Решение по дело №1761/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1162
Дата: 4 август 2020 г. (в сила от 23 октомври 2020 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20203110201761
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                           №1162/4.8.2020г.

                                   Година 2020                             Град Варна

 

                                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                  четиридесет и пети състав

На трети август                                                          Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 1761 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на „Г.Е.2.“, ЕИК *********, представлявано от Л.П.Л., чрез адв.Б. Р., ВАК, против НП № 23-0000188/02.03.2020 год. на и.д. Директор на РД АА Варна, с което за  нарушение на чл.42,т.1 от Наредба № Н-32/16.11.2011 год. на МТИТС, на осн. чл.178а,ал.6 от ЗДвП на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв.

           С жалбата се моли НП да бъде отменено като необосновано,незаконосъобразно и постановено при допуснати съществени процесуални нарушения.Оспорват се констатациите в АУАН.

В съдебно заседание дружеството жалбоподател, редовно призовано се представлява от адв.Б.Р., ВАК, който поддържа жалбата.В хода по същество посочва, че в обстоятелствената част на НП не са изложени факти и обстоятелства относно бездействието на дружеството да организира и контролира извършването на технически прегледи.

Въззиваемата страна, редовно призована, в съдебно заседание не се представлява.

            Актосъставителят , редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

С акт за установяване на административно нарушение серия А-2019 № 270771/18.12.2019 год. е констатирано, че на 17.12.2019 год.  около 10:06ч. в гр.Варна, УПИ VII-316, кв.5, по плана на ПЗ Метро, в пункт за извършване на периодичен технически прегледи "Г.Е.2." ЕООД, дружеството притежаващо разрешение за извършване на периодични прегледи за проверки на техническата изправност на ППС № 1305, издадено на 26.08.2013Г., и валидно до 2б.08.2023г., не е организирало извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС в съответствие с изискването на чл.30, ал.1, т.З от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г. на МТИТС, а именно А.Н.Х., ЕГН: **********, в качеството си на председател на комисията за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на МПС с peг. № В2378СТ, марка "Ман", модел "Ф05", от кат. N3 - прегледа е извършен без автомобила да има представен документ от съответния контролен орган за техническата изправност на монтираното съоръжение - стрелови хидравличен подемен кран, марка "Paifinger", модел 16000L, видно от декларацията от "Кондор Комерс" ЕООД, собственик на автомобила и от справка от информационната система по чл.11, ал.З от Наредбата. Прегледът на автомобила е извършен в 10:06ч. на 17.12.2019г., а от обяснението на управителя на "Кондор Комерс" ЕООД, автомобилът/под надзорното съоръжение - крановата уредба, все още не е представена пред органите за технически надзор.

            Деянието  е квалифицирано от актосъставителя като нарушение на чл.42,т.1 от Наредба № Н-32/16.12.2011 год. на МТИТС.

            Акта е съставен в присъствието на представляващия дружеството , който не направил  възражения при връчването му.

В законоустановения срок по чл.44 от ЗАНН не са депозирани възражения  пред административнонаказващия орган.

Въз основа на така съставения акт, АНО издал  НП № 23-0000188/02.03.2020 год., с което за  нарушение на чл.42,т.1 от Наредба № Н-32/16.11.2011 год. на МТИТС, на осн. чл.178а,ал.6 от ЗДвП наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 2000 лв.

Разпитан в хода на съдебното производство в качеството на свидетел,актосъставителят св. Д.К. потвърждава констатациите в акта за установяване на административно нарушение. Посочва, че при проверката било констатирано, че прегледът е бил извършен без да е представена ревизионната книга на монтираното съоръжение – стрелови хидравличен подемен кран. Свидетелят посочва, че след два дни това било отстранено.

С показанията си св.К. потвърждава казаното от св.К..

Съдът кредитира показанията на свидетелите К. и К., като ги намира за обективни и безпристрастни и съответстващи на установената фактическа обстановка.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетелите К. и К., дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства  прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

            АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

НП е издадено от компетентен орган –   съгласно приложената Заповед № РД-08-30/24.01.2020год. на  Министъра на транспорта и информационните технологии, като АУАН също е съставен от компетентно лице.

АУАН е съставен в присъствието на представляващия дружеството и свидетел, присъствал при  установяване на нарушението.   

Съдът не констатира нарушение и на разпоредбите на чл. 42 от  ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са  и законовите разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя – наименование, седалище и адрес на управление, ЕИК, представляващ.

Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение.

Член 42, т. 1 от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. на МТИТС гласи: "Лицата по чл. 16, получили разрешение за извършване на периодични прегледи на ППС: 1. организират и контролират извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност в съответствие с условията и реда, определени в тази наредба".

Наличието на разрешението определя дружеството като лице по чл. 16 от Наредба №Н-32/2011 година, следователно и като субект на задължението по  чл. 42, т. 1, предл. 1 от Наредба №Н-32/11 година да организира и контролира извършването на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност в съответствие с условията и реда, определени в наредбата. Нормата на  чл. 42, т. 1, предл. 1 от Наредба № Н-32/2011 година препраща към отделните норми, регламентиращи условията и реда за извършване на прегледите

В АУАН и НП изрично е посочено, че дружеството – жалбоподател не е организирало извършването на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на ППС в съответствие с изискванията на чл.30, ал.1,т.3 от Наредбат № Н-32 от 16.12.2011 год. на МТИТС, а именно А.Н.Х. с ЕГН **********, в качеството си на председател на комисията за извършване на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на МПС с рег. № В2378СТ, марка МАН модел Ф05 от кат. N3 – прегледа е извършен без автомобила да има представен документ от съответния контролен орган за техническа изправност на монтираното съоръжение - стрелови хидравличен подемен кран, марка "Paifinger", модел 16000L, видно от декларацията от "Кондор Комерс" ЕООД, собственик на автомобила.

Според чл. 30, ал. 1, т. 3 от Наредба № Н-32/16.12.2011 г. при периодичния преглед се представят следните документи: т.3. документ от съответния контролен орган за техническата изправност на монтираното съоръжение - за специалните автомобили (автокранове, циментовози, подвижни стълби, товарни и специални автомобили с допустима максимална маса над 3,5 t, оборудвани с хладилни устройства, както и за ремаркета, оборудвани с хладилни устройства и др.). Процесното нарушение е от категорията на т. нар. "формални" нарушения /нарушения на просто извършване/, при които вредните последици /обществената опасност/ произтичат от самото осъществяване на изпълнителното деяние. Случая не представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.

АНО е наложил административно наказание на основание  чл. 178а ал. 6 пр. 1 от ЗДвП във фиксиран от законодателя размер, при което съдът няма възможност да я ревизира.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН на РД АА - Варна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ/ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН.

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.

В случая за защита по дела по ЗАНН чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение в размер от 80 до 120 лева.

Производството по делото не се отличава с фактическа или правна сложност, процесуалния представител на въззиваемата страна не се е явил, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер на предвидения в закона минимум от 80 лева.

Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН  Варненски районен съд, четиридесет и пети състав

 

                                                  Р   Е   Ш   И   :

 

 

            ПОТВЪРЖДАВА  НП № 23-0000188/02.03.2020 год. на и.д. Директор на РД АА Варна, с което на „Г.Е.2.“, ЕИК *********, представлявано от Л.П.Л. за  нарушение на чл.42,т.1 от Наредба № Н-32/16.11.2011 год. на МТИТС, на осн. чл.178а,ал.6 от ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лв.

              ОСЪЖДА  Г.Е.2.“, ЕИК *********, представлявано от Л.П.Л. *** сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

           

                                                                                                                                               Съдия в РС Варна: