Решение по дело №46/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 221
Дата: 18 май 2023 г.
Съдия: Светлана Костадинова Драгоманска
Дело: 20237220700046
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 221

 

гр. Сливен 18.05.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД  СЛИВЕН, в публично заседание на дванадесети май,  две  хиляди  двадесет и трета година,  в  състав:

                   

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

 

при секретаря Галя Райкова-Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Драгоманска адм. дело № 46/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 211, изр. 1, пр. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи /ЗМВР/.

Образувано е по жалба от Н. Г. А., [ЕГН], чрез адв. Н. П. – АК [област] подадена срещу Заповед № 343з-23 от 04.01.2023 г., издадена от Директора на Областна дирекция /ОД/ на МВР– [област], с която на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца.

В жалбата си оспорващият твърди, че оспорената заповед е неправилна, незаконосъобразна, издадена при съществени процесуални нарушения, в нарушение на материалния закон и в несъответствие с неговите цели. Твърди, че е нарушено правото на защита на жалбоподателя, поради противоречие между соченото основание и наложеното дисциплинарно наказание. Сочи, че не доказано по несъмнен начин в хода на производството вмененото за извършено нарушение. Моли оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, се представлява от адв. адв. М. К. – преупълномощен от адв. П., който поддържа жалбата. В хода на о.с.з. се явява и адв. Н. П.. Прави искане за събиране на гласни доказателства.

Административният орган, редовно призован се представлява от главен юрисконсулт К. Б., която изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че оспорената заповед е законосъобразна. Подробни съображения излага в писмени бележки. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Сливен, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият Н. Г. А. е с. в МВР от 09.09.2013 г. Към датата на издаване на оспорената заповед е м. и. на д. м. а. I степен в Група „Пътен контрол“, Сектор „Охранителна полиция“ в РУ – Н. З. при ОД на МВР – [област]. По време на службата си в МВР е награждаван с „писмена похвала“ през 2017 г., 2018 г. и 2019 г., с „парична награда“ през 2020 г., и не са му налагани наказания /видно от кадрова справка/.

Със Заповед № 343з-2652/27.09.2022 г. на Директора на ОД на МВР - [област], издадена на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, чл. 10 и чл. 30, ал. 1 от Инструкция № 8121з-877/06.07.2021 г. е разпоредено извършване на проверка за изясняване на постъпили предварителни данни, съдържащи се в докладна записка с рег. № 343р-13416/21.09.2022 г., за извършено нарушение на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.2 от ЗМВР-„неизпълнение на служебни задължения", за което съгласно Чл. 199, ал. 1, т. 3 предл . първо от ЗМВР - за небрежност в служебната дейност е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение" за срок от три до шест месеца. Със заповедта е определена комисия, която да извърши проверката и да изготви писмена справка за резултата в срок до 27.11.2022 г. /л. 9/ Оспорващият е запознат с горепосочената заповед на 12.10.2022 г. В образуваното дисциплинарно производство, служителят е поканен да даде обяснения. Такива са дадени от оспорващия с Рег. № 306р-19642 от 09.11.2022 г. В писмените си обяснения оспорващият е посочил, че за времето от 07:00 ч. до 19:00 ч. на 04.02.2022г. е бил на работа в състава на АП - 64, като с. и в. с лек автомобил Опел Астра с peг. № [рег. номер]. На 04.02.2022 год. в 13:15 часа е извършил проверка на лек автомобил Фиат Стило с рег.№ [рег. номер] с водач Ж. И. Ж. с [ЕГН], на който е съставил фиш серия GT № 1100221 по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП, на който водача се разписал. При съставянето на документа използвал техническо средство РСОД, като при въвеждане на чл. 25, ал. 1 от ЗДвП - предприемайки маневра, създава опасност за участниците в движението, без да се съобразява с тях и за наказващ член техническото средство му е дало автоматично чл. 179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, като на екрана е излязло да избере глоба от 50 до 150 лв. Избрал глоба от 50 лв. и създал въпросния фиш, след което го запазил и принтирал с помощта на мобилният принтер. Заявява, че към настоящият момент в системата АИС АНД още дава възможност да се избере съставяне на фиш по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП с наказателна разпоредба по чл. 179, ал.1 , т. 5 с налагане на глоба от 50 до 150 лв. Посочва, че това не е само едно от несъответствията, които е установил между Закона за движение по пътищата и системата АИС АНД на МВР при работата му с техническо средство РСОД. Счита, че това несъответствие, както и други такива следва да бъдат отстранени от системните оператори отговорни за това. Също така счита, че системният оператор е отговорен за отразяване на промени в наказателните разпоредби на ЗДвП и би следвало да носи отговорност за това, че не е извършена промяна в АИС АНД предвид измененията в ЗДвП. Изготвеният от него фиш не е бил съставен с никаква умисъл да бъде наложена по - малка глоба от предвидената.

Определената комисия по заповед № 343з-2652/27.09.2022 г. /променена със заповед №343з- 2899/21.10.2022 г. приключила проверката с изготвена справка УРИ 306р-20137/16.11.2022 г., като проверяваният служител е запознат срещу подпис с нея. Изготвен е протокол рег.№30бр-20368/21.11.2022 г., за запознаване на служителя със справка УРИ 30бр-20137/16.11.2022 г., и с правото в срок от 24 часа да депозират възражения или допълнителни обяснения. Приложено е допълнително обяснение от служителя с №306р- 20512/22.11.2022 г. в което декларира, че не желае от комисията събирането на нови доказателства. В законоустановения срок не са депозирани възражения и е изготвено становище рег.№ 306р-20678/23.11.2022 г.

Цитираните по-горе справка и становище по настоящата дисциплинарна проверка, ведно със събраните доказателства са постъпили при директор ОДМВР-[област] на 24.11.2022 г.

Със заповед №343з-3390/29.11.2022 г. на Директора на ОДМВР - [област], на основание чл.37, ал.1, т.4 от Инструкцията за дисциплината и дисциплинарната практика в МВР №81213-877/2021 г. материалите са върнати на комисията за извършване на проверка и събиране на допълнителни доказателства, с която проверяваният служител е запознат на 13.12.2022 г.

В хода на извършената допълнителна проверка за събиране на допълнителни доказателства комисията е изготвила справка с рег. №306р-22018/14.12.2022 г. Комисията е констатирала че: Съгласно утвърден месечен график с peг. № 306р-1800/31.01.2022 г. за непосредствено изпълнение на КПД от група ПК при РУ Н. З. за месец февруари 2022 г. за времето от 07.00 ч. до 19.00 ч на 04.02.2022 г. м. и. Н. Г. А. е бил н. в н.. За посочения период е бил н. в с. н. в състава на АП 64 със служебен автомобил Опел Астра с peг. № [рег. номер]. Преди з. в н. е бил инструктиран от м.о. д. М. Н., за което е положил подпис в ежедневната ведомост. На 04.02.2022 год. в 13:15 часа А. е извършил проверка на лек автомобил Фиат Стило с рег.№ [рег. номер] с водач Ж. И. Ж. с [ЕГН], на който е съставил фиш серия GT № 1100221 по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП, а именно, че водачът предприемайки маневра, създава опасност за участниците в движението без да се съобразява с тях. За това нарушение м. и. А. е наложил глоба в размер на 50 лева по чл. 179, ал. 1, т. 5 от ЗДвП, която е по-ниска от фиксирания размер за това нарушение от 150 лева, като не се е съобразил с извършената промяна в ЗДвП през 2016 г. Изложеното от А. в снетото му обяснение, че към настоящият момент в системата АИС АНД още дава възможност да се избере съставяне на фиш по чл. 25, ал. 1 от ЗДвП с наказателна разпоредба по чл. 179, ал. 1, т. 5 с налагане на глоба от 50 до 150 лева не го освобождава от дисциплинарна отговорност, защото за конкретното нарушение е предвидено да се състави АУАН, тъй като се отнемат контролни точки (в случая 10 контролни точки). В системата създадена в РСОД дава възможност служителя да избере дали да състави АУАН или фиш. При познаване на ЗДвП, служителя е бил длъжен да избере в този случай съставяне на АУАН. В типова длъжностна характеристика с peг. № 3286р-19549/11.11.2015 г. на длъжността - м. а. II - I степен в група „Пътен контрол", сектор „Охранителна полиция" в РУ е записано, че служителят трябва: ,Да познава основните нормативни документи, регламентиращи дейността и функциите на полицията " и „Да познава закона за движение по пътищата и издадени на негова основа поднормативни актове". М. и. А. е бил запознат с типова длъжностна характеристика с peг. № 3286р-19549/11.11.2015 г. на длъжността - м. а. II - I степен в група „Пътен контрол", сектор „Охранителна полиция" в РУ, за което на 04.01.2021г. е подписал протокол за запознаване с peг. № 343р-38/04.01.2021г. Освен това същият е завършил двуседмичен курс за професионална специализация „М. а." и има издадено Удостоверение от ЦСПП [населено място] с peг. № 5782р- 1999/6/21.04.2021г., видно от приложеното към проверката писмо с peг. № 343р- 18239/13.12.2022г. от началник сектор КАПОЧР при ОДМВР - [област]. Завършването на този курс за професионална специализация води до извода, че служителя е бил запознат с направените изменения на ЗДвП. ЗДвП е специален закон, обнародван в ДВ и това предполага неговото познаване от служителя, който е назначен на длъжност м. а. и следва по типова длъжностна характеристика да го познава и прилага правилно, както и да изготвя документи, свързани с административнонаказателната дейност. В случая А. е следвало да познава измененията в ЗДвП, които са били актуални към момента на съставяне на фиша и е следвало да наложи предвидената в чл. 179, ал1, т.5 глоба в размер на 150 лева, като състави АУАН.

Комисията приела, че са налице достатъчно данни за нарушение на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, „неизпълнение на служебните задължения" от страна на м.и. Н. Г. А. - м. а. в група ПК, сектор ОП при РУ [община], че деянието е и. в., поради допусната моментна н. в служебната дейност от страна на А., за което съгласно чл. 199, ал.1, т.3 предложение първо от ЗМВР се предвижда дисциплинарно наказание „писмено предупреждение" за срок от 3 до 6 месеца и предлага на служителя да бъде наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение" за срок от три месеца.

Жалбоподателят А. е запознат със справката и с правото в срок от 24 часа да депозира възражения или допълнителни обяснения, срещу подпис на 15.12.2022 г., за което е изготвен е протокол рег.№306р-22134/15.12.2022 г. Приложено е допълнително обяснение от служителя м. и. А. с рег.№306р-22173/16.12.2022 г. в което декларира, че не желае събирането на допълнителни доказателства и няма възражения. Изготвено е становище рег.№ 306р-22174/16.12.2022 г.

Цитираните по-горе справка и становище, ведно със събраните доказателства по нея са постъпили при директор ОДМВР- [област] на 16.12.2022 г.

Наказващият орган – Директорът на ОДМВР [област], след като се е запознал с материалите по извършената проверка и с дадените в хода на дисциплинарното производство обяснения на А., и е приел, че м. и. А. е извършил дисциплинарно нарушение, е издал оспорената Заповед № 343з-23 от 04.01.2023 г. С нея, на основание чл. 204, т. 3, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 194, ал. 2, т. 2 и чл. 199, ал. 1, т. 3, пр. 1 от ЗМВР, на оспорващия А. е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца. За да наложи дисциплинарното наказание, наказващият орган е приел за установено, че: на 04.02.2022 г. в 13.15 часа по време на работа в РУ- [община], м. и. А., без да се съобрази с промените в ЗДвП от 2016 г., неправомерно е съставил фиш серия GT 1100221 по чл.25, т. 1 от ЗДвП и наложил глоба в размер на 50 лева на водача Ж. И. Ж. за установено нарушение по чл. 1, ал.1, т.5 от ЗДвП, която глоба е по- ниска от определената в ЗДвП за нарушението - глоба от 150 лв, вместо да състави акт по чл.25, т. 1 от ЗДвП за установеното нарушение и на нарушителя-водача да бъдат отнети контролни точки . Поради неизпълнението на тези служебни задължения, м. и. А. - в., поради допусната моментна н. в служебната дейност, е извършил - дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР - „неизпълнение на служебни задължения " , съставомерно по чл.199, ал.1, т.3 предл.първо от ЗМВР - „небрежност в служебната дейност", за което се предвижда налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение" за срок от 3 до 6 месеца

При определяне вида и размера на наказанието, наказващият орган, след като е изложил мотиви, че е взел предвид: тежестта на нарушението, настъпилите от него последици, обстоятелствата при които е извършено, формата на в. - проявена н. в служебната дейност от страна на А. и цялостното поведение на държавния служител е наложил дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение" за срок от три месеца.

Оспорената заповед е връчена на оспорващия на 16.01.2023 г. Жалбата срещу заповедта е подадена чрез административния орган на 25.01.2023 г. с вх. № 343000-925.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес, и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия. На оспорващия, който е м. и. на длъжност м. а., е наложено наказание „писмено предупреждение”, определено в нормата на чл. 197, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, със заповед, издадена от Директора на ОД на МВР– [област]. На основание чл. 204, т. 3, пр. 1 от ЗМВР, всички наказания по чл. 197 за служителите на м. изпълнителски длъжности се налагат със заповеди от ръководителите на структурите по чл. 37 от ЗМВР. Едни от посочените в разпоредбата на чл. 37, ал. 1 структури на МВР са Областните дирекции на МВР. Следователно Директорът на ОД на МВР – [област] като ръководител на структура по чл. 37 от ЗМВР е оправомощен да издаде оспорената в настоящото производство заповед.

Спазена е установената форма – заповедта е писмена, с посочване на фактическите и правни основания за издаването й. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР реквизити.

При издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазена е процедурата по налагане на дисциплинарни наказания, уредена в Глава осма от ЗМВР и в Инструкция № 8121з-470 от 27.04.2015 г. за организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните работи. Дисциплинарно наказващият орган е изпълнил законово вмененото му задължение по чл. 206, ал. 1 от ЗМВР преди налагане на дисциплинарното наказание да приеме писмените обяснения на държавния служител. На оспорващия е била предоставена възможност да се запознае с материалите по дисциплинарното производство, както и да представи допълнителни обяснения или възражения. Дисциплинарното наказание е наложено в срока по чл. 195, ал. 1 във връзка с чл. 196, ал. 1 и ал. 2 от ЗМВР. Настоящият съдебен състав намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че при издаване на оспорената заповед е нарушено правото на защита на А., поради посочено в оспорената заповед като основание чл. 197, ал. 1, т. 3 от ЗМВР /“порицание“/, а не чл. 197, ал. 1, т. 2, тъй като дисциплинарното производство е образувано, водено и приключило за соченото в оспорения акт дисциплинарно нарушение, за което по смисъла на чл.199, ал.1, т.3 предложение първо от ЗМВР „н. в служебната дейност“ е предвидено налагане на Дисциплинарно наказание "писмено предупреждение".

Следователно оспореният административен акт е издаден при наличие на компетентност, в установената форма и при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

С оглед установените по делото релевантни за спора юридически факти, настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон и с целта на закона.

Едно от предвидените в ЗМВР дисциплинарни нарушения е неизпълнение на служебните задължения /чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР/. По време на работата си оспорващият полицейски служител, който е а., е задължен /съобразно длъжностната характеристика за заеманата длъжност/ да извършва надлежна проверка на редовността на документите на водачите на МПС, както и да изготвя необходимите документи, свързани с административнонаказателната дейност. Съгласно заповед на министъра на вътрешните работи № 8121з-1632/02.12.2021 г. (т. 1.3.2) заемащите длъжност „м. а. II-I степен" в областните дирекции на МВР и в техните териториални структурни звена са определени да осъществяват контрол по ЗДвП, за дейностите по чл. 165 от същия закон, в рамките на обслужваната територия. В т. 2 на цитираната заповед тези служители (по т. 1.3.2) са определени да издават фишове за налагане на глоби и да съставят АУАН. С посочената заповед жалбоподателят е запознат, видно от протокол УРИ 306р-20291/15.12.2021 г.

Видно от типовата длъжностна характеристика, основните длъжностни задължения на А. обхващат изготвянето на документи, свързани с административнонаказателната дейност и разследването на ПТП; самостоятелно вземане на процесуални решения в рамките на правомощията си и носи лична отговорност за тях; познаване на ЗДвП и издадените въз основа на него поднормативни актове, както и нормативните документи, свързани с контрола на автомобилния транспорт и безопасността на движението.

Съгласно разпоредбата на чл. 186, ал. 1, изр. първо от ЗДвП за административни нарушения, които са установени в момента на извършването им и за които не е предвидено наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, на мястото на нарушението може да бъде наложена с фиш глоба или в минималния размер, или в размера, посочен в административнонаказателната разпоредба за съответното нарушение. С оглед на това и предвид задължението за познаване на ЗДвП и оправомощаването на заемащите длъжност „м. а." да издават фишове, се стига до извода, че те са длъжни да познават закона и в частта, касаеща размера на санкциите за административните нарушения, за да могат, при установяване на нарушение да извършват преценка дали да издадат фиш или да съставят АУАН.

По делото е установено, че м. и. А. на 04.02.2022 г. в 13.15 часа по време на работа в РУ- [община], без да се съобрази с промените в ЗДвП от 2016 г., неправомерно е съставил фиш серия GT 1100221 по чл.25, т. 1 от ЗДвП и наложил глоба в размер на 50 лева на водача Ж. И. Ж. за установено нарушение по чл. 1, ал.1, т.5 от ЗДвП, която глоба е по- ниска от определената в ЗДвП за нарушението - глоба от 150 лв, вместо да състави акт по чл.25, т. 1 от ЗДвП за установеното нарушение и на водача да бъдат отнети контролни точки. Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорената заповед обхваща преценката дали са налице установените от дисциплинарнонаказващия орган релевантни юридически факти и доколко същите са елементи от състава на посоченото в заповедта нарушение на служебната дисциплина, както и правилното определяне на вида и размера на наложената дисциплинарна санкция. В случая нарушението на служебната дисциплина, за което е наложено дисциплинарно наказание на м. и. А., е квалифицирано като такова по чл. 194, ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 199, ал. 1, т. 3, пр. 1 от ЗМВР. Съгласно разпоредбата на чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР, дисциплинарно нарушение е неизпълнение на служебните задължения, като нормата на чл. 199, ал. 1, т. 3, пр. 1 от ЗМВР сочи основанието за налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за деяние, изразяващото се в допусната небрежност в служебната дейност. Вмененото на дисциплинарнонаказаното лице нарушение на служебната дисциплина по чл. 194, ал. 2, т. 2 във връзка с чл. 199, ал. 1, т. 3, пр. 1 от ЗМВР от правна страна е обосновано с неизпълнение на задълженията, вменени с длъжностната характеристика за заеманата длъжност, а именно: ,Да познава основните нормативни документи, регламентиращи дейността и функциите на полицията" и „Да познава закона за движение по пътищата и издадени на негова основа поднормативни актове".

С оглед на гореизложеното, наказващият орган законосъобразно е приел, че А. е извършил описаното в заповедта дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР. За този вид нарушение в чл. 199, ал. 1, т. 3, пр. 1 от ЗМВР е предвидено налагане на дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. Съобразен с нормата на чл. 199, ал. 2 от ЗМВР е и срокът, за който е наложено наказанието.

По изложените съображения, настоящият съдебен състав счита, че оспорената заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е неоснователна.

Ответникът има право на сторените в производството разноски, като същите са своевременно поискани и следва да му се присъдят в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение съгласно чл. 143, ал. 3 АПК във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд - Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н. Г. А., [ЕГН], подадена срещу Заповед № 343з-23 от 04.01.2023 г., издадена от Директора на Областна дирекция на МВР– [област], с която на оспорващия е наложено дисциплинарно наказание „писмено предупреждение” за срок от три месеца.

ОСЪЖДА Н. Г. А., [ЕГН] да заплати на Областна дирекция на МВР-[област] сумата от 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението на основание чл. 211 от ЗМВР не подлежи на обжалване.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на препис от същото.

 

 

 

    АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: