод на актуализация е определен допустимия слой, като недопустим е определен  целия физически блок, без да  се изследва кои части от него са в добро физическо състояние и дали има части, които не са. Посочено е още, че заповедта не съдържа критериите, въз основа на които е утвърден специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“, поради което не би могло да се провери как административният орган е формирал преценката си за включването или изключването на площи от обхвата на слоя. Счита, че административният  орган недопустимо е отделил от една практически еднородна площ участъци, които е приел за недопустими за подпомагане, като по този начин е нарушил разпоредбите на чл. 33, ал. 1 и чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП. Прави се искане оспорената заповед да  бъде отменена като незаконосъобразна в обжалваната част.  Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ц. Н. в с.з. и в писмен отговор я оспорва, като заявява, че  законосъобразно  описаните петнадесет броя БЗС, заявени  от жалбодателя,  са приети за недопустими. Сочи се, че при извършеното сателитно заснемане са установени частите от парцелите, които не са поддържани и следователно негодни за подпомагане съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Теренна проверка не е извършена, тъй като такава не е задължителна за всички имоти. Прави се искане жалбата да бъде отхвърлена, с присъждане на юрисконсултско възнаграждение съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема от фактическа  и правна страна следното:

Със Заповед №РД-46-504/12.12.2018г. на Министъра на земеделието, храните и водите е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018 г., като част от системата  за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ чрез дешифриране на нова цифрова ортофотокарта /ЦОФК/  на страната и отразяване на резултатите от теренните проверки. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗХГ на 19.12.2018 г. / установено от файла в приложения оптичен носител/. В Раздел четвърти от същата е указано, че земеделските стопани в 14-дневен срок от  уведомяването могат да подават възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 г. Настоящият жалбодател е подал такова възражение с рег. № АР-68/03.01.2019г., срещу изключването от обхвата на  площите, допустими за подпомагане на заявените от него с УИН * петнадесет имота, находящи се в землището на с. З., с. Л. и с. П.: БЗС  №30606-133-24-1 с декларирана площ от 0,12ха, определена за недопустима 0,03ха; БЗС №30606-133-25-1 с декларирана площ от 0,52ха, определена за недопустима 0,19ха; БЗС №30606-20-13-1 с декларирана площ от 0,39ха, определена за недопустима 0,39ха; БЗС №30606-23-13-1 с декларирана площ от 0,99ха, определена за недопустима 0,37ха; БЗС №30606-341-11-1 с декларирана площ от 1,14ха, определена за недопустима 0,15ха; БЗС №30606-4-37-1 с декларирана площ от 0,18ха, определена за недопустима 0,05ха; БЗС №30606-4-38-1 с декларирана площ от 0,1ха, определена за недопустима 0,06ха; БЗС №30606-5-55-1 с декларирана площ от 3,65ха, определена за недопустима 0,72ха; БЗС №30606-5-57-1 с декларирана площ от 0,21ха, определена за недопустима 0,07ха; БЗС №44728-24-2-1 с декларирана площ от 0,34ха, определена за недопустима 0,27ха; БЗС №55070-149-1-1 с декларирана площ от 0,24ха, определена за недопустима 0,05ха; БЗС №55070-155-1-2 с декларирана площ от 0,28ха, определена за недопустима 0,14ха; БЗС №55070-41-4-1 с декларирана площ от 0,21ха, определена за недопустима 0,21ха; БЗС №55070-41-5-1 с декларирана площ от 0,77ха, определена за недопустима 0,72ха и БЗС №55070-48-3-1 с декларирана площ от 0,83ха, определена за недопустима за подпомагане в окончателния слой 0,66ха.

Установено е, че тези заявени площи попадат изцяло под самолетни снимки, заснети на 18.08.2018г. и за тях е извършено дешифриране  на актуална цифрова ортофотокарта, като от заснемането е видно, че част от площите с посочените по-горе параметри остават извън специализирания слой ПДП, тъй като в тях има храстовидна и дървесна растителност, липсват следи от земеделска дейност и са оценени като неподдържани и негодни за подпомагане съобразно критериите в Наредба №2/26.03.2018г. Постановена е Заповед №РД-09-229/01.03.2019 г. на Зам.Министъра на земеделието, храните и горите  /по заместване със Заповед №РД-09-223/22.02.2019г./, с която е одобрен окончателния актуализиран специализиран слой „ Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г., като  посочените части от петнадесетте БЗС са изключени.

При така установената фактическа обстановка съдът намира, че пред него е оспорен индивидуален административен  акт, засягащ  права и законни интереси на жалбодателя  като  участник в административното производство. Оспорването е извършено и в законоустановения преклузивен срок. Заповедта е публикувана в ДВ бр.20/08.03.2019г., а жалбата е депозирана пред съда на 20.03.2019г.,(изпратена по куриерска фирма /л. 11 от делото/), поради което същата  се явява процесуално допустима.

Преди да разгледа основанията за незаконосъобразност на оспорения административен акт, съобразно задължението по чл.168 ал.2 от АПК, съдът следва да се произнесе по отношение на неговата валидност. Съгласно  чл.33а  ал.2  от ЗПЗП  оправомощеният орган, който следва да определи  окончателния слой на  площите, допустими за подпомагане, е Министърът на земеделието, храните и горите. Оспорената пред съда заповед е издадена от Зам.министър по силата на заповед за заместване №РД09-223/22.01.2019г., отразена  чрез щемпела  върху заповедта. С оглед изложеното оспорената заповед се явява издадена от компетентен административен орган, в кръга на предоставените му правомощия и в предвидената писмена форма, поради което същата  не е нищожна.

Не са допуснати съществени нарушения в административната процедура. Извършена е административна проверка  чрез интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ чрез съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните от системата за идентификация на земеделските стопани /СИЗП/. Правото на жалбодателя за участие в производството по  изготвяне и утвърждаване на специализирания слой за кампания 2018г.  е обезпечено,  като му е дадена възможност да се запознае с издадената заповед за проект на този слой чрез публикуването й  на интернет страницата на министерството  с пояснение, че след запознаване с нея могат да се подадат възражения. Преглед на съответните  физически блокове, касаещи отделните  земеделски производители, се извършва  чрез ЦОФК.

Жалбодателят е депозирал своевременно своето възражение, но същото не е било възприето изцяло, като имотите, предмет на настоящето дело, са останали извън обхвата на допустимия слой.

За изясняване на спора е допусната и изслушана специализирана съдебно – техническа експертиза. След проверка на относимите писмени доказателства, вещото лице е установило, че петнадесетте БЗС са заявени  за ползване като постоянни или временни пасища за паша на животни. За да бъдат допустими за подпомагане тези площи, е необходимо върху тях да  има не повече от 100бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0.5м, които са с мозаечно разположение, ако има мозаечно разположени сгради, те да не са повече от 10% от общата площ и следите от паша или косене да са разпознаваеми през цялата година. Площите, изключени от допустимия слой, са определени чрез дешифриране на самолетна снимка и изготвена въз основа на нея цифрова ортофотокарта, като не са извършвани теренни проверки. Според вещото лице само чрез  самолетна снимка може да се установи има ли дървета и храсти, мозаечно разположени ли са, има ли сгради и пътища, обработва ли се земята, но не може да се установи точната височина на  дърветата и храстите и не могат да се преброят дърветата. Вещото лице е дало предложение за корекция на площта, която е приета за недопустима, като е приело, че допустимата площ в пет от петнадесетте БЗС, предмет на жалбата, следва да се увеличи, а именно: за БЗС № 30606-133-24-1 с 0,0101ха, за БЗС № 55070-41-4-1 с 0,006ха, за БЗС № 30606-4-37-1 с 0,022ха, за БЗС № 55070-48-3-1 с 0,0774ха и за БЗС № 44728-24-2-1 с 0,0312ха, с аргумента, че при дешифриране на снимката, поради по-голямата денивелация  като дървета  е отчетена тяхната сянка, а върху скалните образувания на част от имотите има трева, годна  за паша. 

Приемайки заключението на съдебно-техническата експертиза, неоспорена от страните, съдът намира, че при издаване на  обжалваната заповед не е приложен правилно материалният закон. При липсата на категорични  доказателства за броя на дърветата и тяхната височина, както и точната височина на тревата, изводите на административния орган за непокриване с  критериите за допустимост  за подпомагане на почвения слой за 0,03ха за имот БЗС № 30606-133-24-1; 0,06ха за имот БЗС № 55070-41-4-1; 0,05ха за имот БЗС №  30606-4-37-1; 0,66ха за имот БЗС № 55070-48-3-1; и 0,23ха за имот БЗС № 44728-24-2-1 са незаконосъобразни.

По изложените съображения жалбата се явява частично основателна, поради което атакуваната заповед следва да се отмени в частта й, с която от одобрения окончателен специализиран слой необосновано са изключени  посочените  от вещото лице площи от петте имота, като преписката се върне на Министъра на земеделието, храните и горите със задължителни указания за тълкуване и прилагане на закона. При новото произнасяне  административният орган следва да съобрази установеното от съда относно частите от петте имота, които трябва да се включат в слоя площи, допустими за подпомагане за 2018г. и да приложи критериите  за допустимост на земеделските площи  за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, посочени в Наредба №2/26.03.2018г.

С оглед изхода на спора разноските остават за страните, както са сторени.

Водим от гореизложеното и на основание чл.172 ал.2  вр.чл.146  т.4 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

            ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД №РД-09-229/01.03.2019г. на ЗАМ.Министъра на земеделието, храните и горите/ по заповед за заместване №РД-09-223/22.02.2019г./  В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г.  са останали части от парцели, както следва:

За БЗС 30606-133-24-1 -  0,0101ха

За БЗС 55070-41-4-1 – 0,006ха

            За БЗС 30606-4-37-1 – 0,022ха

            За БЗС 55070-48-3-1 – 0,0774ха

            За БЗС 44728-24-2-1 – 0,0312ха

ИЗПРАЩА  преписката в отменената част  на административния орган Министър на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

            ОТХВЪРЛЯ  жалбата в останалата част.              

            Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

 

 

                                                           АДМ. СЪДИЯ: