РЕШЕНИЕ
№ 1203
Бургас, 29.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XXII-ри състав, в съдебно заседание на четиринадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ЯНА КОЛЕВА |
При секретар ГАЛИНА ДРАГАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНА КОЛЕВА административно дело № 20237040701670 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и
следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.211 от
Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано е по жалба на И.Х.Г., ЕГН **********,
с адрес за кореспонденция гр.Несебър, ул. „Иван Вазов“, №23, ет.1, с която е
оспорил заповед №304з-535/17.08.2023г., издадена от Началник РУ-Несебър,
ОДМВР-Бургас. С оспорената заповед, на основание на основание чл.204, т.3,
чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР, чл.197, ал.1, т.3 от ЗМВР, вр. с чл.200, ал.1, т.12
от ЗМВР на жалбоподателя е наложено наказание „порцание“ за срок от шест
месеца.
В жалбата се твърди, че оспорената заповед
е незаконосъобразен административен акт, издаден при съществени нарушения на
процесуалните правила и изискванията за форма, нарушаване на правото за защита.
Посочва, че изложената фактическа обстановка е схематична и неясна, като са
посочени три нарушени разпоредби на Етичния кодекс и останава неясно въз основа
на коя правна норма е наложено наказанието. Липсват мотиви по отношение вида и
размера на наказанието. Неправилно е посочен органа чрез който следва да се
подаде жалбата. В заключение иска от съда да отмени заповедта.
В открито съдебно заседание процесуалният
представител на жалбоподателя, счита че е налице несъответствие между
материалите по административната преписка и мотивите на заповедта. Сочи, че са
налице множество неточни и ирелевантни твърдения, които вероятно са резултат от
„копи-пейст“, но това според него е довело до неясна фактическа обстановка.
Претендира разноски.
Ответникът – Началник Районно
управление-Несебър, при ОДМВР-Бургас, не изпраща представител. В депозираното
писмено становище моли да се отхвърли жалбата и да се потвърди оспорената
заповед. В слуай на уважаване на жалбата прави възражение за прекомерност на
заплатеното адвокатско възнаграждение. Представя административната преписка.
Съдът като взе предвид събраните по делото
доказателства счита за установено от правна и фактическа страна следното:
Жалбоподателят И.Х.Г. е старши полицай в
група „Охрана на обществения ред“, сектор „Охранителна полиция“, РУ-Несебър.
По повод докладна записка
№304р-16676/05.07.2023г. е издадена заповед с рег.№ 304з-456 от 07.07.2023 г.
за извършване на проверка за изясняване на обстоятелства във връзка с извършено
дисциплинарно нарушение от жалбоподателя на 05.07.2023г. и е определена
комисия.
На 07.07.2023г. е връчена покана
рег.№304р-1692б/07.07.2023 г. от 25.05.2022г. за запознаване с посочената
заповед и предоставяне възможност за писмени обяснения по случая. С вх. №304р-16956/07.07.2023г.
жалбоподателят е дал писмени обяснения.
В хода на дисциплинарното производство са
приобщени събрани писмени сведения от И.Г., В. П., Р. М., Ш. Ш., П. Н. и
докладна записка рег. № 304р-16676/05.07.2023г. До дисциплинарната комисия е
представено сведение от И.Г., докладна записка от П. П.,месечен график, кадрова
справка за получени отличия и награди и наложени дисциплинарни наказания на И.Г.,
сведение от Р. М., К. Б., Ш. Ш., М. К., М. Р., С. К., В. П., П. Н..
Въз основа на посочената заповед е
изготвена обобощена справка във връзка с извършена проверка с рег.№
304р-22651/10.08.2023 г., с която е предложено на жалбоподателя за извършено
нарушение на чл.200, ал.1, т.12 от ЗМВР „нарушение на етичните правила за
поведение на държавните служители в МВР“ да бъде наложено наказание „порицание“
за срок от шест месеца до една година.
Констатирано
е, че за времето от 23:00 ч. до 23:30 ч. на 05.07.2023 г. влиза в конфликт с
Валентин Красимиров Пешев и му нанася шамар в областта на лицето.
На 11.08.2023г., 10,50ч. на жалбоподателя
е връчена покана от дисциплинарно-наказващия орган за запознаване с обобщената
справка и материалите по дисциплинарно производство и даване на писмени
обяснения. В поканата е указано, че жалбоподателят има право да даде писмени
обяснения в срок от 24 часа.
Съставен е протокол от 14.08.2023г., в
който е констатирано, че жалбоподателят не е представил писмени обяснения в
указания срок.
Въз основа на констатациите в справката,
Началник РУ-Несебър, ОДМВР-Бургас издал оспорената заповед, в която е приел, че
е извършено дисциплинарно нарушение на
чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР, „неспазване на правилата на Етичния кодекс за
поведение на държавните служители в МВР“, за което на основание чл.200, ал.1,
т.12 от ЗМВР на жалбоподателя е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за
срок от 6 месеца.
Фактическите обстоятелства, посочени в
заповедта са, че за времето от 23:00 ч. до 23:30 ч. на 05.07.2023 г.
жалбоподателят се е намирал на ул.Чайка, гр.Свети Влас, не е бил на работа и е
станал свидетел на ПТП между автомобил и мотоциклет, поради което е позвънил на
тел.112. След което е влязъл в конфликт с участници и свидетели на ПТП-то и по
конкретно с В. .К. П., на
когото вследствие на възникналия спор нанася удар с шамар. Заповедта е връчена
на служителя лично на 19.08.2023г.
Съдът като взе предвид фактическата
обстановка, счита за установено от правна страна следното:
Жалбата е подадена на 04.09.2023г., от
надлежно легитимирано лице – адресат на оспорения акт, следователно е в срок и
от лице с правен интерес от оспорването, поради което е допустима за
разглеждане.
Разгледана по същество е неоснователна.
Обжалваната заповед е издадена от
компетентен орган – началник на РУ-Несебър, ОД на МВР - Бургас. Съгласно
разпоредбата на чл. 204, т. 3 от ЗМВР заповедта, с която се налага наказание по
чл. 197, ал. 1, т. 1 - 3 от ЗМВР се издава от ръководителите на структурите по
чл. 37 от ЗМВР–за служителите от висши ръководни, ръководни и изпълнителски
длъжности. Структурите са изброени в разпоредбата на чл.37 от ЗМВР, като
съгласно ал.3 и 4 на същата разпоредба устройството и дейността на структурите
на МВР се уреждат с правилник, като с него могат да се създават и други
структури и звена. В чл.9 от Правилника за устройството и дейността на
Министерството на вътрешните работи е регламентирано, че в областните дирекции
на МВР може да се създават отдели, сектори, районни управления (РУ), участъци и
други звена от по-нисък ранг в зависимост от задачите и дейността им. В този
смисъл районното управление се явява структурно звено и неговия
ръководител-началник е компетентен да наложи наказанието по чл.197, ал.1, т.3
от ЗМВР на всеки от подчинените си служители с изпълнителска длъжност /заповед
№ 8121з-140 от 24 януари 2017 г. относно утвърждаване на Класификатор на
длъжностите в МВР - последно изменение - изм. - ДВ, бр. 68 от 2023 г., в сила
от 28.06.2023 г/. Следователно не са налице основания за отмяна на акта
съгласно чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 1 АПК.
Заповедта е в предвидената от
закона писмена форма и съдържа посочените в нормата на чл.210, ал.1 от ЗМВР
реквизити, в т. ч. фактически и правни основания, не е налице основание за
оспорване по чл.146, т.2 от АПК. По делото е направено възражение, че заповедта
съдържа множество неточни, ирелевантни твърдения, което прави фактическата
обстановка неясна. Съдът не споделя направеното възражение. Действително в
мотивите на заповедта се съдържат неотносими към процесния случай констатации,
както и в цитираното в заповедта сведение от жалбоподателя на едно място името
на приятелката му е посочено неправилно, но тези неточности не водят до
неяснота на фактическата обстановка до степен да не може да се разбере въз
основа на кои обстоятелства е прието за извършено дисциплинарно нарушение.
При издаването на оспорената
заповед не са допуснати и съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Издадена е заповед за проверка №
304з-456 от 07.07.2023 г. и на същата дата 07.07.2023г. е връчена покана
рег.№304р-1692б/07.07.2023 г. за даване на обяснения. На същата дата са
депозирани обяснения. На 11.08.2023 г. е връчена Покана рег.№304р-23004/11.08.2023 г.
за запознаване с изготвената справка рег.№ 304р-22651/10.08.2023 г. и
материалите от извършена проверка по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР. Поканата е
подписана от дисциплинарно-наказващия орган. Не са представени обяснения, за
което е съставен протокол. Дисциплинарно-наказващият орган е изпълнил законово
вмененото му задължение по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР, преди налагане на
дисциплинарното наказание да изслуша държавния служител или да приеме писмените
му обяснения.
Дисциплинарното наказание е
наложено на оспорващия в срока, регламентиран в разпоредбата на чл. 195, ал. 1
от ЗМВР, съгласно която дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два
месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването
му. Съгласно чл.196, ал.1 от ЗМВР дисциплинарното нарушение се смята за
открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е
установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя, като съгласно
ал.2 от същата норма дисциплинарното нарушение е установено когато материалите
от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ
орган. В случая, дисциплинарното нарушение, за което е наказан жалбоподателя е
извършено на 05.07.2023г., а материалите от дисциплинарното производство са
изпратени на наказващия орган, който е издал заповед за проверка на
07.07.2023г., съответно обжалваната заповед е издадена на 17.08.2023г., тоест в
предвидения от законодателя срок. По посочените съображения не е налице
основание по чл.146, т.3 от АПК.
На следващо място по отношение
на съответствието на Заповедта с материалноправните разпоредби съгласно чл.
168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК.
По делото се установява, че на
05.07.2023г. жалбоподателят с приятелката си Мария Господинова, Миглена и
Светослав Куртеви посетили заведение в гр.Свети Влас. Около 22,30ч. напуснали
заведението и станали свидетели на ПТП между лек автомобил, управляван от Шукрю
Шукриев и мотоциклет, управляван от Петър Недялков. Жалбоподателят не бил на
работа и позвънил на телефон 112, но докато обяснявал на диспечерката между
него и Валентин Пешев възникнал спор по отношение на ПТП-то, съпроводен с
обиди. Г. се легитимирал, но с това не се преустановил конфликта и той ударил
шамар на Пешев. Последното обстоятелство е посочено от Г. в сведение/л.21/.
От снетите сведения се оформят
две групи, като едната е приятелите на Пешев, а другата приятелите на
жалбоподателя. Лицата от групата на Пешев сочат, че жалбоподателят е обиждал, а
лицата от групата на жалбоподателя, че Пешев е обиждал. Свидетелят Генчелийски
посочва, че младежите били агресивни към един мъж и той се намесил, за да се
успокоят страстите. Безспорно е обаче, че е имало физическо съприкосновение
изразяващо се в шамар, нанесен от жалбоподателя на Пешев.
При така установената
фактическа обстановка, която напълно кореспондира с описаната в оспорената
заповед, се налага изводът, че жалбоподателят е извършил деяние, представляващо
неетично поведение, което е дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал.
2, т. 4 ЗМВР /неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на
държавните служители в МВР/, което е вменено на всеки служител на
Министерството на вътрешните работи с разпоредбата на чл. 150, ал. 2 ЗМВР
съгласно която "държавните служители са длъжни да спазват правилата,
определени в Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР". В
оспорената заповед ДНО е посочил конкретните нарушени разпоредби на т. 19, т.
24 и т.93 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР, които
задължават по т. 19“ Държавният служител пази доброто име на институцията,
която представлява.“, и т.93 „Държавният служител зачита правото на живот на
всеки човек, като използва физическа сила, помощни средства или оръжие само в
предвидените от закона случаи и предели.“ По отношение на т.24 „Държавният
служител изпълнява стриктно и безпристрастно своите професионални задачи, като
носи отговорност за своите действия или бездействия.“ от Етичния кодекс за
поведение на държавните служители в МВР, съдът счита, че деянието не е
осъществило нарушение на тази разпоредба, тъй като жалбоподателят не е бил на работа
в този момент и не е изпълнявал професионални задачи. Изложеното не променя
извода за осъществено нарушение на етичните правила.
Описанието на фактическата
обстановка е подробно, същата е подведена под релевантния материален закон.
Конкретизирано е нарушението, обстоятелствата от обективната и субективната му
страна. Налице е уточняване за неизпълнението на кои точно задължения от
Етичния кодекс е вменена на служителя дисциплинарната отговорност. В достатъчна
степен се установяват нарушителят, деянието и неговата вина. Спецификата на
дейността в работата на служителите на МВР, както и завишените морални критерии
към работата им, разписани като правила в Етичния кодекс, задължават
служителите на МВР, в по-висока степен от останалите граждани, да дават личен
пример с поведението си.
По отношение
на определеното наказание жалбоподателят посочва, че дисциплинарнонаказващият
орган не се е съобразил с нормата на чл.206, ал.2 от ЗМВР, съгласно която при
определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания се вземат предвид
тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при
които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния
служител по време на службата. Сочи, че нито едно от тези обстоятелства не е
обсъдено от органа в своята конкретика, поради което не може да се прецени
степента на виновност на служителя. В разпоредбата на чл. 200, ал.2 от ЗМВР е
предвидено, че дисциплинарното наказание "порицание", което е
единствено възможното, се налага за срок от 6 месеца до една година. В случая
то е наложено за минималния срок от 6 месеца, поради което неизлагането на
мотиви не би могло да опорочи заповедта, тъй като не се ограничава правото на
защита на жалбоподателя. Ако му бе наложено наказание за по-дълъг срок,
неизлагането на мотиви относно срока би могло да наруши правата на наказания
служител.
Заповедта е в
съответствие и с целта на закона, формулирана в чл. 2, ал. 1 от ЗМВР, и на
принципите, на които се основава дейността на МВР, регламентирани в
разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 1 от ЗМВР. Спазен е и принципът за
съразмерност по чл. 6 от АПК, съобразно който административният акт и неговото
изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от
най-необходимото за целта, за която актът се издава.
В рамките на цялостния
съдебен контрол за законосъобразност не се констатираха отменителни основания
по чл.146 от АПК - оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в
предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените
правила за издаването й, постановена е в съответствие с нормите и целта на
материалния закон.
По изложените
съображения, съдът намира жалбата за неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена.
Разноски не се
претендират от ответната страна и не се присъждат.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,
съдът,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Х.Г., ЕГН **********,
с адрес за кореспонденция гр.Несебър, ул. „Иван Вазов“, №23, ет.1 против
заповед №304з-535/17.08.2023г., издадена от Началник РУ-Несебър, ОДМВР-Бургас,
с която е наложено дисциплинарно наказание „порицание“ за срок от шест месеца.
Решението на основание
чл.211 от ЗМВР не подлежи на касационно обжалване.
Съдия: |
|