Решение по дело №72/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 182
Дата: 23 юни 2020 г. (в сила от 23 юни 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700072
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 182

 

гр. Враца, 23.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 09.06.2020 г. /девети юни две хиляди и двадесета година/ в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА  ВАСИЛЕВА

       ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                         ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 72 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във връзка с чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Д.В.Д. ***, против Решение № 109 от 20.12.2019 г. на Районен съд – Бяла Слатина, постановено по АНД № 196 по описа на съда за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К, № 1828632, издаден от ОДМВР - Враца на основание чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) срещу касатора за нарушение по чл. 21, ал. 2  вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лв. (шестстотин лева).

В жалбата са изложени доводи, че решението на първата съдебна инстанция е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, като постановено в нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК. Твърди се неспазване в производството по налагане на административно наказание на изискването на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш да е издаден въз основа на показанията на техническо средство, което извършва заснемането в отсъствието на контролен орган. Сочи се, че по делото не е представен протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, с оглед на което недоказани са останали мястото на контрол и действащото ограничение на скоростта. Твърди се неспазване на изискването на чл. 165, ал. 2, т. 8 от ЗДвП за обозначаване чрез поставяне на пътен знак на участъка от пътя, на който се осъществява контрол. Поддържа се, че в издадения ЕФ липсва съществен реквизит като датата на издаване, както и е посочена по-ниска скорост от установената в разпечатката на техническото средство. Твърди се, че използваното техническо средство TFR1-M 549 не е одобрено средство за измерване на скоростта. Сочените пороци на ЕФ касаторът заявява като основания за отмяна на решението на първата съдебна инстанция, както и по същество отмяна на обжалвания електронен фиш.

Ответникът - ОДМВР – Враца не изразява становище по делото. 

Представителят на Окръжна прокуратура Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Моли за оставяне в сила на  решението,  като правилно и законосъобразно.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 АПК 14-дневен срок от надлежна страна срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима. 

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното решение РС – Бяла Слатина е потвърдил електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 1828632 на ОДМВР – Враца, издаден на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 4 от ЗДвП, с който на Д.В.Д. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 600 лева за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.  За да стигне до този извод, съдът е приел, че същият е издаден от компетентен орган, при спазване на установената в чл. 189, ал. 4 ЗДвП форма, като съдържа всички лимитативно посочени в този текст реквизити.

При постановяване на съдебния си акт районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. В съответствие със събраните доказателства и при правилно прилагане на материалния закон, въззивният съд е приел, че нарушението е доказано по безспорен начин. Като е управлявала МПС със скорост от 98 км/ч, при отчетен толеранс от 3 км/ч, надвишаваща с 38 км/ч действащото ограничение на скоростта, жалбоподателката е реализирала състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 2 във вр. с чл. 21, ал. 1 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП. Нарушението е извършено повторно, след като водачът е наказан с ЕФ серия К № 1553976, в сила от 13.06.2017г., за което правилно е административно наказан със съответното по вид и абсолютно по размер административно наказание. Нарушението е установено с техническо средство тип „TFR1-M 549“, което е преминало първоначална и последваща проверка в Лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, видно от представените по делото Протокол № 2-12-17/31.03.17 г. и Удостоверение от Български институт по метрология № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. със срок на валидност до 24.02.2020 г.

По делото е представен протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., удостоверяващ използването на мобилното Автоматизирано техническо средство. Същият съдържа данни за мястото на контрол и точно местонахождение, посока на движение на контролираните МПС, действащото ограничение на скоростта, поставен пътен знак Е24, режим на измерване, начало и край на работа.

С оглед на това, нарушението се явява доказано по безспорен начин, електронният фиш, предмет на разглеждане, съдържа всички реквизити, изискуеми от закона, правната квалификация съответства на извършеното нарушение и правилно е приложена санкционната норма.

Неоснователно е възражението на касатора за допуснато в хода на административнонаказателното производство съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в непосочване в ЕФ на датата на неговото издаване. ЕФ се издава по одобрен от министъра на вътрешните работи образец, в който няма реквизит „дата на издаване”, поради което липсата на дата не води до незаконосъобразност на ЕФ.

Неоснователно е и възражението на касатора за допуснато нарушение на изискването на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш да е издаден въз основа на показанията на техническо средство, което извършва заснемането в отсъствието на контролен орган. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, в редакцията на разпоредбата към датата на извършване на нарушението – 04.07.2017г., при нарушение, установено и заснето с АТСС, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба. Нормата следва да се тълкува във връзка с легалното определение на понятието „автоматизирани технически средства и системи“, дадено в §6 т. 65 от ДР на ЗДвП, съгласно което АТСС са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: както „стационарни“ – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и „мобилни“ – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП изисква ЕФ да се издава в отсъствието на контролен орган и нарушител, а не нарушението да е установено в тяхно отсъствие. В случая нарушението е установено с мобилно АТСС, временно разположено на участъка от пътя, където е извършено и заснето нарушението, в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Електронният фиш е издаден в отсъствието на контролен орган и на нарушител съобразно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Липсват данни, а и не се твърди от страна на Д. да е депозирала декларация, съобразно  чл. 189, ал. 5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнила правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а това е именно жалбоподателката.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав счита за правилни и обосновани фактическите и правни изводи на РС – Бяла Слатина, мотивирали го да потвърди обжалвания ЕФНГ.

При служебна проверка на решението съобразно чл. 218, ал. 2 от АПК на основания извън посочените в касационната жалба, съдът не намира такива, които да сочат на отмяна на оспорения съдебен акт. Същият е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон.

По тези съображения жалбата следва да се отхвърли, а оспореното решение като правилно да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218 от АПК  Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

           ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 109/20.12.2019 г., постановено по АНД № 196 по описа за 2019 г. на Районен съд – Бяла Слатина.

 

 Решението е окончателно и  не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

            ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                 2.