Решение по дело №144/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 134
Дата: 29 септември 2023 г. (в сила от 29 септември 2023 г.)
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20237270700144
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ ...........

 

град Шумен, 29.09.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

            Шуменският административен съд, в открито заседание на осемнадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:

                                                                           Председател:  Снежина Чолакова

                                                                                      Членове:  Росица Цветкова

                                                                                                  Бистра Бойн

 

при секретаря С.Атанасова

и с участие на прокурор Е.Янчева от Окръжна прокуратура град Шумен, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн КАНД № 144 по описа за 2023г. на Административен съд- Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:       

 

           Производство по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК), образувано по касационна жалба от „Стик-Кредит“ АД-гр.Шумен с ЕИК *********, представлявано от С.Т., действащ чрез процесуален представител адв.М.Я. от САК срещу Решение № 189/02.06.2023г., постановено по НАХД № 672/2023г. по описа на Районен съд- гр.Шумен, с което е потвърдено НП № 38- 19/08.02.2023г. на Председателя на Държавна Агенция „Национална сигурност“– гр.София, с което на основание  чл.53 от ЗАНН и чл.116 ал.1 т.3 от Закона за мерките срещу изпирането на пари е наложена "имуществена санкция" в размер на 5000 лева, за нарушение на чл. 53 ал.7 изр.1, във връзка с ал.1, във връзка с чл.15 ал.1 от ЗМИП. В жалбата се твърди, че в решението си, съдът е стигнал до неправилни правни изводи, в резултат на което е постановил несправедлив съдебен акт. Сочи, че съгласно чл.52 и чл.53 ал.6 от ЗМИП, за целите на идентификацията на кредитополучател, може да ползват освен данни от официални документи за самоличност, така и данни от други документи от надежден и независим източник, при липса на друга възможност за събиране на данните. Съдът не е констатирал, че не е имало пречки да бъде представен официален документ за самоличност. Освен това въззивният съд е следвало да приложи чл.28 от ЗАНН, като се приеме, че случаят е маловажен. С оглед на тези съображения  се иска настоящата инстанция да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение, както и да отмени потвърденото с него наказателно постановление. В открито съдебно заседание жалбоподателят не се явява лично и не изпраща процесуален представител.

        Депозира писмени бележки на 15.09.2023г., в които поддържа жалбата и претендира деловодни разноски. С тях е направено искане с правно основание чл.144а от АПК, във връзка с чл.485 от НПК, Административен съд– Шумен да отправи преюдициално запитване вероятно до Съда на Европейския съюз по тълкуването на правото на Европейския съюз във връзка с прилагането на Регламент № 1030/2002г. на Съвета с поставен въпрос: „Може ли да се приеме, че Единният формат на разрешенията за пребиваване на граждани от трети страни, утвърден с Регламента има характер на документ от „надежден и независим източник“ и може да се използва за целите на идентификацията на лицата при извършване на комплексната проверка по смисъла на чл.13 ал.1 от Директива/ЕС/ 2015/849 на парламента и на съвета от 20.05.2015г.?“ Съгласно чл.486 ал.3 от НПК, съдът, чието решение не подлежи на обжалване, какъвто е настоящият съд в провежданото касационно производство, отправя преюдициално запитване, освен когато значението и смисълът на разпоредбата или акта са толкова ясни, че не будят никакво съмнение.

         По направеното искане, съдът съобрази, че чл.13 ал.1 б.“а“ от Директивата посочва, че мерките за комплексна проверка на клиента обхващат идентифициране на клиента и проверка на неговата идентификация въз основа на документи, данни или информация, получени от надежден и независим източник, като разпоредбата е дословно транспонирана в чл.52 от ЗМИП. Националните органи на държавата членка определят документите чрез които се осъществява идентификация на лицата. Съгласно чл.53 ал.1 и ал.6 от ЗМИП, идентифицирането на физическите лица се извършва чрез представяне на официален документ за самоличност, като при липса на друга възможност събирането на данните по ал.2 т.3 и т.5, които са официалният личен идентификационен номер и държава на пребиваване, може да се извърши и чрез представянето на други официални документи или документи от надежден и независим източник. В случая посочената разпоредба не е относима към казуса. За целите на идентификацията на лицата като част от мерките и контрола срещу изпирането на пари, законът дава приоритет на идентифициращите лицата данни съгласно официалните документи, които са признати от закона за документи за удостоверяване на самоличност. Едва при невъзможност да се ползват официални данни или източници, законът допуска възможност за идентификация въз основа на документи от надежден и независим източник, като в случая липсват данни да е била налице невъзможност да бъде представено копие от надлежен документ за самоличност на кредитополучателя, поради което и не е било налице основание идентифицирането да бъде извършено по друг ред. Съответно дали разрешението за пребиваване, макар и съдържащо реквизитите на формуляра по Приложение към Регламент (EО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002 година относно единния формат на разрешенията за пребиваване за гражданите на трети страни, представлява „надежден и независим източник“ не подлежи на тълкуване в настоящия казус. Поради което, съдът като съобрази така формулираното искане и приложимите разпоредби на европейското законодателство, го намира за неоснователно. Не са налице предпоставките на чл.144а от АПК, във връзка с чл.485 от НПК за отправяне на преюдициално запитване по поставения от касатора въпрос и искането следва да бъде оставено без уважение.       

           Ответникът по касация- Председател на Държавна Агенция „Национална сигурност“– гр.София, представя писмено становище по касационната жалба на 23.08.2023г., в което я оспорва и претендира разноски. В открито съдебно заседание не се явява представител.           

           Представителят на Шуменска окръжна прокуратура изразява становище, че касационната жалба е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна. Намира решението на районния съд за правилно и законосъобразно и предлага то да бъде оставено в сила.

           Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

          Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл.211, ал.1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл.210 ал.1 от АПК и при спазване на изискванията на чл.212 от АПК. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна. Съображенията за това са следните:

          С обжалваното решение е потвърдено НП № 38- 19/08.02.2023г. на Председателя на Държавна Агенция „Национална сигурност“– гр.София, с което на касатора „Стик-Кредит“ АД-гр.Шумен с ЕИК *********, на основание  чл.53 от ЗАНН и чл.116 ал.1 т.3 от ЗМИП е наложена "имуществена санкция" в размер на 5000 лева, за нарушение на чл. 53 ал.7 изр.1, във връзка с ал.1, във връзка с чл.15 ал.1 от ЗМИП.

         Въззивният съд е приел за установено от фактическа страна следното: Касаторът е регистрирано като финансова институция в регистъра на финансовите институции по чл.3а от Закона за кредитните институции юридическо лице и извършва дейности по отпускане на заеми, поради което попада в кръга на задължените по чл.4 т.3 от ЗМИП финансови институции по смисъла на Закона за кредитните институции. В офис на дружеството в гр. Шумен била извършена проверка от служители на ДАНС във връзка с чл.108 ал.3 от ЗМИП. В хода на проверката било установено, че на 13.07.2021г. в гр. Шумен, между „Стик- Кредит“ АД, с ЕИК *********, в качеството на кредитор и Д.т.с ЕГН: **********, гражданин на Израел, в качеството на потребител, бил сключен Договор за потребителски кредит под формата на кредитна линия, предоставен от разстояние № 712666/13.07.2021г., представляващ „делово взаимоотношение“ по смисъла на § 1 т.3 от ДР на ЗМИП. Било установено, че относно този договор няма копие на официален документ за самоличност, във връзка с идентифициране на лицето, а е предоставено копие на разрешение за постоянно пребиваване № *********, изд. 19.10.2018г., валидно до 21.08.2023г. Данните от документа били вписани като данни от лична карта и документ за самоличност в Договор за потребителски кредит и придружаващи документи, като в срока на извършване на проверката, не било предоставено копие на официален документ за самоличност на кредитополучателя. Проверката била обективирана в т.1 от Констативен протокол от 08.12.2022г., приложен по въззивното дело. Било прието, че в качеството си на задължено лице по чл.4 т.3 от ЗМИП, дружеството не е идентифицирало клиента си чрез способите, посочени в чл.53, ал.7, изречение първо, вр. чл.53 ал. 1, вр. чл.15 ал. 1 от ЗМИП, а именно чрез представяне на официален документ за самоличност. Бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № ФР-10-8752 от 08.12.2022г. за нарушение на чл.53 ал.7 изр.1, вр. чл.53 ал.1 , вр. с чл.15 ал.1 от ЗМИП. В срока по чл.44 от ЗАНН постъпили възражения от санкционираното дружество, които са подробно обсъдените в издаденото въз основа на така съставения акт и материалите в административно-наказателната преписка НП, предмет на касационна проверка, като същите били приети за неоснователни.

          Така установената фактическа обстановка не се оспорва от страните в настоящото касационно производство, в което направените възражения са за естеството на представения документ за идентификация на кредитополучателя и за наличие на предпоставките на квалифициране на деянието като маловажен случай.

          Съдът намира от правна страна следното: В хода на административно–наказателното производство не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно предявени и връчени на жалбоподателя. Притежават необходимото съдържание по чл.42 и чл.57 от ЗАНН, като въззивният съд подробно е обсъдил направените в тази връзка твърдения в жалбата за допуснати процесуални нарушения.

          Съдът е приел, че от доказателствата по делото безспорно се установява, че жалбоподателят, е осъществил на 13.07.2021г. от обективна страна нарушение на чл.53 ал.7, изр.1 , вр. чл.53 ал.1 , вр. чл.15, ал.1 от ЗМИП, което деяние е наказуемо по чл.116 ал.1 т.3 от ЗМИП. С оглед на това, направил извод, че АНО правилно е ангажирал административно-наказателната отговорност на жалбоподателя за извършеното от него нарушение, като е наложена имуществена санкция в законоустановения размер. Съдът изложил подробни аргументи и относно това, че в случая липсват предпоставки за квалифициране на нарушението като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН и потвърдил НП.

            Настоящият съдебен състав споделя, както установената от съда фактическа обстановка, така и направените въз основа на нея правни изводи, които не следва да повтаря и на осн.чл.221 ал.2 от АПК препраща към мотивите на първоинстанционния съд.                      

           По изложените в касационната жалба възражения, че няма допуснато нарушение, понеже дружеството е съобразило разпоредбата на чл.53 ал.6 от закона, съгласно която при липса на друга възможност, събирането на данните по ал.2 т.3 и т.5 може да се извърши и чрез представянето на други официални документи или документи от надежден и независим източник, съдът намира същите за неоснователни. Съгласно чл.53 ал.7 и ал.1 и ал.2, идентифицирането на физическите лица се извършва чрез представяне на официален документ за самоличност и снемане на копие от него, като при идентифицирането на физически лица се събират данни за: 1. имената; 2. датата и мястото на раждане; 3. официален личен идентификационен номер или друг уникален елемент за установяване на самоличността, съдържащ се в официален документ за самоличност, чийто срок на валидност не е изтекъл и на който има снимка на клиента; 4. всяко гражданство, което лицето притежава; 5. държава на постоянно пребиваване и адрес. Съгласно легалната дефиниция на понятието "Официален документ за самоличност" по смисъла на ЗМИП, съдържаща се в §1 т.12 от ДР на ЗМИП,  не са "официални документи за самоличност" документите за пребиваване, какъвто е представяният документ в настоящия казус. В случая касаторът е идентифицирало физическо лице чрез неговото удостоверение за постоянно пребиваване като гражданин на ЕС, което не е официален документ за самоличност. С това нарушението, което е формално, е безспорно установено. Липсват данни по делото за наличието на задължителната предпоставка идентификацията да не може да се извърши по указания в закона начин, за да се използват други документи. Още повече, че приложеното по делото копие на разрешение за постоянно пребиваване не предоставя данните по чл.53 ал.2 т.3- „официален личен идентификационен номер или друг уникален елемент за установяване на самоличността, съдържащ се в официален документ за самоличност“, а в същото фигурира личен номер на чужденец, получен по силата на чл.16 ал.1 т.3 от ЗБДС, във връзка с чл.3 ал.2 т.2 б.“а“ от ЗГР.

             Настоящият съдебен състав намира също така, че в случая действително не са налице предпоставките за прилагането на чл.28 от ЗАНН, във връзка с § 1 ал.1 т.4 от ДР на ЗАНН, във връзка с чл.93 т.9 от НК. Не се установява по- ниска обществена опасност на извършеното от жалбоподателя нарушение. Една от основните цели на ЗМИП е превенция на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари чрез комплексна проверка на клиентите и събиране на документи и друга информация при условията и по реда на закона, като същите са гарантирани от подробно регламентираните процедури на административно-наказателните разпоредби на закона.

            Ограничен в пределите на касационната проверка до релевираните с жалбата пороци на решението, настоящият съдебен състав не намира основания за неговата отмяна. Служебната проверка по чл.218 ал.2 от АПК не установи основания за нищожност, недопустимост на атакуваното решение или несъответствие с материалния закон.

            С оглед изложеното, Шуменският административен съд намира касационната жалба за неоснователна, а решението на Районен съд- гр.Шумен за правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

            При този изход на делото, претенцията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на ответната страна за настоящата инстанция е основателна и следва да бъде уважена в хипотезата на чл.63д ал.4 от ЗАНН в размер на 100 лв. на осн. чл.78 ал.8 от ГПК, вр. чл.37 от Закона за правната помощ, вр. чл.24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

              Водим от горното и на основание 63в от ЗАНН и чл.221 ал.2  от АПК, Шуменският административен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

            Оставя без уважение направеното искане от касатора за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз по тълкуването на правото на Европейския съюз във връзка с прилагането на Регламент (EО) № 1030/2002 на Съвета от 13 юни 2002г. във връзка с чл.13 ал.1 от Директива/ЕС/ 2015/849 на парламента и на съвета от 20.05.2015г с поставен въпрос: „Може ли да се приеме, че Единният формат на разрешенията за пребиваване на граждани от трети страни, утвърден с Регламента има характер на документ от „надежден и независим източник“ и може да се използва за целите на идентификацията на лицата при извършване на комплексната проверка по смисъла на чл.13 ал.1 от Директива/ЕС/ 2015/849 на парламента и на съвета от 20.05.2015г.?“

             ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 189 от 02.06.2023г., постановено по ВНАХД № 672/2023г. по описа на Районен съд- гр.Шумен.

 

             ОСЪЖДА „Стик-Кредит“ АД-гр.Шумен с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление ***, пл.Оборище №13Б, представлявано от изпълнителния директор С.Н.Т. да заплати на Държавна агенция "Национална сигурност"– гр. София, юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 /сто лева/ лв.  

              Решението е окончателно.

 

 

             ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................            ЧЛЕНОВЕ: 1. ...................

           

                                                                                                        2. .......................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 29.09.2023г.