Решение по дело №578/2024 на Районен съд - Самоков

Номер на акта: 65
Дата: 12 юни 2025 г.
Съдия: Николай Захариев Петров
Дело: 20241870200578
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 декември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 65
гр. Самоков, 12.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САМОКОВ, ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шестнадесети май през две хиляди
двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Николай З. Петров
при участието на секретаря Параскева Хр. Георгиева
като разгледа докладваното от Николай З. Петров Административно
наказателно дело № 20241870200578 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №104../30.09.2024г., издадено
от Министър на Културата, с което на „Х...... .3“ ЕООД, ЕИК 205919... със
седалище и управление гр.Самоков е наложено административно наказание
"имуществена санкция" в размер на 2000/две хиляди/ лева на основание чл.97,
ал.1. т.5, пр.1 от Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП).
Жалбоподателят, оспорва наказателното постановление като
незаконосъобразно и моли да бъде отменено.В съдебно заседание се
представлява от адв.Теофанов, който излага доводи по същество защо следва
да се отмени наказателното постановление.Моли за разноски.
Въззиваемата страна Министър на Културата не изпраща представител-
взема становище чрез юрк.Туртуриков който моли наказателното
постановление да бъде потвърдено.Претендира и юрисконсултско
възнаграждение.
Самоковския районен съд, след като взе предвид събраните по делото
доказателства и наведените от жалбоподателя доводи и съображения, намери
за установено от фактическа страна следното:
На 31.01.2024г. била извършена проверка за спазване на разпоредбите
1
на ЗАПСП в бистро „Х......“, находящ се в к.к. Б......, стопанисван от
дружеството жалбоподател.Провекрата била извършена от Б. Д.-главен
инспоектор в отдел „Авторско право и сродни права“ в Министерство на
културата.В хода на същата било установено, че обектът е отворен за
посетители и озвучен чрез тон колони, свързани към уредба, позициониран на
90.5 MHz - радио „Фреш". По време на проверката звучали от уредбата
следните произведения:
1.
1. Fabrizio Parisi х The Editor х ALMA - Don't Run;
2. Дара Екимова - После ще му мислиш.
Идентифицирането на описаните музикални произведения, записани
изпълнения или звукозаписи е извършено съгласно заповед на министъра на
културата за използване на служебен мобилен телефон, марка „Samsung",
модел „Galaxy А5", с инсталирано специализирано приложение за
разпознаване на музикални произведения „Sound Hound", работещо под
операционна система Android върху мобилни устройства. Основното
предназначение на приложението е да идентифицира музикални
произведения, като посочва заглавието, изпълнителя. За целта използва
вградения микрофон на мобилния телефон, като извършва буферен запис и го
сравнява чрез интернет със съществуващата международна база данни.
По време на проверката на място е представен касов бон на
проверяваното дружество от дата 31.01.2024 г. издаден в 11:43 часа.
На място е съставен Констативен протокол /КП/ № 104../31.01.2024 г., с
който било дадено предписание на представляващия дружеството - г-н С.Х.Д..
в качеството на управител, да предостави в Министерство на културата
заверени копия на:
2.
1.
1. Договори за отстъпени авторски права, валидни към датата на
проверката;
2. Договори за отстъпени сродни права, валидни към датата на
проверката;
3. и/или други документи за получено писмено разрешение от
право носител я/и те за вида използване на посочените
2
произведения;
4. Документ за платени вноски по договорите към датата на
проверката.
С писмо изх. № 62-00-92/15.02.2024 г. по описа на Министерство на
културата е изпратено запитване до г-н Иван Димитров, в качеството му на
изпълнителен директор на „Музикаутор" СНЦ, вписано съгласно чл. 94г от
ЗАПСП /предишен чл. 40г ЗАПСП. ДВ, бр. 14 от 20.02.2015 г./ с издадено
Удостоверение № У-62/05.09.2014 г. в регистъра, воден в Министерство на
културата. С писмото се изисква информация относно авторите на публично
изпълнените чрез запис произведения, членове ли са на дружество
„Музикаутор" и управлява ли същото техните права по отношение на
публичното им изпълнение чрез запис. В случай, че авторите са чуждестранни
- членове ли са на съответно чуждестранно дружество, като тогава да
приложат писмо от него, че те членуват там и че правата им v нас се
управляват от „Музикаутор" по силата на договор за взаимно
представителство. С писмото е отправено запитване дали „Музикаутор" СНЦ
има договор с лицето, стопанисващо обекта на проверката, към дата
31.01.2024 г.
С писмо с ах. № 62-00-92/28.02.2024 г. по описа на Министерство на
културата, „Музикаутор" СНЦ изпраща отговор, на основание
международната база данни за идентифициране на произведения (CIS-NET),
която се поддържа от всички дружества за управление на права по света. В
отговора се посочват имената на авторите на горепосочените музикални
произведения, както и на кое дружество са членове:
3.
1.
1.
1. Fabrizio Parisi х The Editor х ALMA - Don't Run
Композитор: SERGEY-FABRITSIO PARIZI - член „Музикаутор";
Композитор: VASS1L DIMITROV IVANOV - член на „Музикаутор";
4.
2.
1.
2. Дара Екимова - После ще му мислиш
3
Композитор и автор: DARA DIMITROVA EK1MOVA - член на
„Музикаутор";
Композитор и автор: 1SKREN ZHIVKOV TONCHEV - член
„Музикаутор".
В отговора се посочва, че „Х...... .3" ЕООД не е бил в договорни
отношения с „Музикаутор" СНЦ по отношение на използването чрез
публично изпълнение на запис на цитираните музикални произведения към
датата на проверката 31.01.2024 г.
С писмо изх. № 62-00-92/22.03.2024 г. до управителя на „Х...... .3" ЕООД
е изпратена писмена покана за явяване в Министерство на културата за
съставяне на акт за установяване на административно нарушение за
констатирано нарушение на разпоредбите на ЗАПСП.
На посочената в писмената покана дата 15.04.2024 г. управителят на
„Х...... .3" ЕООД или упълномощено лице не се явил в Министерство на
културата.
Предвид установеното, на 15.04.2024 г. при условията на чл. 40, ал. 2
ЗАНН. на „Х...... .3" ЕООД е съставен в отсъствие поради неявяване АУАН №
104../15.04.2024 г. от Б. Б. Д. на длъжност държавен инспектор в
Министерство на културата.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН срещу съставения АУАН не били
депозирани възражения и е издадено процесното наказателно постановление.
За да приеме тази фактическа обстановка съдът кредитира показанията
на разпитаният свидетел Д., а именно актосъставителя и писмените
доказателства по делото, неоспорени от страните.
При така установената фактическа обстановка, Съдът достига до
следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от
легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради
което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е
неоснователна. За да достигне до този извод, настоящият съдебен състав
съобрази следното:
При съставяне на АУАН и НП не са допуснато съществени
процесуални нарушения довели до ограничаване правото на защита.
4
Актът за установяване на административно нарушение следва да
очертае фактическите рамки на административно-наказателното обвинение. В
конкретния случай в тези рамки следва да се включва безпротиворечиво
описание на факти относно съставомерните от обективна страна признаци на
вмененото на жалбоподателя деяние – използване чрез публично изпълнение
на запис на посочените в акта звукозаписи.Това е в пълнота сторено и актът
отговаря на изискванията на ЗАНН.Същото следва да се каже и за издаденото
НП.В двата акта правилно са цитирани нарушениете норми, наложената
санкция отговара на закона и неговите цели.
За пълнота съдът намира, че липсва маловажност на случая по
смисъла на чл.28 от ЗАНН тъй като по нищо не се различава от подобни
такива.При издаване на НП е съобразено ТП на ВКС и ВАС че при звучане на
няколко различни произведения се налага едно наказание.Представените в
последното съдебно наказание на променят извода за маловажност на
случая.Проверката е от 31.01.2024г. , а едва на 28.2.2024г. нарушителя е
платил такса на ПРОФОН.
С оглед гореизложеното наказателното постановление се явява
законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.
При този изход на спора на основание новелата на чл. 63, ал.3 ЗАНН
въззваемата страна има право на разноски.Такива са заявени преди края на
съдебните прания.Ето защо и дружеството жалбоподател следва да заплати на
министерство на културата 100лева юрисконсултско възнаграждение.
Предвид изложеното и на основание 63, ал.1 и ал.3 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №104../30.09.2024г.,
издадено от Министър на Културата, с което на „Х...... .3“ ЕООД, ЕИК
205919... със седалище и управление гр.Самоков е наложено административно
наказание "имуществена санкция" в размер на 2000/две хиляди/ лева на
основание чл.97, ал.1. т.5, пр.1 от Закона за авторското право и сродните му
права (ЗАПСП).
ОСЪЖДА „Х...... .3“ ЕООД, ЕИК 205919... със седалище и управление
гр.Самоков да заплати на Министерството на културата, с адрес гр. София,
бул. "Александър Стамболийски " №17 сумата от 100/сто/лева, предствляваща
5
разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението не е окончателно и подлежи на касационно обжалване по
реда на АПК пред Административния съд-София Област в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Самоков: _______________________
6