Решение по дело №344/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 19
Дата: 25 януари 2021 г. (в сила от 25 януари 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700344
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 25.01.2021 г.

Административен съд – Кърджали, в публично съдебно заседание на единадесети януари  две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил               

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело № 344/ 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.268 от ДОПК.

Образувано е по жалба на С.Р.М. от *** срещу Решение № 357/ 03.11.2020 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив. В жалбата се пояснява, че С.М. отказва да заплати начислените суми за неполучени услуги за сметосъбиране от община *** за периода: 01.01.2014 г.-31.12.2018 г., тъй като от 2005 година, заедно със семейството си, живее в ***. Посочва се, че имотът в *** не е отдаван и под наем. В жалбата се изразява становището, че Държавата трябва стриктно да си събира данъците, за да има приход в хазната, но в случая се получавал елемент на ограбване (рекет) или по-точно казано – законно беззаконие за ограбване на гражданите с тези подходи, които се прилагат при събирането на данъците. Жалбоподателят посочва, че никой нормален човек не иска и не може да живее с мисълта, че държавата безогледно го ограбва и рекетира. Твърди се, че в жалбата си до директора на ТД на НАП – Пловдив С.М. е поискал да се разгледа случая е се намери форма за отписване на задълженията за такса битови отпадъци, тъй като се получава така, че не е получавал тази услуга, а е длъжен да я заплати. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят се явява лично и поддържа жалбата си.

Ответникът – директор на ТД на НАП – Пловдив, чрез пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата.

АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима, като подадена в 7-дневния срок по чл.268, ал.1 от ДОПК, от лице, за което обжалваният административен акт създава неблагоприятни последици.

За да се произнесе по същество, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

С Разпореждане, изх. № С200009-105-0341143/ 15.10.2020 г., на публичен изпълнител в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали към изпълнително дело № ***/ *** г. на ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали, образувано срещу С.Р.М., е присъединен публичен взискател – община ***. Присъединяването е допуснато за събиране на публични задължения – данък върху недвижим имот и такса за битови отпадъци, по Акт за установяване на задължения по декларация № ***/ *** г., издаден от служител в Дирекция „Финанси, счетоводна дейност и бюджет“ в община ***. Публичните задължения са за периода: 01.01.2014 г. – 31.12.2018 г.

По жалба на С.М. срещу Разпореждане, изх. № С200009-105-0341143/ 15.10.2020 г., на публичен изпълнител в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали за присъединяване на взискател, е постановено Решение № 357/ 03.11.2020 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което жалбата е оставена без уважение. В оспореното решение е посочено, че спрямо С.Р.М. е образувано изпълнително дело, № ***/ *** г. Изпълнителният титул, послужил като основание за образуването на това изпълнително дело е Акт за установяване на задължения по декларация № ***/ *** г. За обезпечаване на установените публични задължения е наложен запор върху банкова сметка на лицето в Централна кооперативна банка. В обжалваното решение е посочено, че Акт за установяване на задължения по декларация № ***/ *** г. е влязъл в сила на 14.01.2020 г. Относно искането от С.М. да се отпишат задълженията за ТБО към община *** е изложен мотив, че това е в правомощията на община ***.

При така установената фактическа обстановка АС – Кърджали приема, че жалбата е неоснователна.

Оспореното решение е издадено от компетентен орган в писмена форма. Обжалваното пред административния орган разпореждане също е издадено от компетентен орган - публичен изпълнител в компетентната териториалната дирекция на НАП и в рамките на правомощията му. Налице са валидни административни актове, в писмена форма, с фактическите и правни основания за постановяването им.

В разпоредбата на чл.217, ал.1 от ДОПК е предвидено, че В производствата по този дял могат да се присъединяват публични взискатели, както и кредитори, чието вземане е обезпечено с ипотека, залог или особен залог, както и тези, които са упражнили право на задържане. Съгласно ал.2 на чл.217 от ДОПК, Присъединяването се допуска с разпореждане на публичния изпълнител до изготвянето на разпределението на събраните суми.

В настоящия случай, по образувано изп. д. № ***/ *** г. на ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали, е извършено присъединяване на публичен взискател – община ***, за събиране на установени публични задължения – за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци. Жалбоподателят не твърди, а в административната преписка не се съдържат доказателства, че е извършено разпределение на постъпили суми по образуваното изпълнително дело. Следователно, съществували са основанията, предвидени в нормата на чл.217, ал.1 и ал. 2 от ДОПК, за присъединяване на публичен изпълнител по вече образувано изпълнително дело срещу С.М.

Присъединяването на публичния взискател – община ***, е извършено, на 15.10.2020 г., с разпореждане на публичен изпълнител в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали. Т.е. това присъединяване не противоречи и на забраната в § 29, т.5 (в сила от 24.03.2020 г. - ДВ, бр. 28 от 2020 г.) от ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците. Цитираната разпоредба е със следното съдържание: До отмяната на извънредното положение:  принудителното изпълнение по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се спира; извършените до спирането действия запазват силата си; след спирането публичният изпълнител не може да извършва нови изпълнителни действия, но може да извършва действия по обезпечаване на вземането, както и разпределение на суми, постъпили по изпълнителното дело; изпълнителното производство се възобновява след изтичането на срока, за който е обявено извънредното положение; преди изтичането на срока на извънредното положение изпълнителното производство се възобновява с разпореждане на публичния изпълнител по искане на длъжника, за изпълнение върху: а) вземания и парични средства от банки; б) вземания от трети лица; в) вложени ценности в трезори, включително и върху съдържанието в сейфове.

С Решение от 02.04.2020 г. на Народното събрание на Р България, извънредното положение е било удължено до 13.05.2020 г., като след тази дата то е отменено. С изменения в Закона за здравето е предоставена възможност на Министерския съвет, по предложение на министъра на здравеопазването, да обявява извънредна епидемична обстановка. С Решение № 325/ 14.05.2020 г.  на Министерския съвет е обявена извънредна епидемична обстановка, съществуваща и до настоящия момент.

Предвид изложените мотиви, АС – Кърджали приема, че оспореното решение е законосъобразно.

В жалбата се посочва, че С.Р.М. е поискал от директора на ТД на НАП – Пловдив да отпише задълженията за такса за битови отпадъци към община ***, тъй като не е ползвал услугите по сметосъбиране, сметоизвозване и поддържане чистотата на обществените места поради обстоятелството, че от *** година живее в ***. Както е посочено и в обжалваното решение, искането следва да се отправи до Дирекция „Финанси, счетоводна дейност и бюджет“ в община ***.

Пред публичния изпълнител може да се направи искане за  отписване като погасени по давност на установени публични задължения. Такова искане не е било направено. Предвид правилото, че давността не се прилага служебно, а по възражение на длъжника за изтекла давност, както публичният изпълнител, така и директорът на ТД на НАП – Пловдив, съответно – Съдът, не може да приложат погасителната давност.

Следователно, жалбата срещу оспореното решение на директора на ТД на НАП – Пловдив е неоснователна и следва да се отхвърли.

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл.5-то от АПК, Административен съд – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на С.Р.М. от *** срещу Решение № 357/ 03.11.2020 г. на директора на ТД на НАП – Пловдив, с което е оставена без уважение жалбата на лицето срещу Разпореждане, изх. № С200009-105-0341143/ 15.10.2020 г., на публичен изпълнител в ТД на НАП – Пловдив, офис Кърджали за присъединяване на публичен взискател.

Решението, на основание чл.268, ал.2 от ДОПК, е окончателно и не подлежи на обжалване.

         

 

                                                                                    Съдия: