Решение по дело №389/2019 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 187
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 10 октомври 2019 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20191420200389
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 април 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

гр.ВРАЦА, 16.05.2019 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ВРАЧАНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                   ІІІ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публичното заседание на  13.05.2019 год. /тринадесети май, две хиляди и деветнадесета година/, в състав:

 

        Председател : КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

          

При секретаря                Ваня Василева          като разгледа докладваното  от                СЪДИЯТА            НАХ дело № 389  по описа за 2019 год.

               ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р   Е   Ш   И   :

 

      ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 1/02.04.2019 год. на Кмета на ОБЩИНА-ВРАЦА, Калин Ангелов Каменов, с което на търговско дружество „Топлофикация-Враца”ЕАД - гр.Враца, с ЕИК: *********, е наложена ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 10 000 лв. /десет хиляда лева/ - за нарушение по чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 във връзка с чл.19 т.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ.

 

      РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ – дневен срок, считано от уведомяването, чрез Районен Съд - гр.Враца, пред Административен Съд – гр.Враца.

 

 

 

            РАЙОНЕН СЪДИЯ :

 

 

 

 

 

                 М О Т И В И :

   „Топлофикация-Враца” ЕАД-Враца, със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.”Максим Горки” № 9, чрез представляващ Радослав Михайлов – Изпълнителен Директор, е обжалвало НП № 1 от 02.04.2019 год. на Кмета на ОБЩИНА-ВРАЦА, с което на фирмата търговско дружество е наложена имуществена санкция от 10 000 лв. за нарушение по чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 във вр. чл.19 т.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техни-ческата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА. В жалбата, се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното НП, като се иска отмяната му.

Ответникът по жалбата ОБЩИНА-ВРАЦА, чрез процесуален представител пред съда – гл.юрисконсулт Г.В.С., сочи доводи за неоснователност на жалбата и потвърждаване на обжалваното НП, като правилно и законосъобразно.

Производството по делото е по реда на чл.59 – чл.63 от ЗАНН /ЗАКОН ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ/ във връзка с НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, която е приета с Решение № 686/30.01.2018 год. на ОБЩИНСКИ СЪВЕТ-ВРАЦА и е издадена на осн. чл.8 от ЗНА, чл.76 ал.3 от АПК, чл.21 ал.1 т.8, т.13 и т.23 и ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.72 и чл.74 от ЗУТ.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

На 08.11.2018 год. жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца уведомил Кмета на Община-Враца, с Уведомление за разкопаване в условията на авариен ремонт, че започва разкопаване с цел отстраняване на авария на обект: „Военно окръжие”, ул.”Цвета Кръстенякова” с площ от 10 кв.м., в същия ден на 08.11.2018 год., като настилката ще бъде възстановена до 15.11.2018 год. Била внесена сумата от 1 000 лв. за гаранция и приложени ситуация /график за ремонта/ и проект за временна организация на движението, съгласуван със Сектор „Пътна Полиция”.

На 09.11.2018 год. мястото на разкопаването посетили служителките на Община-Враца, св.Т.Н.Р. и св. Л.П.Ж., двете на длъжност „гл.специалист” в „КС” /”Контрол по строителството”/ към Дирекция „Строителство и инфраструктура” при Община-Враца. Констатирано било от двете служителки, че е разкопана на мястото 38 кв.м. асфалтова настилка, определена била гаранция от 3 800 лв., за което бил съставен и Констативен Протокол. Проверката била след обяд към 15.00 ч., като било и фотографирано разкопаното място.

На 11.02.2019 год. отново двете служителки св.Т.Р. и св.Л.Ж. *** /зад „Военно Окръжие”/ и отново констатирали, че настилката не е възстановена. Отново бил съставен Констативен Протокол и мястото фотографирано.

    До жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца било изпратено писмо ПОКАНА от Кмета на Община-Враца, да се яви представител в 14-дневен срок, за съставяне на АУАН, като било посочено и лице за контакт с посочен моб. телефон, св.Т.Р.. Към писмото-покана били приложени копия от Констативния Протокол от 11.02. 2019 год. и от Уведомлението от 08.11.2018 год. Документите били получени от служител на жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца, „В.Попова” на 15.02.2019 год.

    В указания в писмото-покана срок не се явил в Община-Враца представител на жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца и затова св.Л.П.Ж., съставила в отсъствие на представител на нарушителя, на 05.03.2019 год. АУАН /Акт за установяване на административно нарушение/ на жалб. „Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца - за нарушение по чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, при свидетели св.Т.Р. и св.Н.В.К.,***, Директор Дирекция „СИ” /”Строителство и инфраструктура/ при Община-Враца, затова, че на 11.12.2018 г. в качеството си на дружество, предоставящо обществена услуга (експлоатационно дружество), не е възстановило целостта на нарушената асфалтова настилка - публична общинска собственост в нормативно определения 30-дневен срок след приключване на строително-монтажните работи, свързани с извършен на 08.11.2018 г. авариен ремонт на топло-проводно отклонение на ул.”Цвета Кръстенякова” (зад „Военното окръжие”) в гр. Враца. В Акта е посочено, че нарушението е установено с Констативен протокол от 11.02.2019 г., съставен от служители на Община Враца. АУАН бил подписан и връчен на 18.03. 2019 год. на представляващия дружеството Изп.Директор Радослав Илиев Михайлов от св.Н.К.. Против АУАН няма подавано писмено Възражение в законовия три дневен срок, за което бил съставен Констативен Протокол на 28.03.2019 год. от Комисия при Община-Враца в състав – св.Л.Ж., св.Т.Р. и лицето Цветомила Станиславова Иванова, на длъжност „деловодител” при Община-Враца.

    Последвало издаването на обжалваното НП № 1 от 02.04. 2019  год. на Кмета на ОБЩИНА-ВРАЦА, което било връчено на същия служител на жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца „В.Попова”, на 04.04.2019 г. В НП фактическата обстановка напълно преповтаря изложеното в АУАН за извършено нарушение по чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА и на основание чл.19 т.5 от същата Наредба е наложена „имуществена санкция” в размер на 10 000 лв. Жалбата на жалб. „Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца против това НП е заведена с вх. № от 11.04.2018 г. в Община-Враца.

    Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите – св.Т.Н.Р., св.Л.П.Ж. и св.Н.В.К., както и от писмените доказателства приети и приложени към делото.

       При така събраните доказателства, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима – подадена е в законоустановения срок и от правоимащо лице – „Изп.Директор” на фирмата търговско дружество „Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца, като разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

    Извършено е безспорно нарушение по чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, което се доказа, както от разпита на свидетелите по делото, така и от приложените писмените документи. Установи се, че при извършена проверка на 11.02.2019 год. от служители на Община-Враца, е установено, че жалб. „Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца, в качеството си на дружество, предоставящо обществена услуга (експлоатационно дружество), не е възстановило целостта на нарушената асфалтова настилка - публична общинска собственост в нормативно определения 30-дневен срок след приключване на строително-монтажните работи, свързани с извършен на 08.11.2018 г. авариен ремонт на топлопроводно отклонение на ул.”Цвета Кръстенякова” (зад „Военното окръжие”) в гр. Враца.

    Съдът приема, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в рамките на техните правомощия. Фактическата обстановка е правилно установена и посочена, както в АУАН, така и в НП. Съставените АУАН и НП са издадени при спазване изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН и в съответствие с Наредбата за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на Община-Враца, и няма допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето им.  По делото е безспорно установено извършеното нарушение и нарушителя.

    Съдът не приема възражения в жалбата на жалб. „Топло-фикация-Враца” ЕАД-Враца, че при издаването на обжалваното НП са допуснати груби процесуални нарушения, както и, че НП се позовава на норма от подзаконов нормативен акт, която противоречи на разпоредби от нормативен акт с по-висок ранг. Съдът приема, че наказващия орган е изпълнил в пълна степен задължението си по чл.52 ал.4 от ЗАНН, а именно проверил е акта, с оглед неговата законосъобразност и обоснованост и е преценил правилно събраните в производството доказателства. Първо по силата на закона, а именно ЗАНН и съгласно чл.36 ал.1 от ЗАНН„Административно-наказателно производство се образува със съставяне на акт за установяване на извършеното административно нарушение”. В случая със съставяне на АУАН е образувано АНП /АДМИНИСТРАТИВНО-НАКАЗАТЕЛНО ПРОИЗВОДСТВО/ и без значе-ние е обстоятелството, дали е посочено някъде, че е образувано с Констативен Протокол /КП/. Няма пречка да се посочи в АУАН, че адм.нарушение е констатирано по-късно от извършването му, за което е съставен Констативен Протокол. Действително в НП е посочено, че нарушението е установено с КП, но след това е посочено, че е издадено затова и АУАН. Не е налице съществено процесуално нарушение. За соченото второ нарушение на АНП, а именно, че АНП е образувано преди съставяне на АУАН, важи също по-горното. Без значение е обстоятелството, дали е посочено някъде, че е образувано АНП, преди да е издадено АУАН. АНП се образува по силата на закона, както се посочи по-горе, със съставяне на АУАН, а не въз основа на изявления, било били и те писмени и произхождащи от длъжностно лице. Също не е налице грубо съществено процесуално нарушение. Третото нарушение на АНП, съгласно жалбата – съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя и връчването му извън срока по чл.43 ал.4 от ЗАНН. Закона позволява и в случая е приложен чл.40 ал.2 предл.2-ро от ЗАНН – след покана представителя на нарушителя не се е явил и актът е съставен в негово отсъствие. Срока по чл.43 ал.4 от ЗАНН не е преклузивен, а инструктивен и предявяването, и връчването на АУАН извън този 7-дневен срок не е съществено нарушение, с което по някакъв начин да се ограничават права. Относно лицето връчило АУАН, св. Н.К.,*** и както се посочи и по-горе е на длъжност Директор Дирекция „СИ” /”Строителство и инфраструктура/ при Община-Враца. В случая също няма допуснато съществено процесуално нарушение. Относно посоченото за четвърто нарушение на АНП – нарушение на чл.52 от ЗАНН, както и изземване, и описване на веществени доказателства. Съдът приема, че наказ-ващия орган е изпълнил в пълна степен задължението си по чл.52 ал.4 от ЗАНН, а именно проверил е акта, с оглед неговата законо-съобразност и обоснованост и е преценил правилно събраните в производството доказателства, както се посочи и по-горе. В самата НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техни-ческата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, в чл.10 ал.1 и ал.5, е предвидено освен съставяне на Констативни Прото-коли и изготвяне на „снимков материал”. Пред съда св.Л.Ж. заяви, че лично тя е направила снимките, като датата и часа на снимките са актуални и към момента на заснемането. Съгласно представената пред съда Заповед № 1251/05.07.2018 год. на Кмета на Община-Враца, св.Л.П.Ж. – „гл. специалист” в „КС” в Отдел „Устройство и планиране и контрол по строителството”, е едно от посочените длъжностни лица, определени да упражняват правата и задълженията свързани с установяването на адм.нарушения по изискванията на Наредбите на Общ.Съвет-Враца, да съставят и връчват Констативни Протоколи, и АУАН. В случая КП от 11.02.2019 год. и снимките са съставени от компетентно дл.лице при Община-Враца, а именно св.Л.Ж., която е съставила и АУАН, като в акта изрично е посочено, че са приложени КП и снимковия материал. В случая също няма грубо нарушение на процесуални правила. Няма каквато и да е материална незаконо-събразност на обжалваното НП. Нормативния акт - НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на Община-Враца не е нищожен, било то цялостно или конкретна негова разпоредба. Наредбата е приета с Решение № 686/30.01.2018 год. на Общински Съвет-Враца и е издадена на основание, и в съответствие с разпоредбите на чл.8 от ЗНА, чл.76 ал.3 от АПК, чл.21 ал.1 т.8, т.13 и т.23 и ал.2 от ЗМСМА и във вр. с чл.72 и чл.74 от ЗУТ, като е посочено и в самата Наредба -  параграф 1-ви от Преходните и заключителните разпоредби. Няма противоречие с технически правила и изисквания за поддържане на пътищата, в частта за полагане на асфалтови настилки. Периодът от време в който е следвало да се възстанови асфалтовата настилка /09.11. – 10.12.2018 год./ е есенен, а не зимен. Сочените в жалбата неблагоприятни условия – температура, климатични и атмосферни условия се явяват предположения, но не се доказват пред съда по какъвто и да е начин. Действително в наредбата не е предвидено при неблагоприятни условия как се процедира, а само е посочен срок на изпълнение, но логично при невъзможност поради влошено време, за продължителен период от време да се постави асфалтова настилка, е имало възможност жалб. ”Топлофикация-Враца”ООД-Враца да уведоми затова Община-Враца и поиска удължаване на срока, което не е сторено. Пред съда не се доказа по какъвто и да е начин, че времето е било неподходящо съгласно технически нормативи, за да не се постави асфалтовата настилка в определения срок, а именно както се посочи и по-горе от 09.11.2018 год. до  10.12.2018 год. Следва да се отбележи, че в Уведомлението /л.26/ е посочен дори по-кратък срок за възстановяване на настилката „до 15.11.2018 год.”, съгласно Наредбата срока е 30-дневен, поради което за дата на извършване на нарушението е приета датата „11.12.2018 год.”, което съдът споделя, а констатиране на нарушението е на „11.02.2019 год.”. В случая нарушението е констатирано не веднага, след изтичане на срока от 30 дни, а фактически след 90 дни. По делото няма и данни кога, на коя дата е положена евентуално асфалтовата настилка на разкопаното място ул.”Цвета Кръстенякова” (зад „Военното окръжие”) в гр. Враца. Не е налице какъвто и да е процесуален порок в НП. Няма нарушаване в НП на разпоредбите на ЗАНН и на Наредбата. Нарушението е достатъчно ясно описано, както в АУАН, така и в НП, и няма каквато и да е неяснота. Няма каквото и да е нарушаване правото на защита. Не е налице и маловажен случай на адм. нарушение. Нарушението не се отличава с нищо от обикновените случаи на адм. нарушение от същия вид, и не може да се приеме, че е с незначителна степен на обществена опасност. Нарушението касае невъзстановяване на разкопана поради неотложен ремонт улица в централната част на града и логично това създава значителни неудобства на гражданите и гостите на гр.Враца.

 

 

 

  Извършването на нарушението се доказва безспорно, както от разпитаните пред съда свидетели, така и от представените и приети писмени доказателства, както се посочи и по-горе. Показа-нията на тримата свидетели - св.Т.Р., св.Л.  Ж. и св.Н.К., са безпротиворечиви, логични и се подкрепят напълно и от приложените писмени документи – Констативни Протоколи и снимки. Разпоредбите на нарушените тестове на чл.11 ал.1 вр. чл.10 ал.5 и във вр. с чл.19 т.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, са императивни и вменяват задължения на ЮЛ, като отговорността на ЮЛ е обективна, безвиновна. Действията на контролните органи по спазване на наредбата са съобразени напълно с изискванията на същата.

    Размера на имуществената санкция, е правилно опреде-лена съгласно чл.19 т.5 от НАРЕДБА за изграждане и възстановяване на елементите на техническата инфраструктура на територията на ОБЩИНА-ВРАЦА, който текст предвижда размер на имуществена санкция от 10 000 лв. до 50 000 лв., т.е. наложена е санкция в минималния размер – имуществена санкция в размер от 10 000 лв.

            Няма допуснати съществени процесуални нарушения или съществено нарушаване на правота на защита на жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца, при установяване на нарушението, определяне на нарушителя, определяне правната квалификация на деянието и вида на наказанието, като правилно е определен и размера на санкцията. Жалбата на жалб.”Топлофикация-Враца”ЕАД-Враца, се явява изцяло неоснователна и несъстоятелна, фактически се оставя без уважение и следва обжалваното НП се потвърди, като правилно, обосновано и законосъобразно.

    Затова и съдът ПОТВЪРДИ обжалваното НП № 1/02.04.2019  год. на Кмета на ОБЩИНА-ВРАЦА, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения, съдът постанови решението си.

 

 

Гр. Враца                          РАЙОНЕН СЪДИЯ:

16.05.2019 г.                           /КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ/