Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 20.01.2010 година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд
наказателен състав
На осемнадесети
януари две хиляди и десета година
В публично заседание в следния състав:
Председател:Иво Добрев
Секретар Златка Калоянова
като разгледа докладваното от
съдията Иво Добрев НАХД № 4478 по описа за 2009 година, за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл.59- чл.63 от ЗАНН.
Делото
е образувано по повод жалбата на Р.И.Д., ЕГН **********, в качеството и на
управител на “Т.”ООД, със седалище и адрес на управление гр.Б. против
наказателно постановление №12441/10.02.2009г. на Директора на регионална
дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна
дирекция “Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, с което за
извършено нарушение на чл.46 т.2 от Закона за туризма/ЗТ/ на основание чл.72 от
ЗТ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.
Съдът, като прецени
доказателствата по делото и съобрази закона, с оглед на правомощията си по
съдебния контрол намира за установено от фактическа и правна страна следното:
На 21.11.2008г. била извършена проверка от служители на Комисия за защита на потребителите РД-гр.Бургас в пиано-бар “Симпатико”, намиращ се в гр.Б., стопанисван от ООД “Т.”. Контролните органи установили, че на посоченото място се извършва туристическа дейност - ресторантьорство, а обекта не е категоризиран съгласно изискванията на Закона за туризма. На проверяващите било представено удостоверение за категоризация, валидно за срок от 07.12.2005г. до 10.08.2007г. Констатациите на длъжностните лица от Комисията били обективирани в констативен протокол №К-64934/21.11.2008г. Проверяващите преценили, че следва да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството за извършено нарушение на чл.46 т.2 от Закона за туризма и на 25.11.2008г. срещу “Т.”ООД бил издаден акт №К-12441/25.11.2008г.
Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта намерил фактическите констатации за доказани и наложил на нарушителя
имуществена санкция в размер на 1000 лева. От формална страна са налице законоустановените в чл.57 от ЗАНН реквизити.
По делото е разпитан актосъставителя К.Г., като показанията и кореспондират с констатациите, обективирани в акта и в обстоятелствената част на наказателното постановление.
Съгласно разпоредбата на чл.46 от Закона за туризма:
“Лицето,
предоставящо туристически услуги в туристически обекти по чл. 3, ал. 3, т. 1,
2, 3 и 10 , е длъжно:
1. да предоставя
туристически услуги, отговарящи на изискванията за определената категория на
обекта;
2. (изм. - ДВ,
бр. 94 от 2005 г.) да предоставя туристически услуги в категоризиран
туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за
открита процедура по категоризиране”
Същият нормативен акт определя
ресторантьорството като вид туристическа дейност, а заведенията за хранене,
включително ресторантите-като вид туристически обекти.
По делото не се спори, че
търговецът е извършвал
туристическа дейност-ресторантьорство и е предоставял туристически услуги, като
е представил
удостоверение за категоризация със срок на валидност 07.12.2005г.-10.08.2007г.
Излагат се обаче доводи, че с изменението на разпоредбата на чл.50 от ЗТ, в
сила от 13.11.2004г. в ал.6 е въведена безсрочност на категоризацията на
обектите по чл.3 ал.3 т.1, 2 и 3 от ЗТ. Твърди се, че същото правило е
установено и в чл.17 от Наредбата за категоризиране на средствата за подслон, местата
за настаняване и заведенията за хранене и развлечения, обн. в ДВ бр.2 от
07.01.2005г. Изтъкват се аргументи, че съгласно разпоредбата на §1 от ПЗР на
Наредбата, откритите и неприключили процедури за категоризиране на
туристическите обекти се довършват по реда на тази наредба.
Съдът изцяло споделя доводите и
съображенията на жалбоподателя и процесуалния му представител. С ДВ,бр.39 от
2004г. е направено изменение в ЗТ, като е създадена ал.6 на чл.50, съгласно която
категоризацията на туристическите обекти е безсрочна. Приета е и нова Наредба
за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и
заведенията за хранене и развлечения, обн. в ДВ бр.2 от 07.01.2005г./НКСПМНЗХР/
Видно от разпоредбата на §1 от ПЗР на същия подзаконов нормативен акт, в
случаите, когато към датата на влизането на наредбата в сила има открита
процедура за категоризиране на средства за подслон, места за настаняване,
заведения за хранене или развлечения, процедурата и категоризацията се
довършват по начина, посочен в наредбата. Следователно за неприключилите
административни производства по категоризиране на туристически обекти се
прилагат изискванията на новия ред, като се спазват предписанията на новата
нормативна уредба. Въведеният с разпоредбата на чл.50 ал.6 от ЗТ, в сила от
13.11.2004г. безсрочен режим е аналогичен на предписанието на чл.17 от НКСПМНЗХР
и по същия начин по силата на закона-ex lege
следва висящите производства по категоризиране на туристически обекти да бъдат
съобразени с това изменение на закона, като се изготвят безсрочни удостоверения
за категоризация.
По делото са представени Заповед
№470/09.08.2004г. на кмета на Община Бургас, съгласно, която за
кафе-сладкарница “Симпатико” е определена категория две звезди, като в същата
заповед е уточнено, че категорията е със срок на валидност три години, считано
от датата на издаването и. Приложено е също така и удостоверение за категория
две звезди, издадено от кмета на Община Бургас, със срок на валидност от
07.12.2005г. до 10.08.2007г. В този документ е отбелязано, че се издава въз
основа на заповед №470/09.08.2004г. на кмета на Община Бургас. Касае се
следователно за започната процедура по издаване на удостоверение за категоризация
на туристически обект и неприключила към момента на влизане в сила изменението
на ЗТ и приемане на НКСПМНЗХР. Административното производство е започнало преди
влизането в сила на разпоредбата на чл.50 ал.6 от ЗТ и чл.17 от НКСПМНЗХР, като
по силата на закона и наредбата процедурата е следвало да се довърши по новия
ред т.е. да бъде издадено безсрочно удостоверение за категоризация на
туристическия обект. Като не се е съобразил с разпоредбите на ЗТ и НКСПМНЗХР, Кмета
на Община Бургас е издал незаконосъобразен административен акт, който не е
могъл да породи съответните правни последици. Ето защо настоящият състав счита,
че жалбоподателят не извършил вмененото му с АУАН и НП административно
нарушение, а наказващия орган е пренебрегнал задълженията си по чл.54 от ЗАНН и
вместо да констатира това обстоятелство е пристъпил към ангажиране на
отговорността на дружеството.
Ето защо настоящата съдебна
инстанция счита, че наказателното постановление трябва да се отмени като
незаконосъобразно и постановено в нарушение на материалния и процесуалния закон.
Предвид гореизложеното и
на основание чл. 63 от ЗАНН Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
наказателно постановление №12441/10.02.2009г. на Директора на регионална
дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол със седалище Бургас към Главна
дирекция “Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, с което за
извършено нарушение на чл.46 т.2 от Закона за туризма/ЗТ/ на основание чл.72 от
ЗТ на “Т.”ООД, със седалище и адрес на управление гр.Б., представлявано от Р.И.Д.,
ЕГН ********** е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба
пред Административен съд гр.Бургас в 14- дневен срок от съобщаването му
на страните.
СЪДИЯ:Иво
Добрев
Вярно с оригинала!
Златка Калоянова